Guest Staok

Ilmavoimien menetelmistä?

8 viestiä aiheessa

Niin ja seuraavien lennostojen "tukikohdista" ja kutsutunnuksista: Karjalan Lennosto, Satakunnan lennosto, Tampereella/Hallissa sijaitsevat koneet, ja Oulun ja Roviksen alueen koneet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentävätkö ilmavoimat Hawkeilla ja Horneteilla myös VFRää?

 

Lentävät toki.

 

Ja kaikkea lentämistä ei oikein voi edes määritellä IFR tai VFR-lentämiseksi, kun ilmavoimien ei tarvitse noudattaa kaikki niitä minimejä mitä siviili-ilmailijoiden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja seuraavien lennostojen "tukikohdista" ja kutsutunnuksista: Karjalan Lennosto, Satakunnan lennosto, Tampereella/Hallissa sijaitsevat koneet, ja Oulun ja Roviksen alueen koneet

 

Radiokutsut vaihtelevat, eri lennostoilla on eri kirjaimet, muistaakseni kerran vuodessa vaihtelevat. Ja tietysti kullekin koneelle joka lennolle eri tunnus.

 

Lennostoja sinansa on kolme, Karjalan (Kuopio, tarkemmin Rissala Siilinjärvellä), Satakunnan (Tampere, Pirkkala) ja Lapin (Rovaniemi), lisäksi Tikkakoskella tukilentolaivue. Oulussa ei siten ole omia koneita, ne on milloin minkakin lennoston koneita. Kaikissa kolmessa lennostossa taitaa talla hetkella olla Hawkeja, Hornetteja, Vinkoja, Redigoja ja Piper Chieftaineja, Fokkereista ja Learjeteista en tieda. Hawkit siirtyvat vuoteen 2005 mennessa (tai sina vuonna) kaikki Kauhavalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja noista Oulun sotilaskoneista...lähes kaikki täältä operoitavat sotilaskoneet(kuten viikolla muutamat Hornetit) on Lapin lennostosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja noista Oulun sotilaskoneista...lähes kaikki täältä operoitavat sotilaskoneet(kuten viikolla muutamat Hornetit) on Lapin lennostosta.

 

Enemmisto varmaankin, mutta mm. Karjalan lennosto kay usean kerran vuodessa lentelemassa myos Oulussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se hävittäjien lentotoiminta on tosiaan aika monipuolista. Pääsääntöisestihän kaikki lentäminen määräytyy koulutustarpeen mukaan, eli lennetään sellaisia lentoja mitä lentäjien koulutuksessa kunakin hetkenä tarvitaan.

 

Noin perusperiaatteelta lennot voisi jakaa vaikka kahteen kategoriaan: ei-taistelunjohtoiset lennot ja taistelunjohtoiset lennot. Ei-taistelunjohtoiset ovat kaiken maailman omaa harjoittelua, mikä liittyy itse lentämiseen. Näistä lennoista en tiedä kovinkaan paljoa, mutta sanoisin, että nämä lennetään lähimmillä harjoitusalueilla, ja lentäjät hoitavat luonnollisesti itse plaanien tekemiset yms. oheistoiminnot. Oletettavasti ainakin siirtymiset harjoitusalueille tapahtuvat ihan siviilisääntöjen mukaan. Tähän voisi varmaankin luokitella myös suuren osan harjoitussuunnistuslennoista.

 

Taistelunjohtoisissa lennoissa lennot tapahtuvat suurilta osin varatuilla TSA-alueilla, ja lennot ovat tyypillisesti harjoitustaistelulentoja, joko pareilla tai parvella tai miten vaan. Tällaisessa tapauksessa taistelunjohtaja tekee plaanin lentäjien toiveiden mukaisesti. Siirtyminen harjoitusalueille tapahtuu tyypillisesti ihan siviilisääntöjen mukaan, mutta ihan äkkiseltään en edes osaa sanoa, ovatko nämä siirtymiset luokiteltu joku VFR- tai IFR-lennoiksi. Luultavasti IFR. Palatessa takaisin lentäjät saavat usein itse valita haluavatko mennä VFR:ssä vai IFR:ssä, ja taistelunjohtaja hankkii koneille selvityksen siviililennonjohtajalta. Jos koneet haluavat mennä VFR:ssä, ne lentävät normaalisti VFR-ilmoittautumispaikkojen kautta. IFR:ssä taas mennään perinteisten IFR-menetelmien mukaan. Eli ei kannata ihmetellä jos Cessnalla lennellessä pölähtää neljä HN:ää samasta ilmoittautumispaikasta sisään..;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään