Ilkka Mäkelä

Spotterille, jolla on jo kaikkea: osta oma LJ-tutkavastaanotin PC:lle

47 viestiä aiheessa

Samat sanat; kertokaa kokemuksistanne, jos SBS-1:n kanssa kuuntelette. Kuinka kaukaa kuuntelee, vastaako "ilmatilannekuva" ACARS:n ja skannerin kautta saatua, vai onko vielä "pimeitä" ilma-aluksia, jotka eivät ADS-B:tä käytä?

 

Kuuluvuudesta: Paras näkemäni lienee jossakin Oslon lähellä oleva vastaanotin, joka näkee liikenteen matkalentokorkeuksilla lähes Ruotsin itärannikolle saakka (noin 400 km).

 

Näkymättömiä ilma-aluksia on kyllä kohtalainen joukko, äkkiä tulee mieleen Embraerit ja DHC Dash-8:t enkä muista että Saabia olisi näkynyt. Voin olla tässä väärässäkin  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuluvuudesta: Paras näkemäni lienee jossakin Oslon lähellä oleva vastaanotin, joka näkee liikenteen matkalentokorkeuksilla lähes Ruotsin itärannikolle saakka (noin 400 km).

 

Näkymättömiä ilma-aluksia on kyllä kohtalainen joukko, äkkiä tulee mieleen Embraerit ja DHC Dash-8:t enkä muista että Saabia olisi näkynyt. Voin olla tässä väärässäkin 

Tosiaankin se "sillimiesten" vastaanotin on suurinpiirtein Fornebun ja Gardermoenin puolivälissä, hiukan linjasta länteen. Olen myös havainnut saman että aika tarkkaan ESSA:n päällä sen näyttö katkeaa, pohjoisessa se näyttää hiukan Sveg:in koillispuolelle. Mädäreitä myöskään en tässä vajaan parin viikon aikana , jolloin näitä olen seurannut, ole huomannut, enkä siis Emppujakaan.

Jos ruotsalaisten Linköpingin vehkeen kuvaa ei olisi leikattu niin sillä voisi nähdä tuonne Korppoon kohdille samalla 400km etäisyydellä ja Tukholmassa olevalla jopa Helsinki- Tampere linjalle(nyt sillä ei kyllä näy kuin noin Kökariin (Ahvenanmaan lounaisosat) asti. Mutta tuo 400 km taitaa olla aika optimipaikalta saatu etäisyys, joten ehkä tuollainen 250-300km voisi olla realistinen normaali maksimi, IMHO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takaisin realismiin: Vastaanottimenani Icom IC-R7000 ja antennina rotaattorilla varustettu viisielementtinen logperiodic yagi VHF:lle, AIS liikenne kuuluu max. 100 km. QTH on 2 km meren rannalta ja antennin korkeus maanpinnasta 12 m, merenpinnasta 22m.  Ilmailuliikenne matkalentopinnoilta kuuluu samalla laitteistolla noin 400-450 km:n etäisyyksille asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takaisin realismiin: Vastaanottimenani Icom IC-R7000 ja antennina rotaattorilla varustettu viisielementtinen logperiodic yagi VHF:lle, AIS liikenne kuuluu max. 100 km. QTH on 2 km meren rannalta ja antennin korkeus maanpinnasta 12 m, merenpinnasta 22m.  Ilmailuliikenne matkalentopinnoilta kuuluu samalla laitteistolla noin 400-450 km:n etäisyyksille asti.

 

Tuleeko muuten rotaattoria kaytettya paljon, vai tuijottaako antenni enimmakseen johonkin tiettyyn suuntaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näkymättömiä ilma-aluksia on kyllä kohtalainen joukko, äkkiä tulee mieleen Embraerit ja DHC Dash-8:t enkä muista että Saabia olisi näkynyt. Voin olla tässä väärässäkin  :P

Mikä mahtaa olla tilanne Euroopan ja kaukoidän väliä Suomenkin päältä lentävien koneiden kanssa?

Näkyykö SBS-1:n näytöllä?

ACARSin avullakin pysyy hyvin perillä siitä, mikä kone milloinkin lentää juuri sen oman mökkisaaren päältä, mutta ADS-B antaisi vielä oman pikantin lisänsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mahtaa olla tilanne Euroopan ja kaukoidän väliä Suomenkin päältä lentävien koneiden kanssa?

Näkyykö SBS-1:n näytöllä?

 

Varmaankin kaikissa on ADS-B varustus, kun reitillä ei ole joka paikassa tutkapeittoa.

Tosta Etelä-Tukholman tutkasta näkee hyvin ne kaukoidän koneet. http://www.flygbilligt.com/radar/ ja

klikkaa Visa flygradar-södra Stockholm nappia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enimmäkseen antenni osoittaa lännnen ja etelän välille koska suurin osa liikenteestä on sielläpäin, pohjois-itä sektoria huonontaa antennia korkeampi mäki. Suuntakuvio on toispuolinen leveähkö ellipsiei eikä ole vielä kovin tarkka suunnan suhteen, vaikutus s-mittarissa noin yhden pykälän parempi  jos verataa 1/4 aallon ympärisäteilevään samassa korkeudessa.  Antenni on omakotitalon katolla n. 7 metrisen putken päässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä näppärä sivusto koneiden seurantaan:

 

http://www.openatc.com/

 

Osa SBS-1:n omistajista syöttää vastaanotetut paikkatiedot tietokantapalvelimelle, josta koneita voi sitten etsiä rekisterillä, lennonnumerolla jne. 3D-ilmatilannekuva GoogleEarthin avulla onnistuu myös.

 

Paikkatiedot säilyvät 48 tuntia ja ne ovat viivästetty 5 minuuttia reaaliajasta. Vanhempia tietoja voi selailla, mutta niistä ei ole saatavilla enää träkkejä.

 

----

Otso Laakso

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onx D-AILI myyty hansalta kun lentoyhtiökoodina oli äsken Khalifa Airways ?

 

D-AILI oli Khalifalle vuorattuna 18 kk heinäkuusta 2001 alkaen, eli on jo pitkään ollut takaisin Lufthansalla ja oli välillä myös Germanwingsillä. Jos olisi Khalifalle myyty, niin tuskinpa lentelisi täällä päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

D-AILI oli Khalifalle vuorattuna 18 kk heinäkuusta 2001 alkaen, eli on jo pitkään ollut takaisin Lufthansalla ja oli välillä myös Germanwingsillä. Jos olisi Khalifalle myyty, niin tuskinpa lentelisi täällä päin.

 

Sitä minäkin ihmettelin .. luoteeseen se tuolla koodilla paineli puol tuntia sitten... piti ihan

hieraista silmiä  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika houkutteleva toi 100 euron alennustarjous, jos löytyis Suomesta viisi ostajaa.

Lähetin tänään sähköpostia tuonne ja vastaus tuli parin tunnin sisällä, tällä hetkellä on yksi jonossa. Laitteisiin on kuulemma ollut kova kiinnostus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tota, eikös noilla laitteilla voisi saada lissää infoa esim. openatc:n tietokantaan, niin näkyis vaikka google earthissa paremmin suomen ilmatilan lennot ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähetin tänään sähköpostia tuonne ja vastaus tuli parin tunnin sisällä, tällä hetkellä on yksi jonossa. Laitteisiin on kuulemma ollut kova kiinnostus.

 

Jos ennen sinua oli vain yksi jonossa, niin minulla oli sitten kunnia olla se ensimmäinen ;D ;D :thmbup:

Kaikki joukolla jonottamaan, niin saadaan rauta kotiin sopivasti kevään keleihin, jolloin antennihommat sujuvat paremmin.

Vanhan sanonnan mukaan antenni toimii sitä paremmin, mitä kylmemmissä olosuhteissa se sinne mastoon on viety. Mutta en ole taikauskoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vaan nettiin pystyyn oma lähetys!  ;D

 

No, ainakin odotan mielenkiinnolla kokemuksia. Olen tuosta puolitosissani vaimolle vihjaissut ja katse kertoi enemmän kuin tuhat sanaa....

En mä kyllä muuta odottanutkaan!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olisi "Affenanmaa" ja selkämeren länsipuolisko sekä Arlandan pohjoispuoli "radar-contact", kertoili G-kraft.

 

Nu är ytterligare en Stockholmsradar upplagd på www.pilotmagazinet.se/radar.asp.

 

Ja sieltä vanhan kuvan kautta vas. ylhäältä löytyy "Stockholmsradar".

 

EDIT: Näyttää ilmestyneen oma "klikkausalue" tälle pohjoisalueelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löytänyt tälle uutiselle parempaakaan paikkaa:

 

Boeing ja Lockheed Martin ovat perustaneet yhteisen hankkeen, jolla ne osallistuvat USA:n lennonjohtojärjestelmien kehittämiseen. Tietokonepohjaisista järjestelmistä aiotaan tehdä yhteensopivia eurooppalaisten järjestelmien kanssa.

 

Jutun lopussa mainitaan, että FAA aikoo saada koko USA:n alueelle ADS-B-järjestelmän voimaan vuoteen 2014 mennessä. Jo tänä vuonna ADS-B:hen investoidaan USA:ssa 80 miljoonaa dollaria.

 

Siis tällaisia SBS-1-tutkasivustoja alkaa jossain vaiheessa löytyä myös USA:n alueelta ?

 

http://www.stltoday.com/stltoday/business/stories.nsf/0/2F6C7DB53D637E9C8625726C0012510E?OpenDocument

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään