Ilkka Mäkelä

Tulevaisuudessa keskustelet ohjaamopanelin kanssa

4 viestiä aiheessa

...eikä sinua pidetä hulluna  ;D

 

Näin väittää Grant McLarenin artikkeli ProPilotMag-lehden tammikuun numerossa. (En haulla löytänyt, että tästä olisi jo ollut puhetta.)

 

Kyseessä on siis äänentunnistusohjelma ja "voice control operation" ohjaamon laitteiston kanssa vuorovaikutuksessa, mitä on tutkittu jo vuosia mm. Conversay-nimisen firman toimesta, joka on investoinut äänentunnistusteknologiaan yli 100 miljoonaa dollaria 13 vuoden aikana.

 

Voice control-systeemin etuna on nopeus: voit puhua 200 sanaa minuutissa, mutta näppäillä sanoja sormella johonkin FMC:hen tai vastaavaan vain 20-30 sanaa minuutissa (yhdellä sormella?), jolloin joudut koko ajan katsomaan näppäimistöön etkä mittareihin tai ulos ikkunasta. Ja jos teet puhevirheen, ehdit samassa ajassa korjata 5 puhevirhettä kuin yhden manuaalisen syöttövirheen.

 

Kommunikointi lennonjohdon kanssa siirtynee osin datalinkkeihin ja pitäytyy osin traditionaaliseen puheliikenteeseen, mutta itse koneen hallinta voice control-laitteilla voi tulla ajankohtaiseksi yllättävän pian ja liikennekoneiden lisäksi myös bisnesjetteihin ja jopa yleisilmailukoneisiin.

 

Hekot ovat myös yksi mahdollinen kohderyhmä. Kun molemmat jalat ja kädet ovat käytössä, on paljon helpompaa sanoa voice control-laitteelle "Change Comm 1 frequency to EFHK Tower" kuin räplätä radion jaksoja käsin...

 

Systeemit voivat myös tunnistaa henkilökohtaisen ääniprofiilin, jossa sanotaan ensin oma nimi ja epäselvässä tapauksessa lisätunnussana tms., jolloin auktorisoimaton henkilö tai esim. terroristi ei pääse ohjaamaan ja kone jatkaa sovitun ohjelman mukaan perille tehden autolandin...Systeemi voi myös puhua takaisin, jos joku käsky jäi epäselväksi, tai jos systeemin mielestä koneessa on jotain vikaa jne.

 

Siis vielä jonakin vuonna istut kipparin penkille, sanot nimesi, käsket "start engine", "perform engine check", "taxi to holding 18 via taxiway 1", "line up runway 18", "perform standard take-off SID Y and climb to FL 50 and maintain" tai jos jotain menee vikaan, "abort takeoff"  ;) ja reitillä esim. "display ESSA approach chart", jolloin kartta ilmestyy heti näytölle...

 

Näin siis keksityn esimerkin mukaan.

 

Toki ongelmiakin on...Puheentunnistus pääsee nykytekniikalla n. 90 % varmuuteen, mutta muuan laitteistoja kokeillut sanoo, että kone ei vielä erota toisistaan sanoja "sierra" ja "zero"...

 

Kuitenkin, yhden pilotin työmäärä kaiken maailman VLJ-koneiden yleistyessä tulevaisuudessa saattaa ratkaisevasti pienentyä voice control-tekniikalla. Sitäpaitsi systeemi tunnistaa erilaisia aksenttejakin ja tulee toimimaan kaikilla tärkeimmillä maailman kielillä. Eikä terminologiassa tarvita 500 sanaa enempää.

 

Muita puheentunnistukseen satsanneita yhtiöitä tai tahoja ovat mm. Microsoft, Eclipse Aviation (jonka 500 VLJ:hin tulee "voice-control-capable Avio Intelligent Flight System", General Electric ja Gulfstream Aerospace, joten joitain systeemejä on tulossa ennemmin tai myöhemmin, ellei ole jo käytössä..

 

Conversayn jo käytössä olevista systeemeistä ja sovellutuksista löytyy tietoa netistä: http://www.conversay.com/

 

Sääli, ettei juuri tätä artikkelia löydy lehden nettiversiosta.

 

Toisaalta, meneekö lentämisestä maku, jos kone tekee kaiken käskettäessä?

 

No...sen varalta, että sähköt menevät jne, tarvitaan kuitenkin joku pilotinretale ohjaamossa jatkossakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purser: Hi, my name is Jack, I am your purser on this flight, good morning!

Pilot: Hi Jack, good mor...

Plane: HIJACK MODE ACTIVATED, closing all doors and alerting security!

 

;)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsin kesällä tutustumaan Eurofighteriin, kyseisessä koneessahan monia toimintoja hoidetaan äänentunnistusohjelmalla. Ensimmäiseksi tuli tietenkin mieleen se, että homman täytyy olla (onhan se  ::)) luotettavuustasoltaan jotakin ihan muuta kuin Nokian kännyköissä:

 

Lentäjä: "Lukitse kohde"

Kone: "Komentoa ei tunnistettu..."

 

Tuossa vaiheessa olisi jo kuolema korjannut  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tai tilanne;

Kiltti, oikaise kone, maa lähestyyyyyyy... :-[

Pidä siinä äänesi vakaana kun paniikki iskee... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään