Guest ILmoKKA

Ilmavoimien kyydissä entisaikaan

16 viestiä aiheessa

Morjensta,

 

Ajattelin kysäistä, ovatko muut foorumilaiset tai teidän sukulaiset/tuttavat/naapurin kummin kaimat päässeet Ilmavoimien kaluston kyytiin tähän tapaan. Tässä päivänä muutamana tuli isäukon kanssa juttua hänen armeija-ajastaan 60-luvun puolivälissä, jolloin hän palveli Rissalassa jonkinlaisissa säämies-hommissa. Oli sitten ruvennut miettimään, että olisiko tuo mahdollista päästä kentällä lentelevien koneiden kyytiin. Ei muuta kuin oli kysässyt pari kertaa joltain kapiaiselta, joka oli myöntynyt pyyntöön. Isä oli sitten päässyt Fougan kyytiin ja oli vain tarvinnnut kirjoittaa jonkinlainen asiakirja, jossa kerrottiin hänen olleen lennolla omalla vastuulla, jos esim. sattuu jotakin. Kyllä mullekin maistuisi Hornetin kyyti, ihan omalla vastuulla  ;). Ei taida vain nykypäivänä olla rivivarusmiehellä mitään asiaa hävittäjien kyytiin...

 

Liekö ollut kuinka yleistä silloin tällainen lennätys? Jos muilla on samankaltaisia juttuja, kertokaa toki.

 

-Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten Ilmavoimat piti Kiteellä ns. korpikenttäharjoituksen. Lensivät vanhalla

Fokkerilla ja Learjetillä paljon laskuja sekä yöllä että päivällä Kiteen "lyhyelle" 1500m radalle.

Kerhon puolesta järjestelyissä mukana ollut kerhon pj. pääsi Fokkerin kyytiin ja minäkin olisin

päässyt mutta muiden kiireiden takia en ehtinyt. Arvatkaapa harmittiko...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä lentämisen kanssa tekemisissä olleilla varusveijareilla, lähinnä apumekaanikot ja säämiehet on palveluksen loppuun kuulunut ns. TJ-lento. Itse kävin aikanaan Redigolla ja Vinkalla. Häätäjien kyytille ainakin pari vuotta sitten vaati, että oli käynyt Tilkassa psykot, pyöritystä ja painekammioo ja mitä siinä nyt onkaan. Mites, jos on ykkösmedikaali, niin onko mahdollista päästä esim. kertauksen yhteydessä Hawkin kyytiin? Vaikkakaan ei noita kaikkea kammiota ja muuta siihen kuulukaan (?).

 

Tikkakosken apumekaanikot lentää paljonkin lomille omalla kalustolla, Learjetilla jne.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Taitaa silti vaatia psykossa käynnin. :-\

 

Arttu

 

Mites, jos on ykkösmedikaali, niin onko mahdollista päästä esim. kertauksen yhteydessä Hawkin kyytiin? Vaikkakaan ei noita kaikkea kammiota ja muuta siihen kuulukaan (?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suorittaessani varusmiespalvelusta  seitsemänkymmentäluvun puolivälissä Tikkakoskella, tulin useammankin kerran lomille Tampereelle DC-3n kyydissä. IIRC tuolloin Ilmavoimat lensi säännöllisesti ainakin JYV-TMP (Härmälä), taisivat olla jotain huoltolentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites, jos on ykkösmedikaali, niin onko mahdollista päästä esim. kertauksen yhteydessä Hawkin kyytiin? Vaikkakaan ei noita kaikkea kammiota ja muuta siihen kuulukaan (?).

 

Tikkakosken apumekaanikot lentää paljonkin lomille omalla kalustolla, Learjetilla jne.

 

Ykkösmedikaali ei varmastikaan riitä, sillä kytiin pääsy edellyttää varta vasten kirjoitetun sotilassuihkukoneen matkustajakelpuutuksen, joka puolestaan vaatii nuo tietyt tarkastukset. Veikkaan, että se painekammio on vielä yksi niistä olennaisimmista.

 

Ja itse asiassa Tikkakoskelta kulkivat ainakin vuonna 2000-2001 lomilla koneilla aika usein myös (joke)aukkilaiset ja rukkilaiset.

 

Ja vielä sen verran, että taistelunjohtajat ovat suurissa määrin päässeet hävittäjälennolle joko varusmiesaikana tai kertauksissa. Entisaikoina ilmeisesti vieläkin useammin kuin 2000-luvulla. Nyt tosin tämä on saattanut muuttua hankalaksi kun Hawkit muuttivat pois lennostoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, psykossa tehdään tosiaan aika perusteellinen tarkastus, ennenkuin tuon kelpuutuksen saa. Siihen kuuluu yleinen lääkärintarkastus, polkupyöräergometria, pyörityskokeet ja lopuksi alipainekammio. Noista vaativin ainakin minulle oli ergometria... :-[

 

Sieltä saa sitten tämmöisen - hyvin virallisen näköisen ::) - läpyskän:

 

[ attachment removed ]

 

Arttu

 

Ykkösmedikaali ei varmastikaan riitä, sillä kytiin pääsy edellyttää varta vasten kirjoitetun sotilassuihkukoneen matkustajakelpuutuksen, joka puolestaan vaatii nuo tietyt tarkastukset. Veikkaan, että se painekammio on vielä yksi niistä olennaisimmista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, psykossa tehdään tosiaan aika perusteellinen tarkastus, ennenkuin tuon kelpuutuksen saa. Siihen kuuluu yleinen lääkärintarkastus, polkupyöräergometria, pyörityskokeet ja lopuksi alipainekammio. Noista vaativin ainakin minulle oli ergometria... :-[

 

Arttu

 

 

Taisi tosiaan 40 vuotta sitten olla eri meiningit, nimi vaan paperiin ja menoksi...

 

-Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ajattelin kysäistä, ovatko muut foorumilaiset tai teidän sukulaiset/tuttavat/naapurin kummin kaimat päässeet Ilmavoimien kaluston kyytiin tähän tapaan... Ei muuta kuin oli kysässyt pari kertaa joltain kapiaiselta, joka oli myöntynyt pyyntöön.

 

Suihkarilla en päässyt koskaan lentämään, mutta olin pari kolme kertaa Fokkerin kyydissä, kun se pudotti laskuvarjojääkäreitä. Kyytiin pääsi ilman sen kummempia kommervenkkejä, kun kysäisi vain. Loppusodassa meidät lennätettiin Mi-8:lla keskelle metsää, jossa sitten kuluivat seuraavat päivät sissikeikan merkeissä, ja jalkaisin me sieltä sitten aikanaan taapersimme takaisin kassulle. Tapahtui Utissa.

 

Kymmenen vuotta myöhemmin kertausharjoituksissa pääsin toisen reserviläisen kanssa kyytiin, kun haettiin Hallissa huollossa ollut Redigo takaisin Rissalaan. Menopelinä oli mennen tullen Piper Arrow. Kysyimme tietysti mahdollisuutta päästä Redigoon, mutta olisi kuulemma pitänyt olla lentokypärät, joita meillä ei tietenkään ollut. Kotiutumispäivänä päästiin vielä lentämään Vinkalla. Kiilasin itseni etupenkille ja pyysin kokeilla ohjaamistakin. Kyllähän se hyppysissä pysyi, mutta tuolloin minulla ei vielä ollut PPL:ää, pelkkä pursipahvi vain. Mielenkiintoista olisi päästä kerran vielä kokeilemaan, vaan kokeilematta se taitaa jäädä. Ellei nyt sitten noita Vinkoja myydä siviiliin joskus, kuten Safireille tehtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiilasin itseni etupenkille ja pyysin kokeilla ohjaamistakin. Kyllähän se hyppysissä pysyi, mutta tuolloin minulla ei vielä ollut PPL:ää, pelkkä pursipahvi vain.

 

Kyl se Vinka ihan nätisti laskuun tuli silloisella keskeneräisellä mopupahvillakin :) Toki naapuri oli ohjaimissa varmistamassa ja se sääti laipat ja kaasut, mä sain keskittyä olennaiseen.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina kun olen ollut Ilmavoimien koneessa (Fokkeri/Mi-8), olen joutunut sieltä ulos ennen kuin se laskeutui.   :o

 

;D ;D ;D Ilmavoimat ovat siis aloittaneet häiriköivän, aseistautuneen, erittäin vaarallisen matkustajan lentolaitteesta poistamisen-välilaskua tekemättä- ennen kaupallisia yhtiöitä. Antoivat sinulle kumminkin varjon; kovin ystävällistä, kovin ystävällistä... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D ;D ;D Ilmavoimat ovat siis aloittaneet häiriköivän, aseistautuneen, erittäin vaarallisen matkustajan lentolaitteesta poistamisen-välilaskua tekemättä- ennen kaupallisia yhtiöitä. Antoivat sinulle kumminkin varjon; kovin ystävällistä, kovin ystävällistä... ;D

 

Itse ilmavoimat ovat ilahduttaneet minua vain Mi-8:n lennoilla, kerran tosin meinasin saada ilmaisen lentomatkan Mi-8:n ulkopuolella. Oltiin metsäkeikalla (RovIt) ja meitä tultiin hakemaan jostain hiivatista pois samaisella kopterilla. Luutnantti katseli porukkaa hetken ja tuli sanomaan mulle, että AamuKähmy menee sitten kädet levälleen seisomaan keskelle tietä kun kopteri tulee ja näytti asennon. No sieltähän se kasi tuli ja meikä seisomaan keskelle tietä. En oikein silloin vielä tajunnut, että mikä mun tarkoitus oli seistä siinä tiellä, ennenkuin hiffasin että se lentäjä piti mua maamerkkinään ja laski tonneittain venäläistä romurautaa noin 2 metrin päähän musta! Onneksi armeija ei ollut vielä paljon ilahduttanut mua ilmaisilla juoksu/voimistelu/marssi jne kuntohommeleilla ja elopainoni piti mut just ja just paikallaan. Kaikki muu irtilähtevä siitä metsästä tosin lennätettiin ilmaiseksi mun harmaiden sisäpuolelle...Arvaa harmittiko, kun ei ollut kameraan mukana...  :'(

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILuutnantti katseli porukkaa hetken ja tuli sanomaan mulle, että AamuKähmy menee sitten kädet levälleen seisomaan keskelle tietä kun kopteri tulee ja näytti asennon. No sieltähän se kasi tuli ja meikä seisomaan keskelle tietä. En oikein silloin vielä tajunnut, että mikä mun tarkoitus oli seistä siinä tiellä, ennenkuin hiffasin että se lentäjä piti mua maamerkkinään ja laski tonneittain venäläistä romurautaa noin 2 metrin päähän musta! Onneksi armeija ei ollut vielä paljon ilahduttanut mua ilmaisilla juoksu/voimistelu/marssi jne kuntohommeleilla ja elopainoni piti mut just ja just paikallaan. Kaikki muu irtilähtevä siitä metsästä tosin lennätettiin ilmaiseksi mun harmaiden sisäpuolelle...Arvaa harmittiko, kun ei ollut kameraan mukana...  :'(

 

-Kähmy

 

RUK:n loppusodasta koko komppania lennätettii Mi-8:lla kassulle, samalla reissulla itsekkin ollut samanlaisessa paikassa ja "kivaa" oli.

 

Lasketaanko rajan kopterit mukaan kun Agusta-Bell 412:n ja 206:n kyytissä tullut reviteltyä rajaa edes takas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja itse asiassa Tikkakoskelta kulkivat ainakin vuonna 2000-2001 lomilla koneilla aika usein myös (joke)aukkilaiset ja rukkilaiset.

 

Ja sama toiminta jatkui myös 2003 kun itse olin Tikkakoskella, eikä se koskenut pelkästää jokelaisia vaan kaikkia jotka mahdollisuuden huomasivat (kuten esim. allekirjoittanut vliik-au). Tuli lennettyä useita kertoja Helsinkiin lomille Redigon, Fokkerin ja Chieftainin kyydeissä. Kyllä se aina kolmen tunnin junamatkan voitti!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sama toiminta jatkui myös 2003 kun itse olin Tikkakoskella, eikä se koskenut pelkästää jokelaisia vaan kaikkia jotka mahdollisuuden huomasivat

 

Sama järjestely on näköjään jatkunut Tikkakoskella kuin vv.1976-77

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään