Sami Virkkula

Digikamera häiriölähteenä?

7 viestiä aiheessa

Itse olen aina kuvitellut että eihän digikamerasta voi tulla mitään häiriötä, mutta olenko sittenkin väärässä? Sunnuntaina kuvailin koneita ja vanhasta tottumuksesta skanneri oli takin etutaskussa. Huomasin että kun olin ottamassa kuvia (laukaisin painettuna puoliväliin) ja skannerista kuului puhetta niin se alkoi särisemään. Heti kun otin sormen pois liipaisemelta niin särinäloppui.

Miksi kamera aiheutti häiriötä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi kamera aiheutti häiriötä?

Veikkaisin, että kameran virtalähde (akut/patterit) olisi syypää. Eli sähköhäiriö ...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

varmaankin akut ja patterit on aika hiljaista kamaa... mutta elektoniikka kameran sisällä, prosessori, sen kellotaajuutta varten on joku oskillaattori jne, digikameraa nyt voi verrata koti PC:hen ainakin jotenkuten ja kyllä sieltä säteilee kaikenlaista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

varmaankin akut ja patterit on aika hiljaista kamaa... mutta elektoniikka kameran sisällä, prosessori, sen kellotaajuutta varten on joku oskillaattori jne, digikameraa nyt voi verrata koti PC:hen ainakin jotenkuten ja kyllä sieltä säteilee kaikenlaista...

Näin on, prosessoriohjattu kamera säteilee hieman vaikka siinä onkin CE-merkintä joka kertoo että häiriösäteilyarvot ovat normien mukaiset. Kun herkän skannerin antenni on vain parinkymmenen cm:n päässä, heikkokin häiriösignaali riittää, tämä tosin riippuu skannerin vastaanottimen laadusta. Paremmissa vastaanottimissa on parempi selektiivisyys (kanavaerottelukyky) , jolloin häiriöt pääsevät huonommin läpi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasin että kun olin ottamassa kuvia (laukaisin painettuna puoliväliin) ja skannerista kuului puhetta niin se alkoi särisemään. Heti kun otin sormen pois liipaisemelta niin särinäloppui.

Onko sulla vakaajaa putkessa tahi rungossa ??

Minulla samoja oireita ja totesin että häiriöt tulee kun vakaajan hyrrät (tjms) pyörii.

- Marko -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sulla vakaajaa putkessa tahi rungossa ??

Minulla samoja oireita ja totesin että häiriöt tulee kun vakaajan hyrrät (tjms) pyörii.

- Marko -

Nope! Mieleen kyllä tuli että yksi mahdollinen häiriön aiheuttaja olisi tarkennusmoottori.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nope! Mieleen kyllä tuli että yksi mahdollinen häiriön aiheuttaja olisi tarkennusmoottori.

Se on se luultavin häiriölähde kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään