Kari Syrjänen

Vanhan NDB-majakan metsästys

206 viestiä aiheessa

Käydessäni Kökarin saarella 1997, löysin Överbodan kylästä kallion laelta sammaloituneen kivijalustan, jossa kolme ruostunutta pulttia ja kallioon hakattu salaman kuva ja teksti "Aero"

 

Vanhasta 70-luvun ilmailukuvasta käy ilmi, että Kökarilla on ollur NDB-majakka FIN 354kHz, mutta se on ollut naapuri"saarella", Finnössä, noin 6km päässä tämän vanhan paikalta. Erään kuuntelijan login mukaan se on ollut kuultavissa ainakin 1995. Nykyisisää ilmailukartoissa sitä ei enää ole, onko kellään tallessa 90-luvun karttaa, jossa se vielä olisi? Voisi siitä laskeskella koska se on purettu.

 

Mutta entä sitten tuo vanha? Eläkkeellä olevan vanhan lentäjäpappan mukaan saarilla, mm. Kökarilla, olisi ollut ennen radiomajakoita valotolppia Aero Oy:n omistuksessa. Näiden mukaan sitten suunnistettiin...liekö tarinassa perää...

 

Mutta jos asiata joku tietää, kertokoon tietonsa tässä julkisesti...

 

Myös Kymissä sijainnut KYM majakan historia kiinnostaa

 

Kari

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valomajakoista, joista käytettiin myös nimeä "Karruksen majakat", on hyvä artikkeli Feeniks-lehdessä 4/2005. Sen on kirjoittanut lentokapteeni Antti Tervasmaa, joka nuorena perämiehenä v. 1952 lensi lentokapteeni "Hege" Laitisen kanssa DC-3:lla Tukholmaan. Laitinen esitteli tällöin hänelle tämän vanhan unohdetun lentoväylän majakkoineen. Ensimmäinen valomajakka oli Artukaisissa, seuraava Perkolassa Iniön saaresta etelään. Seuraava on Kumlingessa ja viimeinen Oolannissa, Jomalan kirkon ja Maarianhaminan kaupungin puolivälissä Sivbyn kallion huipulla.

 

Karruksen majakka-nimtys tulee kapteeni Karruksesta, joka toimi Merilentoasema II:n palveluksessa 1930-luvulla.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, kiitos tiedoista. Nyt pitänee jostain saada kopio tuosta lehdestä.

 

Mutta alkuperäiseen kysymykseen ei tuo vastaa, ellei sitten Kökarissa ollut myös yksi tolppa....

 

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otinpa ja kaivoin esiin Helsinki Westin vuodelta 1995. Siinä ei Kökar/Finnö-NDB-majakka enää ole merkittynä.

 

Finnöhän sijaitsi käytännössä keskellä R1-lentoväylää, mutta ilmeisesti se kävi tarpeettomaksi, koska Sunna VOR/DME (Dragsfjärd/Björkbodassa) kantoi niin pitkälle, että NDB:tä ei enää tarvittu.

 

Sensijaan NATOn ONC D-3 Operational Navigation Chartissa, jonka tiedot ovat vuodelta 1986, on merkitty NDB FINNO.

 

Täytyypä vielä katsoa, onko Jeppesen Bottlangissa mitään mainintaa Finnön NDB:stä.

 

EDIT: Löytyy seuraava merkintä: Jeppesen communications Finland 2-11, 31 Oct 90:

 

FINNO NDB channel 354 ID FIN range NM 20 position 595600N-205412E.

 

Tähän jää siis neljän vuoden aikahaarukka...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä vähän lisävalaistusta tähän asiaan:

 

Kun olin Malmilla toimistossa, jouduin joskus tekemään IFR-plaanejakin poikien puolesta. Kerrankin soittivat Puolasta ja sanoivat, että tee plaani täältä Malmille ja jätä se sisään, koska Puolan fax- ja lennonjohtokommunikaatioyhteydet olivat poikki. Plaaninhan voi periaatteessa jättää sisään mihinkä tahansa ATC-yksikköön.

 

Siispä on jäänyt talteen Jeppesen Europe High/Low altitude enroute chart 3/4, eli IFR-reittikartta, effective 23 JUN 94, eli 23.06.1994 voimaantullut revisio.

 

Sieltä löytyy SUNNA VORrin ja Ruotsin puolella olevan NORTEL VORrin puolessavälissä oleva FINNO 354 FIN, jo mainitulla reitillä R1/UR1 (muistaakseni Red 1/Upper Red1, lisämerkinnällä "normally one-way westbound).

 

Nyt on siis aikaväli kaventunut melkoisesti. Nämä revisiot olivat yleensä voimassa 3-6 kk, eli vuosien 94-95 taitteessa tai 95 puolella Finno poistui käytöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku varmaankin osaa noiden aikaisemmin mainitsemieni koordinaattien perusteella pistää pari karttaa päällekkäin. Itse en osaa.

 

Siis IFR-kartasta: N 59 56.0 E 20 54.2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koordinaatit sattuvat sitten juuri siihen. Eli jos majakka on lopettanut toimintansa 1995 ja itse kävin paikalla 1997, oli kahdessa vuodessa paikka täysin sammaloitunut ja ruostunut....sitä se meri-ilmasto teettää...

 

kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä päivänä oli lampaita vartioimassa FINNOn NDB-majakkaa..

 

Tämä lammastarhakuva on otettu kesällä 1995. Silloin vielä NDB-majakka näytti varsin toimivalta. Ja käsittääkseni toimikin. Paikka on juuri se, mikä aiemmin oli kartassa osoitettu. Vanhoista Kökarin valomajakoista ei itselläni sen sijaan ole tietoa. Laittakaapa koordinaatit esiin! Mukava tutustumiskohde seuraavalla purjehduslomalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä puolestaan  pari kuvaa Iniössä sijaitsevasta Perkalan majakasta (merikorteissa saaren nimi on muodossa Perkala). Majakka sijaitsee komealla paikalla, korkean saaren eteläkärjessä. Kuva on otettu muistaakseni -88. Tuolloin majakkaan pääsi  vielä kiipeämään. Ylhäältä avautui hienot, joskin  huterat näkymät. Ylätasanteen laudat kun olivat pahasti lahonneet.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat!

 

Saanko liittää galleriaan?

 

Mutta arvoitus eipä ratkennutkaan, tuossa kuvassa NDB FIN on tien "väärällä" puolella, se kallio on tästä paikasta noin 200m länteen.......

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Toki voit laittaa. Nuo kuvat oli vain hätäisesti skannattu. Voin lähettää paremmat versiot yksityispostiisi.

 

Pitääkin kaivaa esille vanhat merikortit. Muistan, että myös niihin oli  merkitty NDB-majakoiden paikat. Käytettiinhän lentomajakoita pitkään myös merellä radiosuuntimiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sen vanhan majakan koordinaatit näyttäisi karttapaikan mukaan olevan:

59 56,077N  ja 20 54,058E

 

kari

 

Kiitos tiedoista. Sinne sitten ensi kesänä. Onneksi on vaimo, joka on tottunut miehensä merkillisiin mielenkiiinto- ja tutustumiskohteisiin. Joku muu saattaisi vähän ihmetellä, kun pitää varta vasten mennä Kökariin katsomaan paria ruostunutta pultinpätkää...

 

No tunnustan, että toki käyn samalla myös tsekkaamassa, missä kunnossa fransikaaniluostarin rauniot ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[

 

>Mutta arvoitus eipä ratkennutkaan, tuossa kuvassa NDB FIN on tien "väärällä" puolella, se kallio on tästä paikasta noin 200m länteen.......>

 

Katsotko sijaintia modernilla kartalla vanhojen koordinaattitietojen perusteella? Vanha koordinaattitieto lienee KKJ pohjainen tai vastaava ja uudet kartat (ennenkaikkea elektroniset sellaiset ja GPS:t myös) ) on pääsääntöisesti WGS pohjaisia.  Tuttu ilmiö venepuolen vakuutustarkastajille... ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kopio vanhasta NDB-kartasta, joka on vuodelta 1950, ja kirjasesta "Ohjeita ja määräyksiä lentäjille ja lentokoneen omistajille", vastaa nykypäivän "lentomääräyksiä".

 

Kartassa on silloiset NDB-majakat ja rakenteilla olevat. Rakenteilla olevien "laatikosta" puuttuu musta kolmio.

 

ndb-kartta_2.jpg.e8aa217e4891052a2642c1969ee5f2a5.jpg

 

Jukka

>ndb-kartta.jpg.d5812828b33dbe21a65d9d4cb76a3971.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hitsi. Nyt alkoi kiinnostaa... Missähän tuo RB Kerava on täällä kotokylällä mahtanutkaan sijaita.

 

Se lyhenne on R Bn, jonka epäilen tarkoittavan Radio Beaconia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, radio beaconiksi minäkin sen arvelin. Laittelin kyselyä paikalliselle kotiseutufriikille museoihmiselle. En ole vielä saanut vastausta. Ootellaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saat vastausta niin kerro ihmeessä, kiinnostaa myös itseäni tuon Keravan sijainti. Nykyisinhän vastaavahko majakka löytyy asianmukaisesti täältä Korson puolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saat vastausta niin kerro ihmeessä, kiinnostaa myös itseäni tuon Keravan sijainti. Nykyisinhän vastaavahko majakka löytyy asianmukaisesti täältä Korson puolelta.

 

Kartta on vuodelta 1950, jolloin Korso taisi kuulua Vantaan sijasta Keravaan... Saattaisi selittää asiaa. Tarkastanpa, milloin Korso vantaalaistui.

 

EDIT: Pohjoinen osa Korsoa liitettiin Vantaaseen vuonna 1955. Sitä ennen kuului Keravaan.

 

EDIT 2: Ja tuohon aikaanhan "Vantaa" oli "Helsingin maalaiskunta", mutta kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään