Mikko Kukkanen

747:n laskutelineet (Oli: KysymysKetju)

7 viestiä aiheessa

Kuva Boeing 747:n takalaskutelineistä hetkeä ennen kosketusta kiitotiehen. Reunimmaiset takalaskutelineet ovat hyvinkin jyrkästi niin, että takarenkaat tulee ensin ja sitten eturenkaat. Miksi? Pehmentää laskua? Kuinka suurella voimalla etummaiset pyörät tuosta osuu maahan?

 

Onko missään koneessa renkaissa moottoreita millä ne saisi pyörimään maanopeutta ja näin vähentämään(?) osumisesta syntyvää kulumista kun renkaat pyörähtää käytännössä välittömästi 0km/h:sta kulloiseenkin nopeuteen? Mahtaisiko moisesta olla käytännössä mitään hyötyä vai vaan turhaa painolastia ja lisää vikaherkkyyttä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin noita kutsutaa "teli" tyyppisiks telineiks! Ei taida olla semmosta konetta jossa olis moottorit jotka pyörittäisivät pyörää. Uskoisin että siitä tulisi enemmän kustanukksia vaikka ehkä renkaat säästyisivät enemmän (en tiedä säästysivätkö edes).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko missään koneessa renkaissa moottoreita millä ne saisi pyörimään maanopeutta ja näin vähentämään(?) osumisesta syntyvää kulumista kun renkaat pyörähtää käytännössä välittömästi 0km/h:sta kulloiseenkin nopeuteen? Mahtaisiko moisesta olla käytännössä mitään hyötyä vai vaan turhaa painolastia ja lisää vikaherkkyyttä?

 

Muistelisin että sellainen esipyöritys järjestelmä olisi olemassa jossain konetyypissä.Mutta en muista missä ,vastatkoot sellaiset joilla on varmaa tietoa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin että sellainen esipyöritys järjestelmä olisi olemassa jossain konetyypissä.Mutta en muista missä ,vastatkoot sellaiset joilla on varmaa tietoa

 

Oma käsitykseni asiasta on ollut että kumi on halpaa noiden pyörittimien painon ja huollontarpeen rinnalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja renkaat kuluvat eniten rullatessa ei niinkään tuossa laskeutumisessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

747SR "Classic" ja jotkut Airbus mallit (A300B4) varustettiin asiakaan pyynnöstä Brake Cooling faneilla, elikkä periaatteessa pelkkä tuuletin joka kierrätti ilmaa jarrujen ympärillä. Mitään renkaan pyöritintä ei kuitenkaan minun tetojen mukaan ole olemassa eikä seillainen painon että huollon kannalta olisi käytännöllinen.

 

 

 

Joo! Onhan noita Brake Faneja aika monessa konetyypissä (esim Bae-146, A321, jne...).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään