Guest ttasala

Lennonopettajan palkka?

12 viestiä aiheessa

Moi!

 

Onko jollain tietoa, että mitä lennonopettajat saavat kaupallisissa yhtiöissä palkkaa? Eli tarkoitan PPL-tasoisen koulutuksen antamista pienkoneilla. Ilmeisesti homma toimii freelancer-periaattella ja korvaus on tuntiperusteinen? Entä mitkä ovat vaatimukset kouluttajalle (lennonopettaja-pätevyyden lisäksi)?

 

Terveisin,

 

Timo Tasala

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kuten huomaat, kukaan itseään kunnioittava lennonopettaja ei tähän kehtaa vastata.

En tee poikkeusta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole koskaan ollut lennonopettaja, ja näin ollen minulla ei ole mitään kuvaa lennonopettajien palkkatasosta. Tuli vain mieleen kirjailijana uransa sittemmin luonut Erkki "Hyeena" Hämäläinen. Hän elätti itsensä joskus 70-luvun alussa lennonopettajana Malmilla. Räväkän lempinimensä Hyeena kuulemma sai siitä, että silloinen työnantajansa ei pystynyt miehelle palkkaa maksamaan, mutta antoi hänen syödä ateriansa jämät.

Lieneekö totta vai tarua, Kuusiston Jaska varmaan tietää paremmin. Olettaisin, että palkkataso on tuosta kuitenkin 30 vuodessa hiukan noussut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole koskaan ollut lennonopettaja, ja näin ollen minulla ei ole mitään kuvaa lennonopettajien palkkatasosta. Tuli vain mieleen kirjailijana uransa sittemmin luonut Erkki "Hyeena" Hämäläinen. Hän elätti itsensä joskus 70-luvun alussa lennonopettajana Malmilla. Räväkän lempinimensä Hyeena kuulemma sai siitä, että silloinen työnantajansa ei pystynyt miehelle palkkaa maksamaan, mutta antoi hänen syödä ateriansa jämät.

Lieneekö totta vai tarua, Kuusiston Jaska varmaan tietää paremmin. Olettaisin, että palkkataso on tuosta kuitenkin 30 vuodessa hiukan noussut.

 

Niin ja Hyeenan veli Kojootti-vainaa lensi myös aikoinaan Malmilla.

 

Kyllä tuossa on perää. Hyeena otti työnantajansa aterialautasen, josta oli syöty vain muutama näpäys.

 

Kyllä noita ns."palkanmaksajiakin " on Malmilla ollut joka lähtöön. Kunnollisia maksajia on ollut harvassa, tinkijöitä ja tilipäivän unohtajia on ollut riittämiin.

 

Paras oikein ja  ajallaan maksaja on kohdallani ollut Matias Viitanen-konserni. Siellä myös sovittiin palkka  etukäteen, eikä vasta palkanmaksun yhteydessä.

 

Eipä Snellin Mikossakaan ollut, tuossa suhteessa, paljoa moitittavaa.

 

Ansiot ovat olleet täysin riippuvaiset opettajan ahkeruudesta ja kouluttautumistasosta.

 

edit:

muistui mieleen, että aikoinaan toimittiin Suomen Lennonopettajayhdistyksen laatimien palkkiosuositusten mukaisesti. Tuossa yhdistyksessä tuli oltua mukana vuosia.

Paras palkkaneuvottelu muistuu, kun olin yksin kolmen työnantajan edustajan kanssa vääntämässä ns. tasokorotusta . Tuntui kuin olisi lyönyt päätään seinään. Lopputulos oli paras, +15% ja muutama muutos jaotteluun.

 

Witsi, joka kuvaa ajoittain tilannetta;

 

Luottamusmies meni palkkaneuvotteluun.

Heti alussa sanoi työnantajat, ettei heillä ole rahaa.

Luottamusmies kääntyi ovelta pois ja tokaisi: "minähän en pers aukisten kanssa neuvottele. Soittakaa kun teillä on raha-asiat kunnossa"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeh... Aika heikosti näyttää tulevan vastauksia tosiaan  :-\

 

Kysymyksen takana on itse asiassa "tutun-tuttu",  jenkkiläinen pilotti, jolla on suomalainen vaimo. Ovat miettineet muuttamista Suomeen ja mies on kysellyt mahdollisuuksista toimia Suomessa lennonopettajana (EU-kelpuutukset suoritettuaan). Alustavasti olen vastannut, että eipä sen varaan välttämättä kannata uskoa tulevaisuuttaan täällä pohjoisessa -- ja näin asian laita periaatteessa varmaankin on...?

 

PS. Asiaan sotkeutuneena tein pienen "tutkimuksen" siitä kuinka yleistä lentely on USA:ssa ja täällä. Tulin tulokseen, että Jenkeissä on n. 7 yksityislentäjää 10.000 henkilöä kohti ja suomessa n. 5. Ei paha ero sinänsä jos laskelmani pitävät paikkaansa(?). Luulin, että lukemat ovat luokka US 21, Fi 3 ;-)

 

Terveisin,

 

Timo T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeh... Aika heikosti näyttää tulevan vastauksia tosiaan :-\

Kysymyksen takana on itse asiassa "tutun-tuttu", jenkkiläinen pilotti, jolla on suomalainen vaimo. Ovat miettineet muuttamista Suomeen ja mies on kysellyt mahdollisuuksista toimia Suomessa lennonopettajana (EU-kelpuutukset suoritettuaan). Alustavasti olen vastannut, että eipä sen varaan välttämättä kannata uskoa tulevaisuuttaan täällä pohjoisessa -- ja näin asian laita periaatteessa varmaankin on...?

 

Kannattaa selvitellä myös nuo JAA/JAR -kelpuutusten hinnat: ovat nimittäin aika pirun suolaisia. Siinä saa muutaman tunnin opettaa lentämistä kääntökulujen kattamista.

 

Nimim. Byrokratia on perseestä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ole itse lennonopettaja mutta ulra-opettajalle olen viimeksi pulittanut 40 euroa tunnilta.

Veikkaisin että PPL-open palkka on aika lähellä samaa tasoa.

 

Turha varmaan odottaakkaan että opettajat kertovat hintojaan...siis kerrotaan me,maksavat asiakkaat ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksia tulee hyvin nirkosesti, koska nuo pakkioasiat vaativat aina verotuskohtelun ja lisäksi yksityislennoilta ei saa ottaa vastiketta. ;D ;D sekä yksityislennoilla pitäisi kulut jakaa 50/50.

 

 

Pienellä ärsyttävällä huulenheitolla, on muutama harrastelija lipsauttanut matoja suustaan. ;D

en tarkoita  tuolla AP Simosta, joka puhuu ihan asiaa.

Täälläkin on lipsunut kaikenlaista, noiden palkkioiden suhteen.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä? maksetaanko lento-opettajille palkkaakin? Minä olen luullut että ne vain tykkäävät siitä kun pääsevät jännittämään mitä se keltanokka tällä kertaa keksii.  ;)

 

Tähän voisi pistää kevennykseksi lasten suusta kuultua.

 

Poika: Missä olet töissä?

Mies: Limsatehtaalla

Poika: Saatko juoda limsaa?

Mies: Niin paljon kuin haluan

Poika: Wow! sulle maksetaan limsan juonnista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami kyllä se opetustyö on sellaista herkkua, ettei muille raaskis antaa.

Palkkaako vielä , äläs hupsi.

Kerran oppilaani kysyivät, kuinka monta lentotuntia mulla on. Vastasin ja pojat ihmettelivät.

Sanoin pojille lopuksi.

Ajatelkaas mitä olisin tienannut, jos olisin ollut tuon ajan ihan töissä.

Nyt pojilta petti pokka.  ;)

 

Vanha tarina, mutta antaa tulla:

 

Pikkupoika vietti tymäpäiviä, maaten ja suklaata syöden, aktiivipurjelentäjä-isukin seurassa.

 

Koulussa kirjoitti aineen, mikä minusta tulee isona.

 

Isona minusta tulee lentäjä. Saan maata ja syödä suklaata. Kun lennän isoa matkustajakonetta, saan ison palkan. Ainoa huono puoli on, kun joutuu jatkuvasti hätyyttelemään kauniita naisia ja lentoemäntiä pois, koska ne aina pyörii jaloissa.

;D;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen kysyttiin minultakin siviilissä tätä samaa palkka-asiaa. Jonkin verran alaa kokeneena haluaisin antaa tuleville lennonopettajille vinkkejä, joiden avulla he voivat itse vaikuttaa palkkatasoonsa.                                                                           

 

Harrastuspuolella ongelma on, että talvikaudella lentotoiminta on hiljaista. PPL-koulutus vaatii aika hyvän sään. En usko, että Suomessa on mahdollista elättää perhettään päätoimisena A2-opettajana.  Ammattikoulutuspuolella tätä ongelmaa ei ole, vaan työtä tehdään läpi vuoden täysillä. Ammattilentäjäkoulutus sisältää niin paljon teoriaa, ettei tymät paljoa haittaa, kyse on työn tekemisen organisoinnista.

 

Toinen seikka on lennonopettajan työn laaja-alaisuus. On teoriaopetusta, lennonopetusta, yksinlentojen valvontaa, erilaisia kehitysprojekteja yms. Jos lennonopettaja pystyy tekemään näitä töitä PPL:n lisäksi IFR- ja monimoottoripuolella, niin työmäärä ja sitä kautta ansiotaso nousee huimasti. Lennonopettakunnan kuninkaita ovat IFR/monimoottoriopettajat. Yleensä tällä tasolla tulotasoa lisää myös tarkastuslentäjäkelpuutus. Jos lennonopettaja osallistuu toimiston pyörittämiseen, päivystykseen, markkinointiin, myynninedistämistilaisuuksiin tms, niistä poikii aina lisää töitä ja myös palkkaa. Työnantajanäkökulmasta toiseksi tärkein lennonopettajan pätevyyskriteeri on juuri markkinointihenkisyys.

 

Ihanteellinen palkkausrakenne lienee sellainen, jossa peruspalkan saa noin kahden-kolmen viikon normaalitahtisella työllä. Ahkeraa palkitaan sitten asiaankuuluvasti. Aina pitää muistaa, ettei tärkeää ole tuntipalkka vaan vuosipalkka. Tämä myös motivoi nuoria opettajia kehittämään itseään ja etenemään urallaan. 

 

     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään