Teemu Männikkö

Finnairin tekniikan eri osa-alueet

10 viestiä aiheessa

 

Morjens taas

 

Voiko joku kertoa mikä on työnjohtaja tekniikassa?

 

Mikä sitten on lentokonetarkastaja?

 

Mitä eroa Näillä:?

 

-Perushuolto

 

-Moottorikorjaamo/Laitekorjaamo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Morjens taas

 

Voiko joku kertoa mikä on työnjohtaja tekniikassa?

 

Mikä sitten on lentokonetarkastaja?

 

Mitä eroa Näillä:?

 

-Perushuolto

 

-Moottorikorjaamo/Laitekorjaamo

 

 

Siis työnjohtaja tekniikassa?? Työnjohtaja on työnjohtaja eli siellä 7-hallilla niissä alakerran toimistohuoneissa on tekniikan työnjohto? Sitäköhän nyt hait?

 

Joku enemmän tekniikkaan perehtynyt voi vastata tähän paremmin, mutta minun mielestä perushuolto koneisiin tehdään 7 ja oliko se nyt 5 hallilla. Ja tuo laitekorjaamo on ilmeisesti MAKO, johon viedään esim. trukkeja korjattaviksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työnjohtaja toimii oman "tiiminsä" työnjohtajana, hänen tehtävänään on jakaa aamuisin (taikka iltaisin, vuorosta riippuen) työtehtävät kullekkin ryhmänsä mekaanikoille/ asentajille. Ja toimii ryhmän tukihenkilönä, joka ottaa tarvittaessa yhteyttä suurempiin pomohin.

 

Lentokonetarkastaja on "ylentynyt" vuosien saatossa ja kokemuksen myötä tehtäväänsä. Mekaanikko kutsuu tarkastajan tarkistamaan työn ja kun työ on hyväksytty tarkastaja pistää oman kuittauksen koneen huoltokorttiin.

 

Finnairilla on muutamia eri huoltopaikkoja jotka koostuvat eri osa-alueista. Näistä varmasti tunnetuin on linjahuolto 7 hallissa, se tekee pieniä laitevaihtoja ja käännyttää koneet nopeasti takaisin taivaalle, linjahuolto tekee myös moottorin vaihtoja.

Lentokonekorjaamo taas on halleissa 6,5 ja muistaakseni myös 4. Lentokonekorjaamo eli niin kutsuttu "nurkka" tekee koneille perushuollot (A,B,C,D eli kevyemmistä huolloista raiskaimpiin huoltoihin)

Näiden molempinen korjaamojen (linjan ja nurkan) alapuolella toimii taustakorjaamot, jotka ovat kukin keskittyneet omiin "aloihinsa": hydrauliikka, komposiitti, pyörä- ja jarrukorjaamo, avioniikka etc.

 

Lisäksi Finnairilla on erillisessä rakennuksessa nk. MUTE eli moottorikorjaamo jonne kiikutetaan lähinnä Finnairin koneiden moottorit perushuoltoihin (eli siis moottoreiden pikkuhuollot tehdään muualla). Kun moottorille on tullut tunnit täyteen taikka siihen on tullut jokin suurempi vika se viedään purettavaksi moottorikorjaamolle. Siellä myöskin kasataan ja koekäytetään moottorit.

 

Viimeinen aivan oma alueensa on Finnarin Regional (entinen PROP), jossa huolletaan ATR, SAAB340, Mi-8, DO228 ja entisen Finnairin ilmailuopsiton koneitaja sekä muita potkuriturbiinikoneita.

 

Nämä siis työharjoittelijan näkökulmasta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä koulutusta pitää olla, että pääsee esim EFHKlle asentajaks/korjaajaks?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä koulutusta pitää olla, että pääsee esim EFHKlle asentajaks/korjaajaks?

 

Silmät käteen! Juurihan tuossa alla olevassa aiheessa on sama kysymys. Ja se sama koulutus pätee muillekin kentille... ei vain EFHKlle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokonetarkastaja on "ylentynyt" vuosien saatossa ja kokemuksen myötä tehtäväänsä. Mekaanikko kutsuu tarkastajan tarkistamaan työn ja kun työ on hyväksytty tarkastaja pistää oman kuittauksen koneen huoltokorttiin.

Tarkastajat ovat lähes kaikki entisiä mekaanikkoja, joilla on pitkä kokemus työstään. Heidän tehtävänään on määritellä korjaustoimet vioille ja tarkastaa sellaiset huolto- ja korjaustoimet jotka ovat ns. kriittisiä paikkoja. Esim useat moottorihuoltokohteet.

Finnairilla on muutamia eri huoltopaikkoja jotka koostuvat eri osa-alueista. Näistä varmasti tunnetuin on linjahuolto 7 hallissa, se tekee pieniä laitevaihtoja ja käännyttää koneet nopeasti takaisin taivaalle, linjahuolto tekee myös moottorin vaihtoja.

Linjahuolto tekee myös lähes kaikki vikakorjaukset ja pienet huollot koneisiin aina A-huoltoihin asti.

Lentokonekorjaamo taas on halleissa 6,5 ja muistaakseni myös 4. Lentokonekorjaamo eli niin kutsuttu "nurkka" tekee koneille perushuollot (A,B,C,D eli kevyemmistä huolloista raiskaimpiin huoltoihin)

Lentokonekorjaamo toimii halleissa 6 (kapearunkohalli), 3 (laajarunkohalli) ja 2 (milloin mitäkin). Huoltojen kirjaintunnukset ovat riippuen hieman konetyypistä. PFC, DAILY, R-tarkastus, A-huolto, C-huolto, I-huolto, D-huolto. Nämä koskevat m80 koneita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkastajat ovat lähes kaikki entisiä mekaanikkoja, joilla on pitkä kokemus työstään. Heidän tehtävänään on määritellä korjaustoimet vioille ja tarkastaa sellaiset huolto- ja korjaustoimet jotka ovat ns. kriittisiä paikkoja. Esim useat moottorihuoltokohteet.Linjahuolto tekee myös lähes kaikki vikakorjaukset ja pienet huollot koneisiin aina A-huoltoihin asti.Lentokonekorjaamo toimii halleissa 6 (kapearunkohalli), 3 (laajarunkohalli) ja 2 (milloin mitäkin). Huoltojen kirjaintunnukset ovat riippuen hieman konetyypistä. PFC, DAILY, R-tarkastus, A-huolto, C-huolto, I-huolto, D-huolto. Nämä koskevat m80 koneita.

 

 

Näin vähän arvelinkin... Hyvä että saatiin täsmennystä asiasta paremmin tietävältä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkakohan kauan tekniikka on vielä Finnairin??

 

- Jukka Juvankoski -

www.juvankoski.com

---------------------------------------------------------

VALOKUVIANI: http://www.juvankoski.com/valokuviani/

---------------------------------------------------------

Aurinko paistaa aina, vaikka sitä ei pilvien alta näkisikään.

---------------------------------------------------------

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän vielä selvennyksiä.

 

* Moottorikorjaamo MUTE on tarkalleen ottaen Moottorin UudistamisTEhdas.

 

* Samalla logiikalla nimetty MAakalustoKOrjaamo eli MAKO on ulkoistettu ABB:lle, eli ei ole enää osa Finnairia.

 

* Työnjohtajia on tekniikassa muuallakin kuin linjassa/nurkassa eli taustakorjaamoilla myös. Yleensä sellasia pitkään talossa olleita heppuja eli entisiä asentajia/mekatsuja.

 

* Ja koulutuksesta sen verran, että toki alan koulutus on varma valinta. Mutta hyvällä tuurilla voi työpaikka irrota, vaikkei omaisi muuta kuin intoa ilmailuun. Tekninen pohjakoulutus pitää kuitenkin olla, ite kävin tekusta hakemassa paperit ennen kuin paikka aukesi avioniikkakorjaamolta. Virma on sitten kouluttanut tarkastajaksi asti...

 

-m

 

ps. Ja Jukka, kerro Pekalle terveisiä. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerron ;)

Joskin kun näen... ku hänellä on muutama "projekti" maalla.

 

 

- Jukka Juvankoski -

www.juvankoski.com

----------------------------------------------------

VALOKUVIANI: http://www.juvankoski.com/valokuviani/

----------------------------------------------------

Lentojätkä 2003:

http://www.juvankoski.com/valokuvia/

----------------------------------------------------

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään