Ville Kokkonen

"halpaa" CPL/ATPL-lentokoulua??

152 viestiä aiheessa

Olen yrittänyt etsiä "halpaa" ATPL:n asti kouluttavaa lentokoulua..Yksi suomalaisen vetämä löytyi Australiassa ja kouluttavat kuulemma JAR:n mukaan. Alkoi vain epäilyttää kun luin että PPL+kaikki CPL teoriat käydään Intiassa, Goassa, ja lennot Australiassa. Firman nimi on Flighttrainingbrokers. Hinta on CPL:n asti teorioineen,materiaaleineen ja asumisineen 40k.Jos jollain on kokemuksia niin otan mielelläni kertomuksia vastaan :) Ja kuulisin mielelläni mielipiteitä asiantuntevilta siitä, että kuinka lentoyhtiöt suhtautuvat esim. edellämainittuun (ulkomailla tapahtuneesen) koulutukseen työtä hakiessa!?Ja kuinka myös suhtaudutaan distance learning opintoihin?

Kiitoksia jo nyt vastauksistanne :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kokemusta mutta ei tarvitse Intiaan asti lähteä koulutuksen perään.

 

Käy katsomassa tämän koulun hinnat ja tee valuuttakonversio vaikkapa Forexin valuuttalaskimella.

 

http://en.f-air.cz/index.aspx?r=35&e=72

 

Hätäisesti konvertoituna intergoitu JAR ATPL-kurssi englanniksi järjestettynä, 35k€ + tietysti majoitus + muut kulut (jotka eivät kyllä tsekeissä ihan hirveät ole).

 

Itseä kiinnostaisi tuolla IFR- ja ME-lennot, joskin täytyisi laitokselta selvittää, voiko teoriat käydä suomessa ja lennot jossain JAR-maassa.

 

-Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kokemusta mutta ei tarvitse Intiaan asti lähteä koulutuksen perään.

 

Käy katsomassa tämän koulun hinnat ja tee valuuttakonversio vaikkapa Forexin valuuttalaskimella.

 

http://en.f-air.cz/index.aspx?r=35&e=72

 

Hätäisesti konvertoituna intergoitu JAR ATPL-kurssi englanniksi järjestettynä, 35k€ + tietysti majoitus + muut kulut (jotka eivät kyllä tsekeissä ihan hirveät ole).

 

Itseä kiinnostaisi tuolla IFR- ja ME-lennot, joskin täytyisi laitokselta selvittää, voiko teoriat käydä suomessa ja lennot jossain JAR-maassa.

 

-Mikko

Kysäisin itse ATPL ja PPL:n osalta, että onko mahdollista käydä ATPL teoriat suomessa esim. etäopiskeluna. Sanoivat laitokselta että se on kiinni siitä maasta missä suorittaa lennot, se maa jossa lennot suoritetaan myöntää lentolupakirjan (oli se PPL tai ATPL).

Täytyypä käydä kattomassa tuo linnki :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...täytyisi laitokselta selvittää, voiko teoriat käydä suomessa ja lennot jossain JAR-maassa.

Tuo F-air.cz tarjoaa ME-kurssin yhteydessä myöskin sen muutaman tunnin teoriaa, mitä kelpuutus vaatii.

 

EDIT: Tulikin irkissä esille itselle uutta tietoa: Kelpuutuksien teoriat ja lennot voi suorittaa eri maissa kun taas lupakirjojen lennot ja teoriat tulee suorittaa saman viranomaisen alaisuudessa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama tuttu on Sloveniassa käynyt monimoottorilentoja tekemässä.. Solinair (tms.) taisi olla nimi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kokemusta mutta ei tarvitse Intiaan asti lähteä koulutuksen perään.

 

Käy katsomassa tämän koulun hinnat ja tee valuuttakonversio vaikkapa Forexin valuuttalaskimella.

 

http://en.f-air.cz/index.aspx?r=35&e=72

 

Hätäisesti konvertoituna intergoitu JAR ATPL-kurssi englanniksi järjestettynä, 35k€ + tietysti majoitus + muut kulut (jotka eivät kyllä tsekeissä ihan hirveät ole).

 

Itseä kiinnostaisi tuolla IFR- ja ME-lennot, joskin täytyisi laitokselta selvittää, voiko teoriat käydä suomessa ja lennot jossain JAR-maassa.

 

-Mikko

 

Nostetaanpas tätä hieman...

 

Onkohan tuolla koululla kontaktihenkilöitä Suomessa, jotta ei tarvitsisi käydä testeissä paikanpäällä? Entä medikaali, käykö suomessa hommattu medikaali? Ihmeen halvalta kyllä kuulostaa tuo koulu. Forex kertoo tällä hetkellä hinnaksi n.33k€. Onko tuolta porukalla kokemusta ja onko miten helppo päästä sisään?

 

-Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onkohan tuolla koululla kontaktihenkilöitä Suomessa, jotta ei tarvitsisi käydä testeissä paikanpäällä? Entä medikaali, käykö suomessa hommattu medikaali? Ihmeen halvalta kyllä kuulostaa tuo koulu. Forex kertoo tällä hetkellä hinnaksi n.33k€. Onko tuolta porukalla kokemusta ja onko miten helppo päästä sisään?

 

INTEGRATED COURSE

This type of course can be followed nowadays only when being a student of CVUT (University in Prague) – theory is given by the university, practical flying at F AIR.

 

Eli ilmeisesti pitää tavalla tai toisella päästä Prahan yliopiston opiskelijaksi. Onnistuuko se sitten tuon koulun kautta jotenki testeillä vai miten, niin siitä en tiedä enkä alkanut tutkimaan...

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

INTEGRATED COURSE

This type of course can be followed nowadays only when being a student of CVUT (University in Prague) – theory is given by the university, practical flying at F AIR.

 

Eli ilmeisesti pitää tavalla tai toisella päästä Prahan yliopiston opiskelijaksi. Onnistuuko se sitten tuon koulun kautta jotenki testeillä vai miten, niin siitä en tiedä enkä alkanut tutkimaan...

 

T

 

MODULAR COURSE

Modular way of studying is designated for those of you, who cannot go throught integrated type of course. By going through specific qualifications (PPL, NIGHT, SEP/IR, MEP, MEP/IR, CPL, MCC) you are making necessary steps to ATPL. Then your total time must be minimum 1.500 hours and assuming you pass theoretical and exams, you can apply for ATPL.

 

Siellä on tarjolla myös tollainen vaihtoehto. Eli ei tartvitse välttämättä mennä yliopistoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on tarjolla myös tollainen vaihtoehto. Eli ei tartvitse välttämättä mennä yliopistoon.

 

Juu on, mielsin lähinnä, että tässä oli puhe integroidusta kurssista. Ilmeisesti tuolla modulaari-kurssilla on tarkoitus ottaa itse ATPL-etäteoriat esim. Bristolista ja tenttiä ne Tsekin ilmailuviranomaiselle? Siinä toki tulee hieman matkakuluja, kun lähiopetusjakso on Englannissa ilmeisesti kuitenkin.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu on, mielsin lähinnä, että tässä oli puhe integroidusta kurssista. Ilmeisesti tuolla modulaari-kurssilla on tarkoitus ottaa itse ATPL-etäteoriat esim. Bristolista ja tenttiä ne Tsekin ilmailuviranomaiselle? Siinä toki tulee hieman matkakuluja, kun lähiopetusjakso on Englannissa ilmeisesti kuitenkin.

 

T

 

Eli eikö tuolla f-airilla ole ollenkaan ATPL teoriaopetusta vaan ne pitää käydä suorittamassa toisessa koulussa/maassa? Onnistuuko sitten esimerkiksi niiden suoritus Suomessa? Eli jos käyn ensin kokonaisuudessaan tuon koulutuksen F-airilla (modulaarinen) ja sen koulun jälkeen palaan Suomeen ja suoritan ATPL teoriat, jossain lentokoulussa?

 

Oisko tuosta muuten mitään etua, että jos kävisi suorittamassa ensin vaikka PPL+NF kurssin jossain kerhossa Suomessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli eikö tuolla f-airilla ole ollenkaan ATPL teoriaopetusta vaan ne pitää käydä suorittamassa toisessa koulussa/maassa?

 

Modulaarikurssin kohdalla ei taidettu puhua mitään teorioista, mutta kuten sivuilla lukee, niin integroidun kurssin teoriapuolen hoitaa Prahan yliopisto ja lentopuolen F-air.

 

Onnistuuko sitten esimerkiksi niiden suoritus Suomessa? Eli jos käyn ensin kokonaisuudessaan tuon koulutuksen F-airilla (modulaarinen) ja sen koulun jälkeen palaan Suomeen ja suoritan ATPL teoriat, jossain lentokoulussa?

 

Ei onnistu siinä mielessä, että yleensä (ainakin Suomessa, Tsekistä en tiedä) on ollut periaatteena, että lupakirjat kokonaisuudessaan (teoria+lento-osuus) suoritetaan saman valtion viranomaisen valvonnassa. Tokihan voit käydä modulit ensin ja sitten ATPL-teoriat, vaan mistä PPL-, CPL- ja IR-teoriat? CPL- ja IR-teoriat kun sisältyvät ATPL-teoriapakettiin. Tosin lentokouluissa käydään yleensä vaiheittain IR-teoria+lennot, CPL-teoria+lennot ja lopuksi ATPL-osuus, jossa toki tulee tuttua asiaa jo IR- ja CPL-teorioista, samaa kun ovat.

 

Oisko tuosta muuten mitään etua, että jos kävisi suorittamassa ensin vaikka PPL+NF kurssin jossain kerhossa Suomessa?

 

Selvästi halvemmalla usein pääsee, tosin jos jokin tietty aikataulu on niin kerhossa PPL:n suorittaminen on yleensä pitempikestoinen projekti, koska se pääosin tapahtuu iltaisin ja viikonloppuisin. Kovalla hopulla voi saada nopeastikin, mutta siihen vaikuttaa paljon onko konetta ja opettajaa miten saatavilla milloinkin. Opettajat kuitenki tekevät sitä "huvikseen", toisin kuin lentokouluissa. Lentokouluissa homma on usein lähes 7 päivää viikossa ja siten PPL hoituu alta pois noin 4 kuukaudessa.

 

T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kikkailuksihan toi menee....ATPL D/L teoriat pitää tenttiä siinä maassa, jossa ne myötänyt lentokoulu sijaitsee. Lennot voi erityisellä "mutual recognition" sopimuksella (2 JAA maan välillä) käydä lentämässä jossain muualla, esim. Tsekeissä, mutta sitten joudut keskelle byrokraattista koneistoa, jos haluat FIN JAR-lupakirjan itsellesi. Jos taas olet tyytyväinen tsekkilupakirjaan (joka on kyllä JAR) niin sitten ei mitään. Jotkut yritykset (ainakin Jetflite) vaativat hakijalta JAA FIN - lupakirjan.

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/kysyttyakoulutuksesta?id=35801#35801

 

Lisäksi ATPL-teoriat pitää olla hyväksytysti suoritettuna jos haluat aloittaa CPL-lentovaiheen (tai vaihtoehtoisesti CPL-teoriat erikseen, mutta kerralla kannattaa nakuttaa tuo ATPL-teoriapaketti).

 

Helppoa eikä loppujen lopuksi halpaa tietä ei (f)ATPL-lupakirjaan ei ole - halvemmaksi varmaan tulee kikkailemalla kuin nämä integroidut suomalaiset vaihtoehdot, mutta varaudu mahdollisiin haasteisiin viranomaisten taholta. Lisäksi atpl-distance learning on armontonta työtä ja paljon, varaudu myös siihen. Pitää myös varautua siihen, että vuotuinen ME/IR-tarkkari pitää käydä lentämässä siinä maassa, missä koulutuksen suoritit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kikkailuksihan toi menee....ATPL D/L teoriat pitää tenttiä siinä maassa, jossa ne myötänyt lentokoulu sijaitsee. Lennot voi erityisellä "mutual recognition" sopimuksella (2 JAA maan välillä) käydä lentämässä jossain muualla, esim. Tsekeissä, mutta sitten joudut keskelle byrokraattista koneistoa, jos haluat FIN JAR-lupakirjan itsellesi. Jos taas olet tyytyväinen tsekkilupakirjaan (joka on kyllä JAR) niin sitten ei mitään. Jotkut yritykset (ainakin Jetflite) vaativat hakijalta JAA FIN - lupakirjan.

 

Pitää myös varautua siihen, että vuotuinen ME/IR-tarkkari pitää käydä lentämässä siinä maassa, missä koulutuksen suoritit.

 

Käytännössä tuon luvan saaminen lupakirjaa (CPL) varten tarvittavien lentojen suorittamiseksi ulkomaalaisessa lentokoulussa on suomen viranomaisen mukaan erittäin vaikeaa. Kelpuutusten (esim. me, ir, fi) osalta tälläista etukäteislupaa ei tarvita ja niiden lentäminen ulkomailla onnistuu. Ulkomaisen JAR-lupakirjan muuttaminen suomalaiseksi ei myöskään ole ymmärtääkseni kovinkaan hankalaa (asiointimaan muutos tjsp. määräyksissä).

 

Tarvitseeko tuo tarkkari tosiaan lentää lupakirjna myöntäjävaltiossa, kun ainakin suomen viranomaisen mukaan heille kelpaa ulkomailla suoritettu lento kelpuutuksen uusimiseksi?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse mennä ulkomaille. Itse olen uusinut "suomalaisen" JAR kelpuutuksen ulkomaisen tarkastuslentäjän kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä ettei tartte joka vuosi matkata muualle uusimaan kelpuutuksia :P

 

Mutta kertokaapa nytten yksiselitteisesti, että voiko tuolla F-arilla suorittaa tuon koko ATPL-koulutuksen teorioineen ja lentoineen? Vai joutuuko etsii jostain muualta jonkun toisen koulun? Ja tämä siis ilman, että täytyisi mennä tonne yliopistoon.

 

- Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.aerofanfto.com/jet_i.htm

 

Mitä mieltä porukka on muuten tuollaisesta koulusta? Ei olis paha hinta tuollakaan. Onko kokemuksia?

 

Jos käyt katsomassa www.pprune.org (Brittiläinen ilmailupalsta) koulutusfoorumia, saatat löytää sieltä enemmän kokemuksia. Toki joku palstaa lukeva on saattanut siellä käydä, mutta harvassa varmaan on.

 

Joskus kun itse sieltä tiedustelin lisäinfoa lennonopettajakoulutuksesta, sanoivat että voin suorittaa teoriat lukemalla pari kirjaa. Siltä pohjalta olisivat kirjoittaneet todistuksen, että olen saanut lähiopetusta sen 120h mitää kuuluu. Lennonopettajakelpuutuksen teorioita ei voi suorittaa etänä!  Ilmailuhallinto oli saanut kantelun tästä asiasta (tosin ei minulta), että ko. koulu toimii lennonopettajakoulutuksessa vilpillisesti. Sanoivat, että Aerofanin koulutuksen pohjalta eivät myöntäisi kelpuutuksia, ainakaan lennonopettajan.

 

Sen jälkeen koulu on auditoitu Espanjan viranomaisen puolesta, mutta en tiedä siitä sen enempää. Ilmailuhallinto varmasti kysyttäessä valoittaa lisää. Siitä on jo pari vuotta kun tämä oli, ja koulun antama koulutus voi olla nyt ihan kuranttia. Ehkä ovat saanet pakettinsa kasaan...

 

Yleisenä neuvona: Kun olette löytäneet sopivan koulun, tutkikaa Pprunea, koska siellä pyörii on paljon Brittejä jotka käyvät muissa maissa hakemassa koulutusta ja kertovat kokemuksistaan, tarkistakaa jos Ilmailuhallinto tietää ko. koulusta jotain, ja viimeiseksi älkää maksako rahaa etukäteen, rehellisesti toimivalla koululla sen verta tarpeeksi kassavirtaa, että voivat pyörittää toimintaa ilman ennakkomaksuja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ottanut erittäin paljon selvää juuri tuosta Aerofanista, johon Olli viittaa. Kävin jopa paikan päällä pari kuukautta sitten tutustumassa kouluun. On myös huikeaa ajatella, että 43 miljoonan asukkaan Espanjassa on vain 4 kertaa vuodessa paikallisen CAA:n eli Ilmailulaitoksen ATPL-kokeet. Siis luit oikein, 4 x 1 päivä. Täällähän voi mennä tenttiin joka toinen viikko, jos haluaa. Jos siis haluat hajauttaa kokeita, niin pieneen odotukseen on pakko varautua. Pprunesta saa paljon lisätietoa, siellä olen itsekin aktiivisesti kysellyt. Kuten sanottua, helppoa (ja etenkään) halpaa tietä ei ole, itse kotimaisen intergoidun kurssin oppilasta vierestä seuranneena uskallan lämpimästi suositella suomalaisia ammattilentokouluja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ottanut erittäin paljon selvää juuri tuosta Aerofanista, johon Olli viittaa. Kävin jopa paikan päällä pari kuukautta sitten tutustumassa kouluun. On myös huikeaa ajatella, että 43 miljoonan asukkaan Espanjassa on vain 4 kertaa vuodessa paikallisen CAA:n eli Ilmailulaitoksen ATPL-kokeet. Siis luit oikein, 4 x 1 päivä. Täällähän voi mennä tenttiin joka toinen viikko, jos haluaa. Jos siis haluat hajauttaa kokeita, niin pieneen odotukseen on pakko varautua. Pprunesta saa paljon lisätietoa, siellä olen itsekin aktiivisesti kysellyt. Kuten sanottua, helppoa (ja etenkään) halpaa tietä ei ole, itse kotimaisen intergoidun kurssin oppilasta vierestä seuranneena uskallan lämpimästi suositella suomalaisia ammattilentokouluja.

 

Mitä mieltä olit paikan tasosta, kun siellä vierailit? pprunessa on näkynyt vähän ristiriitaisia kommentteja. Toiset kehuu todella hyväksi ja jotkut suosittelee heti jotain muuta koulua. Kelpuutusten suorittamiseen tuo koulu taitaa sopia hyvin, mutta entäs kokopaketti? (pois lukien PPL). pprunessa suosittelevat myös toista Espanjan koulua Aerodynamicsia, mutta siellä taitaa voida suorittaa ainoastaan kelpuutuksia. Testeihin pääsyn odottaminen nyt ei haittaa niin hirveästi, kun onhan tässä jo odotettukkin muutenkin. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on ns. low cost training organization eli ei ole hienoja tiloja ja mainoksia (vrt. http://www.flightsafetyacademy.com/). Koneet on ok, sellaisia kerho-cessnoja, mihin suomessa on totuttu. Koululla on oma JAR-145 huolto-organisaatio, joka tekee koneiden huollot. Cuatro Vientos on sellainen kenttä, jossa ei ole mittarilähestymislaitteita - lähin mittariharjoituskenttä on tunnin lentomatkan päässä (toki lähellä olevilla NDB-majakoilla ja VORreilla tehdään simuloituja lähestymisharjoituksia). Luonnollisesti eivät päästä ajamaan treenejä Madrid-Bajarakseen (oliko jopa B- vai A-ilmatilan kenttä) hirveän liikennemäärän takia.

 

Paikallisen laitoksen kokeet on 4 kertaa vuodessa (Feb, May, Sep, Dec) eli joko teet kerralla kaikki ATPL-osakokeet tai sitten odotat tuon väliajan ja hajautat (niinkuin täällä suomessa melkein useimmat tekevät). Huomioi kuitenkin, että mitään muuta et voi lentää odotusajalla kuin PIC tunteja. Ja mahdollisesti MEP-kelpparin (mitä en pidä järkevänä vaan yhteen syssyyn ME/IR:n kanssa suoritettuna). Aika voi siis tulla pitkäksi ja asuminen ja eläminen maksaa.

 

Jos haluat tehdä ME/IR koulutuksen niin Aerodynamics Malaga on hyvä vaihtoehto jo sijainniltaankin (rannalla, paremmat sääolosuhteet kuin Madridissa ainakin talvella). Lisäksi asuminen ja oleskelu oleellisesti halvempaa kuin pääkaupungissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se sitten varmaan kannattaa hoitaa yhdessä tai kahdessa erässä, mutta ei varmaan sen suuremmissa erissä.

 

Kyllä tuota sietää harkita, kun kuitenkin on huomattavasti halvempaa, mitä Suomessa noi koulutukset... Aikaahan tässä vielä menee, kun pitää alkaa ensin PPL koulutus jossain kerhossa jahka saa rahoituksen kuntoon joskus. (Joka on vielä täysin auki  :'( ) Mutta kaikkea sitä pitää yrittää tavoitellakseen unelmaansa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen kuitenkin, että otat selvää kaikesta mahdollisesta sekä meidän paikalliselta laitokselta että espanjan laitokselta, ennen kuin lyöt markat pöytään. Ihan vaan ettei tule kurjia yllätyksiä työn haussa aikanaan. Ja onnea PPL:n suorittamiseen, siinäkin on oma työnsä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen kuitenkin, että otat selvää kaikesta mahdollisesta sekä meidän paikalliselta laitokselta että espanjan laitokselta, ennen kuin lyöt markat pöytään. Ihan vaan ettei tule kurjia yllätyksiä työn haussa aikanaan. Ja onnea PPL:n suorittamiseen, siinäkin on oma työnsä  ;)

 

Totta. Ei kyllä pidä latoa rahaa minnekkään, ennen kuin kaikki mahdollinen on moneen kertaan tarkastettu. Eikä ainakaan maksaa etukäteen mitään.

 

PPL:n kanssa nyt ei sentäs tartte olla huolissaan, jos sen suorittaa esim. malmin kerholla tai vastaavassa  :thmbup:

 

Edit: Ja aina on tietenkin mahdollisuus päästä SIO:on (huono sellainen, mutta voi käydä tuuri)  ;D

 

Edit: Hold a JAA Class I Medical Certificate that must be obtained in Spain (330 euros)

Tollanen vielä niin onko pakko tuo medikaali hoitaa espanjassa? Eikö Suomalaisenkin medikaalin pitäisi käydä kaikkialla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Hold a JAA Class I Medical Certificate that must be obtained in Spain (330 euros)

Tollanen vielä niin onko pakko tuo medikaali hoitaa espanjassa? Eikö Suomalaisenkin medikaalin pitäisi käydä kaikkialla?

 

Ensimmäinen medikaali tulee suorittaa lupakirjan myöntäjävaltiossa. Jos lennät CPL:n Espanjassa, tulee myös eka medikaali tehdä siellä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

terveiset malagasta. aerodynamicsin kurssit ei ole kaikki englanniksi, eli jos sinne halajat niin ota ensin selvää. kävin yhdessä toisessa koulussa jututtamassa jotain äijjää ja sanoi että espanjankielen taito on välttämätön ainakin heidän koulussaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään