Guest Jack

Korkeusmittarit

35 viestiä aiheessa

Erittäin pitkäveteisen keskustelun saisi aikaiseksi siitä, mikä korkeus siihen tulisi asettaa CAT I-toiminnassa. CAT II ja III lähestymisissä siihen asetetaan ratkaisukorkeus (DH). Nykyisin käyttämässäni laitteessa voidaan "minimums" call-out valita tulemaan joko radiokorkeusmittarin tai painekorkeusmittarin näytöstä.

Eikö tämä ole ihan operaattorikohtainen "FOM issue"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole, sama laite, kaksi nimeä. En tiedä miksi, tietäiskö joku muu? Ameriikan kiletä ja euroopan kieltäkö?

Sana radar on johdettu sanoista RAdio Detecting And Ranging. Vehje toimii tutkataajuuksilla, siitä tuo radar altimeter, mutta mielestäni radio altimeter ei ole väärin sekään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perus tutkatekniikalla tuo radiokorkeusmittari toimii. FMCW tekniikalla ( Frequency Modulated Continuous Wave). Antenni lähettää signaalia pystysuoraan kohti maata. Matkan aikana signaalin taajuus muuttuu ja sen perusteella kuinka paljon signaali on muuttunut, mittaa laite miten korkealla maan pinnan päällä ollaan. Näyttö on nollasta 2500 ft asti. Isoissa koneissa se on kalibroitu niin että esim. laskussa se mittaa etäisyyttä päätelineiden alaosasta maan pintaan. Siksi yleensä maassa RA:n näyttö on pikkusen miinuksen puolella koska iskarit ovat painuneet jonkin verran sisään.

Tähän voidaan sitten liittää tuo GPWS. Tästä uudempi systeemi sitten on EGPWS. Se taas käyttää siihen ohjelmoitua koko maapallon pinnasta tehtyä tietokonemallinnusta ja koneen sijainnin mukaan osaa varoittaa lähestyvästä maastosta.

Toivottavasti en nyt vallan toistanut jo kirjoitettua. Hauskaa perjantai iltaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ensimmäiset tutkat toimi raditaajuuksilla, siitä nimi. Nykyään ne enimmäkseen käyttää vähän korkeampia taajuuksia, mikroaaltoja, mutta sama periaate. Lähetetään matalataajuuksista sähkömagneettista säteilyä, ja mitataan kaiku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

Senverran tuo Petri Puron kirjoitus antaa aihetta, että mikäli mitataan taajuuden siirtymää on kyseessä dopler.

Mikäli taas mitataan sitä missä vaiheessa takaisintuleva signaali on, kuten yleisimmissä tutkasovelluksissa tehdään, mitataan aikaeroa.

 

En tiedä mitä sovellusta radiokorkeusmittari käyttää, eikä kovin paljoa kiinnostakkaan, pääasia ettei se ole ns. bermuda sovellus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Joo, sen verran tarkjkoja vehkeita nuo ovat, etta nykyaan, kun koneet lentavat tarkkaan samoja reitteja GPS:n avulla, niin joskus radaltin viisari heilahtaa, kun toinen kone ohittaa alapuolelta.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

Senverran tuo Petri Puron kirjoitus antaa aihetta, että mikäli mitataan taajuuden siirtymää on kyseessä dopler.

Mikäli taas mitataan sitä missä vaiheessa takaisintuleva signaali on, kuten yleisimmissä tutkasovelluksissa tehdään, mitataan aikaeroa.

 

En tiedä mitä sovellusta radiokorkeusmittari käyttää, eikä kovin paljoa kiinnostakkaan, pääasia ettei se ole ns. bermuda sovellus.

 

Djooh. Tuo oli vähän yksinkertaistettu selitys. Tarkalleen nyt muista sanoa miten paljon tuo taajuus siirtymä oli kun ei tota kirjaa nyt ole ulottuvilla. Mutta Doppler systeemiä se ei käytä. Palaava taajuus on muistaakseni noin 50Mhz eri taajuudella kuin lähtevä (laite toimii toimii SHF alueella, muistaakseni n.1600Mhz ja jossain 4500Mhz paikkeilla). Näin ollen myös saapuvalle taajuudelle on oma vastaanotin tai ottimet. Isoissa koneissa noita antenneja on yleensä neljä (yhteensä).

Mutta joo. Kunhan toimii. Se piisaa mulle. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perus tutkatekniikalla tuo radiokorkeusmittari toimii. FMCW tekniikalla ( Frequency Modulated Continuous Wave). Antenni lähettää signaalia pystysuoraan kohti maata. Matkan aikana signaalin taajuus muuttuu ja sen perusteella kuinka paljon signaali on muuttunut, mittaa laite miten korkealla maan pinnan päällä ollaan.

 

Sen verran täytyy korjata että korkeuden määritys EI perustu signaalin taajuuden muutokseen matkan aikana. Tässähän olisi kyseessä doppler-ilmiö, jolla voidaan ainoastaan määrittää kohteen nopeus (eli tässä tapauksessa nopeus jolla maanpinta lähenee/loittonee lentokoneesta).

 

Korkeuden määritys perustuu tutkasignaalin kulkuajan mittaamiseen, joka tässä FMCW-tekniikassa toteutetaan muuttamalla lähettimen taajuutta sopivissa sykleissä.

Tällöin vastaanotettavan signaalin ja sen hetkisen lähettimen signaalin taajuusero on suoraan verrannollinen maanpinnan etäisyyteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään