Ville Elomaa

Kovalevyn defragmentoinnista

8 viestiä aiheessa

Defragmentoin  juuri koneeni kovalevyn XP:n Disk Defragmenterilla.

Olen ennenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että defragmentoinnin jälkeenkin ohjelma vielä näyttää "punaista", eli fragmentoituneita tiedostoja on edelleenkin. Raporttissa mainitaan, että D-aseman "total fragmentation" on 13 prosenttia ja "total fragmented files 620". Mikähän logiikka tuossa mahtaa olla? Sijaitsevatko jäljellä olevien fragmentoituneiden tiedostojen palaset niin lähellä toisiaan, ettei enempää defragmentointia tarvita vai toimiiko ohjelma huonosti?

Ajoin tuosta analyysin uudelleen ja tulos oli "you should defragment this volume".

Nyt en tajua kyllä mitään tästä...  ??? :-[

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sijaitsevatko jäljellä olevien fragmentoituneiden tiedostojen palaset niin lähellä toisiaan, ettei enempää defragmentointia tarvita vai toimiiko ohjelma huonosti?

Luultavasti tiedostot ovat jonkun ohjelman käytössä eikä niitä siis voi eheyttää ennenkuin niitä käyttävä ohjelma sammutetaan ja eheytys ajetaan uudestaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tälläiset tiedostot pitäisi saada eheytettyä vikasietotilassa eli safe modessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joitain järjestelmätiedostoja ei voi siirrellä. Ei toisaalta ole myöskään mitään syytä niitä siirrellä, koska ne ovat ensimmäisiä levylle kirjoitettuja tiedostoja, eivätkä ne näin voi olla fragmentoituneita. Muutenkaan vähäisestä pirstaloitumisesta ei kannata välittää, sillä kun ei ole käytännön merkitystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toi defragment on todella surkea ohjelma, se toimi joskus ihan hyvin, mutta nykyään normaalia microsoft-kamaa. Itse joskus kokeilin ajaa sitä kymmeniä kertoja läpi ilman että mitään ohjelmia (käyttiksen lisäksi, kaikki turhat killattu) ja se ei suostunut esim. defragmentoimaan .aveja tai .mp3:ia, vaikka mikään ohjelma ei todellakaan niitä käyttänyt. Kun tarpeeksi usein (lue: todella usein) ajoin tuon ohjelman, ne sitten joskus defragmentoituivat. Ohjelman logiikan tietää vain se ms:n kesäharjoittelija joka moisen käpöstyksen on joskus kai harkkarinaan sinne tehnyt.

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on hatara muistikuva, että olis olemassa muitakin defragmentointityökaluja kuin Mikkisoftan oma? Onko kellään tietoa/kokemuksia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toi defragment on todella surkea ohjelma, se toimi joskus ihan hyvin, mutta nykyään normaalia microsoft-kamaa. Itse joskus kokeilin ajaa sitä kymmeniä kertoja läpi ilman että mitään ohjelmia (käyttiksen lisäksi, kaikki turhat killattu) ja se ei suostunut esim. defragmentoimaan .aveja tai .mp3:ia, vaikka mikään ohjelma ei todellakaan niitä käyttänyt. Kun tarpeeksi usein (lue: todella usein) ajoin tuon ohjelman, ne sitten joskus defragmentoituivat. Ohjelman logiikan tietää vain se ms:n kesäharjoittelija joka moisen käpöstyksen on joskus kai harkkarinaan sinne tehnyt.

-Kähmy

Itse asiassa MS:n käyttämä defragmentointi ohjelma on Diskeeperin aikaansaannos, josta Microsoft käyttää "lite" versiota. http://www.diskeeper.com/ Löytyy Defragmentointi ohjelma josta ei ominaisuudet lopu heti kesken, on ajastusta ja käynnistyksen aikaista eheytystä ym. Hinta näyttäisi pyörivän 50-100$ tienoilla.

O&O Defrag www.oo-software.com/ Ohjelmaa on myös kehuttu. Hintakaan ei huimaa, 45$ kovalevyn kunnossapidosta ei ole paljon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään