Guest arttula

Cessna selälleen Joensuussa

98 viestiä aiheessa

Nelosen netistä:

 

Pienkone teki pakkolaskun Joensuussa

Julkaistu 24.3.2006 20:42

 

Joensuu. Nelipaikkainen Cessna 172 -pienkone joutui tekemään pakkolaskun moottorihäiriön vuoksi perjantaina Joensuussa. Kone laskeutui lentokentän kiitoradan jatkeelle lumeen ja kaatui nurin. Koneessa yksin ollut lentäjä sai lieviä vammoja jalkaansa.

 

Tapaus sattui kello 17.12. Pienkoneen ohjaaja ilmoitti lennonjohtoon moottorihäiriöstä noin minuutti nousunsa jälkeen. Kone laskeutui lumeen esteettömään maastoon.

"Kone laskeutui pyörilleen lumihankeen, minkä jälkeen se meni ympäri. Tapaus ei ollut sinänsä kovinkaan dramaattinen. Vahingot selviävät myöhemmin. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkija on tulossa paikalle", kertoi lennonjohtaja Antero Korsikko perjantai-iltana.

 

Korsikon mukaan lentäjän vammat jäivät vähäisiksi. Hän kävi tarkastuksessa terveyskeskuksessa.

Onnettomuus ei vaikuta lentokentän muuhun toimintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelinkin, että kylläpä kestää :P

STTn uutinen on klo 20.42!! Hitaat tuntuvat olevan kiireet paikallistoimituksella

Missäs kuvat .... ;D

Mites muuten saako tuon kääntää pyörilleen ennen kuin Onnettomuuskeskus on tutkinut sen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STTn uutinen on klo 20.42!! Hitaat tuntuvat olevan kiireet paikallistoimituksella

 

Rehellisten hevosmiesten tietotoimisto tiesi jo klo. 17.26.21 :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Tuaaaaaa (=satakuntalainen yleissana, tarkoittaa: "että tuota"), oliko se Victor Zulu vai Mike Echo? Vai joku muu?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten saako tuon kääntää pyörilleen ennen kuin Onnettomuuskeskus on tutkinut sen?

Ei saa kääntää, eikä muutenkaan koskea.

Onnettomuuden/lentovaurion yhteydessä välittömät pelastustoimet saa suorittaa (tietenkin), mutta muita toimenpiteitä ei saa tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, menikö suunnitelmat mönkään? :(

 

Jep, meni  :-\ Tosin varsinainen syy oli sitten lopulta sen toisen koneen valmistumisaikataulun viimehetken viivästyminen. Mutta tämä ikävä tapaus olisi ollut myös vähintäänkin hidaste alkup. suunnitelmiin...

 

EDIT: mutta pääasiahan on, että ei käynyt kenellekkään tämän hullummin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta pääasiahan on, että ei käynyt kenellekkään tämän hullummin...

Joopa, parhaat uutiset näissä tapauksissa on aina niitä kun kuulee, että kaikki ovat kävelleet omin jaloin pois paikalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joensuu. Nelipaikkainen Cessna 172 -pienkone joutui tekemään pakkolaskun moottorihäiriön vuoksi perjantaina Joensuussa. Kone laskeutui lentokentän kiitoradan jatkeelle lumeen ja kaatui nurin. Koneessa yksin ollut lentäjä sai lieviä vammoja jalkaansa.

 

Tapaus sattui kello 17.12. Pienkoneen ohjaaja ilmoitti lennonjohtoon moottorihäiriöstä noin minuutti nousunsa jälkeen. Kone laskeutui lumeen esteettömään maastoon.

 

Heips!

 

Olin juuri samaan aikaan kentällä ja otin kuvan ko. koneesta, kun se rullasi kiitotielle. Sitten laitoin kameran takin sisään, kun jonkinmoinen viima kävi kentän kulmalla. Kone taisi yrittää ensin kerran kiihdytystä, mutta kuulosti sammuvan tai vastaavaa. Sitten toisella yrityksellä nousi ilmaan. Moottori pysähtyi nousussa heti kohta kiitoteiden risteyksen jälkeen ja kone vajosi kohti kiitotien päätä. En tietysti saanut kameraa takin sisästä nopeasti ulos, kun oli kamerassa pitempi zuumi!

Kentän porukka kiiruhti kohta katsomaan, miten kävi. Paloauto seikkaili vielä kiitotiellä ja joutui palaamaan pois helsingin bussin edestä, kun se oli näköetäisyydellä tulossa kohti kenttää.

Hyvä ettei sitten lentäjälle pahemmin  käynyt!

 

Terveisin  Reijo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone taisi yrittää ensin kerran kiihdytystä, mutta kuulosti sammuvan tai vastaavaa.

 

Lähtikö kone ensimmäiselläkin kerralla liikkeelle vai olisiko voinut olla kyse moottorin koekäytöstä, jossa kyseisellä moottorityypillä kierrosluvut laskevat ja nousevat melko nopeasti automaattisen testauksen yhteydessä?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kentän porukka kiiruhti kohta katsomaan, miten kävi. Paloauto seikkaili vielä kiitotiellä ja joutui palaamaan pois helsingin bussin edestä, kun se oli näköetäisyydellä tulossa kohti kenttää.

Hyvä ettei sitten lentäjälle pahemmin  käynyt!

 

Terveisin  Reijo

 

Nyt tyhmä kysymys maallikolta. Miten tuo laskeutumisproseduuri menee, jos joudutaan vetämään pelastuskalusto pois radalta laskeutuvan koneen takia? Näin lentämisestä mitään tietämättömänä ja pelastusalan harrastelijana olisin luullut kiitoradan olevan kiinni välittömästi kaputin jälkeen ainakin niin kauan, kunnes tarvittava kalusto on koneen luona ja tilanne todettu vakaaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos johto on ollut yhteydessä koneeseen ja koneen kippari on kertonut kaiken olevan kunnossa, niin on turhaa enää ruveta finaalissa olevaa bussia siirtämään varakentälle, esim. vaikkapa tässä tapauksessa Kuopioon 140km päähän. Kyse on vain muutamista minuuteista, mitä matkustajakone vie kiitoradalla. Kiitoratahan oli täysin kunnossa ja puhdas, koska kyseinen pienkone tippui kiitoradasta 200 metriä eteenpäin hankeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos johto on ollut yhteydessä koneeseen ja koneen kippari on kertonut kaiken olevan kunnossa, niin on turhaa enää ruveta finaalissa olevaa bussia siirtämään varakentälle, esim. vaikkapa tässä tapauksessa Kuopioon 140km päähän. Kyse on vain muutamista minuuteista, mitä matkustajakone vie kiitoradalla. Kiitoratahan oli täysin kunnossa ja puhdas, koska kyseinen pienkone tippui kiitoradasta 200 metriä eteenpäin hankeen.

 

Tähän lausahdukseen voidaan nopeasti esittää monta epävarmuuskysymystä:

-Onko kiitotie varmasti kunnossa ja puhdas, vai jättikö kone romua jo lähtökiihdytyksessä?

-Putosiko kone kiitotiellä olevan romun takia?

-Jättikö kone kiitotielle jotain jälkiä, joista olisi päätellä mitä tapahtui?

Näitähän lennonjohtaja ei varmuudella voi tietää... vai voiko?

 

Kyseessä on lento-onnettomuus ja silloin ei mielestäni katsota taloudellisia seikkoja... koneet varakentälle siis, paitsi jossei ole varakenttäpolttoaineita. Itse ihmettelen tilannetta, mutta koska en ole ollut paikalla=> en tiedä tarpeeksi.

 

Nämä tietenkin ovat vain omia ajatuksiani oman pelastuspalveluharrasteeni perusteella.

 

Tietenkin jos aikaa on kulunut siinämäärin, että PePa on käynyt jo koneella ja sitten lähtenyt tarkastelemaan kiitotien kuntoa ennen laskevaa konetta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lähtikö kone ensimmäiselläkin kerralla liikkeelle vai olisiko voinut olla kyse moottorin koekäytöstä, jossa kyseisellä moottorityypillä kierrosluvut laskevat ja nousevat melko nopeasti automaattisen testauksen yhteydessä?

 

Pelkän kuulohavainnon perusteella en ole varma. Edessä oli näkemistä estämässä saksalainen Beech ja sen takana vielä iso lumivalli. Voipi olla, että ensin testattiin moottoria, eikä yritetty lähtöä nousukiitoon.

 

 

Nyt tyhmä kysymys maallikolta. Miten tuo laskeutumisproseduuri menee, jos joudutaan vetämään pelastuskalusto pois radalta laskeutuvan koneen takia? Näin lentämisestä mitään tietämättömänä ja pelastusalan harrastelijana olisin luullut kiitoradan olevan kiinni välittömästi kaputin jälkeen ainakin niin kauan, kunnes tarvittava kalusto on koneen luona ja tilanne todettu vakaaksi.

 

Tarkennusta sen verran, että paloauto oli menossa ensin toista kautta, mutta muutti ajoreittinsä kiitotielle ja siellä 360 ja takaisin alkuperäiselle reitille.

Bussi oli tulossa silloin suunnilleen tämän kuvan paikkeilla:

[ attachment removed ]

 

Linkin karttaa apuna käyttäen - Pakkolaskun tehnyt kone aloitti nousukiidon suunnilleen rullaustie A:n ja kiitotien risteyksestä, moottori sammui heti kiitotie 17:n risteyksen kohdalla. Paloauto suunnisti pakkolaskupaikalle ensin rullaustie A:n kautta kääntyen kiitotieltä takaisin aseman eteen ja siitä toisen auton kanssa rullaustietä B kiitoteiden 17 ja 10 risteykseen odottamaan bussin laskeutumista. Bussin tultua aseman eteen pelastajat menivät kiitotie 10:n alkupäähän, johon kone tussahti!

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/ad/efjo/joad.pdf

 

Terveisin  Reijo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, thielertillähän proseduuri menee niin että ennen lentoonlähtöä ensin tehdään fadec-testi, eli pilotti painaa testnapin pohjaan, tämän aikana moottori käyttää potkurin isoilla kulmilla kaksi kertaa (kuuluu käyntiäänessä ja näkyy kierrosluvun alenemisena). Sen jälkeen kokeillaan että moottori antaa täyden tehon, eli työnnetään kaasuvipu täysin eteen. Siinä pitää tulla vähintään 94% tehoa ja tietty kierrosluku. Tuo periaatteessa tapahtuu koneen ollessa paikallaan jarruja vasten. Toki jos kiitotie on jäinen, ei ole muuta mahdollisuutta kuin katsoa vaaditun tehon täyttyminen lähtökiidon alussa. Mutta noin periaatteessa tuon tehokokeilun aikana kone on paikallaan ja moottorissa on täysi teho.

 

Olikohan tuossa "kokeili lentoonlähtöä kerran ja keskeytti" -arviossa kenties kyse tästä?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olikohan tuossa "kokeili lentoonlähtöä kerran ja keskeytti" -arviossa kenties kyse tästä?

 

//Tuomas

 

 

Ammattilaisethan sen paremmin tietää,...  ;)

 

Terveisin  Reiska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi elämän kevät, CVB:lle käynyt tapaturma ;(

 

Jos tiedätte lisää, niin kertokaa. Privaankin saa laittaa postia, jos ahistaa täällä kirjoitella.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos tiedätte lisää, niin kertokaa. Privaankin saa laittaa postia, jos ahistaa täällä kirjoitella.

 

Tero

 

Samat sanat!

 

Tuolla on tullut sen verran tullut pörräiltyä, että pakko tietää lisää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi elämän kevät, CVB:lle käynyt tapaturma ;(

 

Jos tiedätte lisää, niin kertokaa. Privaankin saa laittaa postia, jos ahistaa täällä kirjoitella.

 

Tero

 

Eipä siitä tiedä kukaan käytännössä tuon enempää, kuin mitä tuossa Artun aloitusviestissä on. Huomenna vasta vissiin pääsee tutkijalautakunta kunnolla töihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin eilen kentällä ja halleilla jonne kone oli juuri tuotu. Siinä muutama kaveri tutki koneen vaurioita ja ainakin yhdellä oli päällä liiviit: onnettomuustutkinta. Päällisin puolinhan tuo näytti selvinneen ihmeen vähällä. Koneesta oli nokkapyörä irronnut,potkurin lavat katkenneet,oikeassa siivenkärjessä pieni ruttu ja sivuvakaajan kärjessä myös pieni ruttu.

 

Kävin myös lennonjohdossa ja lennonjohtaja vahvisti täälläkin kerrotun ettei kone käyttänyt lentoonlähtöön kentän koko pituutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään