Kalle Keihänen

Finnairille A340 jo kesäkuussa

317 viestiä aiheessa

Moi,

 

Vähäsen offtopikkina. Tässä SAS:n A343:sta PTV:ltä kuvattu takeoffi viime vuoden lokakuulta. Reitti Köpis-Shanghai ja kone oli viimestä paikkaa myöten täynnä. Takeoffi 22R:n päästä, jolloin kiitotietä on 3600m käytettävissä. Niin vain tulee punaiset valot vastaan ennenkuin kone on ilmassa...

 

http://pilots.svil.fi/teropa/jako/A343_takeoff.wmv (6mb)

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja AF:n SXM-CDG 343:lla on nonstop.

 

Ok, ainakin joskus olen kuullut, että joillakin koneilla tekisivät välilaskun jossain TNCMn lähellä, ja näin ollen ajattelin että sen on oltava 340, mutta ei sitten ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Finnairillakin olis pari ylimääräistä lentokykyistä MD11 konetta niin ei delayta juurikaan näkyisi vaan taloudellisesti se on mahdoton yhtälö.

 

Niin siis Finnairhan olisi halunnut lisää MD-11:sia koska ovat nopeampia ja vievät enemmän rahtia kuin A340, mutta kun MD-11:sia ei ole markkinoilla niin oli pakko tyytyä "huonompaan" (huumoria, toim. huom.)  ;D Alunperinhän tarkoitus oli lentää MD-11:lla niin pitkään että se korvattaisiin kerralla eikä alkaa lentämään useampaa kaukomatkalaista rinnan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkialla hehkutetaan miten hieno ja hyvä kone 343 on ja MD-11 on surkea ikäloppu pommi ja aina olisi pitänyt Finnairin tilata niitä kolmeneljäkolmosia.

 

Mikähän siinä bussissa on sitten niin hienoa, ehkä sen kesäkuussa pääsee näkemään...

 

Onhan sitä kehuttu polttoainetaloudelliseksi, hiljaiseksi jne.

Itseäni ei ainakaan kiinnosta pätkääkään mitä Finnairin löpölaskut ovat, en niitä kuitenkaan maksa ja olen tottunut, että tehokkaat laitteet pitää meteliä joten MD-11:sta melu sisällä tai ulkona ei ole ollut ongelma enkä usko että tulee koskaan ongelmaksi. Ja ulkomelussa en ole huomannut erityistä poikkeavuutta MD-11 vs A343.

 

Eli aika kovat odotukset on, että pääsee toteamaan missä se 343 on niin ylivoimainen ja taivaisiin kehuttu peli. ???

Tällä hetkellä se on adjektiiveilla hidas, tehoton ja mitäänsanomattoman näköinen meikäläisen allakassa. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni ei ainakaan kiinnosta pätkääkään mitä Finnairin löpölaskut ovat, en niitä kuitenkaan maksa

 

;D tää on vähän samanlainen lausunto, kuin se "ei me mitään ydinvoimaa tarvita, tuoltahan sitä sähköä tulee pistorasiasta"

 

 

No joo, tietysti eihän ne löpölaskut kiinnosta jos lennot maksaa aina työantaja  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No joo, tietysti eihän ne löpölaskut kiinnosta jos lennot maksaa aina työantaja 

 

Valitettavasti liput menee omasta pussista mutta lipun hinta ei liiku ylös eikä alas sen perusteella mikä konetyyppi reittiä lentää kun ei lipun hintaan vaikuta lennetty määräkään.

Vai meinaatko, että 1.7. 06 alkaen Shangain reitillä nähdään jonkinlainen alennus lipun hinnassa kun 343 aloittaa? :laugh: Päinvastoin. Lipun hintaa yritetään nostaa keinolla millä hyvänsä niin paljon kun markkinat antaa periksi vaikka se jumalainen Airbus lentäisi kraanavedellä sinne PuDongille ja takaisin.

 

Lipun hinnan määrää markkinat eli se on ihan sama millä koneella Finnair kaukolentonsa lentää matkustajan lipun hinnan kannalta. Säästetty rahamäärä jää sitten lentoyhtiön käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rovaniemelle lentää 20.6-30.6

 

Nonni, josko sitä pääsis vikalle velville täältä valtion turhimman laitoksen hoteista sitte linjurilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lipun hinnan määrää markkinat eli se on ihan sama millä koneella Finnair kaukolentonsa lentää matkustajan lipun hinnan kannalta. Säästetty rahamäärä jää sitten lentoyhtiön käyttöön.

 

Maksimihinnan ottaminen markkinoilta ei aina ole yritykselle paras ratkaisu, vaan voi olla järkevää alentaa hintoja, jos kysyntä lisääntyy hinnan alennuksen myötä suhteellisesti enemmän, kuten yleensä on tilanne matkustamisen osalta. Näin ollen kustannusten aleneminen polttoainetaloudellisemman konetyypin käytön myötä näkyy todennäköisesti ainakin pitkällä aikavälillä myös hinnoissa. Vähentää se ainakin painetta polttoainelisämaksuihin, jos öljynhinta nousee edelleen tai pysyttelee pitkään nykyisellä tasolla.

 

Mikähän siinä bussissa on sitten niin hienoa, ehkä sen kesäkuussa pääsee näkemään...

 

Onhan sitä kehuttu polttoainetaloudelliseksi, hiljaiseksi jne.

Itseäni ei ainakaan kiinnosta pätkääkään mitä Finnairin löpölaskut ovat, en niitä kuitenkaan maksa

 

Mielestäni on nykyisin erittäin tärkeää, että lentoyhtiöt panostavat puhtaampaan teknologiaan.  Erityisesti Finnairille, joka luo itsestään imagoa laatulentoyhtiönä, on tärkeää kiinnittää huomiota tähän puoleen.    

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Näin ollen kustannusten aleneminen polttoainetaloudellisemman konetyypin käytön myötä näkyy todennäköisesti ainakin pitkällä aikavälillä myös hinnoissa. Vähentää se ainakin painetta polttoainelisämaksuihin, jos öljynhinta nousee edelleen tai pysyttelee pitkään nykyisellä tasolla.

 

Lipun hinnat eivät tule alenemaan, se on selvääkin selvempi juttu. 

Lippujen hintoja korotettasiin vaikka heti mutta kun markkina- ja kilpailutilanne ei sitä salli niin keksitään muita säästökohteita. Tämä todettiin jo Finnairin vuosikertomuksessa.

Pitkän aikavälin säästöjä on taloudellisemman koneen hankinta mutta palkkakulut eivät yleensä laske sekä muidenkin kulujen suunta on nouseva, joten yksistään löpö ei tee hinnankorotuspaineita lentolipuille.

 

Ja ja, esim. SAS on juuri korottanut polttoainelisämaksuaan mannertenvälisillä vaikka on niitä säästöliekkisiä busseja. Finnairilla ei ole vielä polttoainelisämaksua otettu edes käyttöön.

 

SAS:n polttoainelisämaksu

 

Jatkuvasti kohoavien polttoainekustannusten johdosta SAS korottaa polttoainelisämaksuja mannertenvälisillä lennoilla 20 eurolla/lento. Korotettu maksu koskee kaikkia lippuja, jotka kirjoitetaan 1. toukokuuta 2006 alkaen. Uusi polttoainelisämaksu on siis 1. toukokuuta alkaen EUR40 /kaukolento. Kotimaan ja Euroopan lennoilla polttoainelisämaksu pysyy ennallaan (EUR4 /lento).

 

Air France ilmoittaa nostavansa mannertenvälisten lentojen polttoainelisämaksua 28.4. alkaen.

Polttoainemaksut ovat 28.4. alkaen seuraavat:

EUR 16 Euroopan sisäisillä lennoilla (ennallaan)

EUR 46 USA:n lennoilla ( 8 euron korotus)

EUR 49 kaikilla muilla mannertenvälisillä lennoilla (8 euron korotus)

Korotukset ovat sektorikohtaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOL jos tuo AF:n "Korotukset ovat sektorikohtaiset" -kommentti löytyy jostain lentäville asiakkaille tarkoitetuista matskuista. Kuinkahan moni lentävä ihminen tietää, että sektori tarkoittaa yhtä suuntaa ja heidän meno-paluu-lippuunsa liitetty lisämaksu on itse asiassa kaksinkertainen tuohon esitettyyn nähden.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuo SAS:nkin 40e/suunta kaukolennoilla aika rasvainen lisähinta.

 

Neljä-viisihenkiseltä perheeltä 320-400e lisähintaa kaukoreissulle.

 

Se niistä polttoainetalouksista ja Airbusista. 8)

 

PS. on myyten ihan hyvä lisätuotto lentoa kohden jos A343 ottaa vaikka 280 matkustajaa: 280x40=11200€

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A340n tulo aiheuttaa myös rotaatioita lentoemäntien/stuerttien suhteen. Uuteen konetyyppiin koulutetaan viitisenkymmentä emäntää/stuerttia ja luonnollisesti virkaiän mukaan eli "nuoria ja kauniita" emoja on turha odottaa....

Tuttavani, joka on lentänyt 1,5 vuotta lyhyitä kotimaan reittejä (Aero) on parhaillaan MD-11 tyyppikoulutuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuttavani, joka on lentänyt 1,5 vuotta lyhyitä kotimaan reittejä (Aero) on parhaillaan MD-11 tyyppikoulutuksessa.

Mukavan harppauksen tekee näköjään.. protkulista suoraan 12h lentoja tekevään md-11 koneeseen  ;D (tai muista nyt sitten kuinka pitkiä lentoja ne tekee)

 

Tällä hetkellä se on adjektiiveilla hidas, tehoton ja mitäänsanomattoman näköinen meikäläisen allakassa. :D

Jos siitä muutaman machin nopeuserosta koituu se himat 10min(?) lisälentoaikaa niin onko se sitten niin hidas? Johan tuosta puolet ajasta melkeen korvautuu sillä, että se rullaa maassa reilusti nopeammin mitä tuo md-11. Tosin tehottomaksi sen vois luokitella ainaki sen perusteella mitä täällä on kuultu.

 

No jep, itse en sitä mitenkään myöskään hehkuta sen paremmaksi/huonommaksi kuin md-11, mutta onhan se sitten aikanaan hienoa nähdä finnairin laivastossa vähän vaihtelua ja kyllä itse ainakin yritän päästä tuota bongaamaan kunhan se suomeen tulee. Tavallaan harmittaa että noiden md-11 koneiden valmistuskin on lopetettu jo ja siksi Finski "pääsee" niistä eroon jossain vaiheessa kuitenkin.

 

 

Ps.

A340n tulo aiheuttaa myös rotaatioita lentoemäntien/stuerttien suhteen. Uuteen konetyyppiin koulutetaan viitisenkymmentä emäntää/stuerttia ja luonnollisesti virkaiän mukaan eli "nuoria ja kauniita" emoja on turha odottaa....

Ahh, kaikkihan me olemmekin odottaneet että nämä vanhat korppikotkat kasataan samalle lennolle nipottamaan  ;D ;D On niitä varmaan mukaviakin lentoemoja, muttah..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Johan tuosta puolet ajasta melkeen korvautuu sillä, että se rullaa maassa reilusti nopeammin mitä tuo md-11
Helsinki-Vantaalla MD-11 noudattaa porteilta 31-32 sellaista 10-12 minuutin aikaa portilta nousuun kun käytössä on 22R.

 

Bussi siis on ilmassa kuudessa minuutissa?

 

Ja Kennedyllä kun on usein sellainen puolen tunnin- tunnin jono lähdöissä niin Bussi jonottaa sen 15 minuutissa? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lipun hinnat eivät tule alenemaan, se on selvääkin selvempi juttu. 

Lippujen hintoja korotettasiin vaikka heti mutta kun markkina- ja kilpailutilanne ei sitä salli niin keksitään muita säästökohteita. Tämä todettiin jo Finnairin vuosikertomuksessa.

Pitkän aikavälin säästöjä on taloudellisemman koneen hankinta mutta palkkakulut eivät yleensä laske sekä muidenkin kulujen suunta on nouseva, joten yksistään löpö ei tee hinnankorotuspaineita lentolipuille.

 

Ja ja, esim. SAS on juuri korottanut polttoainelisämaksuaan mannertenvälisillä vaikka on niitä säästöliekkisiä busseja. Finnairilla ei ole vielä polttoainelisämaksua otettu edes käyttöön.

 

 

Mutta kuten jo mainitsin, polttoainetaloudellisemman konetyypin käyttö saattaa pienentää hinnankorotuksia tai polttoainelisämaksua. Lisäksi eräät asiantuntijat ovat sitä mieltä, että keskimääräiset lipunhinnat tulevat edelleen pitkällä aikavälillä alenemaan - vaikkei ehkä ihan samaa tahtia kuin aikaisemmin. Tähän vaikuttaa silloin keskeisesti matkustajakohtaisten yksikkökustannusten lasku, joka on usean osatekijän summa. Polttoainekustannukset ovat kuitenkin erittäin merkittävä tekijä tässä.

 

Palkkakulutkin laskevat, kun organisaatiota yksinkertaistetaan ja toimintaa tehostetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai meinaatko, että 1.7. 06 alkaen Shangain reitillä nähdään jonkinlainen alennus lipun hinnassa kun 343 aloittaa? :laugh: Päinvastoin. Lipun hintaa yritetään nostaa keinolla millä hyvänsä niin paljon kun markkinat antaa periksi vaikka se jumalainen Airbus lentäisi kraanavedellä sinne PuDongille ja takaisin.

 

 

heität että siihen tyyliin että se on ihan sama mitä Finskin löpölasku on, kun et sitä maksa.  Mistäs sitten niillä lennoilla maksat? Meinaatko että se lentolipun hinta muodostuu vain siitä herkullisestä ateriasta ja siitä käyttämästäsi wc-paperista  ::)  Mä en meinannut mitään muuta kuin että tuo lausuntosi oli aika huvittava - mitä ilmeisemmin tahattomasti.  En väittänyt että lipun hinta laskee kun vaihdetaan linjalle toinen kone. Hintaan vaikuttaa kilpailu jota Finnair tulee varmasti enemmän kokemaan myös tuolla mainitsemallasi reitillä tulevaisuudessa.  En edes ottanut kantaa muuten edes kantaa siihen onko 343 parempi kuin MD-11 vaikka tuosta jumalaisesta kommentistasi vähän sen kuvan saakin... 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.netissä oli mielenkiintoinen kommentti, jossa mainittiin, että tämä ex-Virgin poistuisi laivastosta jo ensi vuonna ensimmäisen uuden A343:n saavuttua Finnairille.

 

Saa nähdä pitääkö tuo paikkansa ja jääkö Dragon Ladyn finskin vierailu varsin lyhyeksi. Sisustan pitäminen ennallaan kertoo kyllä siitä, että konetta ei ole tarkoituskaan pitää pitkää aikaa F:n väreissä.

 

Osaako kukaan muuten sanoa uusien A343:sten toimitusaikoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että ihan muutaman Machin?  :laugh:

Hupsista keikkaa  ;D ;D Ei sitä koskaan tiedä vaikka se md-11 kiihdytteliskin paria machia kovempaa  ;D

 

Helsinki-Vantaalla MD-11 noudattaa porteilta 31-32 sellaista 10-12 minuutin aikaa portilta nousuun kun käytössä on 22R.

Ja Kennedyllä kun on usein sellainen puolen tunnin- tunnin jono lähdöissä niin Bussi jonottaa sen 15 minuutissa? ;D

Tietty, et oo ilmeisesti perehtynyt tarpeeks hyvin tohon airbussien tekniikkaan :D Noo, ehkei sillä ihan jonoja ohiteta, mutta ei uskois kyllä kuitenkaan että tuo pieni nopeusero on niin kriittinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.netissä oli mielenkiintoinen kommentti, jossa mainittiin, että tämä ex-Virgin poistuisi laivastosta jo ensi vuonna ensimmäisen uuden A343:n saavuttua Finnairille.

 

En kyllä ihmettelisi vaikka näin kävisikin. :-\ Olihan Finnairin koko laivastouudistuksen tarkoitus nimenomaan uudistaa kaukolaivasto. Jos muut bussit on vm.2007-08 ja yks 1994 ni onhan se vähän sitä laivaston "yhtenevyyttä" vastaan. ;) En kuitenkaan väitä ettäkö ikä varsinaisesti merkitsisi koneissa mitään...Mutta tulevaisuutta silmälläpitäen ehkä helpompi, että ovat kaikki samaa ikäluokkaa, niin ei tarvitse sitten aikaisemmin alkaa luopumaan yksittäisistä koneista. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kuitenkaan väitä ettäkö ikä varsinaisesti merkitsisi koneissa mitään...

 

Tässä tapauksessa kuitenkin merkitsee, sillä sehän on myös vanhempi versio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

heität että siihen tyyliin että se on ihan sama mitä Finskin löpölasku on, kun et sitä maksa.  Mistäs sitten niillä lennoilla maksat? Meinaatko että se lentolipun hinta muodostuu vain siitä herkullisestä ateriasta ja siitä käyttämästäsi wc-paperista  ::)  Mä en meinannut mitään muuta kuin että tuo lausuntosi oli aika huvittava - mitä ilmeisemmin tahattomasti.  En väittänyt että lipun hinta laskee kun vaihdetaan linjalle toinen kone. Hintaan vaikuttaa kilpailu jota Finnair tulee varmasti enemmän kokemaan myös tuolla mainitsemallasi reitillä tulevaisuudessa.  En edes ottanut kantaa muuten edes kantaa siihen onko 343 parempi kuin MD-11 vaikka tuosta jumalaisesta kommentistasi vähän sen kuvan saakin...   

 

Mistä lennolla maksan? Maksan kuljetuksesta paikasta A paikkaan B.

 

Kuten on huomattu, polttoaineiden hinnat ei lipun hintaa määrittele vaikka tuollaiset SAS:t polttoainelisiä lippuihinsa lisäävät. Lipun hintaan ei vaikuta myöskään lennettävän matkan pituus.

 

Uusilla polttoainetaloudellisimmilla koneilla Finnair saa vain itselleen säästöjä, jos markkinat alkavat korottamaan yleisesti lippujen hintoja niin Finnair seuraa perässä vaikka firman polttoainelasku pienenisi.

 

Se mitä niinkun yritän sanoa, että turha toivoa mitään alennusta lippujen hintoihin jos tulee laihemmalla käyvät koneet. Lipun hinnan määrää kysyntä/tarjonta -suhde ja polttoaineen kulutus ei siinä paina.

Siksi aikaisempi kommentti että ei paljoa paina omassa pussissa mitä joku 343 kuluttaa vähemmän kuin MD-11 kun lipun hinta tulee muualta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä olis tarkotus käydä tuo kokeilemassa. Lennotkin on jo varattu.

 

EDIT: Off Topiccia.

 

Saako kysyä että paljonko tämä lysti mahtoi keventää kukkaroa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään