Guest veka

Koneiden turvavälit Vantaalla?

9 viestiä aiheessa

Asun Hki-Vantaan lähestymisalueen alla (Vantaan ja Sipoon rajalla) ja seurailen saapuvien koneiden liikkeitä; kuinka lähellä ne saavat toisiaan ohitella?

Tänään n. klo 20.30 meni kaksi konetta mielestäni niin lähellä toisiaan, että hirvitti.

Toinen tuli kaakosta ja toinen etelästä ja ristesivät reittinsä tässä yläpuolella. Ilmeisesti kaakosta tullut ohjattiin jonon kärkeen... Molemmat oli jo hyvin matalalla (eri pinnoilla kylläkin) laskuvalot päällä.

Ja juu, kuten huomaatte, amatööri on tässä nyt äänessä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeusporrastuksena käytetään yleensä tuhatta jalkaa (300m). Jos ihan minimiporrastuksella mennään, niin kyllä se maasta käsin saattaa näyttää aika täpärältä ohitukselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ihan ulkomuistista heitän nyt näitä etäisyyksiä, eli korjatkaa jos on virheitä, mutta rinnakkaisille kiitoteille lähestyttäessä sais etäisyys ihan minimissään olla 2 mailia. Hesa-Vantaalla ei kai kuitenkaan ole toisistaan riippumattomat rinnakkaiset lähestymiset käytössä? Eli siellä minimi olis 3 mailia??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olli: Olet oikeassa, meillä ei ole käytössä riippumattomat rinnakkaiset lähestymiset, mutta näin ollen minimiporrastus loppulähestymislinjalla rinnakkaisten lähestymisten välillä on nimenomaan se 2 mailia. Sitten kun puhutaan riippumattomista lähestymisistä ne ovat just sitä; eli voivat tulla vaikka rinnakkain, kunhan ovat suuntasäteessä. Minimipitkittäisporrastus samalle kiitotielle tulevien välillä on edelleen 3 mailia.

 

Ennen kuin koneet ovat suuntasäteessä (riippumatta mitkä lähestymiset käytössä) on minimi edelleen aina 3 mailia tai 1000ft.

1000ft ei ole paljon, ja jos Veijo olet ollut juuri koneiden alapuolella kun toinen on ohittanut, on varmasti näyttänyt siltä, että olivat todella lähellä toisiaan  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheuttaako pyörrevanaluokitukset mitään eroa tuohon 3 mailin pitkittäisporrastukseen? Entä onko pyörrevanoilla mitään merkitystä sivuttaisporrastuksen kannalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu on, nimenomaan pitkittäisporrastukseen:

 

Heavy->Heavy 4 NM

Heavy->Medium 5 NM (2 min)

Heavy->Light 6 NM (3 min)

Medium->Heavy 3 NM

Medium->Medium 3 NM

Medium->Light 5 NM (3 min)

 

blue skies,

-- Olli

 

EDIT: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä on muuten ne syyt, että tuollaiset rinnakkaislähestymismenetelmät eivät ole käytössä? Mistä yleensäkin johtuu eri lentoasemien (kansainvälisesti) erilaiset porrastukset ja sallitut menetelmät? Eikö esim. Lontoon Stanstedissa mennä aika pienillä porrastuksilla, vai olenko ihan väärässä?

 

Eli suomeksi sanottuna: mitkä on ne tekijät, jotka vaikuttavat erilaisten mentelmien ja porrastusten käyttöön? Henkilöstön koulutus? Ei tarvita moisia menetelmiä? Tekniset syyt? Raha?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaalla pyritään ottamaan independent menetelmät käyttöön vuoden loppuun mennessä. Tämä menetelmä otetaan käyttöön asteittain ja se vaatii vielä perusteellista turvallisuustarkastelua.

 

Tieto peräisin Meidän Kenttä lehdestä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina ennen kuin otetaan uusi menetelmä käyttöön on tehtävä riskianalyysi siitä; t.s. mitkä kaikki asiat voisivat mennä väärin ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon - sen perusteella laaditaan sitten uudet menetelmät ja koulutetaan henkilöstöä.  Independent-menetelmien riskianalyysi on kesken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään