Ilkka Mäkelä

Vitsiniekka ProPilotin tulevaisuusvisiokeskustelussa

2 viestiä aiheessa

Professional Pilot-lehti on parissa numerossa pyytänyt ilmailualan asiantuntijoilta visioita siitä, miltä ilmailun tulevaisuus näyttää 40 vuoden kuluttua.

 

Useimmat vastaukset ovat asiallisia. Puhutaan esim. VeryLightJeteistä, Supersonic Business Jeteistä, mahdollisesta siirtymisestä vetypolttoaineen käyttöön (sikäli hyvä idea, että ainoa jäte, mitä vetymoottorista tulee ulos, on vettä - mutta erittäin vaikea toteuttaa), uusista lennonjohtojärjestelmistä ja navigointi-instrumenteista jne.

 

Yksi vitsinikkari on kuitenkin mahtunut joukkoon  ;)

 

Teksti englanniksi, copyright Professional Pilot Feb 2006:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Oct 28, 2045

 

It´s nice sending you this letter today - in fact, it´s nice just to be alive.

 

FAA finally won - it´s only been 3 years since the bureaucrats allowed the last general aviation flight, but it seems longer.

 

Flying the nation´s single airline has been even worse since it was turned into a subsidiary of Amtrak. Now they go when they wish, the accident ratio is atrocious and maintenance is nonexistent.

 

The good part is that, since TSA has required everyone to fly naked, check-in is simplified, with only a cavity check before boarding. I hear that some of the orgies have been absolutely fantastic, but unfortunately the fellow passengers on my flights must have booked through travelobese.com.

 

I am now 110 years old, but the thought of flying naked with all these young chicks is invigorating. I think I´ll live to be 300!

 

Hal Shevers

Founder & Chairman

The Sportman´s Market

 

:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, sarkastisen hauska tulevaisuudenvisio kylläkin  ;D

 

Itse olen ajoittain pähkäillyt tuota vedyn käyttämistä lentopolttoaineena. Sehän palaa todella puhtaasti, energiahäviötä ei juurikaan tule, ympäristöystävällistä. Tästä kun vielä johtaa sen että vety painaa vähemmän kuin kerosiini ja täydellisen palamisen ansiosta sitä tarvittaisiin vähemmän kuin kerosiinia, niin amatöörin laskutikulla vedyllä voisi saada huomattaviakin säästöjä, kun koneissa olisi pienemmät lentoonlähtöpainot ja silti enemmän tehoa.

 

Tottakai polttoainetankit pitäisi sitten olla about metrin paksuista titaania, kun porukka pelkää Hindenburgin kohtaloa. Ja taitaa se vedyn tuottaminenkin maksaa aikas paljon.

 

Noita Discoveryn dokkareita kun seurailee, niin sielläkin vilahtelee vähän väliä juttua NASAn scramjet-testeistä. Niiden vetymoottoreiden kaupalliseen käyttöön menee kyllä vielä vuosikymmen jos toinenkin.

 

Uusinta uutta on nyt sitouttaa se vety johonkin palamattomaan muotoon, josta sitten jollain kemiallisella reaktiolla  saataisiin moottoreihin imastua juuri sen verran vetyä kuin se kannu syö. Turvallisuus lisääntyisi, mutta veikkaampa että tuo järjestely jälleen painaa liikaa ja on kallista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään