Olli Keijonen

PC speaker piippaa ja pelit jumittaa

22 viestiä aiheessa

Hei, on tässä ilmaantunut pikkuinen ongelma uusimpien ati ajureiden asentamisen jälkeen. Kun olen vähän aikaa pelannut jotain 3d moottoria käyttävää peliä, esim. FS2004, World of Warcraft, alkaa pc speaker piippailla vähän väliä. Piippauksien aikana itse peli myös pätkii aivan käsittämättömästi. Tämän huomaa pelin hidastumisena, esim fps laskee 20-30 -> 5-10 muutaman sekunnin ajaksi. Mistähän tuollainen voisi johtua?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

emon manuaalista pitäisi löytyä piippaus koodit (morsen tyylisiä)

mutta jos jotain tarvii veikata niin prosu kuumenee yli asetetun rajan, jolloin se alkaa piippaan ja mahdollisesti heittää jonkun thermal throttling ominaisuuden päälle alentamaan lämpöjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta tämä alkoi vasta tuossa viikko-pari sitten kun asensin näytönohjaimeen (9800XT) uudet ajurit. Sitä ennen kaikki oli oikein hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

okkei..

paljokos virtalähteestä löytyy watteja ?

nyt ei paljoa mieleen tule, mutta ainahan voit ajaa ajurit uudestaan.

eli kopioit uuden ajuri paketin ja purat sen kansioon, sitten poistat vanhat ajurit, käynnistät koneen uudestaan ja asennat uudet ajurit.

itsellä vastaava menettely korjasi jonkun pikku vian 9800pro kortilla... en vaan muista viasta tarkemmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpäs itse asiassa tiedä tuosta virtalähteestä.. Ajurit voisin kokeilla asentaa uudestaan. Vanhoja minulla ei tosin ole enää tallella joten ei taida olla palaamista enää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tutkailin vähän tuota ongelmaa ja näyttäisi olevan kuin olevankin lämpöongelma.. processor overheat warning on säädetty 90 asteeseen.. ja kun bootatessa kävin katsomassa niitä lämpöjä biosista niin näkyi olevan 83 astetta. Että jos se sitten vaikka rasituksessa nousee sen yli? Mutta miksi se vasta ihan lähiaikoina olisi alkanut huutamaan sitä? Voisikohan johtua vaikka tuulettimen potkureihin menneestä pölystä tai jostain.. no huomenna putsaan koneen sisukset pölystä niin näen.

edit: niin ja saa sen varoituksen kokonaan pois päältäkin, se tuskin on kuitenkaan pidemmän päälle ratkaisuna niihin lämpöihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tee ehdottomasti jotain ja äkkiä. Tuollaiset lämpötilat eivät todellakaan ole normaaleja. CPU lämpötila pitäisi saada ilman muuta vähintään 50-60 asteen tasolle levossa ja rasituksessakaan ei ole suositeltavaa, että se pääsee yli 70 asteen. Enkä kyllä usko, että pölyllä on noin suurta vaikutusta. Oikein pölyiseksi kun oma kone on joskus aina päässyt, niin ei ne lämpötilat ole nousseet kuin reilua viittä astetta normaalitasosta. Ennemminkin aukaiseppa vaikka se kotelo ja katso, että kaikki tuulettimet ylipäätään pyörivät. Jotain vikaa kuitenkin jossakin on, jos lämmöt ovat noin korkealla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo piippaus voisi olla myös CPU fan fail warning. Jos tuo ongelma on ilmaantunut yhtäkkiä, niin tarkista että prosessorin siili/tuuletinhäkkyrä on varmasti tiukasti paikoillaan ja saa kosketuksen koko prosessorin pinta-alalle. Toinen tarkistettava seikka voisi olla tuulettimen toiminta. Nuo lämpötilat eivät ole kyllä lähelläkään siedettävät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avasin juuri ja katsoin. Kyllä kaikki pyörii. Nyt ilman rasitusta ja kotelo auki näytti prosessorin lämpötilaksi n. 67 astetta. En vain käsitä miksi se ei ole aiemmin tehnyt mitään tällaista jos ne lämmöt kerran ovat niin suuret?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisin sinuna onnellinen, jos lämmöt ovat olleet noin korkeat ja kaikki vielä toimii. En tiedä mikä prosessori sinulla on. Katselin kuitenkin AMD:n sivulta prosessorien sallittuja maksimilämpotiloja. Semproneissa sun muissa vastaavissa vaikuttaisi olevan tuollaista 90 asteen luokka, mutta nämä uudet 64-bittiset ovat mennyttä kun 70 astetta ylittyy. Tai näin ainakin käsitin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on sama prossa, eli AMD Athlon XP 3200+.  Ei se saa noin kuumana käydä, sulla on vikaa jäähyssä.  Mulla on levossa noin 42C, kovimmissa rasituksissa 54C.  Ja kotelon lämpö nousee jopa 39C:n, silti se pysyy noin.  Sun ongelmat johtuvat prossan lämmöstä, hommaa parempi Siili/Tuuletin.

Edit: Katso WWW.soneraplaza.fi/tietokoneet  siellä on testejä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En minä mistään siileistä tiedä, liikkeessä tämä kone on kasattukin, itse valitsemista osista tosin. Kopan avaaminen ja pikainen tuulettimien imurointi auttoi kyllä huimasti, nyt aion vielä sprayattavalla ilmalla sitä putsata niin katsotaan mihin se riittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt myös puhdistin koneen sisukset kunnolla, levossa prosessorin lämpötila näyttää enää n. 63 astetta eli melkein 10 astetta vähemmän kuitenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt myös puhdistin koneen sisukset kunnolla, levossa prosessorin lämpötila näyttää enää n. 63 astetta eli melkein 10 astetta vähemmän kuitenkin.

Ja vielä 10 astetta liikaa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja vielä 10 astetta liikaa ;)

Jaa-a.. no toimiipa kuitenkin  :P En kyllä ala mitään itse säätämään.. ja tarvitsen konetta niin en viitsi viedä sitä viikoksi jonkun liikkeen takahuoneeseen lojumaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa-a.. no toimiipa kuitenkin  :P

Vaan ei välttämättä kovin kauaa noilla lämmöillä. Pruukaa näiden vehkeiden ikä lyhenemään aikas paljon liian lämpimänä käydessään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaan ei välttämättä kovin kauaa noilla lämmöillä. Pruukaa näiden vehkeiden ikä lyhenemään aikas paljon liian lämpimänä käydessään.

Nojaa onhan tuo kone jo 2003 joulukuussa hankittu ja varmaan on ollut samat lämmöt alusta asti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten pitkään oot noita lämpöjä seurannut? Mikä emolevy?

Mahtaako anturit näyttää oikein, meinaan mulla itsellä on emo joka lukee prossun lämmöt 4 astetta liian lämpiminä. BIOS:in päivityksellä tuo hoituis mutta kun muuten toimii hyvin niin en oo viitsinut vaivautua.

Käy katsomassa emolevyn valmistajan sivuilta josko ois jotakin vastaavaa... Muuten nuo lämmöt on kyllä aika hurjia!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Emolevy on Gigabyte K7 triton. En tiedä näyttääkö se vääriä lukemia, mutta on kyllä toiminut jo yli 2 vuotta täysin moitteetta, nyt vain kun tuulettimet oli täynnä pölyä ja koirankarvoja meni ilmeisesti liian tukkoon..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on monesti ongelmana ollut hopeatahnan liian vähäinen määrä prosessorin ja coolerin välissä.

Jos vain viitsit aukoa konetta niin seki oisi hyvä tarkistaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään