Esa Karanko

Anekdootteja lennonjohdosta

1 744 viestiä aiheessa

BLFXXX miespilotti Finnairin koneen (naispilotti) tultua jaksolle: "Onkos se Heli?"

(pitkä tauko)

DEP (mieslj): "Ei ainakaan täällä."

FINXXX (naispilotti): "Ei kyllä täälläkään."

BLFXXX: "Kaunis ääni kuiteski."

(Tangentin tuplapainallus)

 

;D Repesin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AUSTER TUGMASTER

 

Olin Vaasassa tuuraamassa sikotautiin sairastunutta lennonjohtajaa. Vanha tuttu, Auster Tugmaster, lähti Kokkola-Kruunupyyhyn. Jonkun ajan kuluttua ohjaaja kertoi moottorin käyvän karkeasti. Koska lentokone oli jo lähempänä Kruunupyytä soitin lennonjohtajalle sinne ja kerroin antavani OH-AUK:n ääneen heti. Kuuntelin Kruunupyyn taajuutta, kun Tugmasterin pilotti kertoi moottorihuolistaan. Tugmasterin laskun jälkeen herrasmieheksi tunnettu kolleegani ja kurssikaverini Jorma Alakoski soitti minulle ja päivitteli tapausta sivistyneesti. Kerroin arvelleeni homman sujuvan paremmin ilman turhia paineita etukäteen.

 

Koneen vuokrannut lentokerho tiesi Tugmasterin moottorihuolien johtuvan sytytysjohdoista. Siksi he asensivat siihen virheettömät sytytysjohdot hinaustoiminnan ajaksi. Kun kone palautettiin, niin he irroittivat omat sytytysjohtonsa ja asensivat alkuperäiset takaisin. Sitten joku rohkeampi pilotti palautti koneen. Tämä kaikki oli minulle tuttua, koska myös minä olin lentänyt sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtui ollessani vielä edellisen työnantajani palveluksessa, matkalla kohti kanariaa... Reittimme kulki tällä kertaa Pohjanmeren kautta. Tanskan rannikolle päästyä tunsin tarvetta pistäytyä "takahuoneen" puolella oloa keventämässä. Siellä kaikessa rauhassa istuskellessani oveen koputetaan tarmokkaasti ja purseri avaa ovea hienotunteisen varovasti ja selittää selvästi hätääntyneen oloisena että kapteeni tarvitsee minua ohjaamossa mahdollisimman pian.

 

Housuja nostellessani aivot kehittivät jo monenlaisia hätäskenaarioja siitä mitä ohjaamossa odottaisi. Moottorit, sähköt ja paineistus tuntuvat kuitenkin toimivan normaalisti lähes tuliterässä 737 NG koneessamme.

 

Saavun takaisin ohjaamoon ja katson miettiväisen näköistä ruotsalaiskapteeniamme huolestuneena. Samalla kun asettaudun takaisin tuolilleni, kapteeni kysyy: "muistatkos sinä Jukka, kuinka tähän FMS tietokoneeseen asetetaan uusi reittipiste koordinaattimuodossa?"

 

Ennenkuin ehdin edes vastaamaan niin lennonjohtaja antaa meille jo uuden selvityksen:" SterlingXXX, fly direct to Dandi intersection instead".  Äänestä päätellen kaveri on jo lievästi turhautunut.

 

Kuittaan takaisin tämän uuden selvityksen ja kapteeni naputtaa sen FMS tietokoneeseen ilman ongelmia. Ennenkuin ehdin jutella leppoisan kapteenin kanssa asiasta sen enempää, samainen lennonjohtaja palaa ääneen: "is it really so difficult to set up those coordinates?" Katson kysyvästi kapteeniin, joka on poissaollessani vastannut myös radioliikenteestä ja järjestänyt meille koko sopan. Hän nappaakin mikrofonin ja antaa lennonjohtajalle tyhjentävän selityksen: " no - it is not, if you know what you are doing..."

 

Katson sivuikkunasta allamme vellovaa Pohjanmerta ja mietin pitäisikö tässä hävetä vai nauraa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Hätätilanne ohjaamossa,vai oliko sittenkin vain siellä wc:ssä...

 

-Jukka ;D:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...lennonjohtaja palaa ääneen: "is it really so difficult to set up those coordinates?" Katson kysyvästi kapteeniin, joka on poissaollessani vastannut myös radioliikenteestä ja järjestänyt meille koko sopan. Hän nappaakin mikrofonin ja antaa lennonjohtajalle tyhjentävän selityksen: " no - it is not, if you know what you are doing..."

 

Katson sivuikkunasta allamme vellovaa Pohjanmerta ja mietin pitäisikö tässä hävetä vai nauraa...

 

:laugh: Repesin. Tää oli todella hauska. Olis kiva tietää mitä lennonjohtaja ja muut samalla jaksolla olleet ajattelivat...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin juuri aloittanut perämiehen hommat Sterlingillä ja kyseessä oli muistaakseni toinen linjakoulutuslentoni Kööpenhaminasta Kyprokselle. Kouluttajakapteeni, vanhempi härrasmies, jaksoi katsella puuhiani noin puoliväliin matkaa mutta sitten häneen iski väsy. Olin ilmeisesti onnistunut luomaan illuusion siitä että tiesin mitä olin tekemässä, joten kapteeni kysyi josko hän voisi ottaa "valvotut torkut" vasemmalla penkillään.

 

Olin mielissäni moisesta luottamuksen osoituksesta ja myönnyin hänen pyyntöönsä. Boeingimme matkasi autopilotin ohjastamana iloisesti kohti Larnakaa, ja päivä paistoi komeasti. Jaksonvaihdot sujuivat sukkelasti, vaikka vieraat aksentit kuulostivatkin pikkuisen oudoilta tottumattoman korviin. Kaikki meni enemmän kuin hienosti, kunnes saavuimme Turkin ja Kreikan ilmatilan rajalle. Siellä lennonjohtaja totesi vain yksikantaan "Sterling XXX, radar service is terminated, contact Nicosia control."

 

Olin ällikällä lyöty, yleensä lennonjohtajat kertovat uuden taajuuden saavuttaessa seuraavan lennonjohtoalueen reunalle. En aloittelijana tiennyt mitään Turkin ja Kreikan ns. "hiertävistä väleista."

 

Rohkenin kuitenkin kysyä Erzan controllin sotilaslennonjohtajalta, josko hän tietäisi jaksoa johon ottaa yhteyttä Nikosian puolella. "125,500" kuului vastaus.

 

Ruuvasin ko. jakson kohdalleen ja tsekkasin itseni sisään Kreikan ilmatilaan. Nikosia North sectorin lennonjohtaja oli syvästi tuohtunut tupsahtaessani hänen ilmatilaansa ilman ennakkoilmoitusta. Sain hyvin selkeäsanaisesti tietää, että ko. paikan proseduureihin kuuluu ottaa yhteyttä vähintään 10 minuuttia ennen "Tombi" risteykseen saapumista (maiden lennonjohtoalueiden raja). Tuntui kurjalta kuunnella läksytystä ja yritin pyydellä anteeksi parhaani mukaan. Olisi tehnyt mieli heittää eetteriin lentokouluajoilta tuttu selitys "student pilot here", mutta 737NG:n ohjaamosta huikattuna se olisi varmaan kuulostanut aika huvittavalta. Päätin siis ottaa nöyrästi opikseni.

 

Hetkisen kuluttua oli aika aloittaa korkeuden pudottelu lähestymistä varten. Tässä vaiheessa katsoin viisaammaksi herättää ruususen unta vierelläni tuhisevan kouluttajakapteenin. Hän hieroi silmiään ja totesi että kappas vain, olemmekin jo täällä. Siinä vaiheessa hän myös muisti kertoa että Turkin ja Kreikan rajalla homma ei enää hoidukaan totuttuun tyyliin.

 

Kiitin häntä tästä tiedon jyväsestä mutta totesin oppineeni jo asian, kantapään kautta....  ;D  ;D  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PÖRINÄ

 

Eräänä sunnuntaiaamuna Helsingin lähestymiseen soitti hyvin vihainen neuvos. Mikä pirun lentokone pörisee ja tekee piruettia minun taloni päällä? Mietin, että mikähän juttu tämä on. Onneksi pysyin asiallisena. Julkisuudesta tuttu vanhempi herra kertoi asuvansa Liisankadulla Kruununhaassa. Ilmoitin hänelle, että kaupungin yllä oli Cessna C-172 kaartelemassa sallitussa 600 metrissä. Ärtynyt neuvos valitti, että kun kerrankin on hiljaista, niin pörinä häiritsee kovasti. Voisinko käskeä pörisijän pois? Sanoin ilmoittavani koneelle. Sitten kysyin häiritseekö lentokoneiden pörinä arkisin. Vastaus oli ettei häiritse koska Liisankadulla on silloin niin kova meteli, että lentokoneiden pörinää ei kuule. Nyt pörinä kuuluu. Puhelu päättyi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä aamuna Vaasan jaksolla:

 

Skywaysin Fokker lähti Tukholmaan kiitotieltä 16, Finnairin Embraer heti perään ja halusi kiitotien 34, jonka takia jouduin antamaan pari rajoitusta.

 

- "Finnair 330, addition to clearance..."

- "Go ahead, make my day!"

 

JEP! Terkut vaan ohjaamoon :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeen viimekesän lentonäytöksestä jäi mieleen erään koneen ja tornin välinen keskustelu perjantaipäivältä:

- TWR: "Oxx, liity eteläiseen odotukseen, huomioi siellä oleva 12 ultran ryhmä"

- Oxx: "Liitytään eteläiseen odotukseen, ei voi olla huomaamatta..."

 

Ultria saattoi olla enemmänkin, mutta Utista ne taisivat tulla ryhmänä näytökseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LENTÄVÄ MATTO

 

Intialainen Pushpaka Airlines (pushpaka vimana, lentävä matto, -vaunut) lensi Intiasta siirtotyöläisiä Ras Al Khaimahiin nelimoottorisella Vickers Viscount potkuriturbiinikoneella. Säännöllisistä suunnistuslaitevioista huolimatta Pushpaka onnistui aina suunnistamaan Intian valtameren yli. Lennonjohdon näkökulmasta ongelmallisinta oli pakollisen DME-laitteen epäkuntoisuus. Koska Pushpaka lensi kaikkien muiden alapuolella ja tuli vain lyhyen matkaa Bahrainin FIR:n sisään, niin sen annettiin jatkaa lentämistä.

 

Istuin Bahrainin aluelennonjohdon itäsektorissa, kun Ras Al Khaimahiin matkalla ollut Pushpaka tuli ääneen. Tervehdin tuttua ääntä hyvin ystävällisesti. Kolleegat äkkäsivät, että minä olen nähnyt tuon hyvä onnisen hindutarujen Lentävän Maton omin silmin. He kerääntyivät ympärilleni. Onko se todella olemassa? Miltä se näyttää? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hallelujah

 

Tänään oltiin lentämässä EFKU:lla koulua, ja laskeuduttiin siinä sitten loppulasku. Perästä tuli kovalla suhinalla jo Aeron kone, lennonjohtaja antoi aerolle laskuluvan, perästä kuului vain "HALLELUJAH". Kuulemma opettajan kanssa revettiin.  ;D

 

Lordi voittaa viisut!  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LYHYEN AIKAA

 

Jouduin 90-luvun alussa tutkimaan tapausta, jossa Suomen ilmavoimien MiG-21 lensi hyvin kovaa vauhtia ilman selvitystä Helsingin lähestymisalueen länsireunan läpi matkalla kohti Suomenlahtea. Lennonjohto havaitsi tutkan näytöllä viilettävän maalin ja antoi lentoliikenteelle rajoituksia. Vaaratilannetta ei päässyt syntynään. Parasta minusta oli Ilmavoimien selitys. Lähestymisalueen loukkaus kesti vain lyhyen aikaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hallelujah

 

Tänään oltiin lentämässä EFKU:lla koulua, ja laskeuduttiin siinä sitten loppulasku. Perästä tuli kovalla suhinalla jo Aeron kone, lennonjohtaja antoi aerolle laskuluvan, perästä kuului vain "HALLELUJAH". Kuulemma opettajan kanssa revettiin. ;D

 

Lordi voittaa viisut! 8)

Voiton jälkeisenä päivänä Helsingin päässä oli asian tiimoilta myös hauskaa, "Hallelujah" oli suosittu tervehdys jaksolla ja eräs Aeron kone kutsui lennonjohtajaa "ladyksi", joka oli tilanteen tasalla ja vastasi kutsuen ilmeisesti tuttua pilottia "lordiksi". Aeron pilotti ei lopettanut tähän vaan vastasi: "En kai mä nyt niin ruma voi olla?"

 

APP: "Kuule (nimi)."

EAYXXX: "No?"

APP: "Mä joudun nyt luopumaan susta, kaheksantoista kuudelle, moro."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HALLELUJAA!

 

Jorma Halle toimi hyvin tärkeiden henkilöiden hovilentäjänä. Kyydissä oli usein valtion johtoa Kekkosesta alkaen. Monesti Jorman ohjaama pieni liikesuihkukone selvitettiin muun liikenteen ohi ykköseksi huomiota herättämättä. Silloin Helsingin tutka vastasi Jorman kuittaamaan tuloselvitykseen huudahtamalla hallelujaa!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KIITOKSET

 

Koululennolla oleva Lockheed C-130 Hercules teki Ras Al Khaimahissa kakkosmoottori lepuutettuna ylösvetoa. Näin pöllähdyksen ja sirpaleiden lentävän, kun ykkösmoottorissa räjähti jotakin. Kerroin koneelle heti ja annoin selvityksen tehdä mitä tahansa. Tajusin, että nyt on tiukka paikka. Tyhjä Hercules pysyi pilottien käsissä ja hävisi savuten etelään kohti Dubaita jonne se myös laskeutui.

 

Muutaman päivän päästä sama Hercules ja pilotti olivat toisen Herculeksen kanssa harjoituslennolla Ras Al Khaimahin pohjpoispuolella. Pilotti pyysi molemmille koneille selvitystä palata matalalla Ras Al Khaimahin kentän kautta Dubaihin. Annoin selvityksen. Havahduin, kun johtokone sanoi toiselle Herculekselle "are you comfortable". Siitten huomasin, että Herculekset lähestyivät torniani tiukassa muodostelmassa hyvin matalalla. Niiden ohituksen jälkeen torni tuntui väpättävän hetken.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvällä mielikuvituksella varustettuna saan näistä teidän jutuistanne kylmiä väreitä. Viimeiseen viitaten: tais olla hieno näky ja tunne. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jotain kai pitää munki sanoo.

 

Jaksolla kuultua:

Cessna: Pyydän lähestymisohjeita.

TWR: Liity perukselle 36

Cessna (huutaen): KUULUU HUONOSTI

TWR: Liity perukselle 36

Cessna (huutaen): EI SAA SELVÄÄ, KUULUU TOSI HUONOSTI

TWR (korottaen ääntään): Kuuluuko nyt paremmin?

Cessna (huutaen): NYT KUULUU VÄHÄN PAREMMIN, MUTTA TOSI HILJAA VIELÄKIN

TWR (korottaen ääntään): No käännä siitä radion volume-nappulasta vähän lisää volumea

Cessna (huutaen): SANO UUDELLEEN, MISTÄ?

TWR (korottaen ääntään): Siinä radiopaneelissa on nappula, jossa lukee volume. Käännä sitä myötäpäivään

Cessna (huutaen): NO NYT LÖYTYI. KUINKA NYT KUULUU?

TWR: Hyvin kuuluu, kuinkas sinne?

Cessna (huutaen): NO NYT KUULUU IHAN HYVIN, KIITOS PALJON!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TYÖTYYTYVÄISYYDEN LISÄÄMINEN

 

Ilmailulaitoksen hallinto-osasto palkkasi trendikkäästi konsultin esitelmöimään työtyytyväisyyden lisäämisestä. Seurasimme lentokenttähotellin auditoriossa hämmästyksestä mykkinä nätin konsulttineidon pitämää kalvosulkeista, joka selvästi oli tarkoitettu jollekkin toisenlaiselle kohderyhmälle. Minä kuuntelin puolella korvalla ja mietin miten pääsisin kaunottaren kanssa hedelmälliseen suhteeseen. Silloin neito kertoi, että jokaisen on saatava innovoida työssään. Verenpaineeni nousi heti. Pyysin puheenvuoron ja ilmoitin, että jos lennonjohdossa aletaan innovoimaan, niin seurauksena voi olla ruumiita. Kaunotar jatkoi häkeltymättä esitelmäänsä ja kertoi, että töissä pitää aina hymyillä. Se osoittaa, että pitää työstään. Sain taas puheenvuoron. Selitin, että virkani puolesta saatan joskus jotuua ottamaan joltain lennonjohtajalta lupakirjan pois. Pitääkö minun silloin hymyillä osoittaakseni, että pidän työstäni? Entä jos tulee kuonoon?

 

Nyt sessio lopetettiin ruokatauon ajaksi ja esimieheni sai kuulla, että minulla on omituinen huumorintaju. Hän oli vastannut, että se ei ole mikään uutinen. Suhteeni kauniiseen esitelmöitsijään ei päässyt edes alkuunsa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan loistavaa tekstiä jälleen kerran. Pakko oli tännekkin rekisteröityä että voi suitsuttaa hra Karankoa loistavista tarinoista, muita tietenkään unohtamatta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta Esa!

 

Työtyytyväisyys varmasti ihan KAIKILLA lisääntyi hehkeän neidon "esitelmää seuratessa"... ;)

 

-Jukka

 

Nämä on tajuttoman hyviä nämä tarinat :laugh:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ENNAKKOLASKULUPA LANKAPUHELIMELLA MINUUTIN TARKKUUDELLA

 

90-luvulla, ennen kännyköitä, olin edesmenneellä Cherokee OH-PCQ:lla aurinkoisena kesäpäivänä kiertelemässä Etelä-Suomen pikkukenttiä. Oli kuuma ja jossain Turun ja Tampereen puolessavälissä ainoa Kingin radio meni kerralla mykäksi, ylikuumeni tai jotain sinnepäin. Miltään jaksolta ei kuulunut mitään. En halunnut vääntää transponderiin radiovikakoodia, koska silloin minun olisi ilmeisesti ollut pakko laskeutua lähimmälle valvotulle kentälle, jonne olisin varmaankin jäänyt jumiin radion korjauksen ajaksi.

 

En uskaltanut lähettääkään millään jaksolla, koska en olisi kuullut vastausta, enkä halunnut sillä tavalla paljastaa olevani pienessä pulassa.

 

Takaisin Malmille siis piti päästä. Muistin, että radiottomallakin koneella voi lentää valvotulle kentälle, jos asioista sovitaan etukäteen.

 

Ainoa sopiva valvomaton kenttä, jossa tiesin olevan yleisöpuhelimen ja joka oli riittävän lähellä Malmia, oli Nummela. Välttäen valvottujen kenttien ilmatilaa suunnistin sinne ja sorvasin koneen sinne laskuun ja soitin Malmin torniin Airmotellin sisäänkäynnin kolikkopuhelimesta. Torni ymmärsi tilanteen ja sovittiin, että saavun 36:n finaaliin tasan 20 yli, jolloin olen selvä laskuun ja muu liikenne häädetään pois tieltä.

 

Kaupungin yläpuolella sitten kiertelin, kunnes oikea aika koitti, ja olin 36:n finaalissa tasan 20 yli ja tulin laskuun. Torni näytti mahdollisesti vihreää valomerkkiä, mutta kirkkaassa auringonpaisteessa siitä ei kyllä erottanut mitään.

 

Periaatteessahan olisi pitänyt ilmoittaa jo Malmin lähialueelle saapuminen (Kaunia sisään), mutta siitä en välittänyt, koska laskuselvitys oli jo saatu.

 

Sitä en tiedä, onko tällainen enää nykyisin mahdollista. Jos sattumalta on, niin tämä on hyvä tietää. Tosin nykyisin kaikilla on kauhea kapula taskussa, mikä helpottaa pulmatilanteissa huomattavasti.

 

Malmin ymmärtäväiselle lennonjohdolle myöhästyneet kiitokset  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VIISIMOOTTORINEN JUMBO

 

Ihmettelin Dubain tornin ikkunalasien aiheuttamaa kummallista parallaksivirhetta. Näytti aivan kuin Pakistan International Airlinesin (PIA, Please Inform Allah) Boieing 747 jumbon vasemmassa siivessä olisi kolme moottoria. Lopulta kävi oikein asematasolla katsomassa. Totta se oli. Vasemmassa siivessa oli täsmälleen kahden muun moottorin näköinen kolmas moottori. Ainoa ero oli, etä se roikkui niitä ylempänä. Hulluksi leimaantumisen pelosta en kertonut tapauksesta pitkää aikaan kenellekkään.

 

Myöhemmin satuin lukemaan Flight Internationalista jutun, jossa kerrotiin, että jumbon siipeen on tilattavissa hard point moottorin siirtokuljetusta varten. Moottori roikkuu kuljettamisen aikana juuri niin kuin se on suunniteltukin. Huolellista pakkaamista ei tarvita. Lennon aikana moottori pyörii tuulimyllynä. Jutussa oli kuva näkemästäni viisimoottorisesta jumbosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään