Juha Paulavuo

Kiinasta kilpailija Empulle - ARJ21

84 viestiä aiheessa

Eli vaikka nayttasi tuo Sukhoi kopiolta niin ei se sellainen suoraan ole. Muutoinhan voitaisiin sanoa etta DC9 on BAC111 kopion ja kaikki pienet bussit B737 kopioita.

 

Tämä "venäläiset kopioi kaiken" asenne istuu uskomattoman tiukassa. Ja nyt nähtävästi se sovelletaan myös kiinalaisiin.

Mutta kuten kirjoitat ehkä eniten toistensa kopioita ovat DC-9 ja BAC111. Brittien T-pyrstöstä saamat tutkimustulokset menivät suoraan Douglasille joka suunnitteli jossain vaiheessa one-elevenin lisenssivalmistusta...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Aikanaan rupesi markkinoille tulemaan yllättävän samanlaisia oransseja saksia kuin Fiskars tekee. Fiskarssin dirikat painui kiinaan pajalle kyselemään että "ootte sitte hieman samannäköisiä saksia alkaneet puristaa kuin meidänkin tehdas tekee"... Siihen veljet kiinasta tulistuneena: "Ne ei ole suunnilleen samanlaisia - ne ovat täysin samanlaisia". Kyllä ne Kiinalaiset - ja aikanaan towerit idässä - kopioi minkä kerkesi/kerkiää... Tosin onhan siellä nykyään myös omaa tuotekehitystäkin enenevässä määrin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne Kiinalaiset - ja aikanaan towerit idässä - kopioi minkä kerkesi/kerkiää...

 

Että täältä löytyy näitä "asiantuntjoita"  :laugh: Kerroppa sitten tuohon jatkeeksi, mitä ameriikkalaiset ovat kopioineet idästä? Odotamme mielenkiinnolla vastauksia ja johtopäätöksiäsi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksista en tiedä kun en alaa tunne, mutta Neuvostoliitossa kopioitiin tasan yksi länsimainen lentokone. Ei muuta.

Juha.

 

Ainakin kaksi: LI-2 (DC-3) ja TU-4 (B-29).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin kaksi: LI-2 (DC-3) ja TU-4 (B-29).

 

Lisunov Li-2 on ihan rehellisesti lisensenssillä rakennettu DC-3. Lisenssikoneiden kohdalla ei kai sentään puhuta kopioinnista?

TU-4 on se ainoa todella kopioitu kone. Stalin jopa määräsi ettei koneeseen saa tehdä mitään muutoksia kun Tupolev niitä ehdotti. TU-4:stä voidaankin sitten piirtää mielenkiintoinen sukupuu vaikka TU-134 saakka, mutta se ei enää liitykään kopioimiseen...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleekohan kellekään muulle mieleen tuosta kiinalaisten koneen nimestä eräs dossissa pyöriny pakkausohjelma jonka erikoisuus oli multivolume -pakkaaminen...

 

 

Tuo kone on yhtä paljon kiinalainen kun kaikki muukin sielläpäin tehty, suunniteltu muualla, valmistettu Kiinassa. Ns lisenssikrääsää. Tosin tällä kertaa ilman sitä lisenssiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se nyt kylla ihan noinkaan ole.

 

Janne hei, älä puutu. Nää ihmiset on asiantuntijoita. Ne tietää mistä puhuvat  :laugh: :laugh: :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  Kiina perustaa yhtiön kehittämään ja rakentamaan isokokoista regional- konetta vähentääkseen

riippuvuutta Airbusista ja Boeingista. Koneen on tatkoitus olla 150 paikkainen ja perustua MD 80 ja

MD 90 pohjalle. Pätkä Hangarin uutisesta  käännettynä kuten sen ymmärsin.

 

  www.hangar.no/news/117/ARTICLE/1199/2008-01-08.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kone on yhtä paljon kiinalainen kun kaikki muukin sielläpäin tehty, suunniteltu muualla, valmistettu Kiinassa. Ns lisenssikrääsää. Tosin tällä kertaa ilman sitä lisenssiä.

 

En ole ihan varma onko asia näin... MDD teki aikoinaaan tiiviisti yhteistyötä kiinalaisten kanssa, ja voi hyvinkin olla, että takana on ihan rehellistä tietotaidon ostamista/sopimuksia sen käytöstä.

 

Kuinka moni uskaltautuisi moisen kyytiin? Vaikka tuo nyt perustuukin kunnon koneeseen, niin vähän kyllä epäillyttäisi. :P

Aika outo väite, perustelut  :P?

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalaisten suunnitelma uudesta isosta matkustajakoneesta (100 tonnia/150 matkustajapaikkaa) ei taida välttämättä perustua MD-koneiden designiin.

 

Tuolla norjalaisten uutisessa asia sanotaan hieman epäselvästi, mutta kun siellä sanotaan näin:

 

"ARJ21 ... er basert på tidligere ...MD-90"

 

niin sehän on suomeksi, että (äskettäin esitelty regional jet)  ARJ21 perustuu aikaisempaan MD-90:neen. Uuden ison koneen designista ei ole vielä puhuttu missään mitään tarkempaa.

 

Norjalaisen uutisen lähteeksi on mainittu Airwise News. Sieltä poimittu asiaa koskeva uutinen on tässä:

 

http://news.airwise.com/story/view/1199741396.html

 

eikä siellä puhuta uuden ison koneen designista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämärä muistikuva on, että joku kiinan viranomainen kertoi viime vuonna maan ilmailuyhtiöiden alkavan suunnitella uutta laajarunkokonetta (widebody oli sana, jota käytettiin). Myönsivät kyllä sen olevan haastavampaa kuin regionaljettien tekeminen. Muistaako kukaan muu tällaista?

 

MD:n pohjalle sitä ei varmaan suunnitella, kun suurinkin kone, MD-90, on kokonaispainoltaan 75 tonnia. Sadan tonnin hyötykuorma on vähän eri luokan koneissa. Ja jos vaihtoehtoisesti matkustajapaikkoja tulisi olemaan yli (more than) 150, MD-sarjan maksimi on 172 (ja sekin rungossa, joka on jo venytetty 70-paikkaisesta)...

 

Esim. Airbusin tarjonnassahan on kyllä aukko A330-200:n ja A321:n välissä. Kiinalaisethan voisivat yrittää toistaa tempun, jolla Airbus tuli markkinoille, eli osua markkinarakoon. A300 tuli aikoinaan DC-10:n ja DC-8:n (tai 747:n ja 707:n) väliin, tosin lyhyemmällä toimintasäteellä...

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan pääministeri esitti suunnitelman ison matkustajakoneen rakentamisesta jo kaksi vuotta sitten. Silloisessa uutisessa asia muotoillaan kaiken lisäksi niin, että Kiina aloittaisi "jumbokoneiden" tuotannon uudelleen.

 

Siinä viitataan kiinalaisten 70/80-luvun viritelmään, konetyyppiin "Yunshi", mistä ei tullut menestystä.

 

http://english.people.com.cn/200603/11/eng20060311_249701.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

China Commercial Aircraft Co. on nyt virallisesti perustettu 2,7 miljardin dollarin alkupääomalla, mutta tuloksia eli valmiita isoja koneita saataneen odottaa pitkään.

 

http://www.easybourse.com/bourse-actualite/eads/china-launches-homegrown-jumbo-jet-company-report-NL0000235190-451230

 

Ensilento on sujunut onnistuneesti. ARJ21 oli ilmassa noin tunnin lähdettyään lentoon Shanghaista perjantaina puolenpäivän jälkeen.

 

http://www.chinadaily.com.cn/china/2008-11/29/content_7253281.htm

 

 

Eipä siinä kauaa mennyt.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eipä siinä kauaa mennyt.  ::)

 

Ei nyt sentäs. Tuo jälkimmäisenä perustettu yritys siis keskittyy suuremman koneen suunnitteluun ja valmistukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalaiset ovat käyttäneet vuoden vaihtumista hyväkseen ja sanovat nyt, että ARJ21:n toimitukset alkavat 14 kk koelento-ohjelman jälkeen ensi vuonna - eli v. 2010. Koelento-ohjelmaan osallistuu 4 konetta. Tilauksia väitetään nyt olevan yli 200, mihin vaikuttaisi sisältyvän optiot.

 

http://www.ainonline.com/news/single-news-page/article/arj21-first-flight-marks-chinas-return-to-jet-set-1/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään