Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

"Sopisiko taitolento kentän päällä? Oli keskipäivä ja hiljaista. Annoin luvan."

 

Eiköhän suurin osa nykyisistäkin lennonjohtajista antaisi luvan jos liikennetilanne sen kerran sallii :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RUOHIKKOPALO

 

Helsinki-Vantaalta kiitotieltä 22 lähtevä Finnairin Sud SE-210 Caravelle ilmoitti keskeyttävänsä lentoonlähdön ja palasi seisontapaikalle terminaalin eteen. Lentoonlähdön keskeyttäminen ei ole mitenkään ainutlaatuista. Niitä sattuu silloin tällöin milloin mistäkin syystä. Noin viiden minuutin kuluttua havaitsin kiitotien vieressä pienen ruohikkopalon ja soitin palokuntaan. Paloauto ajoi kiitotietä pitkin palopaikalle ja sammutti palon. Kerroin palomiehille, että vähän aikaisemmin Caravelle keskeytti lentoonlähdön. Olisiko siitä pudonnut jotain? Palomiehet eivät huomanneet mitään.

 

Puolen tunnin kuluttua Finnairin mekaanikko soitti torniin ja kertoi, että Caravellen oikeasta moottorista puuttuu kuuman pään sisäkalut. Missäköhän ne voisivat olla? Lähetin heti asematasovalvojan Follow Me -autolla kiitotielle. Kohta paljastui, ettää kiitotiellä on hujan hajan satoja turbiinin siipiä. Teräviä kuin puukot. Suurin osa aamuruuhkan lähtevistä ja laskeutuneista lentokoneista oli kiitänyt paikan yli. Kaikille koneille ilmoitettiin tapauksesta. Onneksi vain yhdeltä laskeutuneelta oli puhjennut rengas. Paikan yli ajaneen paloautonkin renkaat olivat ehjät.

 

Caravellen perämies kertoi minulle myöhemmin, että he keskeyttivät lentoonlähdön ja sammuttivat moottorin tärinävaroituksen vuoksi. Moottorivaurion vakavuus paljastui vasta mekaanikon tarkastuksessa. Sain tapauksen johdosta pyyhkeitä hieman yllättävältä taholta. Tapausta tutkinut silloinen teekkari Kim Salonen ilmoitti, että kiitotietä ei olisi saanut harjata ilman tutkijoiden lupaa. En uskaltanut enää kertoa, että kävin kiitotiellä kähveltämässä yhden turbiinin siiven. Se on vieläkin kirjoituspöydälläni muistona.

 

Tapaus poiki määräyksen, jonka mukaan lentoonlähdön keskeyttäneeltä on aina kysyttävä syytä siihen. 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VUORONVAIHTO LENNOSSA

 

Lensin taksilennon Malmilta Turkuun. Ennen paluutani Malmille soitin vanhemmalle kolleegalle Malmin torniin ja kerroin, että myöhästyn lennonjohtovuorostani varttitunnin.

 

Kun ilmoitin Malmille Leppävaara sisään sain vanhemmalta koleegalta laskuselvityksen. Sen jälkeen hän ei vastannut radioon. Laskun jälkeen menin kiireesti torniin vuorooni. Tornisa ei ollut ketään.

 

Myöhemmin vanhempi kolleega kertoi, että hänen mielestään tornista saa lähteä heti kun seuraavan vuoron lennonjohtaja on äänessä lähialueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenpas saanut Malmilla, muutaman kerran,  lennolla ollessani ohjeen, "hoida liikenne, menen kuselle".

 

En sano ikinä täällä ketkä ja koska. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välillä on paikallaan kiittää täältäkin päin. Erityiskiitokset Esalle näistä jutuista.

On tullut luettua ketjua jo uudestaankin alusta asti. Ja aina vaan maistuu!  :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LENNONJOHTAJA PUUTARHAN HOITAJANA

 

Asuin Ras Al Khaimahissa International Aeradion minulle osoittamassa bungalowissa. Se oli pientaloauleella ja useimmat naapurit olivat arabeja. Bungalowin ympärillä oli puolitoista metriä korkea sementtiaita. Pihalla kukoisti puutarha monenlaisine tropiikin kasveineen, sillä aurinkoa riitti ja vettä tuli putkea myöten. Vaalin puutarhaa huolellisesti. Portti oli aina pidettävä suljettuna, jotta vapaasti liikkuvat vuohet ja lampaat sekä kamelit eivät pääsisi syömään kasveja.

 

Myöhään eräänä iltana huomasin, että kameli kurkottaa kaula pitkänä aidan yli ja syö eukalyptuspuun lehtiä. Hiivin kamelin luo ja läpsäytin sitä kämmenellä turpaan. En tiennyt, että kamelin turpa on herkkä paikka. Kameli hyppäsi suoraan ylöspäin ja kiljaisi kovasti. Sitten se lähti laukkaamaan ja huusi kuin muessin minareetin huipulla. Muut kamelit liittyivät laukkaan myötätunnosta. Kamelilauma juoksi yössä hirmuisesti tömistäen edestakaisin. Koirat alkoivat haukkua ja lampaat määkiä. Kukot kiekuivat. Arabialaisen yön syvä rauha oli tipo tiessään. Talojen ikkunoihin syttyi valoja. Kohta valkoisiin disdasheihin pukeutuneet arabit ympäröivät kamelin. Näin selvästi, kun kameli yritti kyynelsilmin selittää isännilleen miten vääräuskoinen kalpeanaama oli väijynyt yön pimeydessä ja kesken aterioinnin yllättäen motannut kuonoon. En halunnut kamelin tunnistavan minua. Siksi päätiin tyytyä matalaan profiiliin ja vetäydyin sisätiloihin.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LENNONJOHTAJA PUUTARHAN HOITAJANA

 

;D HEHEHEH, Esa, mihin saa lähettää laskun uudesta näppäimistöstä? Vanha ei kestänyt suullista kahvia ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

" Hiivin kamelin luo ja läpsäytin sitä kämmenellä turpaan. "

 

 

Jotenkin tuo kohta sai mut hysteeriseen nauruun, kun kuvitelin tilanteen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D HEHEHEH, Esa, mihin saa lähettää laskun uudesta näppäimistöstä? Vanha ei kestänyt suullista kahvia ;D

Etkös Mikko tiedä "kultaista sääntöä": koneen ääressä ei saa syödä eikä juoda ;D

 

Tuo puutarhanhoito juttu on kyllä ehdottomasti paras tähän asti.... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo puutarhanhoito juttu on kyllä ehdottomasti paras tähän asti.... :P

 

Mun ääni menee tuolle "KANAA VINDALOO" otsikolle.. Vieläkin välillä aina naurattaa, kun tulee tuo juttu mieleen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais olla se kuuluisa Peter Lappsten, mukava sälli

 

Off Topic: Pekka on faijan tuttuja; ovat vanhoja kavereita Jämsänkoskelta.

Joskus -70 luvun alussa, meikäläinen just kävelemää oppineena, käytiin lentelemässä SIAI Rivieralla kesällä ja jollain tähtimoottori Cessnalla talvella.

Faijakin jo kysyi Pekalta meinaako se ilmaan nousta ollenkaan kun Cessna vaan kynsi hankeen latua ja järven ranta läheni; meikä kuulemma puristi rystyset (ja naama) valkoisena penkkiä.

Oli Rivierasta kuviakin mutta en tiedä mihin lienee kadonnut matkan varrella... ko. kone taisi tulla kuusikkoon (Hyvinkäällä?) menneinä vuosina jos en väärin muista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
turvallisuusvaatimukset ovat tiukentuneet huomattavasti, syystäkin.

 

Oliko muuten niin, että kun Blue Angels kävi turku air showssa -91, heidän oma väkensä miehitti myös tornin näytöksen ajaksi, vai onko kyseessä urbaani legenda? (tämä vain "kuulopuheena" sinienkeleiden näytöstä yleisön joukosta seuranneena)

 

Erityisesti Esalle ja monille muille kiehtovien tarinoiden kertojille, suurkiitos niiden jakamisesta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue Angels taisi käydä Turussa v. 1992....

 

Paikalla kyllä oltiin usean koneen voimin Malmilta käsin, mutta kun ei niihin aikoihin harrastettu kuvaamista/spotterointia, niin ei ollut ensinnäkään kameraa mukana (tällä foorumilla näkyvillä olleet kuvat ovat jo niin vanhoja, että ne on ikävä kyllä poistettu)

eikä siis skanneriakaan.

 

Eikä tajuttu ottaa toimistosta Kingin käsiradiota mukaan Turkuun, jolla olisi voinut kuunnella jaksoja ja jossa oli muistaakseni myös skanneriominaisuus, eli Blue Angelsien mahdollisesti käyttämä oma radiojaksokin olisi saatu kuuluviin.

 

Ja kun seistiin yleisöalueella, niin ei koneiden omista radioistakaan tullut kuunneltua taajuuksia.

 

Siis, en osaa tuohon vastata.

 

Turkuun saapuessa ja sieltä pois lähdettäessä oli kyllä Turun tornin jaksolla niin kiivas pulina, että harvemmin kuulee, kun kymmenet koneet yrittivät kerralla ängetä sisään ja ulos...Osalla IFR-plaani jne, mutta kaikki halusivat lähteä heti tiehensä, joten Turun torni lopulta luovutti ja vaikeni kokonaan.

 

Talk about ATC nightmare  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkuun saapuessa ja sieltä pois lähdettäessä oli kyllä Turun tornin jaksolla niin kiivas pulina, että harvemmin kuulee, kun kymmenet koneet yrittivät kerralla ängetä sisään ja ulos...Osalla IFR-plaani jne, mutta kaikki halusivat lähteä heti tiehensä, joten Turun torni lopulta luovutti ja vaikeni kokonaan.

 

Talk about ATC nightmare  :P

Oli se kyllä melkoista säätöä viime kesänä Lappeenrannassakin kun ziljoona pienkonetta VFR:ssä koittaa tulla yhtäaikaa sinne. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuli puheeksi Blue Angels Turussa ja tämä on lennonjohtoketju, kerrotaan yksi menomatkalla tutkan jaksolla kuultu juttu:

 

Joku oli lastannut ja ilmeisesti myös tankannut täyteen ahtamattomalla moottorilla (siis ei-turbo) varustetun 6-paikkaisen Cherokee Sixin ja tehnyt sille IFR-plaanin Turkuun, toivoen pääsevänsä IFR-plaanin "etuoikeudella" ilman turhia holding-kuvioita sisään Turkuun.

 

Silloinen VFR-sisäänilmoittautumispiste taisi olla nimeltään LINNA. Siinä jouduin minäkin holdaamaan pari kieppiä, ennenkuin päästiin sisään TMA:lle, koska kaikista suunnista oli Turkuun koneita änkeämässä katsomaan suurta ilmailujuhlaa.

 

Tutka 119.1 Cherokee Sixille: OH-XXX, nouse pinnalle 100.

 

Meni vähän aikaa...

 

Cherokee Six tutkalle: OH-XXX täällä, ei nouse niin korkealle....

 

Tutka: Joko nouset pinnalle 100 tai vaihdat plaanin VFR:äksi.

 

Cherokee Six: Mutta, kun ei ole VFR-karttoja mukana....

 

Tutka: Meneppä takaisin hakemaan, jos ei nouse  :laugh:

 

....tässä vaiheessa lopetin tutkan jakson kuuntelun. Sitä, palasiko Six Malmille, en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off Topic: Pekka on faijan tuttuja; ovat vanhoja kavereita Jämsänkoskelta.

Joskus -70 luvun alussa, meikäläinen just kävelemää oppineena, käytiin lentelemässä SIAI Rivieralla kesällä ja jollain tähtimoottori Cessnalla talvella.

Faijakin jo kysyi Pekalta meinaako se ilmaan nousta ollenkaan kun Cessna vaan kynsi hankeen latua ja järven ranta läheni; meikä kuulemma puristi rystyset (ja naama) valkoisena penkkiä.

Oli Rivierasta kuviakin mutta en tiedä mihin lienee kadonnut matkan varrella... ko. kone taisi tulla kuusikkoon (Hyvinkäällä?) menneinä vuosina jos en väärin muista.

 

Lapinkiven Pekan näin  muutama vuosi sitten Pihlajamäen ostarilla. Hyvässä kunnossa oli kaveri. Hän asunee jossain siinä lähistöllä.

 

Tuo Riviera meni mäkeen Hyvinkäällä, vieden Rimpin Ollin mukanaan.

Tuollaista se elo on joskus.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joskus -70 luvun alussa, meikäläinen just kävelemää oppineena, käytiin lentelemässä SIAI Rivieralla kesällä ja jollain tähtimoottori Cessnalla talvella.

 

Edelleen off topic.

 

Tämä samainen Riviera (OH-SRA) operoi 70-luvun alussa Jyväskylässä. Muistan koneen elävästi, kun olin opiskelijapoikana pitämässä rippikoulua  Jyväsjärven rannalla. Riviera lensi  iltaisin yleisökeikkoja järvellä ja sen  kuuli  kyllä koko kaupunki.

 

Hiljentyminen ja hartauden harjoittaminen ei oikein onnistunut, kun Riviera lähti maksimipainoilla ja pienillä lapakulmilla. Porukalla jännättiin, riittääkö järvenselän pituus nousuun. Suurin osa vähäisistä tehoista taisi hukkua enemmänkin äänen tuottamiseen, kuin koneen eteenpäin työntämiseen ;)

 

Muistini mukaan Riviera lepäsi Jyväskylän vuosien jälkeen pitkään Malmilla 36:n päädyssä. Ja varsin hylätyn näköisenä. Sieltä se aikanaan siirtyi Hyvinkäälle, jossa tapasi matkansa pään (1989).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutka 119.1 Cherokee Sixille: OH-XXX, nouse pinnalle 100.

 

 

Voiko XXX:n tilalle pistää PCV:n? Mihinkähän ko. kone on nykyään joutunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä todellakaan enää muista tunnusta. Silloin, vuonna -92, kyllä tunnistin sen tunnuksen perusteella Sixiksi.

 

Ainoa, minkä siitä Sixistä muistan, on, että Helsingin Ilmailuteoria HIT taisi tarjota sille vielä muutama vuosi myöhemmin tyyppikoulutusta (jota harkitsin, mutten ottanut, koska oli jo tyyppikoulutus 6-paikkaiseen Azteciin).

 

Oletettavasti se siis oli jossain vaiheessa HIT:in luvissa ja operoinnissa vuokrakoneena tms.

 

Täällähän on esim. Kuusiston Jaska ja Seppo Kolehmainen, jotka saattaisivat muistaa sen koneen tunnuksen ja historian, jos sattuvat tämän huomaamaan....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistini mukaan Riviera lepäsi Jyväskylän vuosien jälkeen pitkään Malmilla 36:n päädyssä. Ja varsin hylätyn näköisenä. Sieltä se aikanaan siirtyi Hyvinkäälle, jossa tapasi matkansa pään (1989).

 

Vieläkin off-topiccia:

 

Satuin olemaan paikalla ja näkemään Rivieran saapumisen Hyvinkäälle silloin 80-luvulla. Taisi olla vieläpä vuosikymmenen alkupuolisko, eräistä hajanaisista muistikuvistani päätellen. Vierailevat koneet EFHV:lla olivat silloin harvinaisia, joten senkin vuoksi tuohon kiinnitin huomiota, ja olihan kone varsin persoonallisen näköinen. Muistan vielä, että potkuri piti jopa finaalissa varsin kuuluvaa ääntä, joten voin kuvitella nousumetelit.

 

Tämän jälkeen en konetta enää ilmassa nähnyt, vaan se jäi kentän reunalle pitkäksi aikaa. Jopa vuosiksi, jos muistikuvani ovat oikeita. Joitakin aikoja ennen lopullista tuhoa ehdin nähdä ja kuulla muutamat koekäytöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveisiä kaikille, etenkin Esalle (jolle: big thanks & 73!) ja Jaakolle.

 

Kun olen ollut sortumassa selkärankasyöpään ja leikkausvammoihin, yritän

pysyä hengissä niin kauan kun nämä erinomaiset muistelmat jatkuu.

 

Olin Malmin tornissa sattumalta, kun eka Aeroflot saapui - saattoi olla

vuoden 1949 paikkeilla, tornissa oli ainakin Emaus ja Leka Louhija.

Kun kone rullasi tornin eteen, siellä lähellä ollut ehkä joku kenttääijä

tuijotti koneen kyljessä olevaa tekstiä ja alkoi tavaamaan hitaasti:

"aa-kolme-pee-oo-vittu-porttikonki-oo-tee" - monilla oli hauskaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa vaan Väiskille tälle foorumille!

 

On paria teikäläisen kirjaa tullut luetuksi vuosien varrella. Hyvää jatkoa vain,

 

terv. Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään