Ville Elomaa

ATI X850 XT ja lämmöt

5 viestiä aiheessa

Minulla on Sapphiren X850 XT platinum kortti ja olen huomannut, että sen jälkeen kun päivitin ajuriversion

sellaiseksi (6.0?) jossa tulee mukana Catalyst Control Center, olen saanut tarpeeksi kauan jotain pelattuani

ruudulle ATI:n varoitusikkunan, jossa sanotaan, että näytönohjain käy liian kuumana ja että kellotaajuutta

rajoitetaan automaattisesti sen takia. Ikkunan sijaan saattaa vain tulla koneen kaijuttimen piippausta, joka

johtunee samasta syystä.

Tuo on selkeästi seurausta noista uusista ajureista, ja vielä tarkemmin ottaen Catalyst Control Centeristä.

Siellä on nimittäin ylikellotusvälilehti, josta myös näkee näytönohjaimen lämpötilan. Ilmeisesti tuossa softassa

on joku lämpötilatsekkaus jonka rajalämpöjä ei kumminkaan pysty asettamaan mistään eikä poistamaan

sitä käytöstä.

Olen pannut merkille, että lämmöt pelien jälkeen ovat olleet jossain 72 asteen paikkeilla, jonka

jotain foorumeja luettuani ei pitäisi olla liikaa tuolle kortille.  Onko kellään parempaa tietoa tai kokemusta miten kuumana

tuollainen kortti saa toimia? Kyselen siksi, että ATI:n sivuilta kävi ilmi, että noita lämpövaroituksia saattaa

tulla turhaan joillekin käyttäjille. ATI ei kumminkaan jostain syystä ole ilmoittanut mitään "virallisia" lämpötilarajoja.

Olen harkitsemassa palaamista vanhempaan ajuriversioon, jossa tuota Catalyst Control Centeriä ei ole.

Lisättäköön nyt vielä, että koneeni tuuletus on hyvää luokkaa, joten sen ei luulisi olevan ongelmana.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kyllä usko, että sen noin kuumana pitäisi käydä :-\

Tarkista, että varsinkin näytönohjaimen tuuletin toimii. Jos se puhaltaa ulospäin, voit aina kokeilla, kuinka kuumaa ilmaa sieltä tulee, josta saat hiukan osviittaa, käykö se oikeasti noin kuumana, vai onko esim. sensorissa vikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on muiden Ati-korttien lisäksi myös Asus X859 XT PE agp-versiona.Alkuperäisellä jäähdytyksellä se myös antoi lukemia n.72 astetta,mutta ei antanut mitään varoituksia.Alkuperäiselle jäähdytykselle lukemat ovat aivan normaaleja.Vaihdoin jäähdytyksen Zalman VF700Cu:hun joka antaa n50 astetta.Takuu kyllä raukeaa tämän vaihdon seurauksena,mutta jäähtyy ja on hiljaisempi.

Ei ole mitään syytä kyseisellä kortilla käyttää muita kuin uusinta Cat 6.3-ajuria.Uusimmat ajurit Atilla ovat aina parhaat ja hoitavat jäähdytyksenkin ihan hyvin.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  3/7/2006 at 15.24, Veijo Anttila kirjoitti:

Ei ole mitään syytä kyseisellä kortilla käyttää muita kuin uusinta Cat 6.3-ajuria.Uusimmat ajurit Atilla ovat aina parhaat ja hoitavat jäähdytyksenkin ihan hyvin.

Enpä ole ihan samaa mieltä. Olen nyt todennut lämpöjen nousun syyksi sen, että uusimmat ajurit eivät osaa ollenkaan säätää ohjaimen tuulettimen nopeutta. Tuulettimen nopeuden pitäisi säätyä automaattisesti lämpöjen mukaan, mutta nopeus on minimissä, vaikka lämmöt nousisivat kuinka.

Asensin kokeeksi Ati Tray Tools -nimisen ohjelman, koska sillä tuuletinta voi säätää itse. Ongelma poistui, kun säädin tuulettimen pyörimään riittävällä teholla lämpöjen noustessa tiettyihin lukemiin. Vanhemmissa ajureissa (5.9 tai siihen suuntaan) tätä ongelmaa ei ollut. Pidän edelleen yhtenä ratkaisuvaihtoehtona siirtymisen vanhempiin ajureihin takaisin, koska en viitsisi joka kerta ajaa oikeaa profiilia tuohon Tray Tooliin, kun haluan pelata jotain.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En usko että ajureista johtuisi tuo lämpeneminen mutta voithan aina kokeilla uudempia ajureita esim www.guru3d.com

mutta suosittelen että hommaat itsellesi uuden tuulettimen suoraan tuohon näytön ohjaimeen. itse ostin uuden tuulettimen ja meluhiljeni ja lämmöt tippuivat 10astetta.. tosin minulla on ASUS:ksen samainen kortti.

http://www.zalman.co.kr/usa/product/view.asp?idx=163&code=013 itselläni on tuollainen tuuletin kiinni suosittelen kaikille kenelle se vain sopii. pinellä askartelulla saa paikalleen ja kaikki toimii paremmin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään