Juha Kalli

Mitä on tapahtunut Kauhajoella?

16 viestiä aiheessa

Taisi olla keskisuuri mies puikoissa.

Ehkä ystävämme "meteosta"??

 

clip >Kentälle pyrkineellä pienkoneella oli suuret vaikeudet laskeutua, koska laskutelineen suksi oli taipunut. Yksin matkassa ollut lentäjä onnistui kuitenkin laskussaan.<clip  lainaus Lotta/yle/Fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, menihän siinä 1.5h ;D

Eurostarilla oli suksikoelennot meneillään, suuren muutostyöluvan kera.

Lennolla oli kuulunu paukahros, jonka jälkeen koululennolla oleva kone oli käynyt toteamassa tilanteen.

Koska polttoainetta oli riittävästi ei ollut syytä hätäillä, vaan hälyttivät varmuuden vuoksi ambulanssit, paloauton, PETE-pelastuskopterin ja poliisikin taisi käydä.

Kun kaikki oli valmiina, kone tuli laskuun ja teki erittäin vedetyn laskun jolloin suksi kääntyi oikeinpäin eikä mitään vaurioita syntynyt. Kaikki siis hyvin. Suksiin tehdään tarvittavia muutostöitä.  Toivottavasti tästä ei nyt taas alkaa Ultra vs. moottorikone- vertailu, eihän ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, menihän siinä 1.5h ;D

Eurostarilla oli suksikoelennot meneillään, suuren muutostyöluvan kera.

Lennolla oli kuulunu paukahros, jonka jälkeen koululennolla oleva kone oli käynyt toteamassa tilanteen.

Koska polttoainetta oli riittävästi ei ollut syytä hätäillä, vaan hälyttivät varmuuden vuoksi ambulanssit, paloauton, PETE-pelastuskopterin ja poliisikin taisi käydä.

Kun kaikki oli valmiina, kone tuli laskuun ja teki erittäin vedetyn laskun jolloin suksi kääntyi oikeinpäin eikä mitään vaurioita syntynyt. Kaikki siis hyvin. Suksiin tehdään tarvittavia muutostöitä.  Toivottavasti tästä ei nyt taas alkaa Ultra vs. moottorikone- vertailu, eihän ;)

 

 

Eli pettikö kumisandumi, joka pitää suksen kärkeä ylhäällä? En viritä ultra  vs. "moottorikone" vertailua, vaan oliko sandumi ilmailulaatua. Taustana oma kokemus joka opetti ettei kaikki kalleus ilmailussa ole turhaa. Parikymmentä vuotta sitten uusin OH-CPT:n (Piper Super CUB) suksien sandumit, ja kun ilmailulaatuista oli vaikea saada ja se oli kallista, hain veneilykaupasta sandumia ja tein siitä. Kone seisoi sen jälkeen pari viikkoa ulkona pakkasessa ja sitten suksilennolle vaimon kera tarkoituksena käydä mökillä. Nousun jälkeen Porvoon väylällä kun satuin vilkaisemaan suksia, niin molemmissa roikkui kärjet alhaalla. Ei muuta kuin takaisin ja laskuun Malmin 27:lle, jota niihin aikoihin ei sulatettu vaan se oli aurattu, mutta jää-/ pakkaantunut lumi pintainen. Hyyyvin vedetty kolmen pisteen lasku, ja sukset ei tökänneet - hankeen lasku olisi ollut ympärimeno.  Sandumit oli pakkasessa jännityksen alaisena (3-pisteen asento) paukkuneet poikki. Siitä sitten vaan tilaamaan ilmailulaatuista sandumia. En siis tiedä oliko teillä tästä kysymys, mutta jos oli, niin suosittelen imailulaatuisia materiaaleja.

 

Tulipa pitkä vuodatus. Lievästi offtopiccina toi mieleen toisen tilanteen jäiseltä 27:lta. Annoin suksityyppejä eräälle sittemmin talvilentämisen puitteissa menehtyneelle lennonjohtajaystävälleni CPT:llä. Olimme tehneet läpilaskuja 27:lle ja nyt oli tekeillä loppulasku. Tyypitettävä laski vähän pitkälle ja baana ennen kiitotien risteystä oli likuas ja vauhti vielä melkoinen, kun kuivaaa asfalttia oleva 18 lähestyi uhkaavasti. Vaihtoehdot, 1. moottori sammuksiin, sauva munissa ja toive. ettei vauhti ole niin kova että töksähdys vie koneeen ympäri ja ainakaan potkuri ei pyöri maahan osuessaan. - ehkä, mutta ei.  2. kaasu auki ja yrittää nousta ennen 18:a, jos ei onnistu,niin sitten mennään varmuudella nokilleen, vauhdilla ja potkuri pyörien - huonoin. 3. Reverssin käyttö: jalka pohjaan, oikaisu tulosuuntaan kaasulla ja teholla pysäytys. - valitsin tämän- ei vaurioita, mutta toki pikakäännössä siivelleeen kaatumisriski iso. Onneksi Cubissa on tukeva teline ja siivekkeissä tehoa pienelläkin nopeudella - älkää yrittäkö Cessnalla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli pettikö kumisandumi, joka pitää suksen kärkeä ylhäällä?

 

Pohjalaisessa oli kuva tänään juttu oikein kuvan kera. Kyseinen kääntynyt suksi ( taittunut ilmassa 80 astetta ) oli toisen takapyörän päälle kiinnitettävä malli ja kokeilukäytössä virallisen luvan kera. Suksessa näkyy kuvassa olevan vain etummainen "sandumi", joka lehtijutussa kulkee "venyvän nyörin" nimellä. Se näyttää ehjältä. Takapuolelta puuttuu kokonaan vaijeri, joka ilmeisesti nyt tämän tapahtuman jälkeen lisätään sukseen. Sellainen on etupyörän suksessa jo, ja se estää kääntymisen.

 

Tuosta lehtijutusta ei oikein selviä, taittuiko suksi eteen-vai taaksepäin. Itse olettaisin kuitenkin, että suksen kärki nousi pystyyn, koska ilmassa oli kuulunut kolahdus, jolloin pilotti oli arvannut suksen kääntyneen ja sen osuneen siiven alapintaan. Tämä takavaijerihan olisi luultavasti estänyt tapahtuneen.

 

edit: joku voisi varmentaa suksen kääntymissuunnan.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suksi kääntyi kärki alaspäin, ja etuvaijeri olisi sen estänyt. Siinä oli mekaanisesti estetty suksen kääntyminen- joka ei nyt siis toiminutkaan.. Vaijerit etu- ja takapuolelle on jo laitettu. Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suksi kääntyi kärki alaspäin, ja etuvaijeri olisi sen estänyt. Siinä oli mekaanisesti estetty suksen kääntyminen- joka ei nyt siis toiminutkaan.. Vaijerit etu- ja takapuolelle on jo laitettu. Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia.

 

Kiitos Sami selvityksestä eli suksi kääntyikin juuri toisinpäin kuin oletin. Sandumi täytyi antaa tosi paljon myöten ja venyä, mutta ei se poikki kai kuitenkaan mennyt, kun ainakin kuvassa näytti ehjältä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ystävämme Iltasanomat otsikoi juttunsa aiheesta :"Suksesta lentovaara". Oli muuten päässyt sivulle 3!!!

Onnettomuusvaara etenkin lentokoneella on aina seksikäs aihe. Siksi paikka on ollut premillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuusvaara etenkin lentokoneella on aina seksikäs aihe. Siksi paikka on ollut premillä.

Niinhän nuo lentokoneonnettomuudet tuppavaat olemaan. Niistä saa helposti raflaavia otsikoita, kuten aiemmassa thredissä oli  puhetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän nuo lentokoneonnettomuudet tuppavaat olemaan. Niistä saa helposti raflaavia otsikoita, kuten aiemmassa thredissä oli  puhetta.

 

Niinpä. Tämähän tuntuu olevan aivan ykkösaihe täällä Pohojanmaalla. Pohjalainen jatkaa siihen, mihin eilen jäi, ja tänään on uusi juttu ison kuvan kera, jossa selvitetään tapaus tarkemmin, ja syykin on selvinnyt. Pyörään kiinnitetyn ja sukseen liitetyn metallisen kotelon sivukiristys oli päässyt löystymään, ja suksi kääntyi alaspäin. Ongelma  on ratkaistu vaijereilla ja koelennot jatkuvat. Sukset on muuten tehty tavallisista lumilaudoista. Ultriin on saatavana huonosti suksitelineitä ja tämän vuoksi niitä kehitetään viranomaisen luvalla Suomessa, lehdessä todetaan.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultriin on saatavana huonosti suksitelineitä ja tämän vuoksi niitä kehitetään viranomaisen luvalla Suomessa, lehdessä todetaan.

 

Niitäpä sitten näkeekin jos jonkinlaisia virityksiä. :P

 

On oikein kotitekoisen näköisiä mallia lumilaudan ja perunakapan hybridi...

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

 

Vähän vähemmän kotitekoisen näköisiä mallia lumilauta...

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

 

Mallia moottorikelkan suksi?

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

 

Mallia ei taida olla kotitekoinen?

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Mallia ei ole konetta karvoihin katsomista? :P

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan, että juuri em. syistä suksiasennus on nyt ison muutostyön vaatima juttu ;)

Kuvissa olevassa eurostarissa oli saamani tirdon mukaan oikein tehtaan sukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään