Juha Paulavuo

Koska Suomeen Airpark?

13 viestiä aiheessa

Taitaa enemmän olla härmässä trendinä poistaa toimivat kentät asuntojen tieltä, ei hakea symbioosia...?

 

Tässähän olisi oiva idea Malmin pelastamiseen, kuka esittää Helsingin kaupungille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistohiekasta ja Malmista puheenollen...

 

Katsokaapa tänne esimerkkiä nro 2, mitä mahdollisuuksia Pistohiekan kehittäminen airparkkina voisi antaa

------------------

Suomalaisen vientiyrityksen johtoryhmä lentää vuorokaudeksi Pistohiekalle strategiapalaveriin. Uuden strategian läpikäyminen vaatii irtioton arkisesta ympäristöstä ja rutiineista, työntekoon on voitava keskittyä ilman häiriöitä.

 

Ryhmä lähtee Helsingistä Malmin lentokentältä missä tapaaminen klo 8.30. Lento lähtee heti kun kaikki ovat paikalla noin 8.45, lentoaika on 35min. Ryhmän 10 henkeä kävelevät kohti kokoontumispaikkaansa Pistohiekalla, kävelymatka lentokenttäpuistosta on hieman alle 10min. Kokous alkaa brunssitarjoilun kanssa klo 9.35, toimitusjohtaja esittelee uuden verkkopohjaisen palvelukonseptin langattoman laajakaistaverkkoyhteyden kautta on-line.

 

Lounastauko on järjestetty kokoustilan yhteydessä jolloin muutkin käyvät langattomasti kannettavilla tietokoneillaan verkossa tarkistamassa tärkeimmät sähköpostit. Virallinen työohjelma päättyy klo 16.30 jollin jokainen ryhmänjäsen ohjataan huoneisiinsa missä heille on varattuna sopivat varusteet iltapäivän Saimaa kokoukseen jo hämärtyvällä järvellä. Soutuveneet ovat kahden airoparin veneitä ja jokaisen venekunnan tehtävänä on kiertää gps reittipisteet joille he navigoivat veneen varustuksen avulla. Noin klo 18.30 ryhmä on saapunut savusaunaan Sahanlahdelle, illallinen on saunan yhteydessä. Paikallinen tila-autonkuljettaja vie ryhmän takaisin Pistohiekalle 22.00 mennessä.

 

Klo 7.45 seuraavana aamuna ryhmä on ilmassa Pistohiekan lentokentältä ja laskeutuminen Malmille tapahtuu 8.15. Työpäivä jatkuu, uusi strategia on osa toimintaa ja tavoitteita.

----------------------------------

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo lentämällä matkailu Suomen säässä vaatii käytännössä mittarikentän. Toinen kysymys on millä kalustolla sinne sitten operoitaisiin.

 

Tämäntyyppistä kehitystä on ollut suunnitteilla Jämillä. Ainakin Jämin kehittämiseen on panostettu paljon viime aikoina, eikä vähiten juuri avatun Jämi-Areenan muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

------------------

Suomalaisen vientiyrityksen johtoryhmä lentää vuorokaudeksi Pistohiekalle strategiapalaveriin. Uuden strategian läpikäyminen vaatii irtioton arkisesta ympäristöstä ja rutiineista, työntekoon on voitava keskittyä ilman häiriöitä.

 

Ryhmä lähtee Helsingistä Malmin lentokentältä missä tapaaminen klo 8.30. Lento lähtee heti kun kaikki ovat paikalla noin 8.45, lentoaika on 35min. Ryhmän 10 henkeä kävelevät kohti kokoontumispaikkaansa Pistohiekalla, kävelymatka lentokenttäpuistosta on hieman alle 10min. Kokous alkaa brunssitarjoilun kanssa klo 9.35, toimitusjohtaja esittelee uuden verkkopohjaisen palvelukonseptin langattoman laajakaistaverkkoyhteyden kautta on-line.

 

Lounastauko on järjestetty kokoustilan yhteydessä jolloin muutkin käyvät langattomasti kannettavilla tietokoneillaan verkossa tarkistamassa tärkeimmät sähköpostit. Virallinen työohjelma päättyy klo 16.30 jollin jokainen ryhmänjäsen ohjataan huoneisiinsa missä heille on varattuna sopivat varusteet iltapäivän Saimaa kokoukseen jo hämärtyvällä järvellä. Soutuveneet ovat kahden airoparin veneitä ja jokaisen venekunnan tehtävänä on kiertää gps reittipisteet joille he navigoivat veneen varustuksen avulla. Noin klo 18.30 ryhmä on saapunut savusaunaan Sahanlahdelle, illallinen on saunan yhteydessä. Paikallinen tila-autonkuljettaja vie ryhmän takaisin Pistohiekalle 22.00 mennessä.

 

Klo 7.45 seuraavana aamuna ryhmä on ilmassa Pistohiekan lentokentältä ja laskeutuminen Malmille tapahtuu 8.15. Työpäivä jatkuu, uusi strategia on osa toimintaa ja tavoitteita.

----------------------------------

 

Just joo noin. Ovat taas markkinamiehet olleet vauhdissa. Minkähänlaista mahtaisi olla työskentely Pistohiekan palvelujen myyjänä... ... nojoo ei vaineen.

 

Mutta Jouni alkoikin jo pohtia operoitavia koneita ja mittarikenttää. Pistohiekan kokonaisuushan on vasta rakenteilla, joten kait sinne voisi pykätä vaikka NDB-majakan + DME:n. En usko olevan ylivoimainen investointi, jos haluavat saada kunnon palvelut. Silloin myös ulkomaalaisten vierailijoidenkin potentiaali kasvaa, jos kentälle pääsee tekemään NDB approutsin. Eihän se toki pelkästään mitään auta  :(, mutta on yksi kentän edellytyksistä.

 

Operoitavista koneista varmaankin kaikki alle Gulfstream Global 5000 ja siitä alaspäin voisi olla sopiva konetyyppi, ihan näin perstuntumalla.

 

Ja pienillä laajennuksilla, eli kiitotien pidennyksellä, Pistohiekkaa voisi yrittää hyödyntää myös matkustajakoneiden varavara kenttänä, kun siellä olisi mittarivalius.

 

Tällaisia ajatuksia heräsi ... :)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flyg200...jotain -kirjassa oli myös piirretyssä muodossa jonkun ilmailevan arkkitehdin kosteanpuoleiset päiväunet:

Siinä oli rivitaloja joiden jatkoksi oli pykätty halli pienkoneelle, kohtuu mittainen kenttä ja huoltohalli.

Eihän se ajatuksena huono ole! noita pieniä korpikenttiä löytyy sinne vaan rakennus hommiin hopihopi... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flyg200...jotain -kirjassa oli myös piirretyssä muodossa jonkun ilmailevan arkkitehdin kosteanpuoleiset päiväunet:

Siinä oli rivitaloja joiden jatkoksi oli pykätty halli pienkoneelle, kohtuu mittainen kenttä ja huoltohalli.

Tarkoititko tyyliin tämä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta Jouni alkoikin jo pohtia operoitavia koneita ja mittarikenttää. Pistohiekan kokonaisuushan on vasta rakenteilla, joten kait sinne voisi pykätä vaikka NDB-majakan + DME:n. En usko olevan ylivoimainen investointi, jos haluavat saada kunnon palvelut. Silloin myös ulkomaalaisten vierailijoidenkin potentiaali kasvaa, jos kentälle pääsee tekemään NDB approutsin. Eihän se toki pelkästään mitään auta  :(, mutta on yksi kentän edellytyksistä.

 

Nykyaikana GPS lähestymisellä saa NDB:tä paremman minimin, eikä maksa kuin menetelmän teon... Nykymääräyksillä jonkunmoinen AFIS tarvitaan katsomaan, että rata on vapaa, mutta tarvitaanhan tohon se tila-autokuski, joka voisi olla sama henkilö...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hyvät veljet

 

Hyvinkäällä kaupungilla on jo kaavatkin valmiina. Huhujen mukaan lentäjät suorastaan tappelevat tulevista tonteista ;D

HS

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hyvinkäällä kaupungilla on jo kaavatkin valmiina.

 

Kyseessä lienee Nummenmäen osayleiskaava, jota on selostettu täällä (1.6 Mtavua)

ja kartta löytyy täältä (4.8 Mtavua)

Ja nämä URL:t löytyivät Hyvinkään kaupungin nettisivuilta hakemalla sanaa "Nummenmäen"

Molemmat PDF-filet on päivätty 25.1.2006 eli ovat varsin tuoreita.

 

Olennaisin osa tekstiä lienee

-------------------

2.2 Yleiskaavan keskeinen sisältö

Alue on ratkaistu tavoitteiden mukaisesti pääosin pientaloalueeksi. Asuminen sijoittuu Ilmailutien

ja Ridasjärventien väliselle alueelle Itäisen ohikulkutien molemmin puolin. Yhteensä alueelle

on osoitettu pientaloaluetta noin 45 ha.

Melusuojaus on huomioitu osoittamalla riittävä määrä suojaviheraluetta (EV) sekä detaljisuunnittelussa

huomioitavilla melumääräyksillä. Lentokentän ja Ilmailutien välinen alue on kokonaisuudessaan

osoitettu suojaviheralueeksi.

Lentokenttäaluetta on jonkin verran laajennettu käsittämään nykyiset rakennukset ja rakennelmat.

Teollisuusraidevaraus on poistettu lentokentän itäpuolelta.

Liikennejärjestelyt on ratkaistu Itäisen ohikulkutien tarkennetun yleissuunnitelman mukaisesti

siten, että Ilmailutie tulee olemaan yhteysväylä Pohjoiselle kehätielle sekä Itäiselle ohikulkutielle

Ridasjärventien sijaan. Ridasjärventie katkeaa ja asukasliikenne johdetaan tulevan asuntoalueen

läpi.

Pohjavedensuojelutavoitteet samoin kuin likaantuneen maan puhdistustarve on huomioitu

suunnittelussa sekä yleiskaavan määräyksissä.

------------------------------------------------------------

Että sinne vaan tonteista taistelemaan  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä lienee Nummenmäen osayleiskaava, jota on selostettu täällä (1.6 Mtavua)

ja kartta löytyy täältä (4.8 Mtavua)

Ja nämä URL:t löytyivät Hyvinkään kaupungin nettisivuilta hakemalla sanaa "Nummenmäen"

Molemmat PDF-filet on päivätty 25.1.2006 eli ovat varsin tuoreita.

 

Hei

Olisit vähän pidätellyt ;)

Mutta kyllä Kumlinge taitaa olla ihan tosissaan Air Parkin suhteen. Suunniltelma on nähtävissä kentän "Briefingissä" . Mökkikylä kentän laidalle, rullaustiet mökeillä ja klubirakennus saunoineen meren päälle sekä ilmailijoille kuin veneilijöille. Tämän suunnitelman olemme käyneet katsastamassa kahtena keväänä. Ensinmäisellä keikalla oli kyydissä suunnitelman tehneen projektitoimiston edustaja. Viime kevään reissusta saimme ansaittua huomiota myös tälläkin palstalla.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään