Timo Hyvönen

Tietoa vanhoista koneista (Trener, Cup,...)

27 viestiä aiheessa

Moi,

 

oon tuossa lopultakin editoimassa vanhoja filmejä ja videolla vilahtaa mm. Zlin Trener OH-TZC, Piper Cup OH-CPJ ja Rhönschwalbe OH-KKA. Yritän saada aikaiseksi ennen kesän Pudasjärvitapahtumaa (siellähän nämä on kuvattu joskus 1960-61) mutta jos jollain on tietoa noista ja vaikka siitä Jaskolkasta (OH-JAA) joka vilkkuu vilmeillä, kuulen mielelläni lisää.

 

Muita filmitähtiä joita nyt ulkomuistista muistan ovat Grunau Baby OH-BAM, KuIK:n Lerche OH-KRN, Mucha OH-MUB, Olympia OH-OAA, Pik 5B OH-PAG ja yksi 172-cessna OH-CNH (?).

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

oon tuossa lopultakin editoimassa vanhoja filmejä ja videolla vilahtaa mm. Zlin Trener OH-TZC, Piper Cup OH-CPJ ja Rhönschwalbe OH-KKA. Yritän saada aikaiseksi ennen kesän Pudasjärvitapahtumaa (siellähän nämä on kuvattu joskus 1960-61) mutta jos jollain on tietoa noista ja vaikka siitä Jaskolkasta (OH-JAA) joka vilkkuu vilmeillä, kuulen mielelläni lisää.

 

Muita filmitähtiä joita nyt ulkomuistista muistan ovat Grunau Baby OH-BAM, KuIK:n Lerche OH-KRN, Mucha OH-MUB, Olympia OH-OAA, Pik 5B OH-PAG ja yksi 172-cessna OH-CNH (?).

 

t. Timo

 

 

Mitäs haluat noista koneista tietää? OH-CNH on tuotu maahan vasta 1968, että jos se filmillä esiintyy, on ajankohta myöhempi. Yleensäkään ei tuohon 60-luvun taitteeseen mennessä ollut tullut kuin muutama Cessna, OH-CSx-sarjasta eli lähinnä mallit 140 ja 195, sekä jo ammoin 30-luvulla tuodut C-37 Airmaster ja C-145 (jotka tietenkin ovat pois laskuista?)

 

OH-CPJ on harvinainen tyyppi eli PA-18-95 Super Cub eli kone, jossa on Super Cubin runko, mutta laipaton Cubin 13-kaarinen siipi Super Cubin 16-kaarisen sijaan.  Muut 3 ovat olleet OH-CPK, OH-PEP ja OH-PDO, joista jälkimmäiset ovat olleet alunperin tyyppiä L-18A eli olivat Yhdysvaltain Armeijan tulenjohto/yhteyskoneita, jotka tuotiin Eurooppaan amerikkalaisen sotilasavustusohjelman puitteissa.

 

OH-CPJ oli vuosimallia 1960 ja sen reisteröi 19.04.60 V.Koistinen Lohjalta. Kone poistettiin 04.09.61 ja myytiin Ruotsiin tunnuksella SE-CPU. Koneen rekisteröi 5.1.62 K.O.Styrman Karesuandossa ja sai kellukevarustuksen. 9.12.68 sen osti A.Rickardson Gråbosta ja 26.3.69 Tuppz Flyg AB Eskilstunasta. Saman tien kone merkittiin Jämtlands Aero -yhtiölle ja 18.3.70 S.O.Näsströmille Lyckseleen ja joka antoi koneen Lyckselen Flygklubbin käyttöön. Kone oli koko ajan kellukekoneena. 26.6.71 kone vaurioitui, kun se sakkauksen jälkeen rullattiin vauhdilla päin Killingholmenin saarta. Poistettu Ruotsin rekisteristä 12.12.75, koska sillä ei ollut lentokelpoisuutta kolmeen vuoteen.

 

Ehkä et tällaista tietoa kaipaa, mutta kirjoita koneen tyyppi kuitenkin oikein. Se on Super Cub, eikä Super Cup. Et ole muuten ensimmäinen, joka vihreen tekee.

 

Et viitsisi laittaa tänne kuvakaappauksia, niin muutkin saisivat ihailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-TZC:n tietoja sattuu olemaan tässä tyrkyllä varastettuna Mäkinen&Ritarannan kirjasta Finnish Civil Aircraft 1926-2000.

- Zlin Z.126 Trener

- rekisteröity Suomeen 28.6.1960 henkilöille P. Kyrömies & P. Ahava Oulusta

-Kemijärven IK:lle 1963

-30.4.1965 joutunna kaputeerauksen uhriksi Länsi-Saksassa

-22.2.1966 poistettu rekisteristä tuhoutuneena.

 

Samasta kirjasta löytyy muillekin ritsoille varmaan informaatiota. Sitä nyt ei ole juurikaan tässä. Tuo TZC jäi kopioluonteisesti Finnairin lentokerhon historiikkia väsätessä, koskapa Aeron lentokerhon ensimmäinen kone oli Z.226 Trener 6 OH-TZD. Jos kiinnostaa, ko. historiikkiin voipi tutustua osoitteessa

http://users.evtek.fi/~k0101928/Seko/FLKHistory.pdf

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SZD-8bis Jaskolka OH-JAA oli entiseltä rekisteriltään SP-1602. Rekisteröity 230558 Ouluun, Oulun IK. ry. Myyty 210965 Australiaan, uusi tunnus VH-GPB.

 

Lähde sama kuin edellisen vastaajan.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CPJ on harvinainen tyyppi eli PA-18-95 Super Cub eli kone, jossa on Super Cubin runko, mutta laipaton Cubin 13-kaarinen siipi Super Cubin 16-kaarisen sijaan.  Muut 3 ovat olleet OH-CPK, OH-PEP ja OH-PDO, joista jälkimmäiset ovat olleet alunperin tyyppiä L-18A eli olivat Yhdysvaltain Armeijan tulenjohto/yhteyskoneita, jotka tuotiin Eurooppaan amerikkalaisen sotilasavustusohjelman puitteissa.

 

Laipattomia Super Cubeja oli myös PA-18-105 ja PA-18-135. Vasta PA-18-150 vuodesta 1955 alkaen sai laipat. Kun ostin aikoinaan OH-CPT:n ihmettelin kun sen vuosimalliksi mainittiin 1953 ja kuitenkin se oli PA-18A(=agriculture)-150, jollaista ei kirjallisuuden mukaan pitäisi olla olemassa. No silloisen ilmailuhallituksen arkistosta löytyi selitys: kone on kaputin jälkeen Ruotsissa muutettu -135stä -150ksi. Muutostyön osaluettelo alkoi: engine, wing left, wing right... eli ei ihan pikku muutos. Koneen tyyppikilvessäkin on -135 yliviivattuna ja viereen kaiverrettu -150. Arkistossa oli muuten hieno kuva, jossa koneessa oli tandem-pyörillä varustettu laskuteline. Voisin skannata kuvan tähän jos löydän ottamani kopion.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo oululaisten Jaskolka oli mukana Pallastunturilla "aaltoleirillä" vuosina 1960 ja-61. Hinauskoneina oli käytössä Klemm-25, Tiger Moth, Auster, Leivo ja Zlin Trener. Oululainen Aimo Runtti lensi Jaskolkalla erikoisen viisituntisen, sillä hänen suurin korkeutensa oli vain 750 metriä. Lennon aikana oli satanut ajoittain lunta ja räntää, mutta Runttu oli sitkeänä miehenä roikkunut Pallastunturin eteläpäädyssä vajaan kilometrin pituisessa aallon pätkässä HC-ajan. Vuonna 1961 kävi Paavo Kyrömies leirillä yli 4400 metrissä viidennessä aallossa, konetta ei kyllä mainita, ilmeisesti joko Kajava tai Jaskolka, jotka ainakin olivat mukana. Jaskolkalla käytiin myös Kebnellä lentämässä, ja koneeseen laitettiin leveämpi hankisuksi. Paavo Kyrömies lensi Jaskolkalla 7100 metriin, ja aalto olisi nostanut vielä korkeammallekin, mutta kun pilotti avasi jarrut, kone meni laskevan puolelle.

 

Kyrömies kertoo: "Kyllähän siinä jo oikeastaan harpun ääni kuului. Mutta varsinainen syy nousun keskeyttämiseen oli siinä, että säpsähdin hurjaa paukahdusta. Se tuntui melkein räjähdykseltä. Ohjaamon kaksinkertaisen seinämän yksi kaariväli pullahti sisäänpäin. Puolalaisilta lentokoneenrakentajilta oli joko unohtunut paineentasausreikä, tai se oli niin pieni, että ei ehtinyt toimia. Oli se sen näköinen pullistuma, että rupesi tuntumaan, että koko "ruuhi" voi hajota. Oli viisainta lähteä alas. Pullistuma meni sitten alempana takaisin paikoilleen."

 

lähde: Pentti Kaukonen: Taivaalla tuulee

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laipattomia Super Cubeja oli myös PA-18-105 ja PA-18-135. Vasta PA-18-150 vuodesta 1955 alkaen sai laipat. Kun ostin aikoinaan OH-CPT:n ihmettelin kun sen vuosimalliksi mainittiin 1953 ja kuitenkin se oli PA-18A(=agriculture)-150, jollaista ei kirjallisuuden mukaan pitäisi olla olemassa.

 

Hyvin veli Aho todistaa. Kun Parts Catalogia selailin, niin sieltähän asia selvisi. Näitä A-malleja taasen on Suomessa ollut kaikkiaan 4, yksi on ruostunut pois (VKV), yksi lentää Itä-Suomessa (PSA), yhtä rakennetaan Tampereella (CPN) ja yksi on myyty Saksaan (CPT).

 

Sillä aikaa kun odotetaan Arin skannausta (muistin, että olin kuvan nähnyt, mutta en muistanut missä) laitetaan samaisen koneen historiasta pari kuvaa.

 

Ruotsin rekisterissä SE-BXW:nä. Kuvasta näkyy muuten hyvin mallin 135 imuilman suodatin. Minicraft on tehnyt juuri tästä alatyypistä pienoismallin rakennussarjan mittakaavaan 1/48.

[ attachment removed / expired ]

 

Mäntsälässä syyskuussa 2004

[ attachment removed / expired ]

 

Trierissä lokakuussa 2005

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joo...

 

sorry epätäydellinen ensiviesti: filmillä on pätkiä myös Kuhmosta 60-luvulta, viimeisimmät pätkät ovat 68-69 joissa myös tuo Cessna esiintyy.

 

Jonkin verran kuvia noista tilanteista löytyy http://iki.fi/tsh/kuik/ kuvagalleriasta, video on vielä kesken.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-KKA, myöh. OH-170 Schleicher Ka-2b Rhönschwalbe, sarjanumero 23

Rekisteröity 15.05.57 Oulun IK ry Oulu, 180371 Raahen Ik ry Raahe, 20.10.80 P.Keski-Korsu, M.Kukkola, T.Elf ja J.Tenkula, Raahe, käyttäjä Raahen IK, 2.6.86 poistettu. Rekisteröity uudelleen 2.11.88 Raahen Ilmailijat ry Raahe, 9.4.91 Tero Asikainen ja Markku Väisänen Kerava, 15.4.91 käyttäjä Kutonen ry (kerhon jäsenet samat kuin omistajat edellä), 27.4.92 omistajiin liittyi R.Kettunen, 6.8.93 R.Kettunen luopui osuudestaan, 4.8.98 omistajat Markku Väisänen ja T.Kangas Forssa.

 

OH-PAG PIK-5b, sarjanumero 7

Rekisteröity 8.1.49 ja 15.5.57 Nurmeksen IK ry Nurmes, 28.5.57 poistettu, 4.7.57 rekisteröity uudelleen Kajaanin IK ry Kajaani, 14.11.6 0 Kuhmon IK ry Kuhmo, 18.3.70 poistettu.

 

OH-BAM, ex. OH-OULU 2 Schneider Grunau Baby IIa, sarjanumero 23

Rakennettu 1938 Oulun IPY ja rekisteröity 15.5.57 Oulun IK ry Oulu, jolle omistus oli siirtynyt vuonna 1946. Tuhoutui 19.7.62 ja poistettu samalla päivämäärällä.

 

OH-TZC:n sarjanumero oli 855. Pakkolaskun syynä oli oman muistini mukaan moottorin rikkoutuminen ja se tehtiin moottoritielle. Ohjaajana mielestäni oli Penti Ahava. Onnettomuuden syynä olisi siten sama, joka koitui OH-TZE Zlin Z.326 Trener Masterin ja ohjaaja Paavo Kyrömiehen kohtaloksi 1.5.63 Oritkarissa. Paavon vaimo, muhoslainen Irma Kyrömies (os. Kuusela) ei ollut yhtä tunnettu kuin siskonsa Armi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

OH-TZC:n sarjanumero oli 855. Pakkolaskun syynä oli oman muistini mukaan moottorin rikkoutuminen ja se tehtiin moottoritielle. Ohjaajana mielestäni oli Penti Ahava. Onnettomuuden syynä olisi siten sama, joka koitui OH-TZE Zlin Z.326 Trener Masterin ja ohjaaja Paavo Kyrömiehen kohtaloksi 1.5.63 Oritkarissa.

 

 

 

Tuo TZE:n kaputti sattui Oulun lentoaseman sivutiellä 06-24. Kone tässä ennen tuhoaan lähes tarkalleen sillä  kohdalla kiitotietä sen toisella reunalla missä syöksyi alas. Kyrömies (ohjaamossa) oli hinaamassa purjekonetta kun moottori sammui ja kone syöksyi nokilleen kiitotien reunaan ja syttyi tuleen..  

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joo, tiedänhän näistä minäkin jotain

 

OH-OAA on ilmailumuseossa, käsittääkseni isäni lensi sillä viimeisen lennon Rautavaaralla, minkä jälkeen kone roikkui pitkään hallin seinällä ennen siirtoa ilmailumuseoon.

 

Lerchen (OH-KRN) kohtaloa jo käsiteltiinkin jokin aika sitten, kaputin (ks. ketju "Lerche puussa" (tosin nyt ilman kuvia)) jälkeen kone korjattiin ja lensi vielä jossain kunnes tuhoutui myöhemmin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaanpa taas Pentti "Jänö" Kaukosen kirjasta "Taivaalla tuulee" pätkän Jaskolkasta, kukaan ei varmaan paheksu, onhan kyseessä harvinainen "lintu":

 

"Jaskolka tuli Ouluun syyskesällä-58. Maahantuoja Pertti Saikko lensi sen lekohinuksessa Helsingistä Oulunsaloon. Hänen tullessaan vastaanottajia oli lukuisasti paikalla, jopa itse lentoasemanpäällikkö Osvald Syysjärvi tuli vieraineen katsomaan kiitoradan viereen nurmikolle parkkeerattua "kaunotarta". (Syysjärvi oli niitä harvoja päälliköitä, joka suhtautui todella myönteisesti harrastusilmailuun. Hän koetti aina järjestää meille tilaa lentää ja säilyttää kalustoamme Oulunsalossa.)

Konetta hipelöitiin ja kehuttiin. Eikä suotta, sillä myös lentäminen oli suuri nautinto. Uutuutta koneessa oli jarrujen lisäksi suuret laskulaipat, jotka paransivat hidaslento-ominaisuuksia ja mahdollistivat laskun erittäin lyhyelle matkalle. Uutta oli myös "sisään unohdettava" laskuteline, tosin puolalaiset olivat konstruktioineet sen siten, että sisäasennossa pyörä jäi hiukan näkyviin. Se osoittautui varsin tärkeäksi, sillä alkuun todellakin unohtaminen oli melko yleistä. Hämmästyttävänä erikoisuutena oli trimmin puuttuminen. Mutta ohjaajan paikka oli näköjään niin hyvässä paikassa, että sitä ei tarvinnut. Ohjainvoimat oli aerodynaamisesti onnistuttu niin hävittämään, että pienellä nopeudella lennettäessä siivekkeisiin syntyi jopa negatiivinen voima, eli sauva pyrki siirtymään edelleen poikkeutetuun suuntaan. Olimme hyvin tyytyväisiä koneeseen. Jokunen matkalentokin sillä ennätettiin lentää kesällä -59."

 

Kirjassa kerrotaan myös seuraavasta episodista, joka sattui heti perään. Nimittäin Etelä-Suomessa oli toisella Jaskolkalla lentänyt joensuulainen Georg von Hellens (Raitis-Jori) tehnyt koneella niin tiukan "tulimutkasilmukan" eli verkonsilmän, että koneen oikean siiven alapinnalta oli pamahtanut rikki iso vanerikenttä. Tämän vuoksi Jaskolkille määrättiin taito-ja pilvilentäminen kielletyksi. Tämä harmitti oululaisia, mutta ilmailuviranomainen oli tiukkana. Epäiltiin kyllä, että Jori oli käyttänyt liikaa hauista herkän ja harmoonisen koneen ohjaukseen, ja tämä olisi aiheuttanut sen, että silmukasta tuli liian tiukka. Jaskolka poikkesi siis useimmista muista jäykemmistä koneista ohjaimiltaan.

 

Lopulta kone joutui nurinpäin koeponnistukseen Oulunsalon hallissa, jossa siipien päälle laitettiin hiekkasäkkejä. Taipui, taipui mutta kesti! Siipi taipui aivan mahdottomasti, 75 cm. Kun siiven kiertovoimaa piti vielä samalla testata, niin siipi kiertyi mahdottomasti ja antoi lopulta periksi viimeisen hiekkasäkin painosta siivenkärjessä. Koe kuitenkin hyväksyttiin, koska se tehtiin hieman väärin, sillä konetta kuormitettiin tahallaan yli sallittujen g-arvojen, ja vielä taivutettiin ja väännettiin siipeä yhtäaikaa. Näinhän lentäjä ei saa tehdä tosielämässä, sillä silloinhan vika on ohjaajan, ei koneen suunnittelijan, joka antaa koneelle g-rajat. Nämä taivutuskokeet olisi pitänyt tehdä erikseen, ei yhtäaikaa. Tällöin kone olisi kestänyt ne molemmat kokeet. Tämän asian "Jänö" Kaukonen huomasi kokeen yhteydessä ja lentokoneinsinööri Keijo "Tilkku" Tiusanen oli samaa mieltä. Lausunto annettiin ilmailuviranomaisille ja kone sai taas lentokelpoisuuden. Vanerikenttä korjattiin ja lentoja jatkettiin.

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Hagström viimeisteli Super Cubia OH-CPT kevättalvella 1995 Vaasan hallissa, josta kuvat:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka Hagströmin hienosti peruskorjaama, ja G.Rosenlewin omistama OH-CPT Vaasassa käymässä kevättalvella 2002.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysäisin tuosta Muchasta isältäni.

 

Kone laskeutui Kuhmon lentokonehallin kattoon epäonnistuneen vintturistartin jälkeen: piuha katkesi ja eteen laskemisen sijaan lentäjä päätti kaartaa hallin kattoon...osista ei ole tietoa, kone meni Päreiksi (isä arveli että varmaan nuotiolla poltettiin..;). Harmi, hieno kone. Vuosi oli 1970.

 

Lentäjä selviytyi naarmuitta tässäkin tapauksessa!

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari lisäkuvaa Rännäreistä. Kuvannut Raimo Sallanko Oulun lentoasemalla 60-luvun alussa...

 

[ attachment removed ]

OH-TZA ja OH-TZC ohjaamossa Miettisen Tappi

 

[ attachment removed ]

Tämän pilotin nimestä en ole varma..

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vihdoin se lupaamani skannaus tandem-telineisestä SE-BXW (myöh OH-CPT):stä

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vihdoin se lupaamani skannaus tandem-telineisestä SE-BXW (myöh OH-CPT):stä

 

HEHEHE, on kyllä härski ilmestys. Tuohonhan saisi telaketjut alle ;D

 

Mikä tuon ratkaisun perimmäinen tarkoitus oli? Parempi kantavuus pehmeille kentille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHEHE, on kyllä härski ilmestys. Tuohonhan saisi telaketjut alle ;D

 

Mikä tuon ratkaisun perimmäinen tarkoitus oli? Parempi kantavuus pehmeille kentille?

 

Se ja ennenkaikkea tasainen kulku epätasaisilla radoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopultakin sain sen videon kasattua!

 

Laitankin muutaman kuvan tähän perään

 

Piper Super Cub OH-CPJ Pudasjärvellä 1960

[ attachment removed ]

 

Grunau Baby OH-BAM

[ attachment removed ]

 

Rhönschwalbe OH-KKA

[ attachment removed ]

 

Jaskolka OH-JAA

[ attachment removed ]

 

Ilmakuva Pudasjärven seudulta. Jokin joki siinä näyttäisi olevan.

[ attachment removed ]

 

Pudasjärven lentokenttä 1960

[ attachment removed ]

 

Kuhmon vanha hoppa vintturina jäällä 1961 keväällä

[ attachment removed ]

 

Pudasjärven vintturi V-3 kesällä 1961

[ attachment removed ]

 

Kuhmon Ilmailukerhon Pik-5b OH-PAG

[ attachment removed ]

 

Kuhmon White-vintturi hinaamassa Pikiä ja Olympiaa

[ attachment removed ]

 

Olympia (DFS Olympia-Meise - kiitos Jukka) vintturinousussa

[ attachment removed ]

 

Mucha 100A OH-MUB

[ attachment removed ]

 

Porukkaa hengailemassa Kuhmon hallilla. Hallissa oleva Olympia roikkuu SUOMEN ilmailumuseon katossa.

[ attachment removed ]

 

Magirus Deutz -vintturi

[ attachment removed ]

 

OH-CNH Cessna 172

[ attachment removed ]

 

Mucha taas kerran

[ attachment removed ]

 

Kentän olosuhteet olivat hinauksen alkuvaiheessa IFR:ää

[ attachment removed ]

 

Lerche OH-KRN

[ attachment removed ]

 

Lerche vintturinousussa

[ attachment removed ]

 

Mucha laskeutuu

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava nostalgiasarja, kiitos. :)

 

Tuohon kuvatekstiin "Olympia (DHS Wiehe tms. mikäs se nyt olikaan) vintturinousussa", kommentti: DFS Olympia-Meise ja DFS Weihe olivat kaksi eri konetta. Weihe oli hieman vanhempi 1930-luvun konstruktio ja Olympia uudempi ja pienempi, joka nimensä mukaan kehitettiin vuoden 1940 Olympialaisiin, jotka piti pitää Suomessa. Saksalainen Hans Jakobs suunnitteli molemmat.

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten,

 

aiemmin mainittu P. Jänönen esiintyy ko. videolla nuorna poikana kunnon raivaussahan kanssa (samoin Antti Oksa, tosin ilman sahaa).

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Kuhmon vanha lentokonehalli näyttäisi olevan kovin samantapainen kuin Vaasassakin aikoinaan ollut 1940-luvulla tod.näk. iImavoimien tarpeisiin rakennettu "Smolik-halli". Vaasan lentokentän itäreunassa ollut halli purettiin -60-luvulla, onko tuo Kuhmon vielä pystyssä?

 

EDIT: Täytyypä korjata ja lisätä vielä, että näköjään Kuhmon halli on uudempaa tekoa, sillä www.lentopaikat.net sivuilla on seuraavaa tietoa:

 

"Kuhmon kaupungissa sijaitseva sorapintainen kenttä, joka on rakennettu 60-luvulla ja kunnostettu viimeksi 80-90-luvulla (pinta). Konehalli romahti lumen painosta vuonna 2002. Aktiivista toimintaa 1960-luvulta lähtien mutta nyttemmin toiminta on hiipunut. Tällä hetkellä kenttää käyttää ainoastaan muutama ultra-Cessna-lentäjä."

 

Jukka

 

kuva: "Smolik-halli" Vaasassa, 1950-luvun loppupuoli. Oiva Vanhala via Jukka Nisula

[ attachment removed ]

 

Kuhmon halli.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh,

 

enemmänkin kuvia Kuhmon hallin nykytilasta ja kentän kunnosta löytyy

 

http://dy.fi/7up

 

Vähän surullinen näkyhän se on...

 

Tuo halli tehtiin ihan talkootöinä, suuri(n) osa talkooporukasta näkyykin tuossa videosta napatussa kuvassa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-KKA, myöh. OH-170 Schleicher Ka-2b Rhönschwalbe, sarjanumero 23

Rekisteröity 15.05.57 Oulun IK ry Oulu, 180371 Raahen Ik ry Raahe, 20.10.80 P.Keski-Korsu, M.Kukkola, T.Elf ja J.Tenkula, Raahe, käyttäjä Raahen IK, 2.6.86 poistettu. Rekisteröity uudelleen 2.11.88 Raahen Ilmailijat ry Raahe, 9.4.91 Tero Asikainen ja Markku Väisänen Kerava, 15.4.91 käyttäjä Kutonen ry (kerhon jäsenet samat kuin omistajat edellä), 27.4.92 omistajiin liittyi R.Kettunen, 6.8.93 R.Kettunen luopui osuudestaan, 4.8.98 omistajat Markku Väisänen ja T.Kangas Forssa.

 

 

 

 

Vieläköhän Kangas ja Väisänen omistavat ison vaaleen ja mahtaakohan kone olla edelleen lentokunnossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään