Teemu Männikkö

Koulutus Ruljanssi tekniikkaan

22 viestiä aiheessa

 

Miten se nyt menee se koulutus ,että pääsee mekaanikoksi?

 

Mitä kouluja pitikäydä (muutako amitsu) entä mitä muuta siihen vaaditaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miten se nyt menee se koulutus ,että pääsee mekaanikoksi?

 

Mitä kouluja pitikäydä (muutako amitsu) entä mitä muuta siihen vaaditaan?

 

Miksiköhän mekaanikoksi tarkoitat? Eikö ammattikoulussa lentokonemekaanikon koulutuksen käynyt saa tehdä lentokonemekaanikon hommia ilman mitään jatkokoulutuksia? Miksi se muuten olisi ammattikoulu?

 

Tai onhan sitten tietysti esim. sellaisia systeemeitä, että esim. sitä uutta Diesel Diamondia ei saa Suomessa huoltaa kukaan muu kuin Lahden Mikko täältä Joensuusta tällä hetkellä. Hän kävi tuota dieselmoottoria varten tyyppikoulutuksen Englannissa muutama viikko takaperin ja on ainoa lajiaan Suomessa toistaiseksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä oli tuossa viikko sitten Lentokoneasentaja oppilas kertomassa ko.ammatista ja muistaakseni sanoi että mekaanikoksi tullaan vasta sitten kun on saanut tyyppikoulutuksen johonkin konetyyppiin.. Itsellä olisi tarkoitus päästä Vantaalle opiskelemaan lentokoneasentajaksi.

http://www.edu.fi/SubPage.asp?path=498;529;886;960

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Moro

 

Joo se oli vähän epäselvä toi kysymys? No Finnairille ois tarkotus päästä. Pitää hakea Rovaniemelle, Poriin tai Vantaalle ensin amitsuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro !

 

Mekaanikoksi tullaan käymällä ensin ammattikoulussa lentokoneasentajaksi tai sitten Finnairin koulutusjärjestelmän kautta käymällä niin sanotut modulit. Sen jälkeen keräätään työkokemusta vähintään 5 vuotta, jonka jälkeen voi hakea mekaanikon lupakirjaa ilmailulaitokselta, jos sen saat, oikeuttaa se tekemään huoltoja alle 2000kg painaviin koneisiin mutta ei moottorihuoltoja, joihin vaaditaan oma mottorikohtainen tyyppikurssi.

Finnairilla vaaditaan mekaanikkokurssi (n. 4kk) ennen kuin ennen kuin mennään ensimmäiselle tyyppikurssille (n. 2,5kk), jonka hyväksytysti suoritettuasi kerätään harjoittelutunteja kyseisestä tyypistä yleensä 150h ja vasta sitten laitetaan mekaanikon lupakirjahakemus menemään ilmailulaitokselle. Jos koulutus hyväksytään saat mekaanikon lupakirjan, johon merkitty alle 2000kg koneet ja kelpuutus opiskelemaasi konetyyppiin. Edellä mainittu koskee Finnairin tapaa toimia tässä asiassa, joka on mielestäni hyvä. Käydään hieman enemmän koulua kuin ilmailulaitos edellyttäisi, mutta kun saa lupakirjan käteen on varmasti valmiimpi hoitamaan työtään eli korjaamaan ja huoltamaan koneita oikein ja turvallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No Finnairille ois tarkotus päästä. Pitää hakea Rovaniemelle, Poriin tai Vantaalle ensin amitsuun.

 

Ja, jos haluaa siistimpiin töihin päästä, niin kannattaa suunnata Tampereelle.

http://www.tao.tampere.fi/content.php?ktg_id=50&db_id=1

Lentokoneasentajan koulutus on täälläkin mahdollista, painottuen avioniikan puolelle.

Yllämainittujen Rovaniemen, Porin ja Vantaan lisäksi mekaniikan koulutusta järjestetään myös muualla Suomessa, esimerkiksi Kuopiossa.

 

Kuitenkin lentokoneasentajan koulutus kestää kolme vuotta ja jos oikein innostunut on, niin on mahdollisuus opiskella viidessä vuodessa mekaniikan ja avioniikan puoli. Tosin, että tästä asiasta enemmän puhutaan niin vie aikaa. Koulutusta kuitenkin järjestellään niin, että molemmat osa alueet tulisi samaan pakettiin.

 

Meillä Tampereella voi varmasti järjestää tutustumisen ko. linjaan ja varsinainen avoimien ovien päivä tätä varten on tulossa vuoden alkupuolella (tarkkaa päivää en muista).

Ja varmasti samanlainen mahdollisuus on muissakin kouluissa jos kiinnostusta vaan löytyy.

 

Ja, vaikka lentokoneasentajaksi varmasti muutakin kautta pääsee, niin uskoisin, että tulevaisuudessa ja tälläkin hetkellä suurin osa (liki kaikki) lentokoneasentajat yrityksiin otetaan alan linjan käyneistä henkilöistä.

 

Suosittelen...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Korjakkaa jos olen väärässä.

 

Eikö henkilön pidä olla Finnairin palkkalistoilla jossakin muussa työssä ennen kuin hän voi ees hakea Finnairin asentajalinjoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö henkilön pidä olla Finnairin palkkalistoilla jossakin muussa työssä ennen kuin hän voi ees hakea Finnairin asentajalinjoille.

 

Joo pitää.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sinne pääsee vierailevana tähtenäkin.Taitaa vaan olla ne kurssit niin täynnä aina omiakin ettei oikeen muut mahru.Tai mistäs mää enää tiedän, ajat muuttuvat.

 

Nimim. asentaja+mek. modulit käynyt ei-Finskiläinen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sinne pääsee vierailevana tähtenäkin.Taitaa vaan olla ne kurssit niin täynnä aina omiakin ettei oikeen muut mahru.Tai mistäs mää enää tiedän, ajat muuttuvat.

 

Moro!

 

Hmmm...olitkos sitten Botswanan guest starina mukana? Meinaan, että kyllähän Finski myy koulutustaan ulkopuolisille tahoille, mutta alkuperäisen kysyjän taustat mielessä en usko, että kurssille pääsee suoraan kortistosta. Tai no jos itse maksaa koulutuksen, niin kait sitten..?

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Hmmm...olitkos sitten Botswanan guest starina mukana? Meinaan, että kyllähän Finski myy koulutustaan ulkopuolisille tahoille, mutta alkuperäisen kysyjän taustat mielessä en usko, että kurssille pääsee suoraan kortistosta. Tai no jos itse maksaa koulutuksen, niin kait sitten..?

 

-m

 

 

Asentajamodulit meni valtion piikkiin, eli oppisopimus.Käytännön hommelit duunissa Malmilla, teoriat yms. AY:lla.

Mekaanikkomodulit olinkin jo KF:llä raatamassa.

Päässee rahalla juu, hinnat varmaan "kuluttajaystävälliset"... :-X

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Korjakkaa jos olen väärässä.

 

Eikö henkilön pidä olla Finnairin palkkalistoilla jossakin muussa työssä ennen kuin hän voi ees hakea Finnairin asentajalinjoille.

 

Ei tarvii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, itse opiskelen Rissalassa lentokonemekaanikko kurssia jo toista vuotta ja suosittelen kovasti, tuli juuri asuttua syksy vantaalla ollessa Finnairilla työharjottelussa , todella elämää näyttävä aika olikin ja itse työkuvaa näyttävä.

 

Saamme JAR mukaiset lentokonemekaanikon lupapaperit suoritettuamme kolmantena vuotena joka aineesta JAR kokeet joista pitäisi oikein vastata 75% , n. 2000 kysymystä. ELi voimme lähte työskentelemään esim ulkomaille koulun jälkeen, mutta unohtamatta kone kohtaisia tyyppikoulutuksia sitten mennessämme mekaanikoksi erifirmoihin ja riippuen millä koneilla firma lentää.

 

Mutta seuraava askel onkin lentoteknilliseen AUK:n siirtyminen ja sitten saa nähdä kumpiko puree enemmän omaan kankkuun, etelässä finnair vaiko pohjolassa ilmavoimat. 8)

 

Siis meinaatsä et teiän koulul on JAR hyväksytyt luvat (olikse nyt JAR145 vai JAR66). Mä oon ymmärtäny et millään suomen koulul ei olis näitä lupia. Itse opiskelen viimeistä vuotta vantaalla lentokoneasentajaksi.

 

Niin ja noi mekaanikonlupakirjat saa vasta sitte ku on 5 vuotta työkokemusta, koulusta hyväksi luetaan 2 vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis meinaatsä et teiän koulul on JAR hyväksytyt luvat (olikse nyt JAR145 vai JAR66). Mä oon ymmärtäny et millään suomen koulul ei olis näitä lupia. Itse opiskelen viimeistä vuotta vantaalla lentokoneasentajaksi.

 

Niin ja noi mekaanikonlupakirjat saa vasta sitte ku on 5 vuotta työkokemusta, koulusta hyväksi luetaan 2 vuotta.

 

Vaiheessa se on tuo lupien saanti vielä meidänkin koululla (Kuopio). Sittenhän jos ne luvat tippuis, niin koulusta luettais hyväksi kolme vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo! mä oon kyll kuullu et olisitte niitä hankkimassa. Meiänki koulu vissiin yritti jossain vaihees niitä saada (huonolla menestyksellä). On kuulemma erittäin hankalaa.

 

Mä oon saannu tosta ulkomaille menemisestä semmosen kuvan, että vaikka sulla olis mitkä tahansa lupa kirjat niin kuitenki pitää anoo kyseisen maan lupakirjaa (kansallinen lupakirja, mikä on finskillä käytössä). Mutta eihän siitä tiedä miten toi EASA nyt noita asioita muuttaa. Voi olla että tulee niin sanottu yhteis-eurooppalainen lupakirja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muakin kiinnostaa (tai tosin ei enää) ammattikoulu, mistä valmistuu lentokoneMEKAANIKOKSI. On vissiin ymmärretty jotain pahasti väärin. Vai jarrukirja amiksesta.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muakin kiinnostaa (tai tosin ei enää) ammattikoulu, mistä valmistuu lentokoneMEKAANIKOKSI. On vissiin ymmärretty jotain pahasti väärin. Vai jarrukirja amiksesta.......

ei taida maailmasta semmosta löytyä! tai no ei ainakaan euroopasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osui silmään tämän aamun Hesarin "koulutus"-osiossa, sivu D5, Hornetin kuva.

Sen alapuolella tekstiä:

 

LENTOKONERAKENNE- JA HUOLTOTEKNINEN KOULUTUS (40 opintoviikkoa)

 

Mäntän seudun koulutuskeskus ja Patria kouluttavat yhteistyössä lentokonealan ammattilaisia. Koulutusohjelma sisältää lentokonetekniikan lisäksi helikoptereihin painottuvan osion, jonka tavoitteena on antaa valmiudet sijoittua alkavan helikopterituotannon eri tehtäviin.

 

Pääsyvaatimuksena on auto-, metalli- tai sähköalan perusopinnot sekä kahden vuoden työkokemus soveltuvalta ammattialalta...

 

Koulutus on opetusministeriön rahoituksen tuella järjestettävää omaehtoista lisäkoulutusta. Osallistumismaksu on 135 €.

 

Hakuaika päättyy 27.5.2005. Opiskeluaika on 15.8.2005 - 31.5.2006.

 

...koulutuksen jälkeen on mahdollisuus suorittaa erillisenä opiskeluna lentokoneteollisuuteen suuntautuva koneenasentajan ammattitutkinto oppisopimuksella.

 

Lisätietoja: Mäntän seudun koulutuskeskus, Patria Aviation Oy... plus 3 puhelinnumeroa, siis ei tietoa netistä.

 

No, ihan ketä tahansa ei siis hyväksytä, ja valintaan liittyy erillinen haastattelu.

 

Tyhmän kysymys, kun asia ei ole käynyt silmään: Mikä alkava helikopterituotanto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä näkyisi olevan, NH Industriesin sivuiltahan löytyi tuo Patrian nimi.

 

Patrian omilla sivuilla ei tästä mainita mitään, tai ainakaan en sieltä löytänyt edes ensimmäistäkään avointa työpaikkaa. Harjoittelupaikoista siellä kyllä puhutaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaisikohan NH-90 helikoptereita...

Joo, kyllä tarkoitetaan. Ja kaikille hekoista kiinnostuneille jotka ovat armeijaan menossa niin ehdotan tuota ilmavoimien teknillistä. Sieltä ehkäpä mahdollisuus päästä näiden uusien vempeleiden kanssa touhuamaan aikapa ensimmäisten parissa sitten myöhemmässä vaiheessa. Jos siis NH-90 kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään