Juha Paulavuo

Liikennekoneiden ovien lukitseminen

10 viestiä aiheessa

Taitaa olla sarjassamme enemmän tai vähemmän tyhmä kysymys ;D , mutta onko esim. Airbussin ovissa lukkoja? Tarkoitan oikein avaimella avattavia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan niissä kauko-ohjattava keskuslukko..., strobot välähtää aina lukitessa ja avatessa? Heh, en usko että on varsinaisia lukkoja, mutta mistäs minä tiedän  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennekoneissa ei taida avaimella avattavia lukkoja olla? Ulkoasemilla yöpyvien koneiden ovia ja luukkuja sinetäidään "tarroilla" joista näkee onko luukku avattu. Näitä rikottuja sinettejä näkyy aika usein koneiden kyljissä.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän niissä ole virta-avaintakaan. Sen kun vaan kävelee sisään ja starttaa. ;)

 

-m

 

 

Jep, oikein avaimeton käynnistys! Onse luxusta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avataan "lukitse" vivusta ja sammutetaan "Start"-kytkimestä...  ;)

 

Eikös niissä ole vaan joku salpasysteemi?

 

EDIT: Siis turvallisuussyistä kai niissä ei mitään lukkoja ole. (kaappaukset, pelastushenkilökunnan toiminta yms)???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Ainakin monissa business-suihkareissa on lukko ovessa, jolla ovi voidaan lukita ulkoa päin. Se sijaitsee oven avauskahvassa.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräässä nelimoottorisessa tyypissä on lukot niissä alaruuman luukuissa, matkustamon ovethan ovat pääsemättömissä korkeuksissa... :)

 

Korkeammissa koneissa ei varmaan tarvi alaovissakaan lukkoja jos niihin ei pääse ilman tikaksia käsiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos otetaan vielä esimerkiksi Navajo ja Aztec ja vastaavat, niin niissä on ovenkahvalukot ja myös tavarasäiliölukot.

 

Ja käynnistysavainta ei ole, eli jos koneen ovi ei ole lukossa, niin myllyt saa myös käyntiin.

 

Pikkukoneiden avaimia ei aikoinaan saanut Hesasta kuin yhdestä lukkoliikkeestä, muistaakseni Avain-Aitta Fredalla. Avainten aihiot olivat senverran erikoisia - eikä niitä käytetty missään muissa lukoissa - ettei aihioiden varastossa pitäminen kannattanut kuin yhdelle liikkeelle. Sen verran harvoin niitä uusitaan.

 

Oli muuten yksi mopo, jonka avain oli sattumalta niin omituista mallia, että sillä oli tapana pudota irti magneettovalitsin/lukkopesästä kesken lennon koneen lattialle. Harvinaista, mutta kuitenkin mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli muuten yksi mopo, jonka avain oli sattumalta niin omituista mallia, että sillä oli tapana pudota irti magneettovalitsin/lukkopesästä kesken lennon koneen lattialle. Harvinaista, mutta kuitenkin mahdollista.

 

Enää näin ei pitäisi päästä käymään. (aihetta käsittelevä M-määräys)

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään