Kalle Keihänen

Finnairille A340 jo kesäkuussa

317 viestiä aiheessa

Neuvosto kalustoa taitaa käydä enemmän kuin länsimaista eli EFTU:a voitaneen kutsua myös "pikku neuvostoliitoksi"  ;D

 

Joo LÄNTEEN tuntuu aina olevan idässä olevilla tunku...  ;D

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo LÄNTEEN tuntuu aina olevan idässä olevilla tunku...  ;D

 

// Joni

 

Mutta miksi ne Illut lentävät HK:n yli  >:( Antakaa meillekin muutama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on jo naapureilla tiedossa A340 kotiintuloaika eli "Koneen on määrä saapua 15.6 iltapäivästä Airbusin kuskien ohjastamana Helsinkiin."

 

Lähteenä siis http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=4852

 

Voisi tuo Miikka liittyä näihin FSNordicin keskusteluihinkin. Ei tarvitsisi heilua kahden foorumin välillä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutenkin Mannikainen ja muut ison bussin vihaajat voivat löytää tuolta lisää hämmästyttäviä valheita siitä miksi bussi on muka parempi kuin MD-11 :P

 

Heh.

Miten sitä voisi vihata kun ei ole koskaan ollut edes kyydissä. Pitää vain pitää yhdentoista puolia kun vastassa on  oman tv-ruudun, vanhaksi romuksi haukkujia ja niin mukavan 343-matkanteon puolustajia. :laugh:

 

Odotan jo nyt niitä kommentteja tällä palstalla bussin hehkuttajilta kun A343 on ensimmäisen teknikaalin kourissa vuorokauden myöhässä... ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ne vaan upeen näköisiä pelejä noi pitkäsiipiset A340:set ja varsinkin -600 sarjan ylipitkät rungot. Usein kuulee keskustelua kun DC-8 oli niiiin upeen kaunis kone niin tässäpä on jotain samaa näköäkin. Wingletit nostaa siivenkärjetkin tooosi ylös koneen liikkuessa taivaassa ja nousussa näkee maastakin että se siipi oikeasti toimii niinkuin pitää.

 

Niille jotka laskee että kun bussi lentää Japaniasta Helsinkiin 10 min. kauemmin kuin ehdoton ykkönen , vaan valitettavasti vanhaksi jäävä , MD11 niin sanoisin mielipiteenä että mitä v...n väliä sillä on ? Pääsee sillä kasikymppiselläkin Helsingistä Ouluun 2 minuuttia nopeammin kuin lentäjien mielestä "aina jaloissa" olevalla Avrolla.  ;D

 

Lentoyhtiön kannalta taas taitaa palaa jokunen litra vähemmän löpöäkin ?

 

- t -

 

 

Edit: Noista bussin hehkuttajien delayminuuteista puhutaan sitten kun niitä tulee. Eikä niillekään voi mitään sen enepää kun MD11 minuuteillekaan. Ei se Tojotakaan aina käynnisty vaikka näyttäisi olevan takaspoileri kiillotettuna ja ylileveissä renkaissa kaikissa ilmaa...  ;D  ;D Tekniset viat on mitä on ja mitä vähemmän koneita varalla sitä enemmän ne myöhästymisiä tuottaa.Jos Finnairillakin olis pari ylimääräistä lentokykyistä MD11 konetta niin ei delayta juurikaan näkyisi vaan taloudellisesti se on mahdoton yhtälö. Toisaalta MD11 ja A340 toimivat varmaan osittain toistensa varakoneina , älköön kukaan ajatelko asiaa niin että se 340 on vain ja ainoastaan yhdelle reitille. Suunnitella saa ja jopa päästää ankkoja suustaan vaan toimiiko se niin ? En muista mille reitille ko. konetta on suunniteltu vaan kun se hajoaa lähtee ko. reitille tietyssä tilanteessa satavarmasti joku muu (MD11) kone jos sattuu olemaan lentokykyinen ja tämä menee sitten kun saadaan kuntoon jollekin MD11 reitille...   ;)

 

Edit2 : Pakko kertoa tämä nyt kun kyseiselle hienolle yhtiölle aikoinaan tuli vähän erilainen DC10 OH-LHE kun muut oli niin se tuli VAIN kaukoliikenteeseen eikä mitään kuormaukseen tai esim. cateringtoimintaan liittyviä ohjeita tai laskelmia tehty muuhun kuin kaukoreitteihin tähdäten ja kun eka lento oli chartteri HEL-LPA-HEL niin siinä oli sormi suussa monella henkilöllä.  ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan finskillä sitten riittävästi heti kärkeen A340 kelpoista henkilökuntaa, jotta se voidaan rykästä mihin tahansa lähtöön ja luottaa, että se saadaan sieltä kohteessa olevan vaihtomiehistön avulla myös pois...? Tästä syystä kuvittelisin maallikkona, että alkuun reitit joita A340 lentää, ovat myös käytännössä rajalliset...tietävät tarkentakoot.

 

No joo , arvasin että pilkulle aletaan tekemään sitä mitä sille tehään. Ei ehkä alkuun vaan ehkä sitten loppuun... anteeksi väitteeni jotka taas aiheuttavat harmaita hiuksia...ohhhoijjaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka se sinusta onkin varmasti sen itsensä viilaamista, niin pidetään nyt kuitenki faktat erillään noista kymmistä hymiöistä ja turhasta mouhoamisesta.

 

Käsittääkseni (mitä olen keskustellut asiantuntijoiden kanssa, ammattillista tietoa asiasta ei itselläni ole) lentäjät lentävät vain yhtä konetyyppiä/tyyppiperhettä kerrallaan. Se tarkoittaisi kylläkin sitä, että A340 ei MD11 reittejä tule lentämään. Viimeksi tuosta oli mainintaa mm. tuoreessa TM:n MD11 jutussa.

Airbus 32S-pilotit voivat lentää a340 CCQ-koulutuksen käytyään..

Minun tietääkseni mikään ei estä laittamasta tälläistä pilottia ison bussin kyytiin menomatkalla ja lentämästä sitten sitä aikanaan takaisin Helsinkiin, vaikka menomatkan lentäneet lentäjät sitä eivät voisikaan tehdä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni (mitä olen keskustellut asiantuntijoiden kanssa, ammattillista tietoa asiasta ei itselläni ole) lentäjät lentävät vain yhtä konetyyppiä/tyyppiperhettä kerrallaan. Se tarkoittaisi kylläkin sitä, että A340 ei MD11 reittejä tule lentämään.

 

Eikös lisäksi kohteen pidä olla yhtiön operaatiomanuaalissa kyseiselle koneelle hyväksyttyjen kenttien joukossa? Eli jos A340:llä halutaan lentää muuihin M11-kohteisiin kuin Shanghaihin, pitää paperisota ensin suorittaa, mikä ei käsittääkseni ole ihan kevyt homma (virallisten manuaalien revisioinnit sun muut)...

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös lisäksi kohteen pidä olla yhtiön operaatiomanuaalissa kyseiselle koneelle hyväksyttyjen kenttien joukossa? Eli jos A340:llä halutaan lentää muuihin M11-kohteisiin kuin Shanghaihin, pitää paperisota ensin suorittaa, mikä ei käsittääkseni ole ihan kevyt homma (virallisten manuaalien revisioinnit sun muut)...

 

  Make

Tuo on täysin yhtiön sisäistä juttua joten ei käytänön este varmastikkaan...mikään viranomainen tai vastaava ei tuota vaadi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi olevan aikatauluihin nyt merkattu useampia kotimaan keikkoja 19-22.6 ainakin Ouluun, Kuopioon ja Rovaniemelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon A340 vaatii kiitorataa?

Ajattelin vain jos se kerran nousee niin laiskasti ja sillä meinataan päästä Ivalon 2500metrin radalta ilmaan. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon A340 vaatii kiitorataa?

Ajattelin vain jos se kerran nousee niin laiskasti ja sillä meinataan päästä Ivalon 2500metrin radalta ilmaan.

 

Niin, mutta Ivalosta Helsinkiin tuskin on täydet tankit polttoainetta, eli kone ei ole lähelläkään maksimipainoaan. Ja kevyempi konehan tarvitsee vähemmän rataa kuin painavampi.... jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta Ivalosta Helsinkiin tuskin on täydet tankit polttoainetta, eli kone ei ole lähelläkään maksimipainoaan. Ja kevyempi konehan tarvitsee vähemmän rataa kuin painavampi.... jne.

No joo, sitten se varmaan nouseen ihan hyvin Ivalostakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen tosipaikka on lauantaina 1.7. kun se lähtee Shanghaihin. Sitten nähdään miten lussu se on ja miten laiskasti lähtee kaukolennon painolla.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta Ivalosta Helsinkiin tuskin on täydet tankit polttoainetta, eli kone ei ole lähelläkään maksimipainoaan. Ja kevyempi konehan tarvitsee vähemmän rataa kuin painavampi.... jne.

 

Haluaisin selityksen sille, että kuinka Air France operoi St. Maartenilta A340:llä, jossa rata on 2300m ja tietääkseni lento Pariisiin on suora.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin selityksen sille, että kuinka Air France operoi St. Maartenilta A340:llä, jossa rata on 2300m ja tietääkseni lento Pariisiin on suora.

 

Tekevät välilaskun matkalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen painolla on huomattava merkitys kiitoradan tarpeeseen. Tässä esimerksi pari B747-400:n kiitotievaatimusta:

 

Oletus: lämpötila +30, pressure altitude 0 (vastaisko St. Maartenin olosuhteita?)

 

Take-Off Weight/Required Runway Length

320 000 kg - > 2 300 m

395 000 kg - > ~ 4 000 m (MTOW)

 

Eli kikkailemalla matkustajamäärällä ja rahdin määrällä (ei täytetä kaikkia paikkoja) ja jättämällä vähän ilmaa tankkeihin (isoympyräetäisyys SXM-CDG 4191 merimailia, eli ei todellakaan rangen loppupäässä) saadaan isokin lintu ponnistamaan vähän lyhyemmältä baanalta.

 

Nyt oli dataa vain B747:sta, mutta eiköhän noi arvot pyöri A340:n kanssa samalla hehtaarilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon A340 vaatii kiitorataa?

Ajattelin vain jos se kerran nousee niin laiskasti ja sillä meinataan päästä Ivalon 2500metrin radalta ilmaan. :P

 

kyttäilin Zurichissä missä kohtaa A340 irtoaa radasta, ei siinä mitään eroa ollut esim 767:aan, mutta sen jälkeen on eroa nousunopeudessa A340 tappioksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bangkokissa ainakin Swiss, Turkish ja SAS nuolevat baanan ihan loppuun ennenkuin nousevat.

Mutta ei ihan niin pitkään kun veli-venäläiset, ne ei jätä Iljushineillä yhtään ylimääräistä metriä käyttämättä.

 

Ja AF:n SXM-CDG 343:lla on nonstop.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään