Kirjoitettu Helmikuu 28, 2006 Tälläisen yleisen mielenkiinnon takia vain siis: Mitä erikoisia vierailijoita käy EFHK:lla edes joskus? Ite en tie muunkuin ruslanin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2006 Tästä listasta voi kenties päätellä jotain? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2006 en tiennytkään että AA:kin lentää suomeen ??? Ei lennä AA Suomeen. Jos katsot tarkemmin sitä listaa, niin huomaat siinä perässä tähden, joka tarkoittaa sitä, että se on ns. codeshare lento (tässä tapauksessa Finnairin kanssa)... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2006 Miten tuo Air Force One, kai sekin on joskus käynyt? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2006 selvä. suhtauduinkin siihen vähän oudoksuvasti. no käykö EFHK:lla mitään erikoisia kuin tavallisen tylsiä busseja ja bojongeja? Jonkinnäköinen valikoima harvinaisempia vieraita on esim. tuolla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2006 selvä. suhtauduinkin siihen vähän oudoksuvasti. no käykö EFHK:lla mitään erikoisia kuin tavallisen tylsiä busseja ja bojongeja? Käyn nykyään EFHK:lla harvakseen, mutta tässä ulkomuistista lista muutamista hieman epätavallisemmista konetyypeistä jotka tulevat EFHK:lle usein. Rahtikonepuolella mm. An-12 (se savuttava 4-moottorinen potkurikone), An-124 Ruslan ja eestiläset Let-410 koneet, sekä päivittäinen vieras HS748. Matkustajakoneiden osalta harvinaisempia tyyppejä tulee mieleen Severstalin Yak-40 sekä BA:n Dornier 328. Pulkovon Tupolev Tu-154-koneita en ole itse viime aikoina nähnyt, ovatkohan jo siirtyneet kokonaan B737-kalustoon? Liikelentokoneiden joukossa on monta konetyyppiä, jotka kenties ovat ei-ilmailijalle erikoisia mutta alaa tuntevalle melko normaaleja. Mitään erikoisuuksia en keksi nostaa esille tavallisesti näkyvistä Gulfstream/Cessna Citation/Hawkereista. Ilmavoimatkin käyttävät kenttää useita kertoja viikossa, kalustona F27/Learjet/Chieftain. Ylläolevia liikennöi EFHK:lle jos ei päivittäin, niin ainakin viikottain. Satunnaisia vieraita on sitten enemmänkin, mitä milloinkin tyyppiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2006 mimmottiis vehkeit eestiläiset let-410 on? Tuossa: http://www.airliners.net/open.file/0996013/L/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2006 Miten tuo Air Force One, kai sekin on joskus käynyt? Maaliskuussa 1997 kun sikarimies tuli Jeltsinin kanssa juttusille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Maaliskuussa 1997 kun sikarimies tuli Jeltsinin kanssa juttusille. Sattuisko kellään olemaan kuvia kyseisestä vierailusta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Tiedä tuota onko niin erikoinen, mutta juuri tuossa 1745 aikoihin tuli taas kerran spottausnoutajani kanssa oltua Martinlaakson koirapuistossa jonka päällä on 04L lähestymislinja, kun yli pyyhkäisi Aeroflotin Cargo DC-10, onhan noista täälläkin kuvia ollut, mutta ei kai niin yleinen vieras kuitenkaan, hetken jo ajattelin suunnistaa kentälle harjoittelemaan pimeäkuvausta, mutta taitaa lähteä koodilla SU 920 klo 1835, joten se siitä, mutta toivottavasti joku on pelipaikalla...? Niin, tuollaisiakin vierailee, ja Air Force One oli muistaakseni Helsingissä myös 1988 tai 1989 kun sitä pääsi vielä "keittiön kautta" terassilta katsomaan jenkkiturvamiesten valvovan silmän alla, kun Suomalaiset turvamiehet olivat enemmän kiinnostuneita ilmaisesta kahvista ja pullasta silloisessa Fly Inn:issä, löytyykö keneltäkään kuvia siltä ajalta..? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Sattuisko kellään olemaan kuvia kyseisestä vierailusta? Tuossa yksi. Ihan vihjeenä vain, voisi haeskella esim. Airliners.netistä itsekin.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Tuossa yksi. Ihan vihjeenä vain, voisi haeskella esim. Airliners.netistä itsekin.... Ei ole tuo kone se, jolla USA:n presidentti liikkuu, eli käyttää silloin radiokutsua "Air Force One". Vuodesta 1990 alkaen koneina on ollut kaksi Boeing VC-25A (747-200B), joiden pyrstönumerot ovat 28000 ja 29000. Sitä ennen koneina oli vuodesta 1962 lähtien kaksi Boeing VC-137 (707-320B) pyrstönumeroinaan 26000 ja 27000. Mistään noista ei ole Suomessa otettuja kuvia airliners.netissä. Viite: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Force_One Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Tällä viikolla viimeeks näin Tupolevin Pulkovolta EFHK:lla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Ei ole tuo kone se, jolla USA:n presidentti liikkuu, eli käyttää silloin radiokutsua "Air Force One". Eipä tietenkään, katsoin vain että USAF ja B747 Heräsi itsellekin mielenkiinto, eikö kukaan todellakaan ole kuvannut AF1 Helsingissä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Heräsi itsellekin mielenkiinto, eikö kukaan todellakaan ole kuvannut AF1 Helsingissä? Ainakin vierailusta Ilmailuun tehdyssä jutussa on kuvia tuosta Jumbosta Helsingissä. Muistelisin senaikaisten spotterien kertoneen, että AF1:sen saapuessa kaikki mahdolliset pusikot olivat täynnä sotavoimien kavereita hätyyttelemässä kuvaajia pois. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Tiedä tuota onko niin erikoinen, mutta juuri tuossa 1745 aikoihin tuli taas kerran spottausnoutajani kanssa oltua Martinlaakson koirapuistossa jonka päällä on 04L lähestymislinja, kun yli pyyhkäisi Aeroflotin Cargo DC-10, onhan noista täälläkin kuvia ollut, mutta ei kai niin yleinen vieras kuitenkaan, hetken jo ajattelin suunnistaa kentälle harjoittelemaan pimeäkuvausta, mutta taitaa lähteä koodilla SU 920 klo 1835, joten se siitä, mutta toivottavasti joku on pelipaikalla...? Tuohan on ihan tavanomainen vuoro...kait.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Tuohan on ihan tavanomainen vuoro...kait.. Onko, siis viikottainen vai päivittäinen?, Kertokaahan te enemmän tietävät, itse noita ainakin hyvin satunnaisesti nähnyt, mutta elämähän on..., mutta ainakin aikanaan Aeroflotin väreissä nähdyt koneet ovat olleet heille "kotimaisia", on kiva kontrasti nähdä "länsikone neukkuväreissä" vaikka onkin muussa kuin RA-rekkarissa, tai niinkuin aikanaan se alkoi CCCP... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Piiitkät ajat on tullut tätä forumia lueskeltua ja nyt vasta sain rekisteröidyttyä, eli ensimmäistä viestiä pukkaa Pulkovo on lentänyt EFHK:lle omien havaintojen mukaan koko talven TU-154:lla, joka päivä en töissä sentään ole mutta joka ilta kun vuorossa on oltu, on kasin pintaan 140-paikoilla Tupolev levännyt. On muuten aika mielenkiintoinen näky koneeksi, harvinaisen kaunis peräsin. Aeroflotin DC-10:t heittävät rahtikeikkaa satunnaisesti ja välillä tulevat tyhjänä huoltoon 7-hallille. Eli periaatteessa ei kovinkaan harvinainen näky kentällä. Volga Nnepr Antonov 124 on taasen ollut viime aikoina melko harvassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 5, 2006 Ei ole tuo kone se, jolla USA:n presidentti liikkuu, eli käyttää silloin radiokutsua "Air Force One". Vuodesta 1990 alkaen koneina on ollut kaksi Boeing VC-25A (747-200B), joiden pyrstönumerot ovat 28000 ja 29000. Sitä ennen koneina oli vuodesta 1962 lähtien kaksi Boeing VC-137 (707-320B) pyrstönumeroinaan 26000 ja 27000. Mistään noista ei ole Suomessa otettuja kuvia airliners.netissä. Viite: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Force_One Eipä ole tosiaan tuo se normi "Air Force One", mutta itse kyllä pitäisin tuon E-4B:n saamista kuvatuksi suurempana "saavutuksena" kuin tavallisen "Air Force Onen" ikuistamista. Tuohan on sentään USA:n "tuomiopäivänkone" josta presidentin on tarkoitus tilanteen niin vaatiessa johtaa Yhdysvaltoja. Käytännössä siis ydinsodan tai muun vastaanvanlaisen tosi ison ja paskamaisen jutun varalle tehty lentävä komentokeskus. Siihen verrattunahan sitä tavallista VC-25:sta voisi sanoa glorifioiduksi bisnesjetiksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2006 Vuosien saatossa Air Force One -koneita(pressa kyydissä) on käynyt muutaman kerran Helsinki-Vantaalla. Clinton kävi keväällä 1997. Lisäksi ainakin seuraavat: -Presidentti Gerald Ford vieraili Etykissä kesällä 1975, koneena Boeing 707 -Ronald Reagan kävi ja yöpyi Munkkiniemessä toukokuussa 1988, kone Boeing 707 -George Bush -vanhempi tapasi Gorbatsovin Helsingissä syksyllä 1990. Tuossa oli jo käytössä Boeing 747 -kone, Helsingin vierailu oli uuden koneen ensimmäisiä käyttökertoja Hillary Clinton tuli pressamallin 707:lla Tallinnasta Helsinkiin kesällä 1996, kone joutui ajamaan pitkään holding -kuviota Helsingissä olleen ukkosmyrskyn takia. (Kone ei ollut ko. lennolla virallisesti Air Force One, koska Bill-presidentti puuttui). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2006 Vuosien saatossa Air Force One -koneita(pressa kyydissä) on käynyt muutaman kerran Helsinki-Vantaalla. Clinton kävi keväällä 1997. Lisäksi ainakin seuraavat: -Presidentti Gerald Ford vieraili Etykissä kesällä 1975, koneena Boeing 707 -Ronald Reagan kävi ja yöpyi Munkkiniemessä toukokuussa 1988, kone Boeing 707 -George Bush -vanhempi tapasi Gorbatsovin Helsingissä syksyllä 1990. Tuossa oli jo käytössä Boeing 747 -kone, Helsingin vierailu oli uuden koneen ensimmäisiä käyttökertoja Hillary Clinton tuli pressamallin 707:lla Tallinnasta Helsinkiin kesällä 1996, kone joutui ajamaan pitkään holding -kuviota Helsingissä olleen ukkosmyrskyn takia. (Kone ei ollut ko. lennolla virallisesti Air Force One, koska Bill-presidentti puuttui). Löysin pöytälaatikosta kuvia joissa näyttää olevan 2 USA:n väreissä olevaa jumboa rahtiasemalla , paljon muita koneita nykyisen kotimaan terminaalin edustalla rivissä sekä kotimaanterminaalin rakennustyömaa taustalla jo aika valmiina. Voisikohan ne olla ETYKin seurantakokouksesta 1992 ? Toinen on 29000 ja toinenhan (varakone) sitten täytyy olla 28000 (kuvassa ei näy rekkaria) jos niitä ei muita ole.1997 kun Clinton laskeutui Suomen kamaralle oli vaan 1 kpl 747 (29000) , varakone oli 707 (27000). - - Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2006 Löysin pöytälaatikosta kuvia joissa näyttää olevan 2 USA:n väreissä olevaa jumboa rahtiasemalla , paljon muita koneita nykyisen kotimaan terminaalin edustalla rivissä sekä kotimaanterminaalin rakennustyömaa taustalla jo aika valmiina. Voisikohan ne olla ETYKin seurantakokouksesta 1992 ? - - Bush vanhempi kävi joo kesällä 1992 ETYK-seurantakokouksessa Helsingissä. Katsojia Suomen presidentinlinnan edustalla jossain vaiheessa vierailun aikana harhautettiin koukkaamalla limusiinilla linnan sivuovelle, josta Bush vietiin linnaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla