Juha Paulavuo

Kiinasta kilpailija Empulle - ARJ21

84 viestiä aiheessa

Kiinalaisvalmisteisen  ARJ21 valmistus on alkamassa. Kone on 90-paikkainen ja senrakentaa  China's Aviation Industry Corporation I's Commercial Aircraft division. Ensimmäisen koneen on määrä aloittaa koelennot kahen vuoden kuluttua. Uutta konetta ovat tilanneet Shandong Airlines 10 kappaletta sekä Shanghai Airlines viisi ja Shenzhen Financial Leasing 20.

 

FlightInternational

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa ajattelin että miksi kaikkila "isoilla" mailla on lentokone teollisuutta mutta kiinalla ei?

No tulihan sitten tommonen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa ajattelin että miksi kaikkila "isoilla" mailla on lentokone teollisuutta mutta kiinalla ei?

No tulihan sitten tommonen.

 

Onhan Kiina valmistanut vuosikausia lisenssillä (tai kopiomalla) lentokoneita omilla nimillään. Esim. An-12 look-alike tunnetaan nimellä Yunshuji Y-8F-100

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

E-170:llähän on myös toinen kilpailia jota ei kannata unohtaa, eli Sukhoin RRJ:

 

RRJ-60

rrj_small.jpg

 

Kone ilmestyy kolmessa versiossa, RRJ-60, RRJ-75 ja RRJ-95. Koneen mallinumero vastaa suurinpirtein niitten istuinmäärää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep varsinkin ylävinkkelistä katsottuna. Toivotaan että kyseisiä koneita sitten joskus nähtäisiin oikeinakin, eikä vain paperilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kiinalaisten ilmailu on kestävempää laatua kuin eräät surullisen kuuluisat autot..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä tajua kuinka nuo kiinalaiset ja venäläiset ees kehtaa tehä ihan pokkana vaan noinki samalla designillä ku emput tai ysit/crj.. Tai itsellä ainakin olisi niin ,että en edes kehtaisi "matkia" vaan yrittäisin jotain omaa..

 

No erilainen kulttuuri näemmä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä tajua kuinka nuo kiinalaiset ja venäläiset ees kehtaa tehä ihan pokkana vaan noinki samalla designillä ku emput tai ysit/crj.. Tai itsellä ainakin olisi niin ,että en edes kehtaisi "matkia" vaan yrittäisin jotain omaa..

 

No erilainen kulttuuri näemmä  :)

 

Muistaako kukaan neukkulaisten Buran-sukkulaa? Etulandari oli hieman taaempana kuin jenkkilän versiossa, muuten oli kyllä kovasti paljon samannäköisiä vermeitä..

 

EDIT: tossahan noita eroja on: http://www.buran.ru/htm/compar2.htm

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipa se on niin ,että ,kun lännessä kilpaillaan niin näytetään ,että osataan tehdä uusi ja parempi ,kun taas idässä on meininki se ,että "kyllä meki tollanen osataan tehdä"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipa se on niin ,että ,kun lännessä kilpaillaan niin näytetään ,että osataan tehdä uusi ja parempi ,kun taas idässä on meininki se ,että "kyllä meki tollanen osataan tehdä"

Muistellaanpa vain aikaa 40-50 vuotta takaisinpäin. Tuolloin Jaappanin pojat olivat kovia kopioimaan länsimaista tekniikkaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistellaanpa vain aikaa 40-50 vuotta takaisinpäin. Tuolloin Jaappanin pojat olivat kovia kopioimaan länsimaista tekniikkaa ;D

Kaipa se sitten on jonkinmoinen "edistyksen edellytys"  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina aikoo aloittaa koelennot omalla matkustajalentokoneella vuonna 2008. Ensimmäiset koneet on määrä luovuttaa kiinalaiselle lentoyhtiölle Shandong Airlinesille syyskuussa 2009.

 

Pienen 70-90-paikkaisen ARJ21-suihkukoneen rakentaa Kiinan suurin sotilaskonevalmistaja China Aviation Industry. Yhtiön edustaja kertoi shanghailaiselle lehdelle, että koeversion rakentaminen alkaa vuoden kuluttua.

 

Matkustajakonehanke käynnistyi vuonna 2003. Kiinalaiset lentoyhtiöt ovat tilanneet jo 41 uutta konetta.

 

Lehden mukaan kiinalaisen tekniikan aiheuttamia turvallisuushuolia on pyritty hälventämään rakentamalla kone amerikkalaisten standardien mukaisesti.

 

Kiina on toistuvasti ilmoittanut, että se haluaa vähentää riippuvuuttaan kahdesta maailman johtavasta lentokonevalmistajasta, eurooppalaisesta Airbusista ja amerikkalaisesta Boeingista.

 

Haastaakseen todella Airbusin ja Boeingin Kiina harkitsee myös suuremman, 150-200-paikkaisen koneen rakentamista. Toistaiseksi Kiinalla ei kuitenkaan ole ollut tarvittavaa teknistä osaamista.

 

Lentoliikenne on Kiinassa kovassa kasvussa. Valtiolliset tiedotusvälineet kertoivat keskiviikkona, että Kiina aikoo käyttää 15 miljardia euroa lentokenttien rakentamiseen vuoteen 2010 mennessä.

 

 

 

STT, AFP, Reuters

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Airbus ole selvittänyt oman kokoonpanolinjan perustamista Kiinaan niille viime vuonna tilatuille 150:lle A320-sarjalaiselle.

 

Edit: No niin tuollehan olikin jo oma threadi...  :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOL!

 

Kyllä kiinalaiset osaa kopioinnin jalon taidon. Vielä kun kopioituisi joskus myös ne hyvät puolet, eikä vain niitä huonoja.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipa se on niin ,että ,kun lännessä kilpaillaan niin näytetään ,että osataan tehdä uusi ja parempi ,kun taas idässä on meininki se ,että "kyllä meki tollanen osataan tehdä"

 

Tai toisinpäin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalaisethan tekivät aikanaan sopimuksen McDD:n kanssa MD-90:n tuotannosta Kiinassa, mutta siitä ei ainakaan tullut juuri mitään. Ainakin Wikipedian mukaan projektissa käytetään nyt samoja työkaluja ja tietotaitoa, joten siksi samanlainen ulkoasu.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ACAC_ARJ21

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalaisethan tekivät aikanaan sopimuksen McDD:n kanssa MD-90:n tuotannosta Kiinassa, mutta siitä ei ainakaan tullut juuri mitään. Ainakin Wikipedian mukaan projektissa käytetään nyt samoja työkaluja ja tietotaitoa, joten siksi samanlainen ulkoasu.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ACAC_ARJ21

 

MD80 tuotannosta sen sijaan tuli aikaiseksi 35 konetta, lähimmät taitaa lennellä Spanair:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalainen uutissivusto ei kerro Wikipediaan nähden mitään uutta, mutta kehuu konetta kuitenkin "itse suunnitelluksi". Tottakai.

 

Ensimmäinen kone kuulemma valmistuu tällä viikolla, mitä se sitten tarkoittaakaan (rollout? power-on?) ja ensilento olisi maaliskuussa, kuten on jo Wikipediassakin mainittu.

 

http://www.chinaknowledge.com/news/news-detail.aspx?id=12237

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen ARJ21 eli kiinalaiselta nimeltään Xiangfeng (lentävä feeniks) on esitelty tänään Shanghaissa rajoitetulle kutsuvieras- ja mediaryhmälle. Hieman yllättävää, että länsimaisia medioita ei päästetty paikalle, kun konetta on kuitenkin pitkällä tähtäyksellä tarkoitus myydä myös Kiinan ulkopuolelle.

 

Samalla on julkistettu uusi 100 koneen tilaus, jonka on tehnyt Kunpeng Airlines, jossa osaomistajana on amerikkalainen Mesa Group. ARJ21:n tilauskanta nousee siten 171:een.

 

http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSSHA19749920071221

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään