Guest Kiwipilot

Ilmailijat Mikkelin seudulla (kysymys)

16 viestiä aiheessa

Elikkä probleema olisi seuraavanlainen: Joudun palaamaan maalis-huhtikuun vaihteessa Uudesta-Seelannista takaisin Suomeen ja Mikkeliin perheenlisäyksen vuoksi. Samalla CPL&IR-koulutukseni jää hieman kesken. Tarkoitus on palata loppuvuodesta suorittamaan kurssi loppuun. Ja sitten asiaan: minkälaiset mahdollisuudet on lentää Mikkelissä? Tarkoitus olisi lennellä noin tunti viikossa ihan vain tuntuman ylläpitämiseksi ettei olisi täysin ruosteessa takaisin palatessa. Onko kaupungissa ilmailukerhoa? Mahdollista lennonopettajaa (omalla luvallani en saa Suomessa lentää >:()? Ja missähän hinnoissa esim. mopo-cesnan vuokrat liikkuvat? Paljon kiitoksia etukääteen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä probleema olisi seuraavanlainen: Joudun palaamaan maalis-huhtikuun vaihteessa Uudesta-Seelannista takaisin Suomeen ja Mikkeliin perheenlisäyksen vuoksi. Samalla CPL&IR-koulutukseni jää hieman kesken. Tarkoitus on palata loppuvuodesta suorittamaan kurssi loppuun. Ja sitten asiaan: minkälaiset mahdollisuudet on lentää Mikkelissä? Tarkoitus olisi lennellä noin tunti viikossa ihan vain tuntuman ylläpitämiseksi ettei olisi täysin ruosteessa takaisin palatessa. Onko kaupungissa ilmailukerhoa? Mahdollista lennonopettajaa (omalla luvallani en saa Suomessa lentää >:()? Ja missähän hinnoissa esim. mopo-cesnan vuokrat liikkuvat? Paljon kiitoksia etukääteen!

 

Moro!

 

Mikkelistä löytyy paikallinen Mikkelin ilmailuyhdistys ry. Siellä on mahdollista harrastaa moottorilentoa, purjelentoa sekä ultrakevyellä lentämistä. Valitettavasti yhteystietoja en tähän hätään heti löytänyt.

 

Sampo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(omalla luvallani en saa Suomessa lentää >:()?

 

Mistäs tuohon käsitykseen olet tullut? Tietääkseni Suomessa saa suomalaisella lentokoneella yksityislentoja lentää minkä tahansa ICAO-maan lupakirjalla niiden ehtojen mukaan, kuin ko. maassa kyseisellä lupakirjalla on. (Ansiolentotoiminta sitten ihan erikseen.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,,,

 

Minä olen tuon Arin kanssa samoilla linjoilla... Kyselin asiaa n. vuosi sitten ja sanoivat että päivä VFR:ää saa lentää ellei asu Suomessa yli puolta vuotta.

No niin, minulla on kyseessä filsu kirjanen. Mutta eiköhän se liene ihan sama myös kiiwi paperin kanssa.

 

Kannattaa kysyä ilmailuhallinnolta mikä on kanta tänä päivänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Suomessa pitäisi edelleen tunnustaa ICAO-lupakirja, koska itsekin sellaisella väkisinlentolaitteita lentelen.

 

Mikkelin Moottorilentäjillä on PA-28-151 eli se taitaa olla Warrior. En tiedä pääseekö klubiin jäseneksi, mutta ainahan voi satunnaisesti konetta vuokrata. Laskuvarjokerhon kone (C182) on hyppykone ja IY:n kone (C150 Super) on hinauskone, eli niitä ei varmaan kovin helposti hupilentelyyn irtoa.

 

Paikkakunnalla on myös F172F, PA-18-95, Thurston TSC-1 Teal ja Auster 6, mutta nämä ovat yksityisomistuksessa eivätkä kaikki tiemmäni mukaan edes lentokelpoisia.

 

Ilmailuyhdistyksellä on sitten tietysti Ultra, Ikarus ja sillä pääse lentelemään. Lähimmät vaihtoehdot ovat sitten Lappeenranta, Utti, Vesivehmaa, Pieksämäki, Varkaus ja Savonlinna; kaikki noin 100 km tai alle etäisyydellä. Eikä Jyväskyläkään niin kaukana ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin kaverilta joka harrastaa purjelentoa Mikkelin ilmailuyhdistyksessä, että moottorilento lakkautettaisiin kyseisen kerhon nimissä. Kuitenkin tuo yllä mainittu Piperi tulee olemaan neljän henkilön kimppa omistuksessa, mutta ainahan kannattaa tiedustella, pääsisikö sillä lentelemään...

 

Sampo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ainakin täällä on se kone koko kesän paikalla, mikä hinaa purtsikka lentäjiä taivaalle, sillä varmaan pääsee lentämään  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikkelin Moottorilentäjillä on PA-28-151 eli se taitaa olla Warrior. En tiedä pääseekö klubiin jäseneksi, mutta ainahan voi satunnaisesti konetta vuokrata. Laskuvarjokerhon kone (C182) on hyppykone ja IY:n kone (C150 Super) on hinauskone, eli niitä ei varmaan kovin helposti hupilentelyyn irtoa.

 

Lähimmät vaihtoehdot ovat sitten Lappeenranta, Utti, Vesivehmaa, Pieksämäki, Varkaus ja Savonlinna; kaikki noin 100 km tai alle etäisyydellä. Eikä Jyväskyläkään niin kaukana ole.

 

Tuossa Jounin viestissä on kaikki oleellinen Mikkelin ilmailumahdollisuuksista. Eli ainut vaihtoehto käytännössä taitaa olla tuo Moottorilentäjien Piper.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Jounin viestissä on kaikki oleellinen Mikkelin ilmailumahdollisuuksista. Eli ainut vaihtoehto käytännössä taitaa olla tuo Moottorilentäjien Piper.

Eikös C-150:n lennetä "hupilentoja"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sillä lennetä.  :(

 

Ellei hinauslentoja lasketa "hupilennoiksi"...

Ahaa... muistelin että purtsikka kurssilla puhuivat, että lentävät sillä.. muistan väärin sitten... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen paininut saman ongelman kanssa täällä Mikkelissä, olen koittanut kysellä mm. mahdollisuutta warriorilla lentoon mutta oikeita henkilöitä tuntuu olevan vaikea saada kiinni. Laskuvarjokerhon koneella olen lentänyt hyppylentoja ja joskus harkinnut koneen vuokrausta pariksi kolmeksi tunniksi mutta koneen hinta on  mielestäni melko suolainen (jos en väärin muista niin 3,75€/min). Lisäksi kone on normaalioloissa hyppyvarustuksessa ja venkslaaminen normaalinvarustuksen välillä on hankalaa ja aikaa vievää. Mutta riittävällä varoitus ajalla lennot onnistuu ainakin Milkin jäsenille. Purtsikan hinurista en varmasti tiedä mutta olen kuullut juttua että ei olisi mahdollista vuokrailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille vastauksista, selvitti tilannetta mukavasti. Varsinkin tuo lupakirjani kelpaaminen on loistojuttu, helpottaa suuresti kun ei tarvitse vekslata käännösten kanssa.

 

-Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin kaverilta joka harrastaa purjelentoa Mikkelin ilmailuyhdistyksessä, että moottorilento lakkautettaisiin kyseisen kerhon nimissä.

Sampo

 

Aika erikoista kyllä. Oman tietoni mukaan Mikkelin Ilmailuyhdistyksessä ei ole harrastettu moottorilentoa sitten vuoden 1971, jolloin oma moottorilentokalusto myytiin pois. Itse olen tosin ollut jäsenenä vasta vuodesta 1979.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen tosin ollut jäsenenä vasta vuodesta 1979.

 

Moi

 

Hyvä että saatiin joku Mikkelistä päin "taajuuksille", saattaa olla että olen käsittänyt tuon moottorilennon harrastamisen teillä päin hieman väärin... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään