Harri Koskinen

Frankfurtissa huono keli 3.3.

13 viestiä aiheessa

Ihmettelin tänään sitä, että ainakin kaksi Lufthansan vuoroa Frankfurtista oli peruttu. Syy selvisi Frankfurtin METAR-historiasta, eli aika huono keli siellä näyttää tänään olleen:

 

EDDF 031750Z 36007KT 9999 FEW002 BKN018 BKN039 M00/M01 Q0994 NOSIG =

EDDF 031720Z 01006KT 8000 SCT002 SCT008 BKN030 M01/M01 Q0993 NOSIG =

EDDF 031620Z 36008KT 3500 -SN FEW002 BKN005 BKN014 M01/M01 Q0993 25590252 75290071 18290070 BECMG BKN008 =

EDDF 031650Z 01008KT 5000 -SN FEW002 BKN005 BKN015 M01/M01 Q0994 NOSIG =

EDDF 031650Z 01008KT 5000 -SN FEW002 BKN005 BKN015 M01/M01 994 NOSIG =

EDDF 031620Z 36008KT 3500 -SN FEW002 BKN005 BKN014 M01/M01 993 25590252 75290071 18290070 BECMG BKN008 =

EDDF 031620Z 36008KT 3500 -SN FEW002 BKN005 BKN014 M01/M01 997/ 25590252 75290071 18290070 BECMG BKN008 =

EDDF 031620Z 36008KT 3500 -SN FEW002 BKN005 BKN014 ///// //// 25590252 75290071 18290070 BECMG BKN008 =

EDDF 031550Z 01007KT 1600 SN FEW002 BKN005 BKN014 M01/M01 Q0993 25590252 75290071 18290070 BECMG BKN008 =

EDDF 031520Z 02006KT 0800 R07R/1300VP1500U R07L/1100VP1500U +SN VV/// M01/M01 Q0993 25590252 75290071 18290070 BECMG BKN002 =

EDDF 031420Z 04009KT 0400 R07R/0900N R07L/0800N +SN VV/// M01/M01 Q0993 25590252 75290071 18290070 BECMG 0500 =

EDDF 031350Z 05007KT 0600 R07R/1100N R07L/1000V1500N +SN VV/// M01/M01 Q0994 25590252 75290071 18290070 TEMPO 0500 =

EDDF 031320Z 05007KT 0900 R25L/1300N R25R/1100N +SN SCT002 BKN005 BKN008 M01/M01 Q0994 25590252 75290071 18290070 TEMPO 050 0 BKN002 =

EDDF 031320Z 05007KT 0900 R25L/1300N R25R/1100N +SN SCT002 BKN005 BKN008 M01/M01 Q0994 25590252 75290071 18290070 TEMPO 0500 BKN002 =

EDDF 031220Z 07004KT 1000 R25L/1300N R25R/1300N SN BCFG SCT002 SCT005 BKN007 M00/M01 Q0995 25520366 75290071 18290070 TEMPO 0800 +SN BKN003 =

EDDF 031220Z 07004KT 1000 R25L/1300N R25R/1300N SN BCFG SCT002 SCT005 BKN007 M00/M01 Q0995 25520366 75290071 18290070 TEMPO 080 0 +SN BKN003 =

EDDF 031120Z 07004KT 1700 SN BCFG FEW002 SCT005 BKN009 M00/M01 Q0997 25520366 75290071 18290070 TEMPO 0800 +SN BKN003 =

EDDF 031050Z 07004KT 2300 -SN BCFG FEW005 BKN008 M00/M01 Q0997 25520366 75290071 18290070 NOSIG =

EDDF 031020Z 07004KT 2300 -SN BCFG FEW005 BKN008 M00/M01 Q0998 25590445 75490356 18690364 NOSIG =

EDDF 031020Z 07004KT 2300 -SN BR FEW005 BKN008 M00/M01 Q0998 25590445 75490356 18690364 NOSIG =

EDDF 030950Z 05005KT 2700 -SN BR SCT006 BKN009 M01/M02 Q0998 25590445 75490356 18690364 NOSIG =

EDDF 030920Z 07003KT 2600 -SN BR FEW004 BKN007 BKN012 M01/M02 Q0998 RESN 25590445 75490356 18690364 NOSIG =

EDDF 030850Z 05004KT 2200 -SN BR FEW003 BKN007 BKN010 M01/M02 Q0999 RESN 25590445 75490356 18690364 NOSIG =

EDDF 030820Z 03003KT 1800 SN SCT004 BKN007 BKN011 M02/M02 Q0999 25590445 75490356 18690364 NOSIG =

EDDF 030750Z 02003KT 1000 R25L/P1500U R25R/1400U SN VV/// M02/M03 Q1000 25590445 75490356 18493032 NOSIG =

EDDF 030720Z 04003KT 1100 R25L/P1500N R25R/P1500U SN VV/// M02/M03 Q1000 25490246 75490330 18490158 NOSIG =

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saatteko te tuosta jotain muuta irti kuin minä? Eli näyttäisi olevan lumisadetta, pilvet matalalla ja huono näkyvyys. Tuulta nyt ei ole ollenkaan häiritsevästi eikä tuota voi vielä oikein lumimyrskyksikään kutsua.

 

Tuo 400 metrin näkyvyys on jo aika heikko...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kuvitella, että vaikka periaatteessa keli "suomalaisittain" ei kovin huono näytä olleen, niin se on saanut Frankfurtin liikenteen täysin sekaisin esim. pienestä deicing-kapasiteetista johtuen. Eli koneiden kierto reitiltä toiselle on pahasti häiriintynyt myöhästymisten vuoksi.

 

Myös KLM:n vuorot Amsterdamista Helsinkiin näyttivät olevan pahasti myöhässä.

 

EDIT: Noissa METAReissa näyttää iltapäivällä olleen "+SN" eli "heavy snow".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kuvitella, että vaikka periaatteessa keli "suomalaisittain" ei kovin huono näytä olleen, niin se on saanut Frankfurtin liikenteen täysin sekaisin esim. pienestä deicing-kapasiteetista johtuen. Eli koneiden kierto reitiltä toiselle on pahasti häiriintynyt myöhästymisten vuoksi.

 

Juu, en epäile hetkeäkään. Jotenkin vain odotin hurjempaa keliä jotta noin ison lentokentän liikenne häiriintyy.

 

Icelandair on näköjään myös peruuttanut Frankfurtin lennon tänään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti koko kenttä on ollut kiinni jossain vaiheessa kovan lumentulon takia?  Koska muutenhan tuo on ihan lentokeli kyllä, kun RVR:t ovat huonoimmillaankin olleet yli CatI ILS:n minimin eli 550 metrin ja luulisin tuolta myös Cat II:n vähintään löytyvän..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

luulisin tuolta myös Cat II:n vähintään löytyvän..

 

Karttojen perusteella 7L, 7R, 25L ja 25R ovat kaikki CAT III kiitoteitä.

 

CAT IIIa and CAT IIIb (MNM RVR 75m approved)

 

Hyvähän se on kuitenkin pelata varman päälle.  :) Ja ehkä myöhästymiset johtuvat myös muista kentistä joilta koneet tulevat Frankkiin jatkaakseen sitten edelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvähän se on kuitenkin pelata varman päälle.  :) Ja ehkä myöhästymiset johtuvat myös muista kentistä joilta koneet tulevat Frankkiin jatkaakseen sitten edelleen.

LH joutui perumaan perjantaina ainakin 140 lentoa FRAlta/FRAlle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltakahdeksan aikoihin tuli viesti että "Lack of suitable de-icing fluid and parking space - zero acceptance rate".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo CATIII auta paljoa siinä vaiheessa kun on lunta kiitotiellä ja tulee lisää siinä määrin ettei enää ehdi putsata pois... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltakahdeksan aikoihin tuli viesti että "Lack of suitable de-icing fluid and parking space - zero acceptance rate".

 

Maailmalla on käytössä myös infrapuna-jäänpoistojärjestelmiä, jotka pudottavat jäänpoistonesteen käyttötarvetta 90 %...

 

Toisaalta sellainen näyttäisi tarvitsevan katoksen, eikä siitä ole apua, jos rullaus- ja kiitoteiltä ei saada lunta aurattua pois.

 

Jostain luin, että Oslossa olisi sellainen kokeiltavana.

 

InfraTek-järjestelmästä brosyyri:

 

http://www.radiantenergycorp.com/downloads/InfraTekBrochure.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, oslon kentällä semmoinen infrapuna-avohalli näyttäisi olevan. Ihmeteltiin sitä männä viikolla.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään