Sami Virkkula

Kiitotien vaihdosta

9 viestiä aiheessa

Tämä kysymys on lennonjohtajille tai myös muille jotka tietää.

 

Itseä on askartanut jonkin aikaa kysymys miten kiitotie vaihtaminen käytännössä tapahtuu? Otetaan tilanne että EFHK:lla on ruuhka-aika ja koneet tulevat rinnakkais lähestymisillä kiitoteille 04L/R. Sitten tuuli yltyy niin pahasti takatuuleksi että kiitotie joudutaan vaihtamaan 15/33:ksi tai 22L/R:ksi Miten tämä vaihto käytännössä tapahtuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aiheesta erään lennonjohtajan kanssa keskustelin, muistikuvaksi jäi se että TWR sopii APP- (ja ARR-)lennonjohtajien kanssa että mikä on viimeinen kone, joka otetaan laskuun ennen kiitotien vaihtoa. Sen jälkeiset koneet ACC/APP/ARR-jengi vektoroi kohti käyttöön otettavan kiitotien alkulähestymispistettä.

 

Sen, miten tämä käytännössä menee, kertonee varmaan joku LJKK:ta lukenut taho.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en ole lennonjohtaja mutta tässä jotain mitä tiedän:

Aluksi selvitetään onko kyseinen kiitotie liikennöitävässä kunnossa, jos ei ole niin "hälytetään" kunnossapito asialle.

Kitkojen mittaus, yms kiitotie-tiedot päivitettävä. Ilmoitus Briefingiin niin saa Atiksen ajan tasalle. Ilmoitus pelastuspalvelulle jotta ovat määrätyn sekunttimäärän päässä jos jotain ikävää tapahtuisi.

Lennonjohtajat jatkakoon.....

-Lappis-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häh... mä kun luulin vaan, et ne soitaa meidän superille, superi sanoo mulle ja sit ne vääntää sen myös Maestroon.  Siis meinaatteks sanoa, ettei tää olekaan näin yksinkertainen juttu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni: juu näin on ja tämän lisäksi pitää aina ensin odottaa että on mahdollisimman paljon liikennettä kun vaihdetaan, jotta saadaan pakka kunnolla sekaisin!  :)

 

No joo, ei ole paljon lisättävää tähän, mutta lähtevistä koneista ei tainnut vielä olla puhetta - TWR sopii RAD:n kanssa mikä on viimeinen lähtijä tietyltä kiitotieltä ja muuttaa sitten muiden selvitykset. Tarvittaessa TWR:n pitää pyytää lähtölupa RAD:lta, jos esim. viimeinen tulija on vielä ilmassa kun lähtevällä on jo uusi selvitys ja lentoradat risteävät.

 

Winatm:ään muutetaan myöskin kiitotietiedot jotta saadaan automaattisesti oikeat lähtöreitit ja kiitotiet tulostettua liuskoihin. ILS:n suunta vaihdetaan tarvittaessa ja tarkistetaan että kiitotievalot näyttävät oikeaan suuntaan. Stop barit laitetaan päälle tiettyihin paikkoihin aina sen mukaan mikä kiitotie on käytössä. Päiväkirjaan merkataan mikä kiitotiekombinaatio on käytössä. 

 

Myös Tallinnaan ilmoitetaan kiitotienvaihdosta.

(Puhun siis nyt pelkästään EFHK:sta, käytäntö on eri eri kentillä).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni: juu näin on ja tämän lisäksi pitää aina ensin odottaa että on mahdollisimman paljon liikennettä kun vaihdetaan, jotta saadaan pakka kunnolla sekaisin!  :)

 

 

Heh! So true...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni: juu näin on ja tämän lisäksi pitää aina ensin odottaa että on mahdollisimman paljon liikennettä kun vaihdetaan, jotta saadaan pakka kunnolla sekaisin!  :)

 

Tämä päivä taitaisi käydä ihan mukavasta esimerkistä... ;)

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään