Juha Paulavuo

Venäjän duuma: Kaapatun koneen saa ampua alas

16 viestiä aiheessa

Olin lennonjohtajana 80 luvulla Arabiemiirikuntien Liitossa. Lentokonekaappauksia sattui pahimmillaan joka viikko. Sitten hallitus antoi uudet ohjeet. Alasampumista ei käsketty, mutta kaapatun lentokoneen kutsuihin ei saanut vastata. Kaapatun kanssa ei saanut puhua ollenkaan. Jos kaapattu tuli lähemmäs, niin suunnistuslaitteet sammutettiin ja kiitoteille ajettiin autoja. Yöllä terminaalin valot sammutettiin. Lentoasemat suljettiin ja niiden paikka salattiin. Silloin asiasta ei noussut kansainvälisiä vastalauseita. Nykyisistä toimintaohjeista en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin lennonjohtajana 80 luvulla Arabiemiirikuntien Liitossa. Lentokonekaappauksia sattui pahimmillaan joka viikko. Sitten hallitus antoi uudet ohjeet. Alasampumista ei käsketty, mutta kaapatun lentokoneen kutsuihin ei saanut vastata. Kaapatun kanssa ei saanut puhua ollenkaan. Jos kaapattu tuli lähemmäs, niin suunnistuslaitteet sammutettiin ja kiitoteille ajettiin autoja. Yöllä terminaalin valot sammutettiin. Lentoasemat suljettiin ja niiden paikka salattiin. Silloin asiasta ei noussut kansainvälisiä vastalauseita. Nykyisistä toimintaohjeista en tiedä.

 

Aika räväkkää toimintaa!

Loppuivatko kaappaukset sillä alueella?

Ei ollut mitään järkeä yrittää kaapata konetta jos yhteys maahan jäi saamatta ja ei voinut "hakea tukea maailmalta omalle päänsärylleen"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi kaapausta muistan vielä tapahtuneen. Toinen oli Airbus, joka poistui Emiraattien alueelta. Yhtiötä en muista. Toinen oli iranilainen Hercules. Se laskutui Sharjaahiin. Muutama sata metriä tasaista riitti. Koneen kaapannet matkustat pyysivät turvapaikkaa ja koneen miehistö teki varmuuden vuoksi samoin. Sitten tieto levisi jotain kautta potentiaalisille kaappareille. Emiraattien ilmatilaan ei enää yritetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli nyt yhtään muistan oikein, niin 2 konetta (Swissair DC-8,TWA 707)kaapattiin ja laskettiin jonnekin autiomaahan v. 1970....

 

Tarkemmin sanottuna Zarqa Airstripille, tunnettu myös nimellä Dawson´s Field, hiekkapohjainen entinen englantilaisten sotilaskenttä Jordaniassa.

 

Ja koneethan räjäytettiin, eli kiitotien laadulla ei ollut niin väliä, pääasia että päästiin maahan ilman henkilövaurioita. Koneista ei ollut väliä.

 

Sellaista laskupaikkaa tuskin kukaan osasi odottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lainaus ilmailulaista:

166 § Ilma-aluksen kulkuun puuttuminen

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden vaatiessa Ilmailuhallinto ja välitöntä puuttumista edellyttävissä tapauksissa lennonjohdosta vastaava lentopaikka, aluelennonjohto ja ilmaliikennepalvelusta vastaavan lentopaikan päällikkö tai hänen määräämänsä sijainen sekä Ilmailuhallinnon erikseen määrittämissä tilanteissa sotilasviranomainen voi kieltää ilma-aluksen lähdön, määrätä ilma-aluksen laskeutumaan, vaatia tunnistamista, määrätä lentosuunnan ja -korkeuden taikka muutoin puuttua ilma-aluksen kulkuun.

 

Joten kerrankin oltiin edellä veli venäläistä.

Tuon lainkohdan voinee lukea myös siten, että taikka muutoin tarkoittaa juuri sitä.

Eri asia on sitten se, luetaanko ja toimitaanko niin.

???

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän kyllä epäilen, että tuota "taikka muuten"-lausetta tulkittaisiin niin että sen perusteella lennonjohto voisi päättää alasampumisesta. Muutama vuosi sitten asiastahan käytiin isompikin debatti, en nyt muista tuliko sen seurauksena oikein lakiesityskin Eduskuntaan ja jos tuli niin menikö se läpi. Sen verran hämärästi muistelen, että Suomessa systeemi menisi kutakuinkin siten, että mikäli vain aikaa on tarpeeksi, mahdollisen alasampumispäätöksen tekee Valtioneuvosto. Mikäli aikaa kokoukseen ei ole, puolustusministeri tai joku riittävän iso kiho Pääesikunnasta saisi tehdä päätökseen yksinään ja omalla vastuullaan. Jonkun asioista paremmin perillä olevan kommenttia tässä kyllä kaipaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakiesitys ja debatti Suomen vastaavasta (alasampumis)lainsäädännöstä käytiin viime vuonna. Lopullista hyväksymistä ei taida vielä olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakiesitys ja debatti Suomen vastaavasta (alasampumis)lainsäädännöstä käytiin viime vuonna. Lopullista hyväksymistä ei taida vielä olla.

 

Eikös tuollanen alas ampumisen mahdollistava laki ole jo käytössä ainakin esim. USA:ssa ja Saksassa? Uskaltaako sitä kukaan lentäjä enää kohta vääntääkkään transponderiin kaappauskoodia....

 

-=_Harri_=-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuollanen alas ampumisen mahdollistava laki ole jo käytössä ainakin esim. USA:ssa ja Saksassa? Uskaltaako sitä kukaan lentäjä enää kohta vääntääkkään transponderiin kaappauskoodia....

 

-=_Harri_=-

 

 

USA:ssa ja Israelissa ainakin. Saksassa korkein oikeus totesi lakiesityksen perustuslain vastaiseksi.

 

-SeppoP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskin Saksassa on siellä asiasta käydyn debatin perusteella kohtuullisen helppo kiertää tuota perustuslakituomioistuimen ratkaisua. Hehän totesivat, että valtiolla ei ole periaatteessa oikeutta riistää henkeä ihmiseltä/ihmisiltä muiden ihmisten henkiä suojellakseen, ja sillä perusteella kielsivät Bundeswehriltä ja Luftwaffelta oikeuden ampua alas Saksan ilmatilassa olevan kaapatun lentokoneen. Sama tuomioistuin on kuitenkin myös todennut, että poliisilla ja Saksan rajavartioviranomaisilla (Bundesgrenzschutz tjsp) on oikeus käyttää tappavia keinoja pelastaakseen viattomia sivullisia rikollisten toimilta. Niinpä Saksassa onkin jo ehdotettu, että asia saadaan kuntoon sillä että jo ennestään sangen sotilaalliseksi toimijaksi järjestetylle rajavartiolaitokselle siirretään tarvittavaa välineistöä armeijalta ja ilmavoimilta jolloin kaapatun koneen alasampuminen olisikin yllättäen perustuslain mukaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli nyt yhtään muistan oikein, niin 2 konetta (Swissair DC-8,TWA 707)kaapattiin ja laskettiin jonnekin autiomaahan v. 1970....

 

Tarkemmin sanottuna Zarqa Airstripille, tunnettu myös nimellä Dawson´s Field, hiekkapohjainen entinen englantilaisten sotilaskenttä Jordaniassa.

 

Ja koneethan räjäytettiin, eli kiitotien laadulla ei ollut niin väliä, pääasia että päästiin maahan ilman henkilövaurioita. Koneista ei ollut väliä.

 

 

Menihän siinä rytäkässä myös BOAC:n VC-10.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19700912-0

http://www.airliners.net/open.file/0748635/L/

 

Muut olivat, kuten mainitset, Kasi ja 707.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19700913-1

http://www.airliners.net/open.file/0202313/L

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19700913-0

 

Googlettamalla löytyi tietoa, että myös Pan Amin kone kaapattiin. Mikähän mahtoi olla sen kohtalo ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ez-Zerga

 

Edit: Pan Amin koneen kohtalo oli uskoakseni tämä. http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19700906-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, terrorismisivut jotka käsittelevät vuoden 1970 tapahtumia puhuvat siitä, että 747:llä ei uskallettu laskea Zarqa Airstripille vaikka tarkoitus oli. Kaapparit pelkäsivät, että kone menee nurin hiekalla, ja heiltä itseltäänkin menee henki. Siitä syystä "diverttaus" Kairoon.

 

Pan Amin, Swissairin ja TWA:n koneet kaapattiin 6.9.1970, BOAC kolme päivää myöhemmin, ja räjäytys vasta 13.9.

TWA:n kone oli myös kaapattu jo v. 1969, ja Swissairin lennolla 330 oli pommi vuoden 1970 helmikuussa, jolloin ko. Coronado tuhoutui Sveitsissä melkein heti lentoonlähdön jälkeen.

 

Itse olin elo-syyskuun vaihteessa 1970 juuri lopettanut kesäharjoittelun Swissairin pääkonttorissa Klotenissa ja lennellyt mm. Kairoon ja Istanbuliin DC-8:n ja Coronadon kyydissä, joten tuli silloin seurattua tapahtumia melko läheltä. Huonolla tuurilla olisin voinut olla kaapatussa DC-8:ssa...toisaalta se taisi olla menossa Nykkiin eikä Kairoon.

 

Näitä 70-luvun kaappauksia tapahtui aika paljon, mutta yleensä niissä vältettiin suurempia ihmisuhrien määriä, toisin kuin 9/11-tapauksessa. Silloin aikoinaan ei lennetty päin rakennuksia itsemurha-aikeissa. Ajat ovat muuttuneet?

 

Se, miten lainsäädäntö pysyy mukana muutoksessa, onkin sitten kokonaan toinen juttu.

 

Vielä jonain vuonna koneissa on nappi, josta autopilotti lukitaan siten, että kone lentää määrättyä reittiä perille ja tekee autolandin, ilman että autopilottia voidaan ohittaa, eikä kipparillekaan kerrota koodia, jolla lukituksen saa purettua. Silloin kaappausta on turha yrittää.

 

Pommin toimittamista koneeseen sekään ei tietenkään estä. Mutta silloin törmäyskohteesta tulee sattumanvarainen, mistä on ehkä jotain lohtua.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

TWA:n kone oli myös kaapattu jo v. 1969, ja Swissairin lennolla 330 oli pommi vuoden 1970 helmikuussa, jolloin ko. Coronado tuhoutui Sveitsissä melkein heti lentoonlähdön jälkeen.

 

Vielä jonain vuonna koneissa on nappi, josta autopilotti lukitaan siten, että kone lentää määrättyä reittiä perille ja tekee autolandin, ilman että autopilottia voidaan ohittaa, eikä kipparillekaan kerrota koodia, jolla lukituksen saa purettua. Silloin kaappausta on turha yrittää.

 

 

 

 

Olen lukenut tuosta Coronado tuhosta, jostakin "uutiset kuvina" vuositeoksesta, jonka mukaan yksi lentoemäntä selvisi turmasta hengissä, pudoten penkkiin vyötettynä (turvavyö) jyrkkään, lumiseen rinteeseen, loukkaantuen erittäin vakavasti.

Tässä kuitenkin ollaan kanssani erimieltä. http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19700221-1

 

TWA:n koneita olisi Aviation Safety Networkin mukaan ollut kaapattuna 22 kertaa. Kaikkiaan maailmassa olisi, kyseisen linkin mukaan kaapattu 1005 kertaa liike- tai liikennekone.  http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=SEH&page=1

 

Tuo tulevaisuuden visio autopilotin lukitsevasta napista on kyllä mielenkiintoinen, mutta uskoakseni karvanaamojen marttyyriopistossa laaditaan uusi doktriini, jolla sekin nappi ohitetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä jonain vuonna koneissa on nappi, josta autopilotti lukitaan siten, että kone lentää määrättyä reittiä perille ja tekee autolandin, ilman että autopilottia voidaan ohittaa, eikä kipparillekaan kerrota koodia, jolla lukituksen saa purettua. Silloin kaappausta on turha yrittää.

 

Entä jos koneessa esim syttyy ihan tavallinen tulipalo, ja pitäisi laskeutua mahdollisimman nopeasti ? Ja sitä paitsi, jos se lukitus on ihmisen tekemä, sen voi ihminen ohittaa - ja se voi mennä epäkuntoon - ainakin kaikki tähän asti keksitty tekniikka voi. Ei kaappauksia teknologialla estetä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen Ari Ahon kanssa samaa mieltä. Kaappauksia ei teknologialla estetä. Toinen näkökulma on tarkastella sitä, kuinka toimien kokonaistuhot ovat pienimmät. On paljon tapauksia, joissa yletön "hanttiin paneminen" on/olisi vain lisännyt tuhoa.

 

Seppo Kolehmainen

ilmailija

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään