Juha Paulavuo

Koira pienkoneessa

28 viestiä aiheessa

Koira kulkee yleensä varsin mukavasti pienkoneessa (kokemusta kolmesta eri rakkineesta). Pikkukoirat menevät "sikaosastolla" kai parhaiten boxissa, mutta me olemme kuljetelleet pystykorvan-englanninsetterin kokoisia koiria joko Cessnan rahtitilassa tai sitten takapenkillä autovaljaissa. Valjaissa on se hyvä puoli, että koira pystyy istumaan penkillä, kääntymään ja makaamaan (jos haluaa/on rauhallinen) muttei kuitenkaan tule etupenkeille ihmettelemään että mitä se ukko hosuu ja pysyy turbulenssissa tai onnettomuuden sattuessa paikoillaan.

 

Meidän koiruus matkustaa juurikin valjaissa ja nukkuu koko reissut lentoonlähtöä ja laskua lukuunottamatta jolloin tiirailee ikkunasta maisemia.

 

Eri juttu sitten on että kärsiikö sesse matkapahoinvoinnista. Tämän voi usein kyllä päätellä automatkustamisen käyttäytymisestä.

 

EDIT: Vaimo alan ammattilaisena käski vielä lisäämään, että Hy-Craft-valjaat (auton turvavyövaljaat) ovat testattuja ja vallan mainioita  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitavat työntää nokkaa alas, ja ottaa hieman negatiivista G:tä. ;D ;D

 

;D Ei hemmetti. Vetikö ne tossa jonkun silmukan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HINAUSTERRIERI

 

Laillisuuteen en ota kantaa. Hinasin purjekoneita Wredebyssä. Siellä oli kettuterrieri, jonka Lentomyynnin Mikko Snäll oli edellisenä kesänä opettanut olemaan mukana hinauskoneessa. Koira seisoi takanani Ralley Commodoren takapenkillä ja etujalat etupenkin selkänojan päällä.  Tuntui mukavalta, kun se siinä innoissaan läähätti niskaani. Purjekoneen irroitettua kaarsin tiukasti ja koira putosi aina lattialle. Sitten se kiipesi heti muina koirina takaisin tähystyspaikalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitavat työntää nokkaa alas, ja ottaa hieman negatiivista G:tä. ;D ;D

 

 

Itseasiassa tuossa ei varmaankaan negatiivista G:tä ole käytännössä ollenkaan, sillä koira ei "sinkoudu" kattoon, vaan leijailee sinne tasaisesti. Kyseessä on siis "nolla G:n tila", eli toisin sanottuna painoton tila...

 

On muuten kaikkein häjyin tunne juuri sen nollan G:n tienoilla. Tuntuu, että kaikki sisuskalutkin kelluu mahassa. Pari negatiivista tai muutama positiivinen G ei ole läheskään niin häjyn tuntuinen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HINAUSTERRIERI

 

Laillisuuteen en ota kantaa. Hinasin purjekoneita Wredebyssä. Siellä oli kettuterrieri, jonka Lentomyynnin Mikko Snäll oli edellisenä kesänä opettanut olemaan mukana hinauskoneessa. Koira seisoi takanani Ralley Commodoren takapenkillä ja etujalat etupenkin selkänojan päällä.  Tuntui mukavalta, kun se siinä innoissaan läähätti niskaani. Purjekoneen irroitettua kaarsin tiukasti ja koira putosi aina lattialle. Sitten se kiipesi heti muina koirina takaisin tähystyspaikalleen.

 

Joo näitä hinaus koiria on kyllä ollut muitakin .Itse olen nähnyt ,muttei omalla lennolla ole (vielä) ollut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu, että kaikki sisuskalutkin kelluu mahassa.

 

Tunne johtunee siitä, että ne oikeastikin kelluu siellä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä koira lentokoneessa-aiheessa kun nyt ollaan, haluaisin muistuttaa sellaisesta asiasta, jota ihan kaikki eivät aina muista tiedostaa (asian olen todennyt kentillä muutaman kerran):

 

Kun kuljetatte koiria pienkoneessa, muistattehan tehdä sen omissa koneissanne. Siis sellaisissa, jotka ovat omaisuuttanne tai muuten vaan niillä eivät lennä muut.

Nimittäin, koiran ottaminen esim. lentokerhon omistamaan koneeseen sisälle voi olla aikalailla edesvastuutonta. Ehkä kerhojen säännöt eivät suoranaisesti sitä kiellä, mutta muistakaa että on ihmisiä (ja lentäjiä), jotka ovat koirille allergisia. Pienen koneen pieneen ohjaamoon kun kerran vie koiran, saattaa siitä aiheutua allergisille piloteille reaktioita vielä pitkään kyseisen lennon jälkeenkin. Pahaa aavistamaton koira-allergikkolentäjä saattaa saada kesken lennon allergisia reaktioita, rupeaa aivastelemaan, nokka vuotamaan...tai pahimmassa tapauksessa jotain vakavampaakin.

 

Joutuminen siihen samaan pieneen koppiin, jossa "se meidän perheen ihana turre" on ollut voi olla jollekin matkustajalle tai lentäjälle jotain ihan kamalaa. Tätä eivät ne ymmärrä, jotka eivät ole koirille allergisia tai eivät tunne läheisistään ketään koira-allergikkoa.

 

On siis vähintäänkin hyvien tapojen mukaista jättää kuljettamatta koiria vuokraamissaan/lainaamissaan lentokoneissa, kerhokoneissa, yhteisissä lentolaitteissa jne....ellei suorastaan lentoturvallisuuskysymys!

 

t. tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nimittäin, koiran ottaminen esim. lentokerhon omistamaan koneeseen sisälle voi olla aikalailla edesvastuutonta. Ehkä kerhojen säännöt eivät suoranaisesti sitä kiellä, mutta muistakaa että on ihmisiä (ja lentäjiä), jotka ovat koirille allergisia.

 

Tuo on erinomaisen hyvä pointti, vaikka tuskin koiria/kissoja nyt niin kauheasti lenteleekään. Tässä tapauksessa kyseessä on kaverin oma kone  :D. Ihan yhtälailla täytyy kyllä ottaa huomioon myös, että omiinkin koneisiin saattaa joskus tulla matklustajia, jotka ovat allergisia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimittäin, koiran ottaminen esim. lentokerhon omistamaan koneeseen sisälle voi olla aikalailla edesvastuutonta. Ehkä kerhojen säännöt eivät suoranaisesti sitä kiellä, mutta muistakaa että on ihmisiä (ja lentäjiä), jotka ovat koirille allergisia. Pienen koneen

On siis vähintäänkin hyvien tapojen mukaista jättää kuljettamatta koiria vuokraamissaan/lainaamissaan lentokoneissa, kerhokoneissa, yhteisissä lentolaitteissa jne....ellei suorastaan lentoturvallisuuskysymys!

 

Totta tuo. Tosin edesvastuutonta on myöskin lentää jos on niin paha allergia että lentoturvallisuus voi vaarantua. Pilotillahan on itsellään velvollisuus pistää medikaalinsa jäihin, jos tietää omaavansa jonkin sellaisen vaivan, joka voi vaikuttaa lennon turvalliseen suorittamiseen. On se tietty hyvä esim. imuroida se kone sen koiran kuljettamisen jälkeen ja huomaavaistakin. Mutta voihan niitä koirankarvoja tulla vaikka mistä. Esim. jos katsoo koiranomistajia, niin niillä on yleensä vaatteissaan enempi koirankarvoja kuin piskillä itsellään :) Ja esim. tuommoisista vaatteista niitä leviää ihan yhtä paljon matkustamoon. Ja monilla muilla tavoilla. Senpä takia se käytännössä jää pilotin harteille pitää huoli, että lento voidaan suorittaa turvallisesti, koska kerhokoneet eivät tunnetusti missään kaikkein kliinisimmässä kunnossa yleensä ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta voihan niitä koirankarvoja tulla vaikka mistä. Esim. jos katsoo koiranomistajia, niin niillä on yleensä vaatteissaan enempi koirankarvoja kuin piskillä itsellään :) Ja esim. tuommoisista vaatteista niitä leviää ihan yhtä paljon matkustamoon. Ja monilla muilla tavoilla.

Sehän ei ole nuo karvat, jotka aiheuttavat allergiaa vaan koiran turkista irtoava hilse.  ;D ;D Sama asia kuitenkin...

Koirankarvoja todella voi löytää vaikka mistä, just avatusta margarinirasiasta esimerkiksi. :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta tuo. Tosin edesvastuutonta on myöskin lentää jos on niin paha allergia että lentoturvallisuus voi vaarantua. Pilotillahan on itsellään velvollisuus pistää medikaalinsa jäihin, jos tietää omaavansa jonkin sellaisen vaivan, joka voi vaikuttaa lennon turvalliseen suorittamiseen.

 

Olet ihan oikeassa tuossa. Tosin allergiahan ei yleisestiottaen ole mikään hetkellinen tai yllättävä asia, eli se ei tule "tuosta vaan" tai kehity hetkessä yllättäen. Näinollen se ei tyypillisesti ole sen tyyppinen asia, jolla voimassaoleva medikaali joudutaan jäädyttämään (enemmänkin se voi voimakkaana vaivana olla asia, joka estää medikaalin ylipäätään).

 

Siksipä suosittelen kaikille koira-allergikoille jo heti ensimmäisestä medikaalin hakemisesta lähtien mainitsemaan asiasta hakemuksessa (ja näinhän täytyykin tehdä) sekä jokaisessa uusinnassa erikseen. Toki jos allergia on niin paha, että se voisi vaikuttaa lentoturvallisuuteen ylipäätään, silloin lentäminen ei ole ko. henkilölle sopiva harrastus. Kelpoisuusvaatimuksissa allergia ei ole mainittu medikaalin estävänä asiana, joten lienee jokaisen henkilön omallatunnollaan mietittävä onko oma allergiansa mahdollinen vaara vaiko eikö.

 

Yhä palatakseni alkuperäiseen kommenttiini, asia ei liity pelkästään lentäjään, vaan myös matkustajiin....ja matkustajiakin istuu edessä, koneen hallintalaitteiden läheisyydessä. Jos pahimmassa tapauksessa allergikko matkustaja menee vaikkapa shokkiin, saattaa seurauksena olla ikäviä juttuja. Edelleen siis ensiarvoisen tärkeää on  miettiä, missä ja kenen koneessa koiraansa kuskaa. Ymmärrän, että asia on vaikea muistaa tai ymmärtää, jos itsellä ei ole allergiaa ja on koirien läheisyydessä päivittäin, mutta voin kertoa lähikokemuksesta, että allergikolle tilanne voi olla erittäin dramaattinen.

 

t. tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse olla allergikko, astmaatikko on jo pahemmassa jamassa!

Astmaattisia lentäjiä ei taida olla mutta jos vaimoni ottaisin koneeseen jossa on koira ollut niin saisin kyllä pikaisesti viedä hänet sairaalaan.TOSIN! Jokainen astmaatikko kantaa mukanaan piippua joten ei henki lähde, saa vain tehdä enemmän töitä jotta saa ilmaa kitusiinsa!...ja taatusti ei tulisi toista kertaa mukaan... :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HINAUSTERRIERI

 

Laillisuuteen en ota kantaa. Hinasin purjekoneita Wredebyssä. Siellä oli kettuterrieri, jonka Lentomyynnin Mikko Snäll oli edellisenä kesänä opettanut olemaan mukana hinauskoneessa. Koira seisoi takanani Ralley Commodoren takapenkillä ja etujalat etupenkin selkänojan päällä.  Tuntui mukavalta, kun se siinä innoissaan läähätti niskaani. Purjekoneen irroitettua kaarsin tiukasti ja koira putosi aina lattialle. Sitten se kiipesi heti muina koirina takaisin tähystyspaikalleen.

Koira oli paikallisen ilmailuhahmon Hyvärisen Niklan koira, muistaakseni Riku nimeltään, muistan itsekin poikasena seuranneeni kentän laidalla kyseisiä hinauksia joissa Riku oli takapenkillä tähystämässä. Sama koira pystyi muuten hampaillaan roikkuen nousemaan hamppuköyttä ylöspäin, ja luonteeltaan oli joskus varsin arvaamaton.

Itse aloitin lentämisen -73 samassa paikassa, mutta Kitarisan kyydissä koira ei enää silloin reissannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allergikkolentäjät voivat lentää lääkittyinä ilmailulääkärin luvalla, kun on erikseen vähintään kolme päivää kokeiltu, ettei ko. aine aiheuta väsymystä. Sallittuja aineita ovat Aerius, Clarinase (hyvää stuffia), Clarityn, Clarityn-S, Loratadin, Telfast ja Tuulix. Sen sijaan esim. semmoiset suht paljon käytetyt lääkkeet, kuten Duact, Zyrtec, Atarax ja Rinomar kuuluvat kiellettyjen aineiden luokkaan.

 

Kortisonityyppiset suihkeet eivät ole haitallisia.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allergikkolentäjät voivat lentää lääkittyinä ilmailulääkärin luvalla, kun on erikseen vähintään kolme päivää kokeiltu, ettei ko. aine aiheuta väsymystä. Sallittuja aineita ovat Aerius, Clarinase (hyvää stuffia), Clarityn, Clarityn-S, Loratadin, Telfast ja Tuulix. Sen sijaan esim. semmoiset suht paljon käytetyt lääkkeet, kuten Duact, Zyrtec, Atarax ja Rinomar kuuluvat kiellettyjen aineiden luokkaan.

 

Kortisonityyppiset suihkeet eivät ole haitallisia.

 

-A-

 

Näinhän se määräyksissä kerrotaan.

Pointtini asiassa olikin enemmän "inhimillinen", eli on kohteliasta jättää kuljettamasta koiria yhteiskäyttöisissä koneissa. Ei kai allergisia lentäjiä voida vaatia aina nappaamaan varmuudeksi jotain allergialääkkeitä ennen lentoa, siinä kai ei olisi mitään järkeä?

 

Eli vaikka koiran kuljettaminen olisi täysin sallittua ja vaikka kerhon/konekimpan/lainatun/vuokratun koneen osalta ei olisi erikseen kielletty kuljettamasta, käyttäisin kyllä silti harkintaa ja miettisin vähän muita koneella lentäjiä ennen koiran ottamista mukaan. Tämä on tosin vain minun mielipiteeni, sillä satun tietämään kuinka ikävää se on allergikolle, jos joutuu tahtomattaan koiran kanssa samaan tilaan tms. Painotan vielä uudelleen, että eihän mikään kiellä ottamasta....mutta muiden huomioonottaminen on tässä se pointti.

 

Puhumattakaan siitä, että kaikille matkustajillekin jaettaisiin varmuudeksi allergialääkkeet, ennenkuin tulevat lennolle mukaan. Eihän esim. konevuokraamoissa/yleisölennättäjillä kysellä matkustajien allergioista ja varoiteta siitä, että sillä koneella on saattanut lentää joku koiran kanssa vähän aikaa sitten. Parempi siis, kun yhteiskäyttöisissä ei koiria kuljeteta....kaikkien kannalta.

 

Koirat ovat ihan kivoja ja siksipä varmaan esim. koiranomistajat eivät kovin usein huomaa tällaisia asioita, kun tuovat niitä esim. kauppoihin, kirjastoihin, jne....noh, tämä ei enää oikein liity tähän aiheeseen ;-)

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu on pyörinyt koiran vaikutuksesta lentäjän hyvinvointiin ympärillä. Itseäni on kuitenkin askarruttanut moottorimelun vaikutus pitemmällä ajalla kääpiösnautserini Otterin kuuloon. Otter on ollut usein hyppylennoilla mukanani Otterissa ja myös matkalennoilla Otterissa ja C172:ssa. Otter itse nauttii lentämisestä silloin kun se näkee ulos eikä melu sitä näytä vaivaavan. Jos Otter ei näe ulos niin se alkaa usein levyttämään ja nousee katsomaan vasta kun hyppyovi avataan ja ilmavirta pyörii koneen rungon sisässä. Otter on muutenkin tottunut alusta lähtien lentolaitteisiin eikä niitä hätkähdä. Samoin kenttämatkat Hangosta Täktomiin sujuvat Trumpan tankin päällä seisoen. Laskin että viime heinäkuussa Otterille tuli ainakin 600km moottoripyörätiimaa Rocket III:n tankilla.

 

Tänään AOPA:n newsletterissa oli linkki www.safeandsoundpets.com sitelle josta saa erityisesti koirille lentokonekäyttöön suunniteltuja kuulosuojaimia. Tilaukseni lähti heti Jenkkilään.

 

Blue skies !

 

Rodney

 

P.S. Avo-ohjaamoa (ja Trumppaa) varten Otterilla on jo vuoden ajan ollut dogglesit, www.doggles.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni on kuitenkin askarruttanut moottorimelun vaikutus pitemmällä ajalla kääpiösnautserini Otterin kuuloon.

 

Ei sen kuulossa mitään vikaa oo. Se vaan ei tottele ellei o auktorteettii... ;)

 

Blue skies!

 

Kimmo  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otter in Memoriam

 

Eilen illansuussa päättyi ilmailu- ja prätkäkoira Otterin elämä kun hänet lähetettiin koirien taivaaseen.

 

Otterin lentopäiväkirjaan kertyi yli neljässätoista vuodessa 63 lentoa ja kolme konetyyppiä: kaimansa DHC6-300 OH-SLK, Cessna C208B Caravan OH-DZF ja useita Cessna C172 yksilöitä.

Lentokenttiä ja -paikkoja Otterin kirjassa löytyy pitkälti toistakymmentä: EFHF, EFHN, EFSA, EFUT, EFHK, EFTU, EFOP, EFVP, EFPI, EFPO, EFJM, EFRY, EFIK, EFSE, EFLA ja Mäntsälän Isojärven jääkiitotie.

 

Prätkäkoirana Otter kuului kansainväliseen Biker Dogs MC liivijengiin sen ainoana suomalaisena jäsenenä. Otter aloitti ajamaan Yamaha XV1600 Wild Starilla jolla hänelle tuli kahtena kautena noin 2 000 km. Kaksitoista kautta Otter nähtiin Triumph Rocket III:n tankilla jolla matkaa kertyi noin 30 000 km, pääosin Hangossa, Stadissa ja Utissa.

 

R.I.P. Otter.

 

Rodney  :'(

 

http://www.bikerdogsmc.org/members/Otter/Otter.php

 

 

 

 

otter.jpg.13d0647dc23a707dde15ef2099ace26d.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään