Guest Kiwipilot

Glider towing- ja hyppylentokelpuutukset

5 viestiä aiheessa

Voisiko joku ystävällisesti kertoa missä hinnoissa yo. kelpuutusten hankkiminen liikkuu (Suomessa)? Ja miten koulutus hoidetaan?

Kiitoksia etukäteen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinauskelpuutus (lupakirjassa merkintä TOW) oikeuttaa mm. purjekoneiden sekä mainosten hinaamiseen. Tästä kelpuutuksesta kertoo ilmailumääräys PEL M2-6. Vaatimuksina TOW-kelpuutukselle on vähintään yksityislentäjän JA purjelentäjän lupakirjat, väh. 150 lentotuntia joista väh. 100 moottorilentokoneella. Itse koulutus käsittää 20 hinausta joista vähintään viidellä hinauslentokouluttaja on mukana.

 

Käytännössä hinauslentokelpuutuksen hankkimisesta ei juuri kukaan taida tässä maassa maksaa vaan kerhot kouluttavat hinauslentäjiä omaan käyttöönsä tarpeen mukaan. Yhteys siis lähimpään purjelentokerhoon jossa on käytössä lentokonehinaus.

 

Hyppylentäminen ei vaadi suomessa erillistä kelpuutusta. Hyppylentojen lentämiseen on kuitenkin ilmailumääräyksessä OPS M6-1 asetettu minimivaatimukset jotka ovat yksityislentotoiminnassa: vähintään 100 tunnin lentokokemus josta vähintään 75 tuntia kyseisen ryhmän (esim. lentokone, helikopteri, purjelentokone) ilma-aluksella. Lisäksi on etukäteen perehdyttävä hyppylentämisen problematiikkaan.

 

Hyppylentäjiä kouluttavat purjelentokerhojen tapaan laskuvarjokerhot omaan tarpeeseensa. Tyypillisesti uuden hyppylentäjän koulutus tarkoittaa muutaman lennon mittaista "perehdytystä" toimintaan sekä mahdollista uuteen ilma-alustyyppiin (tai jopa luokkaan) liittyvää koulutusta. Yhteys siis lähimpään laskuvarjokerhoon.

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 100/75 tunnin kokemus hyppylentäjäksi on lain mukaan minimi kokemus. Suomessa taitaa olla joka kerholla omat kokemusvaatimuksensa ja ne ovat kerho/kone kohtaiset. Paikalliselta kerholta kyseleen vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 100/75 tunnin kokemus hyppylentäjäksi on lain mukaan minimi kokemus. Suomessa taitaa olla joka kerholla omat kokemusvaatimuksensa ja ne ovat kerho/kone kohtaiset. Paikalliselta kerholta kyseleen vaan.

 

Hyvä huomio. Tuo on tosiaan nimenomaan määräyksen asettama minimikokemusvaatimus. Eri kerhoilla on sitten vakuutusteknisistä, ilma-alusteknisistä ja kaikennäköisistä poliittisista syistä erilaisia kokemusvaatimuksia hyvinkin laajalla skaalalla.

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoinenki seikka kannattaa huomioida, että hinauslentäjällä täytyy olla vähintään 10 lekohinausta pursikoneen ohjaimissa, eli ihan suoraan vintturista lentäneelle homma ei onnistu. Vaatimus ei tietty ole kova, mutta satuinpahan kuulemaan, ettei sitä ole muistettu ihan aina noudattaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään