Jan-Erik Andelin

Blue1:lle MD-90:isiä ?

122 viestiä aiheessa

No kyllähän sinne Lontooseen Helsingistä lentää non-stop myös BA.

 

Mutta Blue1 lentääkin sitten Stanstediin, josta ei kyllä pahemmin jatkolentoja jenkkeihin löydy.

Totta. BA on kuitenkin samalla puolella Finnairin kanssa, joten jätin mainitsematta. Lisäksi monet Jenkkilän lennot lähtevät Gatwickistä, joten kentän vaihtohan siinä tulee joka tapauksessa. Stanstedin ja muiden kenttien välisistä liikenneyhteyksistä en lähde arvailemaan mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta. BA on kuitenkin samalla puolella Finnairin kanssa, joten jätin mainitsematta. Lisäksi monet Jenkkilän lennot lähtevät Gatwickistä, joten kentän vaihtohan siinä tulee joka tapauksessa. Stanstedin ja muiden kenttien välisistä liikenneyhteyksistä en lähde arvailemaan mitään.

 

Saa olla aikamoinen hintahaukka, että pystyy löytämään halvemmalla Suomi-USA-liput ostettuna erikseen Suomi-Lontoo ja Lontoo-USA eri yhtiöiltä verrattuna tilanteeseen, että Euroopan sisäinen lento olisi samalla yhtiöllä kuin Atlantin ylitys, jolloin Euroopan lennon saa vähän niin kuin kaupan päälle. Siis en väitä, etteikö se olisi mahdollista (jos vaikka saa Ryanairin menopaluun hintaan 60 e ja jonkun ultrasuperalennuksen Lontoo-USA), mutta vaikeaa se ainakin on, varsinkin jos kuluihin lisätään junaliput Pohjois-Lontoosta (Stansted) Etelä-Lontooseen(?, Gatwick).

 

(Plus että tällöin sillä Suomi-Lontoo-lennolla ei saa olla sitä määrää matkatavaraa kuin USA:n lennolla, mut nyt taidettiin puhua vaan hinnasta.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta halpa firmojen jatkolentoja riittää.

 

Mutta eikös niitä löytyis paljon lähempääkin? Siis Eurooppaan. (Okei, ei varmasti ihan kaikkia niitä kohteita.)

 

Jenkkeihin kun ei Stanstediltä pääse kuin MaxJetillä ja EOS:lla, joista molemmat on all-biz class.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin tänään Blue1:n Tom Christidesin kanssa, joka lupaili MD-90-lentoja "lähinnä reiteillä, jotka ylittävät Avrojen kantaman". Saldona kuitenkin 2 päivittäistä lentoa Lontoo-Stanstediin ja Ouluun sekä kerran päivässä Zürichiin. Muilta osin lentoja Etelä- ja Keski-Euroopan cityloma-kohteisiin kerran tai pari viikossa.

 

Tarkemmin MD-80/90/717-foorumissa:

 

http://www.md80.net/yabbse/index.php/topic,2319.msg7060.html#msg7060

 

Erkki

 

 

Siis miten nuo Oulun lennot menee?

Oulu-Lontoo lennetään päivittäin??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se nyt varmaan paljoa asiaan ei paneutunutta Matti Meikäläistä liikuta mainitaanko MD-80 vai -90...paremminhan ne tunnistavat MD-80 kuin -90 joten saavatpahan kuvan millasta konetta on tulossa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulu-Lontoo lennetään päivittäin??

 

Ei ka ne sentään tommosta reittiä ala lentää? Itse tulkitsin tuon siten, että lentävät uusilla koneilla mm. Helsinki-Oulu ja Helsinki-Lontoo välejä.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo taisin tulkita väärin  :-[

Oulu-Hki onkin tarvetta isommalle koneelle. Tänäänkin tuo KF 206 näyttää olevan täynnä.

Tulisikohan siihen ysikymppinen jatkossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tullut Arvolaattoriin panniertankkeja ei.

 

Niillahän olisikin ajettu sitten jo melkein ameriikkaan asti...... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tullut Arvolaattoriin panniertankkeja ei.

 

Olisit vaan Esa tilannut ne... ties vaikka ruvetaan ajamaan tuonne itään johonkin tuppukylään ARVO:lla.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjonta Lontooseen on kyllä jo runsasta. Uskon että lippujen keskihinta ei tule olemaan kovinkaan korkea kun vielä Stanstediin lennetään. Kovasti saa kauppa käydä jos M90:n saa kaksi kertaa päivässä täyteen kyseiselle (HEL-STN) reitille, ja vielä kun Star Alliancen jatkolentoja sieltä eteenpäin ole juurikaan tarjolla. Air Botnia lensi sinne jo aikoinaankin Bergenin kautta mutta silloinhan lennot loppuivat kannattamattomina. Toki konekin oli F-28 joka varmasti oli suhteessa kalliimpi käyttää. Tutkin n. vuosi sitten edullista lentoa USA:han jolloin olisin mennyt Ryan Airililla Stanstediin ja siirtynyt sieltä Heathrowlle. Siirtyminen näiden kahden kentän välillä oli silloin etukäteen tutkittuna niin hidasta että jätin asian sikseen. Toki saavutettu säästökin olisi ollut minimaalista, koska lentoja jenkkeihin saa muutenkin edullisesti kuten aikaisemmin tässä topicissa on jo juteltu.

 

Joka tapauksessa en toivo muuta kuin onnea Blue1:n laajentumishankkeelle. Tällaista Suomalainen ilmailu tarvitsee!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palkkaakohan Blue1 kenties MD-90-kelpuutettuja lentäjiä muualta? Till exempel från Sverige? Vai onko suomen kielen taito pakollinen Pluun pannuhuoneissa?

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt oikein olen kuulostellut, niin taitaa olla Blue1:llä joku saksalainen nainen lentelemässä...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin alkuun on tarkoitus käyttää emoyhtiön pilotteja.

 

Kelpaakos muuten MD-80 tyypit MD-90:iin? ...siis ihan jollaki pikasella käsikirja kuulustelulla..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpaakos muuten MD-80 tyypit MD-90:iin? ...siis ihan jollaki pikasella käsikirja kuulustelulla..?

Ainakin ohjaamo on hyvin pienia muutoksiaa lukuunottamatta about sama kuin uusissa MD80:ssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ne hyvin pienet muutokset ovat?

No moottorinvalvontamittarit on erilaiset toki kun on eri moottori. Jokunen kytkin näyttäis olevan uudempaa tekoa. Overheadissa varmasti kanssa jotain mutta en nytten tähän hätään löytäny nättiä listaa missä olisi nuo kaikki lueteltu. Siitä en mene takuuseen, että onko järjestelmiä logiikat muuttunu jotenkin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpaakos muuten MD-80 tyypit MD-90:iin? ...siis ihan jollaki pikasella käsikirja kuulustelulla..?

 

No ainakin mun vanhassa lupakirjassa lukee: DC9-80/MD88/MD90  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta halpa firmojen jatkolentoja riittää.

 

Tuli vain mieleen, miksi olisi lennettävä Lontooseen ja vaihtaa siellä konetta? Eikö Blue1/SAS:n strategia perustunut ainakin aikaisemmin siihen, että Suomesta muualtakin kuin stadista lennätetään porukkaa Tukholman ja Köpiksen hubeihin ja sieltä hypätään sitten vaikkapa New Yorkiin menevään koneeseen?

 

En ole huomannut täällä spekuloitavan Blue1/SAS:n strategian muutoksesta. Enää ei kierrätetäkään porukkaa Tukholman ja Köpiksen kautta, vaan lennetään suoraan Keski- ja Etelä-Eurooppaan. Näin Blue1/SAS rakentaa kaksi päällekkäistä lentoverkostoa. Entä lisääntyykö Blue1:n liikenne muilta kentiltä kuinka Helsingistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No moottorinvalvontamittarit on erilaiset toki kun on eri moottori. Jokunen kytkin näyttäis olevan uudempaa tekoa. Overheadissa varmasti kanssa jotain mutta en nytten tähän hätään löytäny nättiä listaa missä olisi nuo kaikki lueteltu. Siitä en mene takuuseen, että onko järjestelmiä logiikat muuttunu jotenkin..

Jos valokuvista haluaa vertailla...

 

MD-83 (Finnair): http://www.airliners.net/open.file/773502/L/

 

MD-88 (Delta): http://www.airliners.net/open.file/911258/L/

 

MD-90 (China Eastern): http://www.airliners.net/open.file/900357/L/

 

    Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään