Martti Kujansuu

Harakka II "Sylwester" ja PIK-12 "Joker"

8 viestiä aiheessa

Jukka Raunion kirjassa Lentäjän Näkökulma III on kuvat kahdesta PIK-sarjan koneesta johon on maalattu nimikkotaiteet. Kummassakaan kuvatekstissä ei ole kuitenkaan koneen rekisteristä tietoa. Tietäisikö joku täällä? Sylwester on kuvatekstin mukaan Helsingistä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Raunion kirjassa Lentäjän Näkökulma III on kuvat kahdesta PIK-sarjan koneesta johon on maalattu nimikkotaiteet. Kummassakaan kuvatekstissä ei ole kuitenkaan koneen rekisteristä tietoa. Tietäisikö joku täällä? Sylwester on kuvatekstin mukaan Helsingistä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kun katselet kirjan kuvia, huomaat että KCA eli KYA ja KYB oli varustettu matalammalla kabiinilla kuin myöhemmin rakennetut KYC ja KYD.  Tamperelaisten KYB taas on ollut turkoosinsini-valkoinen mielestäni alusta alkaen. Pistän siis vetoni OH-KCA alias OH-KYA:lle. Jos oikein mielikuvitusta käyttää, voi peräsimessä näkyvän tunnuksen yläpuolella erottaa PIK:n logon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistän siis vetoni OH-KCA alias OH-KYA:lle. Jos oikein mielikuvitusta käyttää, voi peräsimessä näkyvän tunnuksen yläpuolella erottaa PIK:n logon.

 

Olen samaa mieltä tuota OH-KYA:sta. Kun tarkkaan katsoo peräsintä niin kyllä siellä minusta on Y ja A. Mites sitten tuo Harakka? Mahdollisia ovat nähtävästi H-1, H-27 ja H-34.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä tuota OH-KYA:sta. Kun tarkkaan katsoo peräsintä niin kyllä siellä minusta on Y ja A. Mites sitten tuo Harakka? Mahdollisia ovat nähtävästi H-1, H-27 ja H-34.

 

Harakka H-34 oli mallia III, ja tänä päivänä Kymin Lentomuseossa. Se tuli Vaasaan vuonna 1958. Peräsin poikkeaa kyllä selvästi tuosta "Sylvester-mallista", sehän on selvästi Harakka I:n malli, eli Harakan ensimmäisen version. Harakka II- ja II-malleissa sivuvakaaja tai "etuevä" lähtee paljon alempaa kuin tässä Harakka I:ssä. Eli ottaisin listastasi pois H-34:n. Huomaa myös III:n erikoinen palkkirunko sekä pyörä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Harakka I:n peräsin:

[ attachment removed / expired ]

 

Harakka II ja III:n peräsin:

[ attachment removed / expired ]

 

Harakka III H-34, käytössä vuosina 1948-57 PIK ry, 1958-59 Vaasan LK ry, 1959-Haminan LK ry. Nykyisin Kymin Lentomuseossa entisöitynä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän on selvästi Harakka I:n malli, eli Harakan ensimmäisen version. Harakka II- ja II-malleissa sivuvakaaja tai "etuevä" lähtee paljon alempaa kuin tässä Harakka I:ssä.

 

Niinpäs näkyy olevan, kiitos korjauksesta!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli sitten vastaus Jaakko Kaskialta, mieheltä jonka ilmailukokemus ja -tietämys on niin laajaa, että itseäni aivan hirvittää. Jos joskus olisi sellainen näkemys...

 

Mutta asiaan: Se Harakan pyrstö kuuluu Helsingin Ilmailukerhon koneeseen. Kerholla oli kaksikin Harakka-I:ä, H-27 ja H-16. H-27 oli kerhon itse tekemä ja se H-16 ostettiin Marjaniemen Melojilta muistaakseni 1955. Alkujaan se oli Norssin Purjelentokerhon rakentama. H-16 ostettiin korvaamaan huoltotöiden yhteydessä (!) vaurioitunut H-27. Muistelisin, että sen Sylwesterin maalaili Kaasinen-niminen kaveri joskus syksyllä/talvella 1955-1956. Olinhan ollut yksipaikkaisopekurssilla kesällä 1955 ja sitten syksyllä ja talvella lentelimme Harakalla Malmilla. Eli sanon H-16 99% varmuudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään