Jan-Erik Andelin

Blue1:lle MD-90:isiä ?

122 viestiä aiheessa

No niin, tuubit säilyvät EFHK:lla vielä ensi kesänkin jälkeen vakiovieraina  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing MD-90... *krrrrsks hampaiden kiristelyä* :)

 

Aika kovasti meinaavat laajentaa, ilmeisesti noita mädäreitä ei paljon kotimaassa tulla näkemään, vaan saappit ja avrot rulettavat edelleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykös tässä niin että jokunen Saabbi lähtee

ja Avro85:t korvaa niitä joillain reiteillä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö nuo tyyppihyväksyttää ilmailuviranomaisilla, ennen kuin ne saa suomalaiseen rekkariin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seitsemän uutisissa oli tästä pätkä. Sanoivat että Suomen markkinoilla on tilaa ja he hommaavat uusia, ympäristöystävällisiä koneita!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos noissa MD90 huomattavia eroja MD80 kuten matkustamo melu ym. (mielestäni ainakin 80 on hyvin hiljainen jos edessä istuu)?

Ja miten ympäristöystävällisiä nuo on verrattuna esim A320 sarjaan?

 

-Anssi 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos noissa MD90 huomattavia eroja MD80 kuten matkustamo melu ym. (mielestäni ainakin 80 on hyvin hiljainen jos edessä istuu)?

Ja miten ympäristöystävällisiä nuo on verrattuna esim A320 sarjaan?

 

-Anssi 8)

 

MD90:ssä on ainakin isommat ja uudemmat moottorit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runkohan on about sama joskin pidempi kuin MD80:ssa, ohjaamo on samaa tasoa kuin uusimmat MD80:t. Isoin muutos tosiaan lienee moottorit jotka on samat kuin osassa A32S:stä (joskin hieman eri variaatio). Sisältä MD90 on kyllä ihan älyttömän hiljainen...ettei olisi jopa yksi hiljaismmista koneista mitä on..ellei sitten istu ihan moottorissa kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän lisätietoa edelliseen:

 

MD-90:ssä on IAE V2500-moottorit, jollaisia on esim. Germanwingsin A320:ssä.

http://www.i-a-e.com/engine/apps.shtm

Tuossa taulukossa tosin kummastuttaa se, että MD-90:n ja A321:n moottoreissa on samat mallinumerot mutta eri suoritusarvot ja painot...

 

 

Tässä vielä linkki valmistajan sivuille (tai ei oikeastaan):

http://www.boeing.com/commercial/md-80-90/md90.html

 

 

    Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo -90 malli on yseistä kehittynein ja tosin myöskin uusin versio. Moottorit IAE 2500 tuottavat 25klb kipale(vertaa jt8d noin18klb) ja ovat myöskin polttoainetaloudellisesti ja siten päästöiltään kehittyneitä.

 

Digitaalista avioniikkaa, vacuumivessaa, alhaista melutasoa,hiilikuitujarrua.........ja FADEC moottoreihin.....jne

 

Noin teknisesti ko. laite pitäisi lukemani perusteella olla ihan mukiinmahtuva.

 

Odotellaan :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo -90 malli on yseistä kehittynein ja tosin myöskin uusin versio.

MD95 aka. B717 on kyllä kehittyneinä ja uusin. :) Siinähän ohjaamo on varsin MD11:n look-a-like. Ja jotku RR:n motit oli, ei nyt muista mitkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs salaliitto tässä on nyt menossa kun Finnairin wanhat MD-83:t menee ruotsiin ja SAS:n wanhat MD-90:t tulee suomeen  :laugh:

 

Mukavaa taas nähdä uutta konetyyppiä suomessa säännöllisesti.

 

jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu aloin itsekkin miettimään tuota MD-95 versiota....Onkos niitä ollut ihan operoinnissa saakka, täytyy tarkastaa. Mutta 90 on kuitenkin vielä ihan oikea MacDonnell Douglas....eikä mikään bojoing viritelmä........ ;D  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu aloin itsekkin miettimään tuota MD-95 versiota....Onkos niitä ollut ihan operoinnissa saakka, täytyy tarkastaa. Mutta 90 on kuitenkin vielä ihan oikea MacDonnell Douglas....eikä mikään bojoing viritelmä........ ;D 

On niitä, mm. AeBAL, AirTran, Qantas ja Jetstar on ainakin operoinut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä noita MD-95/B717-malleja on jokapäiväisessä lentotoiminnassa mukana. Jenkkifirmoilla tuntuu olevan eniten käytössä, mm. Midwest Airlines, AirTran ja Hawaiian Air. Eurooppalaisista firmoista muistelisin ainakin Olympicin omaavan kyseisiä laitteita.

 

Mutta on tuo ihan siistiä saada ysikymppisiä Blue1:n väreihin! 

 

EDIT: Olli nopeampi ja onhan ne käytössä 717-nimikkeellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On niitä, mm. AeBAL, AirTran, Qantas ja Jetstar on ainakin operoinut.

 

Tässä lista 717:n käyttäjistä ja lukumäärät:

 

85 AirTran

21 Midwest AL

11 Hawaiian AL

8 Jetstar AW (VH)

7 Turkmenistan AL

6 Qantaslink

4 AeBal Spanairlink

4 Bangkok AW

3 Olympic AL

149 in service

1 STD (proto), none wo or scrapped

150 total built, offic 1-150

 

ORDERBOOK

Boeing 717 total

AeBal/Spanairlink 3

AirTran 63

Bavaria IALC 1299- 5

Hawaiian AL 13

Impulse AL/Qantaslink 3

Midwest Express 25

Pembroke Capital 0800- 12 14 cancelled 22.02.05

Turkmenistan AL 7 2 more ann 10.04

TWA 24 6 tfd to Pembroke

 

total on order to be delivered 155

 

production to cease mid 2006 at 156 frames (incl 1 unsold proto)

 

Lähde: www.airlinerlist.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on. Luvassa olisi ainakin todella kovaa hintakilpailua, mutta auttamatta joku joutuu leikin jättämään kesken. Toivottovasti se ei ole kukaan Suomalaisista yrittäjistä.

Luullakseni ainakin liikematkustajat pysyvät edelleen Finnairilla ja myös sellaiset, joilla ei ole varaa joustaa aikataulussa, kun Finnairilla on varaa lentää kalleimpanakin vuorokauden aikana. Muiden yhtiöiden kohdalla matkustaja joutuu sitten joustamaan aikataulussa, jos on halvempi hinta. Mutta hyvä vaan että tulee kilpailua. Täytyy vaan toivoa, ettei säästöjä aleta keräämään vähentämällä henkilöstöä yhtiöiltä kilpailun kiristyessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään