Guest mave

Ilmailuopiston kurssi -06

331 viestiä aiheessa

Haluaisiko joku aktiivinen Malmillakin aikaansa viettävä ammattilaiseksi aikova antautua lehtihaastattelun syövereihin? Kesän korvilla olisi hauska päästää ilmoille juttu tulevasta ilmailun ammattilaisesta ILMAILU-lehteen. Meiliä vaan reippaasti tulemaan: mikkoPISTEsokeroATilmailuPISTEfi (dekoodaa tuo aluksi...) :-)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kohta Malmillepäin. Pahoittelut Alex, olit laittanu tammikuussa jotain privaviestejä, mutta tänään katoin vasta ne =D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse aion myös pyrkiä liikennelentäjäksi, mutta nyt juuri kysyisinkin millaiset ovat kunto- vaatimukset, muut terveysvaatimukset kyllä tiedän.  :-[ Olen kuullut huhuja, että esim. minuutissa pitää tehdä 100 vatsalihasliikettä pitäneeköhän tämä ihan paikkaansa?  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse aion myös pyrkiä liikennelentäjäksi, mutta nyt juuri kysyisinkin millaiset ovat kunto- vaatimukset, muut terveysvaatimukset kyllä tiedän.  :-[ Olen kuullut huhuja, että esim. minuutissa pitää tehdä 100 vatsalihasliikettä pitäneeköhän tämä ihan paikkaansa?  ???

Tuo on aikamoista vauhtia...  Ellei sitten jaloista saa pitää kiinni? Tuskinpa moinen on kriteerinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on aikamoista vauhtia...  Ellei sitten jaloista saa pitää kiinni? Tuskinpa moinen on kriteerinä.

Ei olekaan. Siviilipuolelle ei mitään kuntotestejä ole, sotilaspuolellakin täydet pisteet saa muistaakseni jo 48:lla vatsalla minuutissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse itseäni aikaisemman kysymyksen vastauksesta sujuvasti lainaten:

Oppitunti nro 1: SIOon hakiessasi kuulet kaikennäköistä juorua siitä, millaista tyyppiä sinne haetaan. Jotkut "tietävät", koska kaveri kertoi. Toiset saattavat jopa tahallisesti yrittää johtaa lampaita harhaan yrittäen näin parantaa omia mahdollisuuksiaan. Järjen käyttö on aina sallittua. Miten PPL:n hankkimisesta etukäteen voisi olla haittaa? Miksi C-kortista olisi haittaa täysperävaunurekan korttia ajaessa? Pää kylmänä ja omana itsenä testeihin. Monet 2005 hakeneista varmasti muistavat SIO:n oman forumin mikä oli jopa Muropaketin forumia säälittävämpi infolähde (http://plaza.fi/muropaketti/bbs/). Siksihän se suljettiin, kun teinit alkoivat juoruamaan kaikennäköistä typerää koulun omalla sivustolla.

Eli eli. Painotan oppituntia numero 1. Lentäjän ammatti on ns. salatiede, josta kaikilla on jonkinlainen käsitys, mutta juuri mikään ei pidä paikkaansa. Itse sain hyväksymiskirjeen Ilmailuopistoon viime kesäkuussa ja luulin tietäväni yhtä sun toista. Kuitenkin vasta viime perjantaina, kun eräs Aeron perämies piti meille Ilmailumääräyksistä oppitunteja (ensimmäinen kouluviikko oli menossa), ja kertoi samalla ammatista, sain ensimmäisen kerran kunnon kuvan siitä, mitä se oikeasti tulee olemaan.

Kun aikanaan haet johonkin ammattilentäjiä puskevaan oppilaitokseen, vaikka nyt esimerkiksi juuri tuonne SIOon, pidä mielessä tämä: Unohda KAIKKI, mitä luet missä tahansa foorumilla (mukaanlukien Flightforum), kuulet miltä tahansa kaverilta (joka tietää, q kaveri kerto!!1), luet mistä tahansa lehdestä, tai päättelet itse. Kaikki menee enemmän tai vähemmän päin mäntyä. Myöskään jo menneistä testeistä ei kannata vetää johtopäätöksiä. Ja ainakaan ei kannata kuunnella ketään muuta, joka on tehnyt saman testin. Se että on joskus käynyt testeissä ei välttämättä tarkoita sitä, että tajuaisi aiheesta jotain.  Suurin osa, mitä omana hakuaikanani kuulin faktatietona/hyvänä päättelynä esim. juuri muilta samoissa testeissä käyneiltä osoittautui vääräksi. Jos joku sattuikin osumaan oikeaan, oli se yleensä turha tieto...

Siispä:

1. Selvitä itsellesi miksi haluat lentäjän ammattiin

2. Pidä se mielessä, kun haet oppilaitokseen

3. Älä kuuntele MITÄÄN neuvoja KENELTÄKÄÄN. Menet testeihin omana itsenäsi. Jos pääset sisään, onnittelut - jos et, hae uudestaan.

Ystävällisin terveisin,

Teemu "en-saa-tehtyä-ihan-sataa-vatsalihasliikettä-minuutissa-mutta-pääsin-silti-SIOon" Alanen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nonii, ei voi muuta kun vahvistaa Teemun tarina, ei noi ennakko"tiedot" oikeen paikkaansa pidä  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin se neste nousee :thmbdn:

Eli eli. Painotan oppituntia numero 1. Lentäjän ammatti on ns. salatiede, josta kaikilla on jonkinlainen käsitys, mutta juuri mikään ei pidä paikkaansa. Itse sain hyväksymiskirjeen Ilmailuopistoon viime kesäkuussa ja luulin tietäväni yhtä sun toista. Kuitenkin vasta viime perjantaina, kun eräs Aeron perämies piti meille Ilmailumääräyksistä oppitunteja (ensimmäinen kouluviikko oli menossa), ja kertoi samalla ammatista, sain ensimmäisen kerran kunnon kuvan siitä, mitä se oikeasti tulee olemaan.

Kun aikanaan haet johonkin ammattilentäjiä puskevaan oppilaitokseen, vaikka nyt esimerkiksi juuri tuonne SIOon, pidä mielessä tämä: Unohda KAIKKI, mitä luet missä tahansa foorumilla (mukaanlukien Flightforum), kuulet miltä tahansa kaverilta (joka tietää, q kaveri kerto!!1), luet mistä tahansa lehdestä, tai päättelet itse. Kaikki menee enemmän tai vähemmän päin mäntyä. Myöskään jo menneistä testeistä ei kannata vetää johtopäätöksiä. Ja ainakaan ei kannata kuunnella ketään muuta, joka on tehnyt saman testin. Se että on joskus käynyt testeissä ei välttämättä tarkoita sitä, että tajuaisi aiheesta jotain.  Suurin osa, mitä omana hakuaikanani kuulin faktatietona/hyvänä päättelynä esim. juuri muilta samoissa testeissä käyneiltä osoittautui vääräksi. Jos joku sattuikin osumaan oikeaan, oli se yleensä turha tieto...

Siispä:

1. Selvitä itsellesi miksi haluat lentäjän ammattiin

2. Pidä se mielessä, kun haet oppilaitokseen

3. Älä kuuntele MITÄÄN neuvoja KENELTÄKÄÄN. Menet testeihin omana itsenäsi. Jos pääset sisään, onnittelut - jos et, hae uudestaan.

Ystävällisin terveisin,

Teemu "en-saa-tehtyä-ihan-sataa-vatsalihasliikettä-minuutissa-mutta-pääsin-silti-SIOon" Alanen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sami tarkoittanee, että Teemun viestistä voi saada kuvan, että kukaan muu ei tiedä mitään, paitsi SIO:ssa jo olevat?

Jospa koitettaisiin kuitenkin pitää tämä(kin) ketju asiallisena ihan kaikkien kannalta. (en siis viittaa, että jommankumman viesti olisi asiaton)   :-\

Teemu on oikeassa siinä, että ilmailusta alana tuntuu todella löytyvän sitä hevosmiesten tietotoimiston tuottamaa "informaatiota" yllin kyllin. Toisaalta, kun johonkin alaan todella perehtyy, alkaa helpostikin huomaamaan, kuinka juuri siitä alasta levitellään vääriä tietoja joka puolella. Tämä lienee normaalia, koska oma tietämys on lisääntynyt.

Tämä on taatusti Suomen asiantuntevin ilmailufoorumi, joskin sen asiallisuudessa voisi mielestäni olla paikoin parantamisen varaa. Mikäli täällä joku levittelee vääriä tietoja tai jopa pelottelee nuoria lentäjänalkuja hakukokeiden mahdottomuudella, suljetaan hänen suunsa varmasti nopeastikin, mikä on tietty hyvä asia.

Tietenkin on hyvä neuvoa menemään kokeisiin omana itsenään, mutta mielestäni on kuitenkin myös ihan asiallista spekuloida sillä, onko iällä, koulutustaustalla, asepalveluksella tai vaikka silmien värillä vaikutusta koemenestykseen. Mielestäni meidän aikuisten ihmisten pitäisi hyvin moderoidulla sivustolla tällaiseen keskusteluun myös pystyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
:thmbup: Samaa mieltä täysin. Tämä on paras ilmailufoorumi, jonka olen ikinä löytänyt. On mukava lueskella ISO:on päässeiden juttuja.  ;D  :P Toivon todella, että itsekkin pääsisin lentämään finskille.  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sami tarkoittanee, että Teemun viestistä voi saada kuvan, että kukaan muu ei tiedä mitään, paitsi SIO:ssa jo olevat?

Jospa koitettaisiin kuitenkin pitää tämä(kin) ketju asiallisena ihan kaikkien kannalta. (en siis viittaa, että jommankumman viesti olisi asiaton)  :-\

Teemu on oikeassa siinä, että ilmailusta alana tuntuu todella löytyvän sitä hevosmiesten tietotoimiston tuottamaa "informaatiota" yllin kyllin. Toisaalta, kun johonkin alaan todella perehtyy, alkaa helpostikin huomaamaan, kuinka juuri siitä alasta levitellään vääriä tietoja joka puolella. Tämä lienee normaalia, koska oma tietämys on lisääntynyt.

Se lähinnä huvitti että Teemu on ollut koulun penkillä viikon ja kuullut Aeron pilotin luennon. Sen jälkeen kirjoittelee kuin olisi ollut alalla 20 vuotta eivätkä muut tiedä mistään mitään. Meikäläinen ei itse tiedä mistään mitään kun eihän minulla ole edes lupakirjaa mutta eiköhän nämä useat tänne kirjoittelevat ammattipilotit tiedä jotain ;D

Toivottelen hyviä kursseja :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se lähinnä huvitti että Teemu on ollut koulun penkillä viikon ja kuullut Aeron pilotin luennon. Sen jälkeen kirjoittelee kuin olisi ollut alalla 20 vuotta eivätkä muut tiedä mistään mitään. Meikäläinen ei itse tiedä mistään mitään kun eihän minulla ole edes lupakirjaa mutta eiköhän nämä useat tänne kirjoittelevat ammattipilotit tiedä jotain ;D

Mukana oli nuoruuden intoa. Tekstistä kävi ilmi, että Teemu on nopea omaksumaan ja oppimaan asioita. Pieni euforia koulutuksen alussa on hyväksi.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se lähinnä huvitti että Teemu on ollut koulun penkillä viikon ja kuullut Aeron pilotin luennon. Sen jälkeen kirjoittelee kuin olisi ollut alalla 20 vuotta eivätkä muut tiedä mistään mitään.

Näppärästi tulkittu. Käytin kuitenkin mm. tuon oppitunnin annista sanamuotoa "sain kunnon kuvan".

Vaan toki, tuo tulikiven katkuinen suitsutus toisessa kappaleessa, missä kehotan unohtamaan kaiken minkä kuulee/lukee missään, oli ehkä hieman heikosti muotoiltu. Viittasin siinä siis Ilmailuopiston testivaiheeseen, enkä suinkaan lentäjän ammattiin, kuten jotkut ilmeisesti tulkitsivat. Testivaiheessa sai nimittäin kuulla mm. "Joo, emmä usko, että ne ottaa tota noppatestiä mitenkään huomioon"-tasoisia analyysejä arvosteluperusteista.

Tiivistänkin täten edellisen viestini sanoman yksiselitteisempään muotoon, jottei kenellekään tule enää  :thmbdn: <- näin paha mieli.

"Kun haet lentäjäoppilaitokseen, esim. Suomen Ilmailuopistoon, ei kannata kuunnella neuvoja/juoruja keneltäkään. Niissä ei useimmiten ole mitään perää."

Tietenkin on hyvä neuvoa menemään kokeisiin omana itsenään, mutta mielestäni on kuitenkin myös ihan asiallista spekuloida sillä, onko iällä, koulutustaustalla, asepalveluksella tai vaikka silmien värillä vaikutusta koemenestykseen. Mielestäni meidän aikuisten ihmisten pitäisi hyvin moderoidulla sivustolla tällaiseen keskusteluun myös pystyä.

Toki, voidaan avata esim. "Ilmailuopiston kurssi -08"-niminen threadi, kunhan haku pyörähtää käyntiin tuossa syksyllä. Johan tännekin on tullut 15 palstaa hyvää juttua testien ja kurssien varrelta.

Yt,

:thmbup: Teemu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiivistänkin täten edellisen viestini sanoman yksiselitteisempään muotoon, jottei kenellekään tule enää  :thmbdn: <- näin paha mieli.

"Kun haet lentäjäoppilaitokseen, esim. Suomen Ilmailuopistoon, ei kannata kuunnella neuvoja/juoruja keneltäkään. Niissä ei useimmiten ole mitään perää."

Tuo on ihan fiksu ohje, sillä juoru = vahvistamaton tieto, huhu. Lähdekritiikin peräänkuuluttaminen on ihan fiksua.

Raportoi ihmeessä jatkossakin asioista mitä teillä siellä opetetaan. Sanallinen ulosantisi on hyvä, joten tiedoillasi voit auttaa tulevia kollegoitasi ja sivistää muitakin foorumilaisia sekä tietysti meitä muita ilmailun alalla muissa kuin lentohommissa työskenteleviä. Tieto on poweria.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Raportoi ihmeessä jatkossakin asioista mitä teillä siellä opetetaan. Sanallinen ulosantisi on hyvä, joten tiedoillasi voit auttaa tulevia kollegoitasi ja sivistää muitakin foorumilaisia sekä tietysti meitä muita ilmailun alalla muissa kuin lentohommissa työskenteleviä. Tieto on poweria.

Olethan tutustunut Pekan blogiin?

http://www.netti.fi/~plehtin/sio/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt olis ensimmäinen ysikurssin tentti ohi, eli Aircraft General Knowledge. Monivalintaa muutama sivullinen. Kohta kaksi viikkoa koulua ohi, ja täytyy omasta puolesta sanoa että olen ihan koukussa jo, vaikkei lentokoneeseen edes olla virallisesti fyysisesti päässyt tutustumaan  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt olen. Lassin kuolemasta tulee vuosi...

Huuh,

Johan on aika vierähtänyt äkkiä...

-Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syksyn kurssi alkaa kuulemma 3.9, joten aika nostaa tätäkin ketjua pinnalle. Kuulemma Salpaukselle mennään joka iikka ja helmikuun puolessa välissä sitten Poriin.

Itse olen asunnon tarpeessa ja olen suunnitellut jonkinlaista 2-3 hengen opiskelijasolua, jossa kustannukset olisivat aisoissa ja josta pääsisi kätevästi liukenemaan kun aika koittaa. Eikä sekään olisi pahitteeksi että kämpässä olisi joku toinenkin joka lukee niihin samoihin tentteihin ja opiskelu tehostuisi sitä kautta.

Jos tunnet itsesi pelimieheksi ja et jännitä turhasta, unohtamatta kuitenkaan vastuuta, ota yhteyttä allekirjoittaneeseen. Minut saa kiinni maililla osoitteesta mikko.olkkonen ät gmail.com tai numerosta 0400-830027

Edit: Olen näin aikaisin liikenteessä koska olen kesäkuun lätäkön toisella puolella road tripillä. Ilmeisesti noihin opiskelijasoluihin kannattaa laittaa hakemuksia heti kesäkuun alusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo hyvä homma, että tuo "lentäjäsolu"-ajatus jäisi toimimaan. Eli itse asun nyt Alasen Teemun ja Räsäsen Keijon kanssa Vantaan koivukylässä HOAS:n kolmen hengen solussa. Vuokra on todella kohtuullinen ja samalla autokyydillä mennään koululle aina, matka kestää 4-tietä pitkin noin 20min. Niin ja "aivoriihi" toimii hyvin päntätessä kokeisiin. Lentovaiheessa tietenkin ajat eivät saata osua kohdilleen. Mutta kaikenkaikkiaan ajatus on hyvä ja toimiva. Porissahan sitten kaikki ollaankin saman katon alla  ;)

Ysikurssilla pitäisi muuten huomenissa olla tutustumislento, vähän jo tuota on odoteltu, olisi vaan jotenkin kohtuullinen sää, että pääsisi puikottamaan  8)

Onnittelut vaan kymppikurssille meikäläiseltä, vaikka lentokokemus vielä nolla, niin kyllä tää jo teorioittenkin puolelta vaikuttaa hienolta alalta, justiin sellasta mitä odottikin.  :thmbup:

Hyvää kesän alkua kaikille räntäsateesta huolimatta  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään