Harri Koskinen

temperature corrected by ATC?

8 viestiä aiheessa

Kertokaapa pilotit (tai muut asian tietävät) mitä tarkoittaa näin kylmillä pakkaskeleillä kuultava lennonjohdon käyttämä sanonta "descend to 2800 feet temperature corrected by ATC"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tarkoittaa sitä että lennonjohto on tehnyt korkeuteen tarvittavan lämpötilankorjauksen, jotta estevarat säilyvät, eli pilotin ei tarvitse asiasta enää huolehtia? Kovalla pakkasellahan korkeusmittari näyttää liian suuria lukemia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Juurikin niin..

 

Kylmällä kelillä ilma on raskaampaa kuin ICAOn standardi-ilmakehässä, jonka mukaan korkeusmittarit on kalibroitu. Jos on kylmää, korkeusmittari näyttää liikaa - eli kone on matalemmalla kuin mittari antaa ymmärtää. Kun lennonjohto ilmoittaa tuon se tarkoittaa että hän on laskenut tarvittavat korjaukset riittävän minimilentokorkeuden säilyttämiseksi. Homma menee tietysti kesällä juuri päinvastoin, mutta se ei ole niin kriittistä.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on lennonjohtajia jaksolla, niin kertokaapas, että miten tuo pakkaskorjaus on teillä ohjeistettu? Kun se tuntuu vaihtelevan vähän lennonjohtajakohtaisesti ja ainakin koneessa olevaan korjaustaulukkoon nähden on yleensä aika yläkanttiin. Esimerkiksi juurikin tuo 2800 ft EFHK:lla, eli 500 ft päälle normaaliin -16C pakkasessa. Meidän käyttämä taulukko antaisi korjausta vain noin 250 ft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:lla käytössä olevat pakkaskorjaukset muuttuivat muutama viikko sitten, korkeudet nousivat. Meillä on olemassa taulukko missä katsotaan kiitotien ja lämpötilan mukaan alkulähestymiskorjaus ja sen mukaan mennään. Joku fiksumpi on nuo jossain laskenut :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaukset muuttuivat sen takia että olisivat yhteneväiset lentoyhtiöiden (lue: Finnairin) kanssa. Näin viisaamman suusta, ties mistä keskiarvosta on kyse... Edelleen on lennonjohtajalle ihan sallittua porrastaa esteisiin nähden; ts. jos Kivenlahden mastoon säilyy 3nm 04L/R vektoroidessa voi vaikka käskeä 2000 ft:iin.

 

Aikaisemmin saattoi käydä niin, että kone jäikin korkeammalle omien pakkaskorjausten takia kuin mihin oli selvitetty, niin tätä halutaan välttää näillä "tiukemmilla" korjauksilla.

 

Esim. ATC selvitti ensimmäisen koneen 2500ft, seuraavan 3500ft; eka jäikin 2600ft > ei porrastusta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öööh, siis mitä?? Jos ennen lämpötilakorjattu välilähestymiskorkeus oli 2500 ft ja joku päätti silti jäädä 2600 jalkaan, niin mikä estää sen ettei joku jää nyt 2900 jalkaan, jos korjattu korkeus on nyt 2800 ft?? ICAOn ohjeiden mukaan tilanne on selvä: Tutkalennonjohtaja vastaa estevarasta ja siihen kuuluu myös lämpötilakorjaus. Menetelmälennonjohtaja ei taas vastaa estevarasta, eikä myöskään lämpötilakorjauksesta, jolloin se jää lentäjän vastuulle.

 

Onkohan tässä nyt käynyt joku väärinkäsitys??  Ei kyllä yhdenkään lentoyhtiön lämpötilakorjaukset ole tuota luokkaa mitä tällä hetkellä sovelletaan lennonjohdon toimesta... Eihän ne voi millään edes olla kovinkaan erilaisia kun kyse on yksinkertaisesta matemaattisesta kaavasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi kun puhutaan lämpötilakorjauksista on hyvä muistaa taustalla olevat tosiasiat. Lämpötilakorjashan lasketaan niin että koko ilmamassa korjattavasta korkeudesta maahan asti on x astetta ICAO:n standardi-ilmakehää kylmempää. Korjaustaulukoistahan luetaan korjaus haluttuun korkeuteen maassa vallitsevan lämpötilan perusteella. Kuitenkin lähestulkoon aina kun maassa on erittäin kylmää niin vallitsee enemmän tai vähemmän voimakas inversio jossain 100 - 1000 ft välissä. Lämpötila ei siis poikkea 0-2000 ft korkeuden välissä lineaarisesti ICAOn standardi-ilmekehästä. Näin ollen taulukosta saatava korjaus on jo valmiiksi turvalliseen suuntaan, koska korkeusmittarin virhenäyttämä ei todennäköisesti ole niin suuri kuin maanpinnan lämpötilan perusteella voisi olettaa. Miksi siis lisätä siihen jotain ylimääräistä marginaalia??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään