Ville Kokkonen

"halpaa" CPL/ATPL-lentokoulua??

152 viestiä aiheessa

Mahdetaan. Eli varmaan jonkinlainen selvitys poliisilta :)

 

Ville

 

kumma että jos menet NAIA:aan suorittamaan ammattilentäjän opinnot part 141 et saa J-1 viisumia vaan M-1 mikä on täysin syvältä.. sitten jos menet tän norjalaisen (sikakalliin) firman kautta saat sen..

 

onko kukaan tietoinen naian nykyisistä hinnoista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epic Aviation näyttää tarjoavan CPL kurssia hintaan 57 990 $.

http://www.epicflightacademy.com/professional_commercial_pilot_training/professional_commercial_pilot_training1.htm'>http://www.epicflightacademy.com/professional_commercial_pilot_training/professional_commercial_pilot_training1.htm

http://www.epicflightacademy.com/international_professional_pilot_training/international_professional_pilot_training.htm'>http://www.epicflightacademy.com/international_professional_pilot_training/international_professional_pilot_training.htm

 

Koulun kotisivut: http://www.epicflightacademy.com/

 

Tuohon näyttäisi sisältyvän monimoottorikelpuutus ja mittarikelpuutus. Aikaa näyttäisi vaativan 6 kk ja sivuilta löytyy vielä takuu: **If training takes longer than 6 months we will pay you $100 per week that you go beyond.**

 

Onko kokemuksia tuosta opinahjosta? Nykyisellä dollarin kurssilla tuo tekee vain noin 36 730 € - melkoisen paljon halvempaa kuin kotimaiset koulut ja ilmeisesti tasaisen hyvien lentokelien ja ison konemäärän vuoksi koulutusaikakin on alle puolet kotimaisten koulujen ajasta.

 

Konelaivastokin näyttäisi ihan asialliselta: http://www.epicflightacademy.com/flight_school_aircraft_fleet/flight_school_aircraft_fleet.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epic Aviation näyttää tarjoavan CPL kurssia hintaan 57 990 $.

http://www.epicflightacademy.com/professional_commercial_pilot_training/professional_commercial_pilot_training1.htm'>http://www.epicflightacademy.com/professional_commercial_pilot_training/professional_commercial_pilot_training1.htm

http://www.epicflightacademy.com/international_professional_pilot_training/international_professional_pilot_training.htm'>http://www.epicflightacademy.com/international_professional_pilot_training/international_professional_pilot_training.htm

 

Koulun kotisivut: http://www.epicflightacademy.com/

 

Tuohon näyttäisi sisältyvän monimoottorikelpuutus ja mittarikelpuutus. Aikaa näyttäisi vaativan 6 kk ja sivuilta löytyy vielä takuu: **If training takes longer than 6 months we will pay you $100 per week that you go beyond.**

 

Onko kokemuksia tuosta opinahjosta? Nykyisellä dollarin kurssilla tuo tekee vain noin 36 730 € - melkoisen paljon halvempaa kuin kotimaiset koulut ja ilmeisesti tasaisen hyvien lentokelien ja ison konemäärän vuoksi koulutusaikakin on alle puolet kotimaisten koulujen ajasta.

 

Konelaivastokin näyttäisi ihan asialliselta: http://www.epicflightacademy.com/flight_school_aircraft_fleet/flight_school_aircraft_fleet.htm

 

Onhan se kaikki FAA-koulutus pirun paljon halvempaa. Ei ole niskassa mielettömän kalliin JAA FTO:n ylläpitoa, polttoaine on halpaa jne.

Koneen vuokra maksaa puolet suomalaisen kerhokoneen vuokrasta tai 1/3..1/4 suomalaisen kaupallisen FTO:n konevuokrasta.

Teorian suhteen ei ole tiukkoja foraaleja vaatimuksia vaan teoriatentin läpäisy. tentti taas

on tietokonepohjainen ja sitä voi harjoitella netissä olevilla harjoitussivuilla

 

Itse olen aloittanut IR ja ME lennot Palo Altossa, tarkoitus on tehdä ne ottamalla vähän lomia työreissujen yhteyteen.

Toisaalta minulla ei ole haaveita ammattilentäjän urasta vaan vain halu päästä harrastelentäjänä päästä lentämään IFR-lentoja.

 

Niin kauan kun mielessä on harrastelentäminen niin konversiot FAA-JAA välillä on aika simppeliä.

FAA-PPl -> JAA->PPL vaatii sata tuntia tiimaa ja muutaman JAA-kokeen suorituksen, IR-validointi vaati sata tuntia IR tiimaa,

pari koetta. IR-konversio vaatii lisäksi muistaakseni 15 mittarilentotuntia JAA-koulussa.

 

Ymmärtääkseni se on ammattipuolella aika tavalla kompleksisempaa.

 

Sinänsä mielenkiintoinen polku säästää rahaa toki voi olla että suorittaa JAA-ATPL etäteoriat täällä

ja sitten konvertoi ne FAA-lupakirjat jotka on helppo konvertoida eli  sen PPL:n jos sitä ei ole, IR:n ja ME:n

sitten täällä suoritettavaksi ei oikeastaan jää kuin se CPL-osuus.

 

Suurin osahan tuon kurssin hinnassa on ne IR-lennot ja sitten tuo tarvittavan tiiman keru joka

on PALJON halvempaa FAA-kalustolla.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuta ihmeessä heti sinne ihmemaahan, huomaat pian, että eipä olekaan ihan halpamaa. ;D

 

Me muut ollaan koto-Suomessa ja nautimme  :thmbup:

 

Eipä kannata odottaa koto-Suomesta tulevaisuudessakaan mitään palvelua, kun kaikki ostetaan halpis-Usasta, tai jostain honkonkkarista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomion arvoista tietoa jatkokoulutusta suunnitteleville ppl-kuskeille...

Patria on aloittanut muutaman vuoden tauon jälkeen taas myymään moduuleja.

 

ANI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomion arvoista tietoa koulutusta suunnitteleville ppl-kuskeille...

Patria on aloittanut muutaman vuoden tauon jälkeen taas myymään moduuleja.

 

ANI

 

Tarkoitatko PPL koulutus moduuleja ja niitä distance learning mallisia?  Niille olisi varmasti asiakkaita  Helsingin ja/tai Lontoon kielillä.

 

t:marko

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko PPL koulutus moduuleja ja niitä distance learning mallisia? Niille olisi varmasti asiakkaita Helsingin ja/tai Lontoon kielillä.

 

t:marko

 

 

 

Luulisin, että tulee vain ATPL D/L...

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko PPL koulutus moduuleja ja niitä distance learning mallisia?  Niille olisi varmasti asiakkaita  Helsingin ja/tai Lontoon kielillä.

 

t:marko

Anteeksi, jos aiheutin väärinkäsityksiä!

 

Eli korjataan edellistä viestiä. En tarkoittanut ppl-opintoja! Kyseessä, ME, IR, CPL ja ATPL D/L.

Näytä oli saatavilla patrialta viimeksi muistaakseni 2006. Huomion arvoista tämä on siksi, et viimeiset pari vuotta Salpauslento on ollut ainoa suomalainen koulu joka moduuleja on myynyt.

 

ANI

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomion arvoista tietoa koulutusta suunnitteleville ppl-kuskeille...

Patria on aloittanut muutaman vuoden tauon jälkeen taas myymään moduuleja.

 

 

Mikä on IR:n kesto ja hinta? Kuinka monta kurssia on vuodessa? Onko päiväopetuksena, eli normaalisti arkisin töissäkäyvän ihmisen pitää uhrata vapaapäiviä? Voiko teorioita ja lentoja käydä erikseen?

 

t. Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on IR:n kesto ja hinta? Kuinka monta kurssia on vuodessa? Onko päiväopetuksena, eli normaalisti arkisin töissäkäyvän ihmisen pitää uhrata vapaapäiviä? Voiko teorioita ja lentoja käydä erikseen?

 

t. Kimmo

 

Ainakin D/L ATPL-kurssia olisi tulossa, eli opiskellaan kotona asiat jonka jälkeen mennään luokkaopetukseen koululle. Luokkaopetusta on 20 päivää, kahdessa eri osassa: moduuli1 10 päivää ja moduuli2 10 päivää. Eli kun suoritat moduuli 1:sen, teet kahdeksan ainetta, ja kakkos moduuliin jää 6 ainetta. En tiedä pystyykö tenttimään pelkkiä IR:ä, se vaati muistaakseni 7 ainetta.

 

Kun Patria viimeksi tarjosi D/L ATPL-kurssia, oli kurssin aloittamiselle vaatimuksena 100h TT lentoja. En muista, pitikö jopa olla PIC, vai ei. Mielestäni paras asia tuossa D/L ATPL-kurssissa on, että saa itse suunnitella omat aikataulut ja lentää/opiskella silloin kun itselle sopii. Kursiin kuuluu, että tehdään ns. "progress testejä" kotona, ja kaikki kyseisen moduulin tehtävät täytyy olla tehtynä, ennenkuin saa mennä luokkaopetukseen. Kokopäisesti opiskeltuna (siis 8-12h päivässä) koko kurssi on mahdollista suorittaa n.6 kuukauteen. Riippuu ihan oppilaasta. Muutaman tunnin jos päivässä lukee töiden ohella, sanoisin, että aikaa menee noin 12kk-14kk.

 

En tiedä tarkalleen Patrian toimintatapoja kurssin suhteen, mutta näin ainakin Bristol ground schoolissa oli. Ja Patrian kurssi perustuu täysin Bristolin opetumateriaaleihin. Kysäise hintaa Patrian toimistolta : http://pilottrainingmalmi.fi/evo/fin_index.php?mod=&sid=1&id=1

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapa olla mun ensimmäinen viesti täällä... Kerronpa oman kokemukseni "halvasta" lentokoulusta ulkomailla.

 

Itse olin aikeissa suorittaa ME/IR- lennot Aerofanilla Madridissa, ja koulu lupasi kyseisen kurssin suoritusajaksi maksimissaan 5 viikkoa. Kuitenkin ensimmäisen kahden viikon aikana olin lentänyt kokonaiset 3,5h (total 61h) ja tämän jälkeen tein sen ratkaisun, että on parempi jättää leikki kesken ja lähteä kotiin... Madridin säät oli huonot koko kahden viikon ajan ja osa lentojen peruutuksista johtui siitä, mutta vähintään yhtä suuri ongelma oli se, että koulun lentokoneet olivat huollossa tai muuten vaan rikki.. (esim. koulun kolmesta 2-moottorikoneesta vain yksi oli lentokuntoinen).. Koulussa ei ollut minkäänlaista toimivaa organisaatiota ja tuntui, että millään ei ollut mitään väliä, eikä kukaan ottanut vastuuta mistään. Lisäksi monet ei-espanjalaiset oppilaat tuntuivat olevan enemmän tai vähemmän kypsyneitä Aerofanin toimintaan.

 

Yhteenvetona en voi suositella Aerofania kenellekään!!!! Ainakin omassa tapauksessa toteutui vanha sanonta: "halvalla ei saa hyvää"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapa olla mun ensimmäinen viesti täällä... Kerronpa oman kokemukseni "halvasta" lentokoulusta ulkomailla.

 

Itse olin aikeissa suorittaa ME/IR- lennot Aerofanilla Madridissa, ja koulu lupasi kyseisen kurssin suoritusajaksi maksimissaan 5 viikkoa. Kuitenkin ensimmäisen kahden viikon aikana olin lentänyt kokonaiset 3,5h (total 61h) ja tämän jälkeen tein sen ratkaisun, että on parempi jättää leikki kesken ja lähteä kotiin... Madridin säät oli huonot koko kahden viikon ajan ja osa lentojen peruutuksista johtui siitä, mutta vähintään yhtä suuri ongelma oli se, että koulun lentokoneet olivat huollossa tai muuten vaan rikki.. (esim. koulun kolmesta 2-moottorikoneesta vain yksi oli lentokuntoinen).. Koulussa ei ollut minkäänlaista toimivaa organisaatiota ja tuntui, että millään ei ollut mitään väliä, eikä kukaan ottanut vastuuta mistään. Lisäksi monet ei-espanjalaiset oppilaat tuntuivat olevan enemmän tai vähemmän kypsyneitä Aerofanin toimintaan.

 

Yhteenvetona en voi suositella Aerofania kenellekään!!!! Ainakin omassa tapauksessa toteutui vanha sanonta: "halvalla ei saa hyvää"

 

Moro,

 

suoritin oman ME/IR:n Aerodynamics Malagassa. Kyseistä koulua voin todella suositella, kaikki toimi niinkuin pitikin. Ja hintakin oli hiukan edullisempi kuin Suomessa. Suoritusaika oli noin 6 viikkoa. Katselin aluksi myös Aerofania, mutta päädyin loppujen lopuksi Malagaan.

 

EDIT: ilmeisesti tämä Aerofanin tilanne tiedetään muuallakin Espanjan lentokouluissa, sillä juttelimme koulusta muutaman opettajan kanssa. He eivät antaneet kovinkaan imartelevaa kuvaa Aerofanista...

 

Ikävä kuulla, että hommat eivät siellä toimineet >:(

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Onkos täällä ketään joka olis käyny lentämässä CPL-lupakirjat Barcelonassa? Tarvisin tietoa ja kommentteja... Ois ajatuksena ens keväänä lentää koululennot pois päiväjärjestyksestä.

 

Kiitoksia!

 

                  T I M O

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU-byrokraatit ovat iskemässä jälleen?

 

Flightglobal-sivusto kertoo, että EU:n suunnitelmissa on sellainen lentokoulutusta koskeva muutosehdotus, mikä edellyttäisi EU-lupakirjakoulutuksen suorittamista ainoastaan EU-lupakirjan omistavien lennonopettajien avulla, sekä vain lentokouluissa, joiden päämaja ja omistus on Euroopassa.

 

Tämä siis tarkoittaisi sitä, että esim. osakoulutus USA:ssa olisi lähes mahdotonta, ellei lennonopettajalla ole JAR/EASA-pahveja. Useat koulutusorganisaatiot ovatkin aikeissa valittaa asiasta. Säädöksen mahdollisesti tullessa voimaan v. 2012 eurooppalaisille oppilaille ja lentokouluille tulisi huomattavia vaikeuksia mm. kohonneiden kustannusten muodossa.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/07/10/225169/european-pilot-training-industry-heads-for-paralysis.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU-byrokraatit ovat iskemässä jälleen?

 

Flightglobal-sivusto kertoo, että EU:n suunnitelmissa on sellainen lentokoulutusta koskeva muutosehdotus, mikä edellyttäisi EU-lupakirjakoulutuksen suorittamista ainoastaan EU-lupakirjan omistavien lennonopettajien avulla, sekä vain lentokouluissa, joiden päämaja ja omistus on Euroopassa.

 

Tämä siis tarkoittaisi sitä, että esim. osakoulutus USA:ssa olisi lähes mahdotonta, ellei lennonopettajalla ole JAR/EASA-pahveja. Useat koulutusorganisaatiot ovatkin aikeissa valittaa asiasta. Säädöksen mahdollisesti tullessa voimaan v. 2012 eurooppalaisille oppilaille ja lentokouluille tulisi huomattavia vaikeuksia mm. kohonneiden kustannusten muodossa.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/07/10/225169/european-pilot-training-industry-heads-for-paralysis.html

 

Kuulostaa taas tyypilliseltä EU-perseilyltä. Miksi pirussa kaikesta on tehtävä niin stanan hankalaa? Kukahan pölkkypää näitä muutosehdotuksia sorvailee? Arvatenkin joku jolla ei ole käytännöstä mitään hajua. Se on itse saatanasta tämä EU.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli tuo Flight Globalin tieto FAA:n kannasta koulutukseen pitää paikkansa, niin tuossahan tuodaan tilanne vain samalle tasolle: "These have tended to strengthen the Europeanness of the requirements which, if adopted as proposed, would make the European flightcrew licensing requirements like an eastern Atlantic version of the FAA licensing rules: US pilots have to be trained by US schools in the USA by US instructors with FAA pilot licences."

 

Tyypillistä protektionismia siis. Aiemmin aiheesta taisin jossain nähdä kommentin, että EU olisi valmis keskustelemaan USA:n kanssa molemminpuolisista myönnytyksistä koulutustoiminnan hyväksymisen osalta.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys, palatakseni vielä aiheeseen jossa käsiteltiin Belgialaista lentokoulua www.ecoledepilotage.be.

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä koulusta?  Koulutus on sivujen mukaan moduloitu integroitu- kurssi???

Kurssin hinta on veroineen 63k. Kokeneemmat voivat kertoa saako suomesta yleensä opintotukea tms. ulkomailla suoritettavaan ATPL koulutukseen. Koulutus Belgiassa ei  ole tämän (moduloitu integroitu) sanahirviön perusteella kuitenkaan puhtaasti moduloitu-kurssi.

 

Mitkä ovat tärkeimmät asiat joita tulee ottaa huomioon kun edes harkitsee em.koulua?

 

Kiitos

 

-tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys, palatakseni vielä aiheeseen jossa käsiteltiin Belgialaista lentokoulua www.ecoledepilotage.be.

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä koulusta?  Koulutus on sivujen mukaan moduloitu integroitu- kurssi???

Kurssin hinta on veroineen 63k. Kokeneemmat voivat kertoa saako suomesta yleensä opintotukea tms. ulkomailla suoritettavaan ATPL koulutukseen. Koulutus Belgiassa ei  ole tämän (moduloitu integroitu) sanahirviön perusteella kuitenkaan puhtaasti moduloitu-kurssi.

 

Mitkä ovat tärkeimmät asiat joita tulee ottaa huomioon kun edes harkitsee em.koulua?

 

Kiitos

 

-tero

 

Ainakin KELA:n opintotukeen pitää olla nimikkeellä "integroitu". Modulaariseen ei saa tukea. Ja ulkomaille kyllä saa opintotukea lentokouluihin em. ehdoin, mutta silloin pitää hankkia todistus koululta KELA:lle, millainen koulutus on; kurssit, kestot, aloituspäivät yms.

 

Hinta ei ole integroiduksi kyllä kova. Modulaarisesti opiskelemalla pääsee vähän alle 60k.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt lentokoulutuksen kimppuun on iskemässä näppejään USA:n Homeland Security. Näyttää siltä, että opintojen jälkeinen toiminta USA:ssa lennonopettajana tyssää kesäkuussa 2010 siihen, että J-1-viisumeita ei enää tulla myöntämään tähän tarkoitukseen. Tosin asia saattaa vielä muuttua, mutta jos näin käy, niin tuntien kerääminen ja tienestin tekeminen lennonopettajana tosiaan loppuu.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/ForeignFlightStudentsToLoseWorkStudyOption_198377-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä tuon luvan saaminen lupakirjaa (CPL) varten tarvittavien lentojen suorittamiseksi ulkomaalaisessa lentokoulussa on suomen viranomaisen mukaan erittäin vaikeaa. Kelpuutusten (esim. me, ir, fi) osalta tälläista etukäteislupaa ei tarvita ja niiden lentäminen ulkomailla onnistuu. Ulkomaisen JAR-lupakirjan muuttaminen suomalaiseksi ei myöskään ole ymmärtääkseni kovinkaan hankalaa (asiointimaan muutos tjsp. määräyksissä).

 

Tarvitseeko tuo tarkkari tosiaan lentää lupakirjna myöntäjävaltiossa, kun ainakin suomen viranomaisen mukaan heille kelpaa ulkomailla suoritettu lento kelpuutuksen uusimiseksi?

 

-Tero-

Kuka on IR kelpuutuksen myöntäjävaltio silloin, lentokoulutuksen suorittaa ulkomailla? Vaihtuuko asiointimaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka on IR kelpuutuksen myöntäjävaltio silloin, lentokoulutuksen suorittaa ulkomailla? Vaihtuuko asiointimaa?

 

Ei vaihdu asiointi maa, vaan lupakirjan myöntäjä maa myöntää kelpuutukset. Esim. jos sinulla on PPL Suomesta ja lennät IR-koulutuksen jossain JAR maassa ja FTO:ssa, ei pitäisi olla ongelmia.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen uusi jäsen näillä ilmailusivustoilla ja ensimmäinen aiheeni/kysymykseni koskee liikennelentäjäkurssin aloittamisesta.

 

Kurssi mihin haluaisin ja varmiten pääsisin olisi Espanjassa, Valenciassa toimivia Airmedin kansainvälinen lentokoulu. Loppuvuonna järjestettävälle kurssille pääsisi, jos vain läpäisee Medical 1 tason lääkärintarkastuksen kyseisessä maassa. itselläni on vain lukio/ylioppilas ja armeijapohja suoritettuna, mutta nämä riittävät jo siihen ettei erillisiä pääsykokeita tarvitse tehdä. Kurssin alussa toki käydään matemaattiset, fysikaalliset, psykologiset ja kielitaitotestit, mutta ne ovat vain opettajia varten jotta saavat tietää opiskelijoiden taidot ja tiedot.

 

Paikka, koulu, ja varsinkin ala houkuttelevat itseäni äärimmäsien paljon, mutta pienet pelot piinaavat kuitenkin, kuten mitenkä työllistyn valmistautumisen jälkeen. On vaikea arvella mitenkä hankalaa on saada työpaikkaa Euroopan lentoyhtiöiltä parin vuoden päästä.

Mitä arvelette voiko työpaikan saannin Suomesta löytyvien lentoyhtiöiden kannalta unohtaa, kun on oppinsa ja lentolupansa hankkinut ulkomailta?

 

Kurssin hinta on n 77 000€, mikä on vähemmän kun esim. Patria Pilot Trainingin reilu 100 000, mutta kuitenkin sen verran paljon rahaa, ettei lainaa uskalla pankista ottaa, ellei olisi jonkun näköistä näyttöä mahdollisista lentäjäntyöpaikoista lähitulevaisuudessa.  :-\

 

Yritin muuten hankkia opiskelupaikkaa tuolta edeltämainitusta Patrian koululta, mutta en läpäissyt Psykologisia testejä, joten sain sanoa hyvästit lentourahaaveilleni, kunnes löysin nämä www.airmed.es sivut. Tuolla airmedissa sanottiin ettei tarvitse välittää Suomesa käydyistä ja hylätyistä psykologisista testeistä. Kurssi on minun jos vain terveys riittää.

 

Mitä mieltä olette?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monet lentoyhtiöt järjestävät omat psykologiset testinsä pilottiehdokkailleen, joten mielestäni ilman minkäänlaisia testejä 77000 euron hintaisen koulutuksen aloittaminen on melkoisen suuri riski. Testit ovat kuitenkin joka puolella samankaltaisia. Ulkomailla kouluttautuminen ei sinänsä ole mikään ongelma, esim. Blue1:n ja Air Finlandin riveistä löytyy useita Suomen ulkopuolella kouluttautuneita pilotteja. Finncommkin ottaa varmasti innolla vastaan uusia kasvoja, heillä taitaa olla pienoinen pilottipula koko ajan meneillään. En sitten tiedä, miten helmikuussa alkava Finncommin ab initio-koulutus tulee tähän vaikuttamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etihad airways alkaa kouluttaa pilotteja: http://careers.etihadairways.com/ehire/english/careers/jobListing.aspx  [select Division -> Flight Crew] -> Cadet Pilot

 

Maksavat 6000 AED (=1050 eur) kuussa koulutuksen aikana. Koulutuksen jälkeen pitäisi jäädä 6 vuodeksi Arabiemiraatteihin töihin. Hakijamäärä voi olla melko iso, koska kaikkien maiden kansalaiset voivat hakea.

 

 

 

Tuosta Etihadin koulutuksesta voin sanoa parin viikon takaisesta kokemuksesta, että kannattaa ilman muuta hakea! Kävin yhtiön pääsykokeissa Abu Dhabissa ja he maksoivat matkat, kuljetukset, hotellit ja aamiaiset. Etihadin valintahenkilökunta oli erittäin ystävällistä ja ammattitaitoista ja testit pidettiin heidän omassa koulutuskeskuksessaan, jossa jo nyt oli 320, 330 ja 340 simut ja 777 tulossa.

 

Pääsin läpi eka päivän testeistä, jotka olivat varsin helppoja: Se sama psykologinen 200 kysymyksen koe, johon olemme jokapaikassa törmänneet, toki tietenkin englanniksi, englanninkielen koe, josta sain itse täydet, eli ei vaikea edes ei-englantia puhuvalle, "tekninen" koe, jossa kysyttiin muutama vaikea, mutta myös muutama erittäin helppo tyyliin, mikä on Kanadan pääkaupunki? Lisäksi oli ryhmätesti, jossa kokosimme kasvihuoneen kaaria muistuttavista palikoista pari tunnelia ja narujen avulla vedimme rakentamaamme muoviautoa tunnelista läpi koskematta keskipalkkiin. Sitten oli haastattelu päivän päätteeksi, jossa piti selittää joitain asioita, kuten "Mikä on V2 nopeus?" Seuraavana päivänä ne 7, jotka yhdeksästä Boeing - kuskista selvisivät jatkoon, laitettiin 777-200 LR simuun Emiratesin koulutuskeskuksessa. Tehtävänä oli lentoonlähtö kiitotieltä 13, nousu 2000:een, kaarto vasempaan suuntaan 360, nousu 3000:een ja QDM 270 majakalle, jossa liittyminen holdingiin sisäänlentosuunnalla 141 ja siitä Raw Data - ILS kiitotielle 31. 7:stä kolme läpäisi tuon ja itse lensin niin huonosti tuon Ilsin, että en päässyt jatkoon kolmannelle päivälle, eli kuuden tunnin lääkärintarkastukseen. Sinänsä hämmästyttävää on, että muutama kokelas ei tiennyt, mikä on QDM 270?

 

Koneet, joita nyt on 38 kpl, ovat uusia ja juuri pari viikkoa sitten yhtiö tilasi 10 Triplaseiskaa, 35 kpl 787:aa ja 55 Bussia ja saman verran optioina päälle, eli muutamassa vuodessa tulee 200 konetta.

 

Palkka on erittäin kilpailukykyinen muiden kanssa ja se on veroton. Yhtiö tarjoaa ison asunnon ja perheelliselle lapsille koulutuksen ja luonnollisesti kaikille terveydenhoidon. Asuntoa kävi katsomassa brittikolleega ja hän piti näkemästään kovasti. Vuosilomaa on 42 päivää ja kuukaudessa voi varata yhden neljän päivän vapaan tai yhden lennon. Eli jos varaa kahden kuun vapaat putkeen ja ottaa pätkinä tuon 42 päivää, voi 10 kuukaudessa olla noin 9 päivää kuussa Suomessa. Yhtiön vapaalippuohjelmaa pidetään yhtenä parhaista kaikista lentoyhtiöistä. Uusina kohteina alkaa kohta mm. Moskova, josta on helppo lentää kotiin.

 

Ilmasto on tietenkin lämmin. Testien aikaan oli 42 astetta ja merivesi 39,5 astetta, joten ulkona on hankalaa olla. Mutta ne 8 muuta kuukautta ovat tietenkin melko optimaalisia.

 

Kuten sanottu, olen kokemukseni perusteella erittäin vakuuttunut, että kannattaa hakea ja huom. kuten tuossa aikaisemmin mainittiin, koulutusajalta saa palkkaa. Tuo 6 vuotta menee nuorella lentäjällä nopeasti ja siinä ajassa on ehtinyt hankkia melkoisen määrän kokemusta.

 

Minulla on lisätietoa yhtiöstä, joten laita viestiä, jos haluat kysyä jotakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään