Kalle Keihänen

External View?

19 viestiä aiheessa

Heips.

 

Tulipa tuossa 'lennonjohtothreadia' lukiessa ("jos teillä olis taustapeilit, olisitte menneet jo") että kuinka paljon nykykoneissa on kameroita joista kapu voisi nähdä lentokoneensa ulkoista olemusta? Ymmärrän että 'taustpeilit' olisivat jo aerodynamiikan vuoksi vähän mahdottomat toteuttaa, mutta pienillä videokameroilla voisi konetta tarkkailla 'external view':na.

 

Ainakin Airbusseissa on nokkapyörän tienoille asennettu kamera, joka näyttää matkustamoonkin kuvaa eteen- ja alaspäin koneesta, riippuen laskutelineen asennosta. Miksei näitä kameroita voisi olla lentomiehistölle enemmänkin?

 

Aihe tulee mielenkiintoiseksi siinä tapauksessa, että jotain oikeasti on vialla. Katselin tässä muutama viikko sitten NGC:n Aircrash Investigations-jaksoa, jossa japsijumbo kotimaan lennolla menetti koko pyrstönsä (siis sivu- ja korkeusvakaimet taivaan tuuliin). Ohjaamossa ei tiedetty mitään tuosta, kun ei ollut mahdollisuutta nähdä taakse. Ihmettelivät kun sivu- ja korkeusperäsin ei tottele ollenkaan, ja meno sen mukaista. Jos cockpitin katolla tai jommassa kummassa siivessä olisi ollut pieni kamera, niin olisivat tajunneet tilanteen vakavuuden yhdellä silmäyksellä. Raatoja tuli ko. lennolla paljon (kone törmäsi vuoreen). Yhdeksi onnettomuuden syyksi kerrottiin että koneesta kun ohjaamosta näkee vain siipien kärjet ja osan ulommista moottoreista, niin se ei tuohon tilanteeseen paljon helpota. Matkustamon ikkunoistakaan ei näe, mikä peräsimessä voisi olla vikana.

 

Kameroita voisi olla myös laskutelineitä kuvaamassa (ei tarvitsisi lentää läpilaskuja ja kuunnella tornista, onko kaikki ok, kun valot ei pala normaalisti), ja jonkun kameran voisi laittaa näyttämään myös mitä matkustamoissa ja ruumissa tapahtuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdeksi onnettomuuden syyksi kerrottiin että koneesta kun ohjaamosta näkee vain siipien kärjet ja osan ulommista moottoreista, niin se ei tuohon tilanteeseen paljon helpota. Matkustamon ikkunoistakaan ei näe, mikä peräsimessä voisi olla vikana.

 

No esim. tuossa tapauksessa olisi ollut ihan sama olisiko kameraa ollut vai ei... Hydrauliikat kun menee, niin ei varmaan kenenkään tee mieli "external viewnä" seurata omaa maahansyöksyä ;)

Mut lähinnä taitaa paino olla se syy. Eipä sinne koneeseen mitään turhaa ylimääräistä tungeta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, tuossa dokkarissa kuvattiin sen jumbon lentoa 'vuoristoradaksi', keula nousee ja laskee holtittomasti. Ko. tapauksessa olisi ilmeisesti säästynyt muutama ihmishenki enemmän, jos olisi miehistö yrittänyt alas esim. mereen eikä lähtenyt yrittämään vuoristonylitystä päästäkseen kentälle. Koneessa muuten moottoritehoilla pystyi säätämään lentoa jonkin verran, sen lisäksi siipien flapsit ja aerilonit toimivat muistaakseni kohtuunormaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC9/MD80-koneissa on matkustamon lattiassa se periskooppi josta voi katsoa että onko päälaskutelineet lukittuneena aukiasentoon.

Ei nyt ihan kamera mutta kuitenkin... Tuon käyttö vaan vaatii ensin maton kulman repimistä sellaisesta keltaisesta lärpäkkeestä joten sitä ei ihan vaivihkaa tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No esim. tuossa tapauksessa olisi ollut ihan sama olisiko kameraa ollut vai ei... Hydrauliikat kun menee, niin ei varmaan kenenkään tee mieli "external viewnä" seurata omaa maahansyöksyä ;)

Mut lähinnä taitaa paino olla se syy. Eipä sinne koneeseen mitään turhaa ylimääräistä tungeta...

Tästä taitaa olla jokin vuosi aikaa, kun DHL:n Airbus A300 teki hätälaskun bagdadiin sen jälkeen kun sai osuman olalta laukaistavasta ohjuksesta, menettäen kaiken hydrauliikan. Tässä tapauksessa lentäjät saivat mootoritehoja säädellen koneen kentälle, eikä kukaan loukkaantunut turmassa.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä taitaa olla jokin vuosi aikaa, kun DHL:n Airbus A300 teki hätälaskun bagdadiin sen jälkeen kun sai osuman olalta laukaistavasta ohjuksesta, menettäen kaiken hydrauliikan. Tässä tapauksessa lentäjät saivat mootoritehoja säädellen koneen kentälle, eikä kukaan loukkaantunut turmassa.

 

Mulla on tuosta tallessa dokkarikin. Siinä puhuttiin sitten myös, että jonkun toisen vastaavan onnettomuuden (olisiko ollut jenkeissä se onnettomuus), jossa kone menetti koko hydrauliikan, jälkeen suunniteltiin systeemi, joka pystyy ohjaamaan koneen alas turvallisesti pelkkiä moottoritehoja säätelemällä. Mutta sitten siitä luovuttiin kaikessa hiljaisuudessa. Oliko se niin, että todennäköisyys koko hydrauliikkasysteemin menettämiseen oli liian pieni siihen hintaan nähden, mitä tuo systeemi olisi maksanut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Md 11:ssa ja DC 10 on kanssa kolot lattiassa josta voi kurkkia telineitä.

 

Ja se toinen vastaava juttu oli DC 10 ja 2 moottorin turbiinin kiekko laukes ja meniperäsimestä läpi rikkoen hydrauliikkaputket

 

 

Voin vain kuvitella kuinka hyvin tällainen kamera systeemi toimisi . Linssit koko ajan glykolissa ja lämmitykset rikki. puhumattakaan muista ongelmista mitä herkän kameran vienti esim sivuperäsimen päähän.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se toinen vastaava juttu oli DC 10 ja 2 moottorin turbiinin kiekko laukes ja meniperäsimestä läpi rikkoen hydrauliikkaputket

 

Eikös oo just tuo Sioux cityn juttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin vain kuvitella kuinka hyvin tällainen kamera systeemi toimisi . Linssit koko ajan glykolissa ja lämmitykset rikki. puhumattakaan muista ongelmista mitä herkän kameran vienti esim sivuperäsimen päähän.

Kyllähän näitä on joissain konetyypeissä eli taitaa toimia ilmeisen hyvin.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC9/MD80-koneissa on matkustamon lattiassa se periskooppi josta voi katsoa että onko päälaskutelineet lukittuneena aukiasentoon.

Ei nyt ihan kamera mutta kuitenkin... Tuon käyttö vaan vaatii ensin maton kulman repimistä sellaisesta keltaisesta lärpäkkeestä joten sitä ei ihan vaivihkaa tehdä.

 

Sanotaan vissiin p***upeiliksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Discovery Channelin Airbus 380 -dokumentissa asennettiin tehtaalla kameraa sivuvakaajaan, kamera näyttää kuvaa ohjaamoon. Asentaja valitteli, että kameran kaapeli oli pätkitty liian lyhyeksi.

Mainittakoon, että ainakin vanhemmissa Boeing 747 -koneissa välitys ohjaamosta koneen peräsimiin toimii tavallisilla vaijereilla. Hydrauliset käyttölaitteet peräsimien kääntöön ovat vasta koneen perässä, ja vaijerit ohjaavat hydrauliikkaa jonkinlaisilla venttiileilla, jotka siis ovat koneen  perässä. Osassa  eri valmistajien lentokoneita on backup -systeeminä RAT (ram air turbine), joka tavallaan on koneesta ulos ponnahtava tuulimylly, joka kauhoo painetta ohjaimien kääntöön.Eräs ram air turbine:

http://www.hamiltonsundstrandcorp.com/hsc/proddesc_display/0,4494,CLI1_DIV22_ETI2937_PRD21,00.html

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh, onhan tuo sivuvakaajan kamera 'ihan kiva' ja varmaan rullauksessa jonkin verran hyödyllinenkin, mutta ei siitä oikein ole kertomaan ongelmatilanteessa juuri muuta kuin että onko kamera paikallaan.

 

Lähinnä tosiaan ihmettelin, ettei cockpitin katolle ole asennettu taaksepäin kuvaavaa kameraa, ja sitten joitain kameroita joilla näkisi siivet, moottorit ja laskutelineet. Nykytekniikalla koko setti painaisi kaapeleineen varmaan vain 3-5 kiloa, joten ylimääräisestä painostakaan ei oikein voi puhua. Ja glykoli-ilmiöstä pääsisi sillä että yläpuoliset kamerat olisivat tiivistetyssä slotissa, joka aukeaisi kun kameran aktivoi.  Onkohan näitä edes pohdittu EADSllä tai Boeingilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos kuvaa ei näy, peräsin on irronnut, aika varma konsti varmistaa asia  :P

 

Tai kamera rikki?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy tähän kommentoida, kun eilen lensin South Africanin A346:lla että tuo "pyrstökamera" on loistava keksintö. Onhan se nokassa oleva kamerakin ihan mukava mutta tuo lintuperspektiivi tuo mukavan lisänsä.. Koko lennon ajan saattoi seurata screeniltä horisonttia. Samoin esim. laskutelineet ja siivissä tapahtuva toiminta näkyi hyvin.. tuo olisi hyvä idea vaikka uusiin 350:iin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lämmittää sydäntä katsella katsella tuota kuvaa. EADSssä siis ilmeisesti on duunissa joku A380-insinööri joka ajattelee kanssani samalla tavalla  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään