Ilkka Mäkelä

Eräänä juhannuksena kentältä toiselle, ja kolmannellekin

16 viestiä aiheessa

Olipa kerran juhannus 1995, ja ennusteet lupasivat CAVOKkia koko valtakuntaan pariksi päiväksi. Ja juhannuksen aikaan aurinko ei pohjoisessa laske. Siis oli otollinen hetki pienelle kotimaan kierrokselle.

 

Alle Malmilta Arrow ja VFR:ssä lähialue ulos/lähialue sisään-menetelmällä seuraavasti:

 

24.06. EFHF-EFLA 20:21 21:00  0 h 45

24.06. EFLA-EFKU 22:05 23:58  2 h 00

25.06. EFKU-EFPU 02:28 04:00  1 h 35

25.06. EFPU-EFOU 04:48 05:47  1 h 05

25.06. EFOU-EFHL 06:50 07:05  0 h 20

25.06. EFHL-EFOU 08:02 08:16  0 h 20

25.06. EFOU-EFRO 10:50 11:48  1 h 05

25.06. EFRO-EFKU 14:52 16:27  1 h 40

25.06. EFKU-EFLA  17:48 19:26  1 h 45

25.06. EFLA-EFHF  20:05 20:34  0 h 35

 

Siis matkaa 1 vrk:n aikana yht. 11 h 10 min. Ja hauskaa oli. Vaikka olin yksin.

 

Pudasjärvellä oli nuoriso käristämässä makkaroita, ja antoivat minullekin. Sain myös pari makkaraa mukaani. Arvatkaas, millä ne sai lämpimäksi? Arrowin lämmityslaitteen jalkatilan ulostuloputkeen vähäksi aikaa ja lämppäri täysille  ;) (siis kesken lennon, tietysti).

 

Hailuodossa kävin uimassa....Hitto, kun oli kylymää  :P

 

Kuopion torni ja Oulun briefing tarjosivat kahvit ja Roviksen ACC limupullon. Lähettivät jopa kenttäauton hakemaan platalta ACC:n tiloihin, jotka olivat keskellä kenttäaluetta.

 

Vain juhannuksena...

 

Onko joku muu harrastanut vastaavaa airfield hoppingia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olishan tuollanen reissu kiva kerran kokea. Juhannuksena usein lennonjohdotkin on kiinni, joten lentäminen on varsin vapaata ympäri Suomea. Mutta todellisuus iskee ikävästi vasten kasvoja siinä, että tuollanen reissu kustantaa nykyään reilun tonnin. Ja se on kuitenkin noin puolet omasta vuosittaisesta ilmailubudjetista ja aikamoinen summa pistää sileeksi vuorokaudessa. :(

 

Mutta ehkäpä vielä joskus...

 

-m, onneksi on lotto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku suunnittelee jotain lentoreissua, niin allekirjoittanutta voi kysellä mukaan matkaseuraksi. Joko sähköpostia osoitteeseen etunimi@sukunimi.org tai puhelimella 045-6700666 tai yv:nä.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moisessa mittakaavassa ei ole tullut juhannusilmailtua, mutta kun oli kerrassaan upea reissu kerran, niin kertoilenpa.

 

Lähdettiin kaverin kanssa juhannusaattona hurvittelemaan Grobilla Wredebystä. Ensin lennettiin Lappeenrantaan. Kaveri harrasti riippuliitoa, joten sitäpä herrat suihkimaan Lappeen kesätaivaalla aikansa. Siinä oli kiva kiireettä katsella moista ihmeilmailua. Seuraavaksi jatkettiin Immolaan, jossa ihan vaan silkkaa ihmettelyä. Sitten kummastelemaan, että mihis seuraavaksi. Grobin siiven päällä kakkaralla ja plotterilla syntyi plaani ja hurviteltiin sitten sinisen Saimaan yli Vesiksen kautta takaisin Wredeen. Tämäpä nyt sinällään ei kuulosta ihmeelliseltä, mutta se keskikesän juhlaillan maaginen tunnelma hämärtyvien järvien yllä kymmenien kokkojen syttyessä, ilman mitään muuta ilmaliikennettä loi reissusta ainutkertaisen ja unohtumattoman. Aivan upea retki. Harmitti vain, kun ritsassa ei ollu minkään valtakunnan valoja ja piti palata takaisin auringonlaskun myötä, vaikka valoa olisi riittänyt komeasti koko yöksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komea reissu. PIK haastoi MIK:n viimevuonna heillä jo perinteeksi muodostuneeseen lentopaikka kisaan. Koska MIK:ssä on lentoa kohti min. 20 minuutin laskutus tuli suomen kenttiä kierettyä urakalla noita 20-30 minuutin lentoja keräten.

 

Koneessa oli tietysti kaksi tai kolmekin kisa pilottia sillä pilottia vaihtamalla saadaan piste laskusta toiselle ja noususta toiselle. Parhaat popivat kesän aikana yli 50 lentopaikalla suomessa ja kivaa oli  ;D

 

Kisa on laajennetulla porukalla käynnissä tänäkin vuonna http://www.mik.fi/lentopaikkakisa/ .

 

t:marko

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olishan tuollanen reissu kiva kerran kokea. Juhannuksena usein lennonjohdotkin on kiinni, joten lentäminen on varsin vapaata ympäri Suomea. Mutta todellisuus iskee ikävästi vasten kasvoja siinä, että tuollanen reissu kustantaa nykyään reilun tonnin. Ja se on kuitenkin noin puolet omasta vuosittaisesta ilmailubudjetista ja aikamoinen summa pistää sileeksi vuorokaudessa. :(

 

Totta on, että kustannukset ovat huolestuttavasti nousseet.

 

Joku vastaavanlainen reissu kannattaisi ehkä tehdä neljän pilotin kesken, jolloin legejä voisi tehdä vuorotellen, ja kulut olisivat vain neljäsosa per henki, eikä laitos voisi pitää sitä piiloansiolentonakaan. Ja rasitus pilottien kesken jakautuisi tasaisemmin.

 

Ja jos lennon aloittaisi aikaisemmin juhannusaattona kuin klo 20, hieman hitaammallakin nelipaikkaisella ehtisi hyvinkin vastaavan lennon tehdä.

 

Eikä mikään noista legeistä ollut kahta tuntia pitempi. Ja polttoainetta oli saatavilla kaikkialla muualla paitsi Hailuodossa.

 

Keskiyön auringossa lentäminen on oma juttunsa, mikä ei joka maassa ole mahdollista. Jos onni ja kelit suosivat, kehotan lämpimästi lähtemään.

 

Jotain vastaavaa talviaikaan: YöVFR-lento hankien yllä täysikuun aikana vaikka Malmi-Pirkkala ja takaisin pitkin kaupunkien valoketjua Hyvinkää- Riihimäki- Hämeenlinna- Toijala-akselilla.

 

Tai sitten käynti yöllä Nesteen Sköldvikin jalostamon yläpuolella. Koko alue on turvallisuussyistä valaistu kirkkaasti ja putkiviidakkoineen on kuin jostain sci-fi-filmistä. Siitä voisi joku käydä näppäämässä kuvan, niinkauan kuin yötä kestää.

 

Jos itse aikoinaan halusin tehdä yöVFR-vieraaseen vaikutuksen, käytiin myös Sköldvikin yläpuolella kahdessa tuhannessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten käynti yöllä Nesteen Sköldvikin jalostamon yläpuolella. Koko alue on turvallisuussyistä valaistu kirkkaasti ja putkiviidakkoineen on kuin jostain sci-fi-filmistä. Siitä voisi joku käydä näppäämässä kuvan, niinkauan kuin yötä kestää.

 

Tosin jalostamon kohdallahan taitaa olla lentokieltoalue. Mutta kieltoalue ei ole iso, joten jalostamon vierestä voi lennellä ihan hyvin.

 

Kukas lähtisi mulle kuskiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin jalostamon kohdallahan taitaa olla lentokieltoalue. Mutta kieltoalue ei ole iso, joten jalostamon vierestä voi lennellä ihan hyvin.

 

Kukas lähtisi mulle kuskiksi?

 

Mullehan se varmaan lankee  ;) Se on itse asiassa samantyylinen ratkasu kuin Stadin päällä, eli "avoid flying below 2000 ft".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ko. alue, joka muuten ei ole kieltoalue sanan varsinaisessa merkityksessä, ulottuu 2000 jalan korkeuteen.

 

Just näin se oli vielä 10 vuotta sitten myös, eli oli "turvaraja", pyöreä ympyrä jalostamoalueen päällä, 2000 ft/GND.

Ajateltu varmaankin siten, että jos 2000 jalassa tulee moottorihäiriö, niin siitä ehtii vielä liitää pois jalostamon yläpuolelta aiheuttamasta katastrofia. Aluetta ei olllut merkitty kielto- eikä rajoitus- eikä vaara-alueena Helsinki Westiinkään.

Malmin 1995 ilmatilakartassa, joka oli erillinen n. A3-kokoinen lähialuekartta, se taisi olla merkittynä.

 

Ikuinen liekki ja tosi kirkas valaistus alueella öisin, kuvauksen arvoinen maisema, ja ne valot näkyivät kirkkaina öinä kymmenien kilometrien päähän.

 

Jos joku pääsee ikuistamaan ko. alueen, jossa keinovalon määrästä ei todellakaan ole puutetta, niin sepä lämmittäisi vanhan sydäntä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seison korjattuna. Tarkistin asian iltasella itsekin kartasta. Taisin sekoittaa EF P10-alueeseen, joka on kieltoalue 2000 ft korkeuteen asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt ei ajoittunut juhannukseen, mutta muuten tuli pompittua kenttiä matkalla Oulusta Räyskälään pari vuotta sitten. Alla oli SuperCub, joten pieniäkään kenttiä ei tarvinnut kaihtaa. Lähtö aamusella Ahmosuolta- Raahe-Kalajoki-Ylivieska-Kannus- Sulkaharju-Menkijärvi- Seinäjoki-Kauhajoki-Jämijärvi(tankkaus)- Hämeenkyrö-Piikajärvi-Eura- Vampula-Oripää-Kiikala- Forssa-Räyskälään illalla. Päivä kului mukavasti ja oli ihan toista kuin vaihtoehtona ollut automatka lähtö- ja laskupaikan välillä! Paluumatka tehtiinkin sitten suoraa viivaa.

Muutenkin kenttäpomppiminen on ihan hauskaa. On tullut harrastettua muulloinkin, mutta tuo on henk.koht ennätys yhdelle päivälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikalailla sama kenttämäärä päivänaikana.

 

Muutama vuosi sitten teki Suomen laskuvarjokerho Otterillaan ns "paraturneita" kiertämällä kymmenkunta kenttää päivän aikana, ja tietysti hyppäsi joka kentälle. Kun porukka isolta kirkolta teki tästä lajin, päätettiin pohojanmaalla vastata haasteeseen ja kierrettiin syyskuussa -03 päivän aikana 18 kentän kierrros. Jokaiselle kentälle hypättiin. Varjojen pakkausaika oli reissulla pidempi kuin lentoaika.

Vaasa-Kruunupyy-Kannus-Kalajoki-Ylivieska-Haapavesi-Kärsämäki-Kiuruvesi-Pyhäsalmi-

Pihtipudas(Karvaskylä)-Kivijärvi-Sulkaharju-Kauhava-Menkijärvi-Alavus-Seinäjoki-Nummijärvi-Kauhajoki-Vaasa.

Lentoaikaa tuli 5t43min pudotuksineen. Kulkuneuvona C182.

 

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pihtipudas(Karvaskylä)

 

[ viilaus]

 

Se on Kärväskylä ;)

 

[ /viilaus]

 

Niin tai no, ulkomaisillehan se on Karvaskyla Intl, joten olit puoliksi oikeassa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ viilaus]

 

Se on Kärväskylä ;)

 

[ /viilaus]

 

Niin tai no, ulkomaisillehan se on Karvaskyla Intl, joten olit puoliksi oikeassa ;D

 

Jag förstår.

Ilmankos kentän paikantamiseen kului ylimääräinen 20 sekuntia kun etsin sitä väärästä paikasta  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään