Pentti Hyvärinen

Hannu Valtonen tohtoriksi

14 viestiä aiheessa

Perjantaina 24. maaliskuuta väitteli eläkkeellä oleva K-SIM:n johtaja, evl evp Hannu Valtonen tohtoriksi Tikkakoskella.

Väitöskirjan nimeksi Hannu oli valinnut: TAVALLISESTA KURIOSITEETIKSI  Kahden Keski-Suomen Ilmailumuseon Messerchmitt Bf 109-lentokoneen museoarvo.

Vastaväittäjinä toimivat: professori, yleisesikuntaeverstiluutnantti, filosofian tohtori Pasi Kesseli ja museologian dosentti, filosofian tohtori Juhani Kostet sekä työn kustoksena Jyväskylän yliopiston museologian professori Janne Vilkuna.

Tilaisuudessa oli yleisöä arviolta 200 henkilöä mukana mm., laskujeni mukaan, ainakin kuusi kenraalia.

 

Onnitteluni vielä kertaalleen täälläkin.            Pentti Hyvärinen

 

Väitös on ensimäinen alaltaan ainakin Suomessa ja on herättänyt huomiota laajalti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnea vaan Valtoselle täältäkin! Hyvän aiheen oli valinnut.

Mutta mitä, onko KSIM:lla kaksi mersua? Onhan siellä niitä hylkyjä ym. mutta missä se toinen mese on?

Olen ollut vissiin liian kauan käymättä museolla,kun en tiedä missä mennään :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen on nimenomaan se museaalisesti aidompi, eli hylky, jolle ei ole tehty muuta kuin poiskuljetus Tsiengalasjärveltä.

Onhan Suomessa toki vielä yksi ehjäkin kone näiden K-SIM:ssa olevien lisäksi, eli MT-452 Utin vitriinissä. Tällä koneella olisi Hannun mukaan parempi museoarvo kuin MT-507:llä koska koneella on lennetty jonkin verran enemmän ja mm. ammuttu 9 viholliskonetta alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Paha tuosta on sanoa, mikä romu on. Eihän romua muistuta mikään niin paljon kuin toinen vastaava romu. Ts-järven kone on kuitenkin kantatunnukseltaan NE+ML ja pakkolaskupaikalta läksi Uffz. Klaus Betz kävelemään kadoten sen tien.

Yksi tunnistamaton saksalainen lentäjävainaja on seudulta löydetty, mutta tuntolevyn puutteessa ei tunnistusta ole ainakaan vielä tehty. Sinne kun mätkähteli lähistölle useitakin sakuja ja Betz ei ole ainoa kadoksissa oleva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikkakoskella pitäisi olla kaksi saksalaisten F-4 romua:

 

-Bf 109F-4,  tunnus TI+LA

 

Sekä tämä Klaus Betzin pakkolaskussa vaurioitunut ja "kannibalisoitu" kone, josta Pentti mainitsee, ja josta oli joskus 1990-luvun puolessa välissä sitten tehty museossa hieno "dioraama" siinä asussa, kun kone oli tundralta löytynyt. Tuli käytyä itsekin sitä ihmettelemässä eli

 

-Bf 109F-4  7108 SD 9./JG 5

tunnus NE+ML

 

Niin, ja onnittelut Valtoselle!

 

Jukka

 

kuva:KSIM/Hannu Valtonen 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkempia tutkimuksia tehtyäni voisin todeta, että linkittämäni kuvan kone on TI+LA.

 

 

TI+LA on Me 110, jonka vähäiset jätteet lojuvat Lipatanaavalla Saariselällä moottoreita lukuunottamatta, jotka ovat tallessa ja toinen niistä näytteillä K-SIM:lla.

 

Mersujahan on (jotenkin hahmollaan olevia sataysejä) Suomessa tallessa: MT-507 K-SIM, MT-452 Utti, MT-208 Suomen Ilmailumuseo (merestä nostettu, pahoin syöpynyt), Tsiengalasjärveltä tuotu NE+ML sekä Reätkävaarasta tuodut jäännökset koneesta musta 12. Kaksi viimemainittua myös K-SIM:lla. Tiedot 109 koneista H V:n väitöskirjasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TI+LA on Me 110, jonka vähäiset jätteet lojuvat Lipatanaavalla Saariselällä moottoreita lukuunottamatta, jotka ovat tallessa ja toinen niistä näytteillä K-SIM:lla.

 

Mersujahan on (jotenkin hahmollaan olevia sataysejä) Suomessa tallessa: MT-507 K-SIM, MT-452 Utti, MT-208 Suomen Ilmailumuseo (merestä nostettu, pahoin syöpynyt), Tsiengalasjärveltä tuotu NE+ML sekä Reätkävaarasta tuodut jäännökset koneesta musta 12. Kaksi viimemainittua myös K-SIM:lla. Tiedot 109 koneista H V:n väitöskirjasta.

 

Joo, näinhän se taitaa olla, että 110 se onkin.  Muistaakseni tästä samasta asiasta on ollut ennenkin vastaavaa spekulaatiota foorumilla. Itse löysin tuon TI+LA:n tästä linkistä, josta löytyy kyllä muitakin virheellisyyksiä:

 

http://www.preservedaxisaircraft.com/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan julkaistaanko väitöskirjaa yleiseen myyntiin? Kiinnostusta olisi, sitä kyseltiin tänään jo Suomen Ilmailumuseolta Vantaalta...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan julkaistaanko väitöskirjaa yleiseen myyntiin? Kiinnostusta olisi, sitä kyseltiin tänään jo Suomen Ilmailumuseolta Vantaalta...

Juha.

 

Kirjaa on myynnissä viime perjantaista lukien ainakin Keski-Suomen Ilmailumuseossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva tuliterästä väitöskirjasta.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jos pappa käyt viikolla museolla,voitko hommata kirjan mulle?

Itse en nyt näitten kiireiden takia pääse mihinkään >:(

 

Ja OT: Kuka osaa laittaa "siankielijärven" oikein kirjoitettuna tänne? Itse olen googlettanut vaikka kuinka,muttei mikään kirjoitusasu tärppää!

Pitäisi noille Valtosen jalanjäljille kesällä suunnata.

Räetkävaara, Aldovarri,Siankielisjärvi,Aadolfin kammi ym. mielenkiintoista olisi luvassa. Halukkaita mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään