Klaus Wesa

Ilmailuradiopuhelimet(tehot, modulaatiot)?

7 viestiä aiheessa

Tervepä teille asiantuntijat. Itselleni on muodostunut käsitys, että yleisilmailuradiot lähettävät AM-modulaatiolla. Äskettäin minulle sanottiin, että purjelentokoneissa ilmailuradiopuhelimet lähettäisivät FM-modulaatiolla. Mitenkäs on? Onko tosiaan käytössä myös FM-modulaatio?

Myös tuo laitteiden lähetysteho on vähän hakusessa. Mitenkäs nuo lähetystehot jakautuvat? Purjelentokoneet, moottorikoneet, liikennekoneet ja jne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne minun tietääkseni ovat AM-koneita kaikki edelleen.

 

Uusin kehitysvaihe näissä on 8,33 kHz kanavajako entisen 25 kHz sijasta, jolloin teoriassa saadaan kolminkertainen kanavamäärä käyttöön, käytännössä vähemmän. Taitaa olla nykyään pakollinen korkealla lentävissä koneissa, mutta pikkukoneissa ei vielä ole vaihtokiireitä.

 

Lähetystehot suunnilleen: käsiradiot 1-1,5 W, pikkukoneiden kiinteät radiot 4-6 W, hieman isommat koneet (IFR-kelpoiset) 10-16W. Liikennekoneiden laitteista en tiedä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne minun tietääkseni ovat AM-koneita kaikki edelleen.

 

Uusin kehitysvaihe näissä on 8,33 kHz kanavajako entisen 25 kHz sijasta, jolloin teoriassa saadaan kolminkertainen kanavamäärä käyttöön, käytännössä vähemmän. Taitaa olla nykyään pakollinen korkealla lentävissä koneissa, mutta pikkukoneissa ei vielä ole vaihtokiireitä.

 

Lähetystehot suunnilleen: käsiradiot 1-1,5 W, pikkukoneiden kiinteät radiot 4-6 W, hieman isommat koneet (IFR-kelpoiset) 10-16W. Liikennekoneiden laitteista en tiedä.

 

 

Vahvistan edellisen.    Eipä noilla liikennekoneillakaan tehoja juuri sen kummemmin tarvita; yhteysvälit ovat enimmäkseen samat kuin muillakin ja korkeallahan ei synny juuri katveita, päinvastoin.    En ole minäkään kuullut että virallisia (VHF) radioita lennonjohtopalvelussa olisi käytössä muita kuin AntiikkiModuloituja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis, onhan toki olemassa erikoisradiolaitteita, joissa on molemmat modulaatiomenetelmät eli sekä AM että FM.

 

Esim. jenkeissä on tyrkyllä modulaarisia multiband-radioita, joita tarvitaan esim. helikoptereissa, kun on saatava yhteys saman tehtävän aikana lennonjohtoon, poliisiin, lääkärikopteripalvelun keskukseen, palolaitokseen ja muihin vastaaviin viranomaistahoihin tai esim. medialle (ENG eli Electronic News Gathering).

 

Näissä usein paikallisissa tehtävissä ei välttämättä tarvita AM-modulaation pitempää kantomatkaa, ja maassa olevien viranomaisten jaksot ovat jo alunperin useimmin FM-moduloituja ja eri järjestelmin ulkopuolisilta salattuja (kryptattuja). AM on tietysti oltava mukana, koska lennonjohtojaksot ovat AM-moduloituja.

 

Yksi valmistaja tuli heti mieleen:

 

http://www.wulfsberg.com/ 

 

jonka Flexcomm-AM/FM-radiolaitteet kattavat jaksot 29,7 MHZ - 960 MHZ.

 

Ja muitakin toki löytyy. Joka koneeseen/kopteriin voidaan valita tarpeelliset moduulit, jotta saadaan yhteys esim. ATC:hen, MedEvaciin, Fire Controliin, Law Enforcementiin, FEMAaan jne, noin esimerkkinä mainiten.

 

Sotilaskäyttö on sitten vielä erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äskettäin minulle sanottiin, että purjelentokoneissa ilmailuradiopuhelimet lähettäisivät FM-modulaatiolla. Mitenkäs on?

Tuo on siis pelkkää huhua kun lukee edellä olevia kirjoituksia. Surffailu netissä viime yönä antoi samanlaisia tuloksia. No, täytyypä kysyä, mistä tuo "tieto" oli saatu siihen paperiin, mistä sen luin ja pyytää sitten tarvittava oikaisu.

Tehoista tuli laitteiden esitteistä luettua, että tehot vaihtelevat 5-50W eli käsiradioista lennonjohtojen laitteistoihin. Aika pienellä teholla kantavat asemien välillä, mutta eihän välissä ole muuta kuin ilmaa kun on tarpeeksi korkealla. VHF-taajuudet kun etenevät suoraviivaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailun VHF ja HF radiot toimii molemmat AM periaattella. Erotuksena se että VHF on double sideband ja HF single sideband with suppressed carrier.

 

Tuo double sideband tarkoittaa sitä että lähetystä ei ole juuri filteröity vaan ääni moduloidaan radioaalloiksi ja lähetetään.

 

Single sideband with suppressed carrier taas tarkoittaa että taajuuspektrumissa filteröidään toinen puolisko pois, koska sinimuotoisissa signaaleissa vasen ja oikea puolisto on peilikuvia. Informaatiota ei siis häviä vaan toinen puolisko luodaan uudestaan vastaanottimessa. Samoin moduloinnissa käytetty carrier filteröidään pois ja luodaan taas vastaanottimessa. Nämä molemmat filteröinnit säästävät lähetystehoa (eli sähköä).

 

VHF asemien välinen maksimietäisyys voidaan laskea kaavalla 1.25*neliöjuuri(H1) + 1.25*neliöjuuri(H2). H1 on asema A:n korkeus ja H2 asema B:n korkeus jalkoina. Vastaus on etäisyys merimaileina (NM).

 

HF lähetyksissä etäisyyksien laskeminen on vaikempaa koska lähetys heijastuu ionosfääristä ja sen voimakkuus vaikuttaa etäisyyteen. Lentäjille on valmiita taulukoita jotka helpottavat hommaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisihan esimerkiksi tuon ilmaisun: HF single sideband with suppressed carrier kertoa vaikkapa että kyseessä on yksisivunauha lähetyslaji, jossa on lisäksi kantoaalto tukahdutettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään