Ville Alho

DC-10:n lentokielto 1979

10 viestiä aiheessa

Hei,

 

Tämä on ensimmäinen viestini tänne kun ajattelin että varmaankin täältä löytyy vastaus pariin kysymykseen otsikon aiheesta. Siis kun sen kuuluisan moottorinirtoamisonnettomuuden (kai se yhdyssana on...?? ) jälkeen USA:n FAA asetti DC-10:t lentokieltoon, niin koskiko kielto vain USA:n rekisterissä olleita kymppejä ja siellä/sinne/sieltä lentäneitä kymppejä?? Vai asettivatko myös muiden maiden ilmailuviranomaiset koneen lentokieltoon FAA:n esimerkkiä noudattaen?? Ja mikäli kielto oli globaali niin kuinka Finnair korvasi käyttökiellossa olleet koneensa?? (Oliko niitä Finskillä silloin jo neljä??) Ihanko vaan kylmän viileästi lennot peruutettiin?? Ja lopuksi tietysti, kun American Airlinesin käyttämän virheellisen moottorinirrotusproseduurin sanotaan useassa lähteessä olleen yleinen käytäntö ympäri maailmaa, ei siis pelkästään AA:n ikiomaa säätöä, niin millä tavalla kyseinen operaatio oli Finnairin tekniikassa hoidettu?? Sillä oikealla McDonnell Douglasin hyväksymällä tavalla vai tällä toisella onnettomuuteen johtaneella ilmeisen yleisellä virheellisellä tavalla??

 

Kauhea kysymyspatteri näin heti ensimmäiseen viestiin, mutta kiitokset jo näin etukäteen vastaamaan vaivautuville. Kaikki tieto/arvaukset/spekulaatiot ovat tervetulleita  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä oli jossain ikivanhassa Ilmailussa juttua, luin sen äskettäin. Finnair lensi lentokiellon aikaan vanhoilla DC-8:seilla Amerikkaan, kun kymppi ei lentänyt.

  Tämän tapauksen mielenkiintoisena takaumana on se, että USAF uusiessaan KC-10:jään mitä todennäköisemmin ostaa sekä Airbusilta, että Boeingilta tankkereita, niin ainakin osa laivastosta lentää mahdollisten lentokieltojen aikanan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa foorumille!

 

Sen verta offtopiccia, että luin (muistaakseni valituista paloista) että muuan mies soitteli kahden viikon ajan ilmeisesti O'haren lennonjohtoon. Kertoi nähneensä samaa unta jo toista viikkoa, jossa tapahtuu juuri tämänkaltainen onnettomuus! Lennonjohdosta ilmoitettiin ettei ole syytä huoleen, sillä kuvaamaasi onnettomuutta ei kertakaikkiaan voi sattua?

 

T: Mika

 

PS: toisin kävi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vastauksista, erityisesti linkki oli sangen informatiivinen. Taitaa muuten DC-10 olla Cometin ja Concorden ohella ainoa lentokieltoon joutunut länsimainen suihkumatkustajakone?? Ainakin koneen alkutaivalta voitaneen verrata vaikeuksien puolesta lähes Cometin vastaavaan. Arvatenkin 70-luvun lopulla sekä McDonnell Douglasin että DC-10:llä lentäneiden lentoyhtiöiden PR-osastoilla oli paljon puuhaa koneen imagon puhdistamisessa, jossain vaiheessahan sitä ainakin Amerikassa kutsuttiin peräti Death Cruiseriksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täydennän edellisiä muistin perusteella. Kymppien ratkaiseva lentokielto oli paljon aikaisemmin. Silloin kun turkkilaisilta aukesi rahtiovi Pariisin päällä. Lattia sortui painekadon seurauksena ja ohjausvaijerit menivät solmuun. Silloin meni hyvän koneen maine, koska onnettomuus oli turha. Ensinnäkin tehdas oli jo lähettänyt ohjeistuksen rahtiovien lukitusongelmaan. Sitä ei kuitenkaan pidetty "urgenttina" ja se on tietysti tehtaan vika. Toiseksi kympissä on myös mahdollisuus sähköiseen ohjaukseen ja niiden piuhat kulkevat katossa. Tarkoittaa sitä, että ratissa on tunnistin, joka aistii, millä voimalla sitä väännetään johonkin suuntaan ja siivekkeet liikkuvat pyydetyllä tavalla. Jos kaikki on kunnossa, ratti liikkuu ohjausvaijereiden tuoman feedbackin takia siksi, että siivekkeet liikkuvat. Systeemi toimii, vaikka varsinaiset ohjausvaijerit olisivat poikki. Silloin ratti vaan ei liiku. Turkkilaiset eivät käsittääkseni olleet tietoisia moisesta tai unohtivat hässäkässä. Puolustan kymppejä, koska kone on aikalaisekseen mitä parhain.       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ei DC-10:ä nyt näin jälkikäteen tarkasteltuna minään oikeana Death Cruiserina voi pitää, mutta varmastikin silloin 1970-luvulla noiden muutaman hyvin spektakulaarin onnettomuuden seurauksena konetta on suuren yleisön keskuudessa pidetty ehkä jos ei nyt ei hengenvaarallisena, niin pelottavana kenties kuitenkin?? Rahtiluukun tapauksessa tosin mielestäni syytä voidaan kyllä vierittää surutta McDonnell Douglasin suuntaan, ne ongelmat olisi voitu välttää suunnittelemalla luukku toisin. Lockheed TriStarissahan vastaavanlainen rahtiluukut oli suunniteltu sisäänpäinaukeaviksi. Mielipideasiahan tämä on, mutta itse pidän L1011 paremmin (tai ainakin hiotummin) suunniteltuna koneena, jotenkin koneiden alkukehittelystä olen saanut sellaisen kuvan että Lockheedilla homma hoidettiin huolellisemmin kuin McDonnell Douglasilla. (Kymppifanit saavat nyt sitten haukkua minut perustellusti maanrakoon jos haluavat, en kuitenkaan tuolla edellisellä tarkoittanut sitä, että DC-10 olisi huono kone, vaan että L1011 oli parempi). TriStarin ongelmahan oli Rolls Roycen puolella, kun moottorit myöhästyivät reippaanlaisesti ja DC-10 ehti aiemmin markkinoille. Ja tietenkin pitkänmatkanversion puuttuminen sangen pitkään vaikka DC-10-30 oli jo markkinoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tristaristahan on sanottu, että se on viimeinen liikennekone, jonka insinöörit saivat suunnitella ilman talousmiesten väliintuloa ;D Siis hieno kone, mutta niin kallis tehdä ja ylläpitää, että kaupallinen menestys jäi saavuttamatta. Sen jälkeenhän Lockheed siirtyi puhtaasti militääripuolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lockheedin vetäytyminen siviilikonepuolelta oli kyllä sääli, varsinkin nyt kun McDonnell Douglasia ei ole kohta 10 vuoteen ollut enää olemassa. Vaikka tietyssä mielessä MDD:n katoaminen ehkä oli "poetic justice", firmahan oli ehkä pahin kaikista mitä tulee talousmiesten sekaantumiseen lentokoneenrakennukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymppien ratkaiseva lentokielto oli paljon aikaisemmin. Silloin kun turkkilaisilta aukesi rahtiovi Pariisin päällä.       

 

Tuo turkkilaiskoneen onnettomuus oli ensimmäisiä pahoja DC-10 onnettomuuksia, Finnairiin vaikuttanut DC-10 lentokielto kai tuli, kuten todettua, Chicagon onnettomuudesta 1979. Turkkilaiskone putosi maaliskuussa 1974, Finnair  aloitti DC-10 liikenteen helmikuussa v. 1975.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään