Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

Terve!

 

Ihan osittain off-topiccina:

 

Kyllä tuon TCAS:n seuraaminen on ohjaamossa istuessa mielestäni yksi mukavimpia ajanvietteitä.. :o

 

-Jukka :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Ihan osittain off-topiccina:

 

Kyllä tuon TCAS:n seuraaminen on ohjaamossa istuessa mielestäni yksi mukavimpia ajanvietteitä.. :o

 

-Jukka :D

 

Joskus lentäjät tuntuvat mieltävän TCAS-näytön jopa tutkan veroiseksi laitteeksi liikennetilanteen hahmottamisessa. Siitä se on kuitenkin kaukana, ja tässä ACAS-bulletinissa kerrotaan hyvin mitä voi tapahtua kun ruvetaan poikkeamaan normaalista :

http://www.eurocontrol.int/msa/gallery/content/public/documents/Safety/ACAS_Bulletins-BUL6-D-1.1_21Apr2005.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs ovat Pontuksen tarinat?  ;);D Tämä on hienoa, että alkaa tulla muiltakin tarinoita, en missään tapauksessa vähättele Esan antia, Esa on paras  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VIRANOMAISEN JULKISUUSKUVA

 

Olin lennonjohtopuolen edustajana kokouksessa, jossa pohdittiin lentoturvallisuushallinnon julkisuuskuvan parantamista. Mietittiin oikein konsultin johdolla saako riidanhaluiselle asiakkaalle sanoa mitään poikkipuolista. Minäkin halusin kantaa korteni kekoon. Kerroin, että hankalalle asiakkaalle ei saa sanoa rumasti vedä tumppuun. Lentäjät ymmärtävät paremmin, kun heille puhutaan lentäjien kieltä. Pitää sanoa esimerkiksi: Mene simuloimaan hedelmöittämistä manuaalisesti.

 

Minut heitettiin kokouksesta ulos ja käskettiin keskittymään lennonjohtoasioihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VIRANOMAISEN JULKISUUSKUVA

 

Olin lennonjohtopuolen edustajana kokouksessa, jossa pohdittiin lentoturvallisuushallinnon julkisuuskuvan parantamista. Mietittiin oikein konsultin johdolla saako riidanhaluiselle asiakkaalle sanoa mitään poikkipuolista. Minäkin halusin kantaa korteni kekoon. Kerroin, että hankalalle asiakkaalle ei saa sanoa rumasti vedä tumppuun. Lentäjät ymmärtävät paremmin, kun heille puhutaan lentäjien kieltä. Pitää sanoa esimerkiksi: Mene simuloimaan hedelmöittämistä manuaalisesti.

 

Minut heitettiin kokouksesta ulos ja käskettiin keskittymään lennonjohtoasioihin.

 

Ja taas lähti päivä hyvin käyntiin ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VIRANOMAISEN JULKISUUSKUVA

 

Olin lennonjohtopuolen edustajana kokouksessa, jossa pohdittiin lentoturvallisuushallinnon julkisuuskuvan parantamista. Mietittiin oikein konsultin johdolla saako riidanhaluiselle asiakkaalle sanoa mitään poikkipuolista. Minäkin halusin kantaa korteni kekoon. Kerroin, että hankalalle asiakkaalle ei saa sanoa rumasti vedä tumppuun. Lentäjät ymmärtävät paremmin, kun heille puhutaan lentäjien kieltä. Pitää sanoa esimerkiksi: Mene simuloimaan hedelmöittämistä manuaalisesti.

 

Minut heitettiin kokouksesta ulos ja käskettiin keskittymään lennonjohtoasioihin.

 

Noissa kokouksissa keskusteltiin myös Lentoturvallisuushallinnon eriyttämisestä, ja minulle silloisena "teekkariedustajana" jäi elävästi mieleen, että sinulla oli Esa jo tuolloin Lentoturvallisuushallinnolle oma logokin valmiina  ;)

 

Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä teidän tarinoita on todella mukava lukea, kiitos näistä.

 

Minua jäi hiukan vaivaamaan yksi juttu, luin tuossa talvella pari kirjaa DDR:stä, Stasiland ja Brandenburg. Toinen faktaa, toinen fiktiota mutta silti varsin todentuntuinen ja uskottava. Eli näiden perusteella uskon kyllä vaikka millaiset koukerot DDR:n lennonjohdosta tai mistä tahansa virastoista, säännöistä, ohjeista jne. Kysymykseni liittyy tuohon suden suuhun palaamiseen. Miksi ylipäänsä palasitte Schönefeldiin, eikö olisi ollut mahdollista mennä Tegeliin tai Tempelhofiin länsi-Berliiniin? Luulis että siellä olisi moni asia ollut yksinkertaisempi hoitaa.

 

Minä kai tein päätöksen, vaikka Matti oli PIC: takaisin vaan suden suuhun.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerroin, että hankalalle asiakkaalle ei saa sanoa rumasti vedä tumppuun. Lentäjät ymmärtävät paremmin, kun heille puhutaan lentäjien kieltä. Pitää sanoa esimerkiksi: Mene simuloimaan hedelmöittämistä manuaalisesti.

 

Heh heh, tää oli kyllä loistavaa Esaa taas jälleen kerran.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Täytyy sanoa että äsken kun luin noita Lassin muistoksi laitettuja kirjoituksia,niin tippa käväisi linssissä..

 

...Mutta kun noita Esan tarinoita lukee,niin tulee nauru aivan väkisin..

 

LIFE GOES ON!

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minua jäi hiukan vaivaamaan yksi juttu, luin tuossa talvella pari kirjaa DDR:stä, Stasiland ja Brandenburg. Toinen faktaa, toinen fiktiota mutta silti varsin todentuntuinen ja uskottava. Eli näiden perusteella uskon kyllä vaikka millaiset koukerot DDR:n lennonjohdosta tai mistä tahansa virastoista, säännöistä, ohjeista jne. Kysymykseni liittyy tuohon suden suuhun palaamiseen. Miksi ylipäänsä palasitte Schönefeldiin, eikö olisi ollut mahdollista mennä Tegeliin tai Tempelhofiin länsi-Berliiniin? Luulis että siellä olisi moni asia ollut yksinkertaisempi hoitaa.

 

Olen jo vastannut Tatulle yksityisesti mutta joku varmaan tietää paremmin sanoa olisiko Finnairkaan lentänyt Schönefeldiin, jos vaikka Tegel olisi ollut käytettävissä. Lentoyhtiöllehän tämäntapainen seikka saattaa usein olla myös kustannuskysymys. Kävimme kyllä 70-luvulla jalkaisin ihmettelemässä Tegelin mahtavan komeita paikkoja. Tempelhofista muistuu mieleen lähinnä nk lentosillan aikaisia juttuja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jo vastannut Tatulle yksityisesti mutta joku varmaan tietää paremmin sanoa olisiko Finnairkaan lentänyt Schönefeldiin, jos vaikka Tegel olisi ollut käytettävissä.

 

Saksan jaon aikana Länsi-Berliiniin eivät saaneet lentää kuin ainoastaan miehittäjävaltioiden eli USA:n, Ison-Britannian ja Ranskan lentoyhtiöt (jotka siis vastasivat "kotimaanliikenteestä" Länsi-Berliinin ja Länsi-Saksan välillä). Edes Lufthansa ei siis saanut lentää Länsi-Berliiniin, ja Finnair lensi tuon rajoituksen vuoksi Itä-Berliiniin Schönefeldin kentälle. En tiedä, mutta luulisin saman rajoituksen koskeneen myös yleisilmailukoneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, mutta luulisin saman rajoituksen koskeneen myös yleisilmailukoneita.

 

Minä tiedän, ja oikeassa olet.

 

Nimim. Schönefeldissä pakosta muutaman kerran käynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa kokouksissa keskusteltiin myös Lentoturvallisuushallinnon eriyttämisestä, ja minulle silloisena "teekkariedustajana" jäi elävästi mieleen, että sinulla oli Esa jo tuolloin Lentoturvallisuushallinnolle oma logokin valmiina

 

 

LENTOTURVALLISUUSHALLINNON LOGO

 

Suunnittelin itsenäiselle lentoturvallisuushallinnolle vaakunatyylistä logoa. Siinä teräsnyrkki pitelee Ilmailulaitos -lepakkoa. Animaatiossa teräsnyrkki puristaa lepakkoa välillä kovempaa niin, että lepakosta tippuu luonontuotetta. Heraldinen selitys oli: Lentoturvallisuushallinnon teräsnyrkki puristaa Ilmailulaitos -lepakosta pahan pois. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luonnontuotetta  ;D

 

Tulipa mieleen nyt jälkeenpäin kysyä, onko mitään tietoa siitä, kuka keksi/mistä syystä Ilmailulaitokselle ns. lempinimen "Pölhölä" ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luonnontuotetta  ;D

 

Tulipa mieleen nyt jälkeenpäin kysyä, onko mitään tietoa siitä, kuka keksi/mistä syystä Ilmailulaitokselle ns. lempinimen "Pölhölä" ?

 

Minä olen kuullut tuota termiä käytettävän eräästä toisesta firmasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tulipa mieleen nyt jälkeenpäin kysyä, onko mitään tietoa siitä, kuka keksi/mistä syystä Ilmailulaitokselle ns. lempinimen "Pölhölä" ?

 

PÖLHÖLÄ

 

Varma en ole, mutta epäilen Malmilta eläkkeelle jäänyttä verbaalijonglööriä lennonjohtaja Harri Tiessaloa. Hän kirjoitti 70-luvun alussa mukailtuja Aisopoksen eläintarinoita silloisen liikenneministeriön ilmailuosaston puuhasteluista. Tarinoissa seikkailivat Byrocrallituksen johtaja Carlo von Thames ja lennonjohdon päällikkö Nikodemus Akademus. Harri kertoi esimerkiksi, että syyllistä etsittäessä Byrocrallituksen virkamiehet osoittavat toisiaan ja viimeinen osoittaa ikkunasta ulos ja sanoo tuo tuolla. Harri joutui tarinoistaan Temmeksen puhutteluun. Suunnilleen silloin tuota Pölhölää alettiin käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksan jaon aikana Länsi-Berliiniin eivät saaneet lentää kuin ainoastaan miehittäjävaltioiden eli USA:n, Ison-Britannian ja Ranskan lentoyhtiöt

 

Näinhän se olikin. En ymmärtänyt tämän säännön koskevan myös yleisilmailukoneita. Voi vain kuvitella millaista hommaa se oli lentää Länsi-Berliiniin idän kautta...  :P Jees... mutta jatkakaa te aiheesta...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PÖLHÖLÄ

 

Varma en ole, mutta epäilen Malmilta eläkkeelle jäänyttä verbaalijonglööriä lennonjohtaja Harri Tiessaloa. Hän kirjoitti 70-luvun alussa mukailtuja Aisopoksen eläintarinoita silloisen liikenneministeriön ilmailuosaston puuhasteluista. Tarinoissa seikkailivat Byrocrallituksen johtaja Carlo von Thames ja lennonjohdon päällikkö Nikodemus Akademus. Harri kertoi esimerkiksi, että syyllistä etsittäessä Byrocrallituksen virkamiehet osoittavat toisiaan ja viimeinen osoittaa ikkunasta ulos ja sanoo tuo tuolla. Harri joutui tarinoistaan Temmeksen puhutteluun. Suunnilleen silloin tuota Pölhölää alettiin käyttää.

 

Harri sai sitten  (haluamansa) pysyväiskomennuksen Malmille.

Nykyisin Harrin ääntä voi kuunnella poikansa välityksellä Pariisista välitetyistä raporteista, Raine siellä puhuu isänsä äänellä.

 

Hitsin hitsi, noita aikoja.

Harrille terveisiä, jos näitä säikeitä silmäilet.

Parasta A-luokkaa koko mies.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PÖLHÖLÄ

 

Esiintyy aika yleisesti myös muodossa PÖHKÖLÄ, joskin tuo Pölhölä kuulostaa nykyään olevan yleisemmin käytetty  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KULTTUURIEROJA

 

Monen Aeroflotin lentäjän ensimmäinen lento länsimaihin suuntautui Helsinki-Vantaalle. Ohjaajat puhuivat ymmärrettävää englantia venäläisittäen murtaen. Selvitin Aeroflotin Tupolev Tu-134:n rullaamaan odotuspaikalle kiitotie 33. Huomasin heti, että lentokone kääntyi väärään suuntaan ja lähti kohti kiitotietä 04. Otin tilanteen hallintaani ja neuvoin Aeroflotin huolellisesti rullausteitä myöten 33:lle. Annoin reittiselvityksen ja sen jälkeen lähtöselvityksen. Lentäjä kuittasi ne ja kysyi sitten: What about wrong taxi to 04? Vastasin no problen Sir ja toistin lähtöselvityksen. Helpottuneelta kuulostanut ohjaaja kiitteli kovasti ja lähti. Olin hyvällä tuulella koko vuoron ajan. Tuntui makelta saada edustaa Aeroflotin lentäjälle länsimaista lennonjohtokulttuuria, joka on lentäjiä varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen radiota mittaritauluun kokeillessani:

 

- Finnair xxx, vesisade muuttunut nyt kentän päällä räntäsateeksi.

- Ok,jatketaan laskeutumista ja rullataan kentästä ohi, Finnair xxx

- Oulu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BLFXXX miespilotti Finnairin koneen (naispilotti) tultua jaksolle: "Onkos se Heli?"

(pitkä tauko)

DEP (mieslj): "Ei ainakaan täällä."

FINXXX (naispilotti): "Ei kyllä täälläkään."

BLFXXX: "Kaunis ääni kuiteski."

(Tangentin tuplapainallus)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään