Guest KMT

Oshkosh -lentokenttäpaloauto

21 viestiä aiheessa

En tiedä kuuluuko tälle alueelle, kun oon uusi täälä mutta...

 

Hornet-kauppojen myötä Suomeen hankittiin amerikkalainen lentokenttäpaloauto jenkkien painostuksesta.

Nykyisin se lienee vielä olevan Ilmasotakoulun autohuoltolan "kaatopaikalla". Oli hieman ihme näky kun kerran sen sielä näin mutta ei ollut kameraa mukana, siis olisiko kellään sattumoisin kuvaa ko.autosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli ainakin vielä viime talvena ko.paikassa ja jopa vanhojen kuskien ajossa eräänä päivänä.  Siinä on tosiaan pala historiaa, kun ei kelvannut euro-pelastuskalusto Hörnetille aikoinaan. Saattaa olla että auto on pian joko paalaimessa tai kuljetusvarikon huutokaupassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hornet-kauppojen myötä Suomeen hankittiin amerikkalainen lentokenttäpaloauto jenkkien painostuksesta.

Nykyisin se lienee vielä olevan Ilmasotakoulun autohuoltolan "kaatopaikalla".

 

Minkäs takia kyseinen paloauto ei kelvannut aktiivipalvelukseen?

 

-=_Harri_=-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se aktiivikäytössä jonkin aikaa oli. Mutta ikä alkoi painamaan ja kun auto oli niin erilainen verrattuna muihin lentokenttäpaloautoihin niin eläke kutsui.. Alunperinhän se palveli Hallissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulemani mukaan syy tuon paloauton hankintaan oli jenkkipilottien lentämät Hornetien koelennot Hallissa (ennen koneiden luovutusta Ilmavoimille).  Koneet lensivät hetken Navyn (vai oliko se Marinesin) alaisuudessa ja heille ei kelvannut muunlainen palokalusto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs takia kyseinen paloauto ei kelvannut aktiivipalvelukseen?

 

-=_Harri_=-

Autohan oli varsinainen jenkkien taidonnäyte.

Iso, kömpelö, hidas, äänekäs, vanha ja huonosti varaosia saatavilla.

Ainoa syy miksi tuo piti hankkia, oli Navyn vaatimus vesimäärästä.

Piti olla riittävä määrä vettä mukana ja kahden auton yhteenlaskettu vesimäärä ei kelvannut.

Muistaakseni isoin silloinen "euro"kalusto oli muutamaa litraa vaille vaadittu  ::).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Viimeksi olin ilmasotakoulun alueella helmikuussa(MPK kurssilla) mutta en kyllä muista nähneeni siellä yhtään hylättyä paloautoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autohan oli varsinainen jenkkien taidonnäyte.

Iso, kömpelö, hidas, äänekäs, vanha ja huonosti varaosia saatavilla.

Ainoa syy miksi tuo piti hankkia, oli Navyn vaatimus vesimäärästä.

Piti olla riittävä määrä vettä mukana ja kahden auton yhteenlaskettu vesimäärä ei kelvannut.

Muistaakseni isoin silloinen "euro"kalusto oli muutamaa litraa vaille vaadittu  ::).

 

Justiinsa joo :) Sinäänsä aika mielenkiintosta, että jos oon oikein ymmärtäny, niin tuota paloautoa vanhempi Neuvostovalmisteinen paloauto on vieläkin aktiivipalveluksessa Tikkakoskella.

 

--=_Harri_=--

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota,

 

jos asia askarruttaa, niin siitä voinee varsin hyvin kysellä USA:n Suomen suurlähetystön sotilas- ja ilmailuattasealta, joka tällä hetkellä näyttää olevan Col. Robert F. Byrd, USAF.

 

Sähköpostiosoite on daohelsinki (at) state.gov

 

Eihän asia mikään varsinainen sotilassalaisuus ole. Ja olen 90-luvulla Hornet-kauppojen jälkimainingeissa huomannut, että kyseiset herrat ovat varsin joviaalia porukkaa. Silloinen attasea ja hänen mekaanikkoapulaisensa reissasivat Helsingin ja Hallin väliä ja tulin tutustuneeksi molempiin. Sattui nimittäin niin, että attasean silloinen suomalainen naisystävä oli tuttuni ja pyysi kerran minua heittämään hänet C-152:lla Malmilta Halliin tapaamaan heitä ja jäämään sinne, minkä tein mielelläni.

 

Hallin kentällä on aita ja portti, jonka saa sisältäpäin auki vain pyytämällä radiopuhelimella kentänvalvojaa avaamaan oven ulospäin. Siinä sitten tehtiin tuttavuutta, ja kun tein lähtöä, jenkit vaativat minua improvisoimaan heille kolmelle pienen airshown. Yritin vastustella sanoen, että tämähän on piru vie vain C-152, mutta ei auttanut, attasea sanoi "you give us an airshow, buddy". No, Hallin kentällä eikä lähialueella ei tapahtunut silloin mitään eikä torni ollut auki.

 

Siispä rullasin kiitotien vastakkaiseen päähän, vedin kiitotien mittaisen matalan flypastin täysillä tehoilla ja heidän päidensä yläpuolelta n. 5 m korkeudesta suoraan pystyyn ja taitolennon minimikorkeuteen, jossa tein kaiken mahdollisen, mikä ei ylittänyt G-rajoja... Vaikkei ollut varjoja, niin siitä on niin kauan, että syyteoikeus on rauennut  ;) ja pitihän näyttää, että muutkin kuin jenkit uskaltavat tehdä jotakin konetyypistä riippumatta   :P

 

USA:n suurlähetystössä oli 1995 myös Hornet-pilotti, jolla oli joku temppukone Suomessa, ja yritin pyytää ko. herraa Malmin airshowhun 1995, mutta hän ei kehdannut osallistua - tai ei saanut esimiehiltään lupaa.

 

Kumminkin, ei siellä oteta asioita kuolemanvakavasti, jos joku haluaa kysellä asioista, jotka eivät ole sotilassalaisuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tässä ketjussa käsitellään historiallista lentokentän palokaustoa, niin en malta olla postaamatta luettavaksenne aiheeseen liittyvää hieman vanhempaa tarinaa Arvo Lönnrothin kirjasta "Helsingin Lentoasema" 1938 (sivut 72-74)

--------------------------

Kalusto.

 

Valtio on pääasiallisesti hankkinut lentoaseman kaluston ja koneiston lukuunottamatta moottorikorjaamon työkoneita ja työkaluja, jotka kuuluvat kentän pääliikennöitsijälle Aero Osakeyhtiölle.

Lentoasemalla on verrattain täydellinen palokalusto. Lento-onnettomuuksien varalta on asemalle hankittu palo- ja pioneeriauto, joka aina on hälyytysvalmiina lähetettäväksi onnettomuuspaikalle. Auto on suunniteltu erikoisesti lentokonepaloja silmälläpitäen ja sen varusteisiin kuuluu paitsi varsinaista palokalustoa myös ensiapuvälineitä, asbestipukuja, savunaamareita, valonheittimiä ja erilaisia raivausvarusteita, joiden avulla voidaan pelastaa ihmisiä ja omaisuutta palavasta lentokoneesta. Sammutusvälineiden suunnittelussa on päähuomio kiinnitetty vaahtosammutukseen, jonka avulla tuli nopeasti voidaan tukahduttaa. Autoon kuuluu 900 litran vesisäiliö, 200 litran vaahtosäiliö sekä vaahtopumppu, joka muodostaa vaahtoa vaahtonesteestä, vedestä ja ilmasta. Pumpun teho on 2000 litraa vaahtoa minuutissa ja auton mukana seuraavasta vaahto- ja vesimäärästä voidaan kehittää kaikkiaan 20,000 litraa sammutusvaahtoa. Jos palopaikan läheisyydessä on riittävästi vettä saatavissa, voidaan sammutus suorittaa myös vedellä. Tätä tarkoitusta varten autossa on lisäksi korkeapainekeskipakoispumppu, jonka teho on 1000 min. ltr. 8 ilmakehän paineella sekä noin 900 m pellavaletkua. Molempien pumppujen käyttö tapahtuu automoottorilla ohjaajan osastosta.

Lentoaseman rakennuksiin on palosuojelua varten sijoitettu, paitsi vesiposteja ja niihin kuuluvia palovarusteita ja letkuja, myös suuri joukko erilaisia käsisammuttimia. Niinpä lentokonesuojan kalustoon kuuluu 17 jauhe-, 7 vaahto- ja 2 hiilihappolumisammutinta sekä lisäksi 2 vaahtoputkea selkäsäiliöineen, jotka vesijohto-verkkoon yhdistettynä muodostavat sammutusvaahtoa kumpikin noin 2000 litraa minuutissa. Kaikki käsisammuttimet samoinkuin myös paloauton varusteet ovat suomalaista valmistetta.

Lentoasemaa varten on hankittu myös kaikki tarpeelliset ja asiaankuuluvat ensiapuvarusteet. Hallintorakennuksen yhteydessä sijaitsevassa ensiapuhuoneessa voidaan potilaalle antaa esihoito. Ensiapukalustoon kuuluu myös Packard-alustalle rakennettu, ajanmukainen sairasauto, jossa on kaksi sairasvuodetta sekä lisäksi kaksi mukavaa istuinta lievemmin loukkaantuneita potilaita varten. Auto on siten suunniteltu, että siihen tarpeen vaatiessa voidaan sovittaa kaksi lisävuodetta.

Lentokoneiden huoltoa ja korjauksia varten asemalla on monenlaisia kiinteitä ja siirrettäviä nostokoneita. Lentokonesuojan kattorakenteisiin on kiinnitetty 2 kiinteätä 15.0 tonnin taljaa sekä 3 liikkuvaa siirto vaunulla varustettua 3.0 tonnin taljaa, joita käytetään moottorien nostamiseen. Moottorikorjaamossa, koekäyttölaitoksessa ynnä muissa työhuoneissa on pienempiä taljoja moottorien käsittelyä varten. Sitäpaitsi kalustoon kuuluu erilaisia kierre- ja hydraulisia nostureita, joita voidaan käyttää lentokoneiden korjauksissa sekä kentällä että suojassa.

Valtio, on lentoaseman isäntänä vielä hankkinut kaikki lentoliikennepalvelua ja konehuoltoa varten tarpeelliset kuljetusvaunut, portaat, ilmakornpressorit, käynnistvsakkumulaattorit, akkumulaattorien latauslaitteet ynnä muut varusteet sekä työpajojen, toimistojen ja ravintolan huonekalut, lukuunottamatta niitä huonekaluja, mitä liikenneyhtiöt omaa tarvettaan varten omistavat.

Tärkeän osan kalustosta muodostaa lentokentän kunnossapitokoneisto. Erikoisesti lumityöt meidän oloissamme asettavat lentokentän kunnossapitäjälle tehtäviä, joita eteläisemmissä seuduissa ei tunneta. Talvikunnossapitoa varten tarvitaan voimakkaita työkoneita, joiden avulla lumi voidaan liikenteen vaatimalla tavalla jyrätä kiitotiepinnalle tiiviiksi kerrokseksi tai kuljettaa pois. Helsingin lentoasemalle on näitä tehtäviä varten hankittu voimakas kuorma-auto ja Caterpillar-telaketjutraktori sekä joukko eri tyyppisiä lumiaruoja ja lumijyriä. Kahden viime talven aikana Helsingin lentokentällä saatujen kokemusten perusteella voidaankin jo saada käsitys lentokentän talvikunnossapidon suuntaviivoista meidän oloissamme.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan se Arton tarkoittama auto tämä?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Naurustuttavaa sanoisi tiikeri.

Tuollainen oli pakko ostaa nykypäivänä Ilmavoimien ykköspaloautoksi  ;D

 

Vieressä näyttää majailevan Kauhavan vanha jauhotykki... taisi olla L631

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäpä taas muistan lukeneeni, että tuon paloauton oli speksannut itse Ameriikan Hornet-tehdas, koskapa sen tarkoitus oli tukea nimenomaan Hornetin tuotantoa ja sehän tuotanto tehdään kaikkialla saman kaavan mukaan. Paikallinen instanssi täällä sitten hankki käytettynä USA:sta rassin, joka vastasi näitä speksejä ja pysyi kasassa riittävän pitkään. Eräänlainen "vastaosto", siis tämä mainittu auto.

 

Ja sitten kannattaa muistaa tämäkin, syntyperäisen suusta: "Americans love to screw foreigners for money".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuon yhden paloauton hinta taida Hornet kauppojen loppuhinnassa juurikaan eroa tehdä. Ja onhan sitä ostettu vaikka mitä romua tuolta idästäkin. Hinnat vaan on ollut niillä värkeillä huomattavasti mukavemmalla tasolla näin veronmaksajan näkökulmasta ajateltuna.

 

Mutta löytyykö keneltäkään tai mistään kuvia nykyisistä lentokenttien sammutuskalustosta? Olen joskus nähnytkin jonkun sivuston, jossa on sammustuskalustoa kuvattuna, mutta ei nyt satu löytymään kysyistä sivua.

 

[ attachment removed ]

 

Tämä värkki taitaa edustaa uusinta kotimaista osaamista. Tiedote mainitsee tankin tilavuudeksi 10 kuutiota. Varmaankin riittävästi Navy -spekseillekin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyypä toinenkin kuva. Molemmat olen hieman rajannut.

Kuvien ottaja on MiG-Master:iksi nimetty alan mies, joka antoi luvan laittaa kuvat näytille.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo "Oshkosh" melkoinen rumilus... 8) ja punainen vielä. Löysin keskustelua aiheesta punainen/keltainen lentokenttäpaloauto "palofoorumilta": ;)

 

http://www.paloforum.net/index.php?showtopic=1368

 

 

Hei, tuli mieleen se vanha toisen maailmansodan aikainen paloauto, joka oli Ilmailumuseon näyttelyssä joskus -70-luvulla Vantaalla käytävänäyttelyssä, missähän se nyt on? Siitä on kuvakin juuri ilmestyneessä IMY:n historiikissa "Siipimiehenä historia". ??? Kirja on jo hyllyssä, mutta en ole kokonaan lukenut sitä vielä, enkä ole nyt varma löytyykö vastaus sieltä. Klemettisen Juha voisi vastata. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään