Jan-Erik Andelin

Blue1:lle MD-90:isiä ?

122 viestiä aiheessa

Nykyisen kaluston sopimukset alkaa kai päättyä 2007

ja tarkoituksena olisi hankkia kalustoa joka sopisi myös

lomalentoihin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän siellä jonkunlaista uudistusta lienee suunnitteilla huhuista päätellen... Mutta paha lähteä spekuloimaan, kun ei oikein tiedä että minkätyyppinen kone on haussa, ja halutaanko esim. Saabeista päästä kokonaan eroon ja onko tarvetta noin paljon isommlle koneelle vai mitä mahtavat miettiä.

 

No, aikanaan selviää, jos jotain on suunnitteilla.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilisin vahvasti että nykyiset Arvot modifioidaan Eeärriksi pannier tankeilla jolloin kaukomaihinkin niillä flexiibelin kokonsa puolesta ajeltaisiin sellaisina off-peak aikoina, ainakin muutamalla pompulla sinne päästäisiin, LOL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saudit ovat ostamassa 8kpl MD90:stä. Olisivatko SAS:n peruja?

 

Ainakin määrä on täsmälleen se mitä SAS:llä niitä on laivastossaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

<SPEKULOINTIA>

 

Ymmärtääkseni Blue1:n Saabit ovat matkustajakapasiteetiltaan liian pieniä muutamille niiden lentämille reiteille, ja taas Avrot muutamille omille reiteilleen. Saabien lähdöstä on kuulunut huhuja silloin tällöin ja tuo Laurin mainitsema sopimusten päättyminen vuonna 2007 pitää mielestäni paikkansa. Niinpä olisi varmasti järkevää luopua silloin Saabeista ja siirtää nykyisiä Avroja (tai sitten hommata RJ70:siä) niiden lentämille reiteille ja puolestaan hommata Avroa isompi konetyyppi korvaamaan suosittuja Avro-reittejä ja avaamaan uusia mahdollisuuksia...  :). Mikä tuo isompi konetyyppi olisi, siihen on vaikea vastata... Luulisin kuitenkin löytyvän akselilta MD-8X/90 - B73S - A32S.

 

SAS:n laivasto ei vaikuta hirmuisen kustannustehokkaalta, konetyyppejä löytyy samasta kokoluokasta vaikka millä mitalla. Tässähän olisi kätevä tilaisuus SAS:llekin luopua jostakin konetyypistä (->Blue1:lle/muille omistamilleen) ja hommata itse emofirmalle kustannustehokkaampi laivasto/täysin uusi konetyyppi. Varsinkin MD-sarjan koneet tullaan luultavasti piakkoin poistamaan SAS:n laivastosta, konetyyppi alkaa olla jo sen verran vanha ja SAS:n pitää kiillottaa imagoaan - uuden konetyypin (A32S...?) avulla. Busseihinhan sen oli tarkoitus siirtyä jo ajat sitten.  Eli tiedossa voi olla koko SAS Groupiin radikaalisti vaikuttava vaihdostilanne tai sitten emoyhtiön luopuminen yhdestä konetyypistä.

 

</SPEKULOINTIA>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyen muuten SAS:n laivastoon, osaako kukaan sanoa miksi SAS aikanaan päätyi hankkimaan 8 kappaletta A321:sia? Boeingin 737-900:sen olisi ajatellut sopivan huomattavasti paremmin kuvioihin varsinkin kun 737NG:tä (-600, -700 ja -800 tyyppejä) on laivastossa yli 40 kappaletta. Uutena hankitut A321:set tuntuvat olevan vähän yllättävä ratkaisu SAS:ilta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyisivätköhän nuo A321:t koneen kääntöaikoihin? Muistaakseni niillä lennetään Euroopan sisäisiä leveitä reittejä esim. Heathrowlle jne. Koneessa on aika pitkä range, joten sen pystyy tankaamaan kotona jo valmiiksi paluulentoa varten ja matkatavarat sekä rahti on pakattu kontteihin. Tuollaisen valmiiksi tankatun, kopeilla varustetun A321n kääntöaika on parhaimmillaan luokkaa 20-25 minuuttia, kun taas saman kokoluokan kone (737-800/-900) jossa laukut ja rahti on pakattu irtotavarana, voi aikaa laskea helposti tuplaten. Lyhyen matikan mukaan koneella voi lentää yhden lennon päivässä enemmän, noin karkeasti.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyen muuten SAS:n laivastoon, osaako kukaan sanoa miksi SAS aikanaan päätyi hankkimaan 8 kappaletta A321:sia? Boeingin 737-900:sen olisi ajatellut sopivan huomattavasti paremmin kuvioihin varsinkin kun 737NG:tä (-600, -700 ja -800 tyyppejä) on laivastossa yli 40 kappaletta. Uutena hankitut A321:set tuntuvat olevan vähän yllättävä ratkaisu SAS:ilta...

 

Kysyin asiaa 2004 yhdessä seminaarissa SAS:n laajarunkolaivaston uusimisprojektin päälliköltä ja hän sanoi että syy oli se että näin A330/340 kuskit voivat pitää lentotaitoa (flight proficiency) paremmin yllä kun voivat heittää välillä päiväseltään A321:llä jonkun euroopan keikan. Tämä oli hänen selvitys asiaan. Hän sanoi myös että B737NG fleetit keskitetään Tukholman ja Oslon hubeihin ja A321 ja MD80/90 fleetit Köpikseen.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kiitoksia vastauksista... valaisi aikalailla tätäkin asiaa...

 

Netissä löytyi muuten SAS Cargotimes artikkeli vuodelta 2001:

http://www.sascargo.com/default.asp?NavID=926

 

Siinä kehutaan juurikin tuota AKH konttien sopivuutta ja sen tuomia etuja kääntöajoissa. Lisänä vielä, että alunperin SAS tilasi noita näköjään 12 kappaletta, mutta silti vain 8 on toimitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue 1 (Finland) is to add up to four former SAS (Sweden) Douglas MD90-30 aircraft. At present it operates nine BAE 146-RJ85/100s and five Saab 2000s.

 

Lähde AvSoft, Fleet & Orders Gossip Shop, Issue 170

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JES! Tämä on nyt loistava uutinen MD-sarjan koneet eivät olisikaan poistumassa Suomesta!! Mahtavaa, pyh joku Airbus uutinen, se on ihan täysi ankka. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanantaina asiasta tulee virallista tietoa mutta joku jo heitti ilmoille tälläisiä uusia kohteita BLUE1:lle

Pariisi, Nizza, Lontoo, Malaga, Barcelona, Rooma, Warsowa, Düsseldorf, Dublin.

 

Ja noilla kai sitten aiotaan lentää myös lomalentoja (?)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No johan nyt, ekaksi Finnicommi, sitten Finnair ja nyt Blöö 1 uusii kalustoa.... :P

Maanantaita odotellessa......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo nyt pitää paikkaansa niin täytyy vaan ihmetellä kenelle kaikille riittää asiakkaita esimerkiksi Malagaan.

Finnair, Air Finland, Sterling ja ehkä Blue 1...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo nyt pitää paikkaansa niin täytyy vaan ihmetellä kenelle kaikille riittää asiakkaita esimerkiksi Malagaan.

Finnair, Air Finland, Sterling ja ehkä Blue 1...

 

Näin on. Luvassa olisi ainakin todella kovaa hintakilpailua, mutta auttamatta joku joutuu leikin jättämään kesken. Toivottovasti se ei ole kukaan Suomalaisista yrittäjistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 pitää lehdistötilaisuuden huomenna maanantaina klo 11 Radisson SAS:issa Helsingissä "yhtiössä tapahtuvista uudistuksista".

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo nyt pitää paikkaansa niin täytyy vaan ihmetellä kenelle kaikille riittää asiakkaita esimerkiksi Malagaan.

Finnair, Air Finland, Sterling ja ehkä Blue 1...

Ja vielä Aer Futura jolle Hispania myy pelkkiä lentojakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä SAS:ltä juuri tullut tiedote:

 

Blue1 expanding heavily: new aircraft, new destinations

 

Blue1, the fastest growing airline in Finland, continues its expansion

program in connection with the summer traffic program starting March

2006. New aircraft will join the fleet and the amount of destinations

will grow from 14 to 25. Blue1 will go heavily in on Europe with daily

connections to such destinations as London, Zurich and Warsaw but also

with flights to tourist destinations in southern Europe such as Athens,

Rome , Nice and Barcelona.

 

70 % increase in production - three Boeing MD-90

 

Three Boeing MD-90, with a seating capacity of 166 seats, will join the

fleet existing for the time being of 9 Avro RJ:s and 5 Saab 2000. The

production, ASK (available seatkilometer) will increase with more than

70 %.

 

11 new destinations

 

Blue1 expands on the European market by introducing scheduled flights

starting from March 2006 to:

 

Athens, Barcelona, Dublin, Düsseldorf, London, Madrid, Nice, Paris,

Rome, Warsaw and Zurich.

 

Responding to market needs

 

"This heavy expansion is our response to the market need", says Stefan

Wentjärvi, President and CEO of Blue1. Blue1 is already the biggest

operator between Finland and Scandinavia, we have a firm grip of the

Finnish domestic market and now our next step is Europe. For business

travelers we can now offer better connections to destinations as London

and Zurich but we can also offer our private travelers smart and price

worthy flights to southern Europe", says Wentjärvi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään