Guest Jack

Korkeusmittarit

35 viestiä aiheessa

Valistakaa, oi viisaat? Onko missään lentolaitteessa (pienkoneet/liikennekoneet/sotilaskoneet/helikopterit) mittalaitetta,joka kertoo reaalietäisyyden alla olevaan maanpintaan? Kuinka ne toimivat, jos sellaisia on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valistakaa, oi viisaat? Onko missään lentolaitteessa (pienkoneet/liikennekoneet/sotilaskoneet/helikopterit) mittalaitetta,joka kertoo reaalietäisyyden alla olevaan maanpintaan? Kuinka ne toimivat, jos sellaisia on?

 

Onhan sellaisia ja niitä kutsutaan radiokorkeusmittareiksi. Ovat loppujen lopuksi suht koht yleisiä isommissa koneissa. Siitäpä vaan en ole ihan varma, että mihin niiden toiminta perustuu. Ettei sitten nimen mukaan johonkin radiosäteilyjuttuun... Valistakaa, oi viisaat :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan sellaisia ja niitä kutsutaan radiokorkeusmittareiksi. Ovat loppujen lopuksi suht koht yleisiä isommissa koneissa. Siitäpä vaan en ole ihan varma, että mihin niiden toiminta perustuu. Ettei sitten nimen mukaan johonkin radiosäteilyjuttuun... Valistakaa, oi viisaat :)

 

Aika yleisiä ovat isommissa koneissa, juu. Toiminta perustuu LUULLAKSENI 8) yksittäisen radioaallon etenemiseen. (Vrt. SA-INT) Siis luulisin sen toimvan kuten tutkankin. Se lähettää radiotaajuista signaalia maata kohden ja mittaa aikaa koska kaiku tulee takaisn. Tästä saadaan sitten absoluuttinen korkeus allaoleviin koviin kohteisiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika yleisiä ovat isommissa koneissa, juu. Toiminta perustuu LUULLAKSENI 8) yksittäisen radioaallon etenemiseen. (Vrt. SA-INT) Siis luulisin sen toimvan kuten tutkankin. Se lähettää radiotaajuista signaalia maata kohden ja mittaa aikaa koska kaiku tulee takaisn. Tästä saadaan sitten absoluuttinen korkeus allaoleviin koviin kohteisiin.

 

 

Kuulostaisi varsin viisaalta ja järkevältä. Eli uskon sinua :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tutka/kaikuluotain-periaatteella ne siis toimivat. Millainenhan näyttö lentäjällä on, nopeutta kun on sen verran, että vuoristoisissa olosuhteissa voidaan vaan todeta, että "horsmat on jo suussa"... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tutka/kaikuluotain-periaatteella ne siis toimivat. Millainenhan näyttö lentäjällä on, nopeutta kun on sen verran, että vuoristoisissa olosuhteissa voidaan vaan todeta, että "horsmat on jo suussa"... :)

 

No siis noitahan on vaikka minkälaisia. Se näyttö voi olla tavallinen viisari-mittari, digitaalinen näyttö, osa HUDia jne jne...

 

Ei muuta kuin googlettamaan esim hakusanoilla "radiokorkeusmittari" tai "radio altimeter" jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin siis, että ennakoiko se. Eli onko näytössä: OLET KOHTA TURPEESSA vai OLET JO TURPEESSA. Esim. veneiden kaikuluotaimissa on ollut samanlaisia kehitysaskeleita... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin siis, että ennakoiko se. Eli onko näytössä: OLET KOHTA TURPEESSA vai OLET JO TURPEESSA. Esim. veneiden kaikuluotaimissa on ollut samanlaisia kehitysaskeleita... ;)

 

No äkkiseltään voisi luulla, että kyllä siinä joku "häiriönpoisto" tarttee olla. Mutta taaskaan en tiedä sen tarkemmin. Mutta varmasti noilla em. sanoilla googlettamalla vastauksia tuohonkin kysymykseen löytyy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin siis, että ennakoiko se. Eli onko näytössä: OLET KOHTA TURPEESSA vai OLET JO TURPEESSA. Esim. veneiden kaikuluotaimissa on ollut samanlaisia kehitysaskeleita... ;)

 

Heh, rytinän vaiettua kuuluu vain korkeusmittarin monotoninen koneääni "OLET JO TURPEESSA... OLET JO TURPEESSA..." ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, rytinän vaiettua kuuluu vain korkeusmittarin monotoninen koneääni "OLET JO TURPEESSA... OLET JO TURPEESSA..." ;D

 

Joo, ja tutkijoiden mukaan syy onnettomuuteen oli koneen lentäminen liian matalalle. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja loppukevennys:

 

Hämäläiselle laskuvarjohyppääjälle opetettiin erilaisia laskemistekniikoita itselaukaisua varten 1-2-3-VEDÄ! Ettei siis laskettaisi liian nopeasti, nääs. No, ukko hyppää koneesta ja ei vaan tunnu avaavan varjoa ei sitten millään. Maa jo lähestyy uhkaavasti eikä avausta kuulu...ja niin äijä mäjähtää läheiseen suohon. Apujoukot rynnistävät paikalle lähes paniikissa. Mutta suonsilmäkkeestä kuuluu rauhallisesti: "...KOLOME". :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin vasta ensi torstaina aloitat ;D

 

Mutta topikkiin palatakseni, niin sen vähän mitä olen niitä koneita lentänyt, joissa tuo AGL-mittari on, niin kyllä se minusta mittaa suoraan alaspäin. Lisäksi niissä ainakin jossain on tuo koneääni joka lukee korkeuksia kiihtyvään tahtiin nollaa lähestyessä. Nehän on kait tarkoitettu vain laskeutumisen avuksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

on kait tarkoitettu vain laskeutumisen avuksi.

 

Laskeutuminen se on törmäyskin. ;D

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin vasta ensi torstaina aloitat ;D

 

Mutta topikkiin palatakseni, niin sen vähän mitä olen niitä koneita lentänyt, joissa tuo AGL-mittari on, niin kyllä se minusta mittaa suoraan alaspäin. Lisäksi niissä ainakin jossain on tuo koneääni joka lukee korkeuksia kiihtyvään tahtiin nollaa lähestyessä. Nehän on kait tarkoitettu vain laskeutumisen avuksi.

 

Ei radiokorkeusmittari ja gpws-systeemi ole samaa. Ei lähellekkään kaikissa koneissa missä on radiokorkeusmittari ole gpws-"huutoja".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Global Positioning and Weather System?

 

Ground Proximity Warning System.

www.acronymfinder.com tosin itse kyllä muistin tuon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoinkin "joissain" :) Minä nyt en tosiaankaan ole fööniasiantuntija, mutta on vaan tullut vastaan tuommoinenkin.

 

Tietokoneakronyymeistä puheen ollen, TWAIN (skannereiden ja kameroiden liityntäkanava tietokoneeseen) kuulema tulee sanoista Technique Without An Interesting Name ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan olen noita vekottimia itsekin käyttänyt, niin kerron sen vähän minkä niistä tiedän. Radiokorkeusmittari (ameriikaksi Radar Altimeter, älkää kysykö mistä johtuu käännös!) mittaa koneen absoluuttista korkeutta maastosta. Toiminta kuten aikaisemmin selvitettykin. Yleensä näyttö alkaa 2000 tai 2500 ft korkeudesta alaspäin. Mittari voi olla vanhanaikainen kellotyyppinen, tai nykyaikaisissa EFIS-koneissa yleensä osana EFIS:ä numeronäyttö. Se voi myöskin antaa korkeus call-outeja, ainakin niissä EFIS-koneissa, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, voi operattori (=tekniikka) valita, mitä haluaa laitteen puhuvan, usein esim "one thousand", "five hundred", ja sadan jalan välein alaspäin, sitten "fifty" ja kymmenen jalan välein siitä kymmeneen asti. Tai mitä nyt kukakin haluaa. Käytännön merkitystä radiokorkeusmittarilla on lähinnä Category II ja III-toiminnassa, jossa minimit perustuvat juuri radikorkeusmittarin näyttöön.

GPWS ja EGPWS (Ground Proximity Warning System ja Enhanced GPWS) on sitten eri asioita, joskin radiokorkeusmittari on niissäkin yhtenä elementtinä mukana. Nuo haistelevat lisäksi mm pystynopeutta, poikkeamaa liukupolulta, laippa- ja telineasetuksia jne. EGPWS saa lisäksi paikkatiedon (yleensä GPS:stä) ja siinä on database jossa on maaston ja esteiden korkeudet, joten se varoittaa hyvinkin ajoissa niihin törmäämisestä, joko audiona taikka EFIS:n Multi Function Displayssa värikoodeilla, tai yleensä sekä että.

Olipa aikamoinen yksinkertaistus, ehkä joku viitsii selittää tarkemmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta topikkiin palatakseni, niin sen vähän mitä olen niitä koneita lentänyt, joissa tuo AGL-mittari on, niin kyllä se minusta mittaa suoraan alaspäin. Lisäksi niissä ainakin jossain on tuo koneääni joka lukee korkeuksia kiihtyvään tahtiin nollaa lähestyessä. Nehän on kait tarkoitettu vain laskeutumisen avuksi.

Puhuvat keksinnöstä usein nimellä RadAlt. Siihen on lentäjällä mahdollisuus (pienemmissä ilma-aluksissa) asettaa korkeus jossa se varoittaa äänimerkillä. Antennit on useimmiten sijoitettu ilma-aluksen rungon takaosaan, jolloin ne antavat aika tarkkaa tietoa kun kone tulee kohtauskulmalla laskuun. Kapistus on tutka, joka mittaa etäisyyttä suoraan alaspäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhuvat keksinnöstä usein nimellä RadAlt. Siihen on lentäjällä mahdollisuus (ainakin pienemmissä ilma-aluksissa) asettaa korkeus jossa se varoittaa äänimerkillä. Antennit on useimmiten sijoitettu ilma-aluksen rungon takaosaan, jolloin ne antavat aika tarkkaa tietoa kun kone tulee kohtauskulmalla laskuun. Kapistus on tutka, joka mittaa etäisyyttä suoraan alaspäin.

RadAlt on juuri tuo Radar Altimeter elikkä radiokorkeusmittari, josta edellä kirjoitin lyhyesti. Se varoituskorkeus on mahdollista asettaa kaikkiin näkemiini radiokorkeusmittareihin. Erittäin pitkäveteisen keskustelun saisi aikaiseksi siitä, mikä korkeus siihen tulisi asettaa CAT I-toiminnassa. CAT II ja III lähestymisissä siihen asetetaan ratkaisukorkeus (DH). Nykyisin käyttämässäni laitteessa voidaan "minimums" call-out valita tulemaan joko radiokorkeusmittarin tai painekorkeusmittarin näytöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä käytetään laitteesta nimeä radio altimeter. Toisaalta pikaisella googletuksella näyttäisi kyllä löytyvän sekä radar- että radioaltimeter. En tiedä onko ko. laitteissa sitten toiminnallisia eroja? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään